{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.475 visninger | Oprettet:

RS 125 eller GS500? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer på MCG!

Jeg står i lidt af et dilemma. Jeg er virkelig blevet forelsket i tanken om at eje en motorcykel. Jeg er 17 snart 18 år gammel og skal til at tage det lille kørekort her i næste uge. Har lidt erfaring med motorkøretøjer da jeg bla. har gået til gokart og hele mit liv har været meget interesseret i teknik, biler og motorcykler.
Jeg ved ikke om jeg skal vælge en Aprilia RS 125 eller den altid gode Suzuki GS 500 (eller CB 500, Kawa ER-5). Kort sagt, skal jeg vælge den mere spændende, dyre og besværlige RS 125, som jeg hænger til eller den lidt mere kedelige men pålidelige GS 500, og skal jeg købe dem nye eller brugte? (Den nye RS 125 har jo fået nyt design, som er super lækkert) (link fjernet)

Jeg har hørt diskussionen før andre steder på nettet og nogen siger at man bliver træt af en lille to-takt motor og at den skal bruge meget af den dyre totaksolie og at den lyder for meget som en knallert og at cylindre smelter bare man tænker på at give den mere end 8000 omdr. Men på samme tid så skulle cyklen være utrolig let at køre. Den skulle dreje rigtig godt. Skulle være en rigtig god begynder cykel og så synes jeg selvfølgelig den ser rigtig godt ud da den har det der race-look som vi knægte i den unge alder er efter.

Efter hvad jeg har hørt skulle GS’eren være meget pålidelig, være nem at køre og tabe knap så meget i værdi som RS’eren. Dog skulle den være lidt kedelig at køre på.

Jeg regner med at skulle bruge den cykel jeg nu køber hver dag i så meget af året som muligt og køre joyrides. Det må siges at jeg nok har en svaghed for at køre stærkt engang i mellem og hvis man skulle tænke sig at træne i det, så må RS’eren da være den bedste ikk? (jeg skal nok køre pænt, det lover jeg smiley ). Jeg har også en drøm om at kunne køre nogle lange ture rundt i landet, og hvis jeg nu købte RS’eren er den så helt forfærdelig til det? Og så er der spørgsmålet med forsikring? Hvad er billigst og hvad kan bedst svare sig?

Sikke en bøvs… Men hvis i skulle sætte jer i mit sted hvad ville i så vælge? Bliver man for træt af RS’eren eller hvad? Husk at i skal også tænke på, at jeg ikke har så ufattelig mange penge. Og jeg vil meget gerne høre fra jer der har eget en af disse maskiner!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  RS 125 eller GS500?
  • #1   26. aug 2007 gs 500...-rs'eren er også meget sjov nen der er en del vedligeholdelse så hvis du kører den hver dag skal der bruges meget energi at holde den hvilket jeg tvivler på du får gjort ordentligt hvis det bliver et hverdags transportmiddel...

  • #2   26. aug 2007 Altså nu kan jeg godt lide at skrue, men det kan godt være du får ret. har ret travlt generelt. Men på den anden side så har sjov jo en pris.

  • #3   26. aug 2007 RS125 er jo kun en klallert med størrere motor.

    Af de 2 ville jeg uden tvivl vælge GS500. Det er i det mindste en motorcykel, og selv om du kalder den kedelig, er det klart den hurtigste af de 2 cykler. Også helt uden sammenligning.


  • #4   26. aug 2007 Jeg havde sku også snuppet en Gs500. Ingen tvivl om det.

  • #5   26. aug 2007 Jeg har endnu til gode at prøve en RS125, men jeg har prøvet de tre andre, og der vil jeg anbefale CB500, hvis du har råd. En anden ting, du skal huske på ved RS'eren, er, at den kræver lidt mere arbejde at køre på - der skal geares ned når du skal op ad bakker f.eks. Til små ture på 50km (i alt tur-retur) ville jeg vælge RS'eren fordi den er så sjov, men til resten af turene ville jeg vælge en 4-takter af dem, du nævner. Hvis du skal have en bagpå, så er det endnu mere udtalt.
    Men! Hvis du kan leve med RS'eren er det den sjoveste maskine, er jeg sikker på :o)
    Da jeg skulle have MC stod valget mellem en CB500 og en RS250 - jeg endte med at købe en Hornet 600 :o)


  • #6   26. aug 2007 Hehe jesper: Lyder mere som en gokart synes jeg:D Og jeg har set sammenligninger hvor RS'eren machter den fint i fart. i hvert fald hvis GS'eren er droslet, som den jo skal være.



  • #7   26. aug 2007 Det samme valg stod jeg i da jeg fyldte 18 år og jeg valgte gs'ern.. der er meget mere moment og den kan stadig være hurtig i sving og lign.. det kommer meget an på hvem der kører.. den er faktisk også lige så hurtig som en zxr 400 i optræk, når de begge er droslede, men behøver bare ikke nær så mange omdrejninger som en kåbecykel under 400 ccm skal have.. smiley

    Jeg har også min til salg.. den er droslet og bliver snart synet...


  • #8   26. aug 2007 Haha Anders: Kan være jeg også ender med en helt anden cykel, men man skal jo starte et sted.

    Jeg ved ærlig talt ikke om jeg kan leve med de små problemer en RS har, men på den anden side har jeg altid drømt om at have noget at skrue i sådan at jeg kan nyde min hobby. Har nemlig haft råd til andet end en cykel XD.

    Og som du siger så tror jeg helt klart også RS'eren er sjovest.


  • #9   26. aug 2007 For mig lyder det, somom du allerede har bestemt dig for RS'eren.
    Jeg skal ikke fortælle dig, hvad du skal vælge, men jeg valgte GS'eren og udelukkede hurtig Rs'eren, da jeg skulle vælge cykel.

    Grunden til at jeg udelukkede Rs'eren var fordi jeg ikke kan lide at skrue i sådan en maskine, for det skal der temmelig sikkert bruges en del tid på især, hvis du vil bruge den så meget, som det lyder du vil komme til.
    Jeg synes også at, Rs'eren afsløre at den ikke er en rigtig MC, hvis man begynder at se på udstødning osv. ligner det mere noget fra knallert tiden.

    Gs synes jeg ikke er kedelig endnu. Med en acc. fra 0-100km/t på 6 sek. og 0-150km/t på 15 sek og en topfart op 170km/t på klokken.(jeg mener de tal minder meget om RS'eren)

    Men jeg synes du skulle prøve dem begge når du er så meget i tvilv.

    Det skal lige sige jeg aldrig har prøvet at køre en Rs'eren. Da jeg udelukkende den inden jeg skulle købe.


  • #10   26. aug 2007 Jeg tror jeg ville vælge RS125'eren. Den er federe og sjovere. GS'eren er måske et fornuftigere valg, men også mange gange kedeligere...

    Og jeg gentager - mange mange mange mange mange gange kedeligere...

    ;-]


  • #11   26. aug 2007 Fin cykel Nikolai. Kan nu bedre li din fars men drømme er der jo også plads til. smiley ej, har ikke pengene lige nu desværre, men takker stadig for dit råd.

  • #12   26. aug 2007 Ja den er for fed smiley Men du må bare sige til her i den nærmeste fremtid fordi det haster ikke med at skal af med den... så skriv endelig hvis du får brug for en.. smiley

  • #13   26. aug 2007 Casper: Ja du har i hvert fald ret i at den minder mere om en det man siger er en rigtig MC i forhold til RS'eren. Takker ellers for din side af sagen.

    Kim: har du prøvet begge cykler? for så måtte du gerne fortælle mere?


  • #14   26. aug 2007 Nikolai: Skal nok skrive hvis jeg kommer til penge:D

  • #15   26. aug 2007 Nej jeg har ikke haft fornøjelsen af at prøve en RS125'er, det ska da lige nævnes. Jeg har venner der sværger til totaktere grundet underholdningsværdien, hvorfor at deres holdninger måske er smittet af på mig. Og ja, de andre har ret- de kommer til at skrue mere på RS'eren.

    De er meget forskellige RS'eren og GS'eren. RS'eren er en ægte grand-prix racer. Styr, affjedring, bremser, stel osv. det hele skriger fantastisk køreglæde - på de korte ture.

    GS'eren er som en familie-berlingo. Du sidder godt, har god samvittighed fordi du sparer penge på literen og forsikringen, og den kører bare derud af med minimalt service. Den er nem og køre og trækker ligeligt ud gennem gearene... gaaaab. Til REN transport er dette vel optimum?

    Sådan skal min mc ikke være - jeg vil ha larm, lugt, fart og spænding. Det er min STIL. At den så lyder som knallert i tomgang, ja det er så lidt et minus smiley


  • #16   26. aug 2007 Alle de der skræk historier om rs'eren kommer som regel fra folk der ikke har en skid forstand på sådan en maskine!

    Den bruger ca 1liter olie på 1000-1200km for mit vedkommende, så det er ikke noget at græde over.

    Bare lige så du ved det, så elske den lille motor omdrejninger, det er såmænd også den eneste måde at komme hurtigt frem på smiley
    Det er klart at motoren ikke holder så længe som en GS motor. Regn med nye stempelringe hver 8000km og nyt stempel hver 16000km.

    Og hvad er det for noget pjat med at en Rs ikke ligner en mc?? Den må folk sq længere ud på landet med! Det er jo en fuldblodsracer og sådan en er med 2-taktsmotor. BASTA

    Jeg her kun min Rs'er for sjov, hvis jeg stod i din og skulle bruge den hver dag, så ville jeg nok vælge en 4-takter (bare alt andet end en Gs for den er sq trist synes jeg)

    Mvh.
    Martin


  • #17   26. aug 2007 Kim: Ja det er nok også mere min stil, at der skal være noget der får blodtrykket op. Det er altså bare sjovere. Og hvis jeg skal bruge 30000-70000 (brugt eller ny) på en motorcykel så skal den altså give mig et smil på læben ellers har den fejlet. Og hvis prisen er højere i form af vedligeholdese, forsikring og tid jamen så kan det muligvis godt være noget jeg kan leve med.

  • #18   26. aug 2007 Hey Martin

    Jeg har set på galleriet at du lyder som en der har godt forstand på denne her motorcykel. Men du vil altså ikke anbefalde den som en cykel jeg skulle bruge hver dag?

    Altså jeg kan jo altid tage bussen eller cykle i skole hvis det er da der kun er 10 km. Så det er hovedsagligt korte ture jeg skal køre. Og så selvfølgelig joyrides. Hvis jeg ikke kan køre langt på den så må jeg jo leve med det. Men ændre det på situationen hvis jeg bare skal køre korte ture?

    Og hvis jeg skulle købe en firetakter som ikke er en GS'er hvad skulle det så være for en?


  • #19   26. aug 2007 Af de 2 ville jeg tage RS125, men ellers så en Kawasaki GPZ500s :o)

  • #20   26. aug 2007 Hvis dit budget ligger i 30-70000 kroners området, vil jeg foreslå at du kigger på de forskellige 400 ccm maskiner.
    CBR, VFR fra Honda eller en GSXR fra Suzuki, eller ZXR fra Kawasaki.
    Kan du finde et velholdt eksemplar, har du en lækker mc, som både er sjov som en RS125, men har noget mere holdbarhed og som du også kan bruge hver dag.


  • #21   26. aug 2007 4-takter, der ikke er en GS'er op til cirka 70K?
    Der er sgu mange. Men for at nævne nogle få, så er der CB500, Hornet, SV650, Bandit, Xj600 osv. Men du snakker jo lidt om noget, der er lidt sporty, så prøv SV650 og Hornet. De har forskellig stil, men er sjove på hver sin måde. Hornet'en er selvfølgelig hurtigst (uden drosling), men SV'eren har et fint stel og et godt bundtræk.
    Jeg ved ikke hvilke af dem, der kan drosles, men mon ikke det kan lade sig gøre med de fleste...
    Du skal ikke lade dig afskrække af at købe en brugt til 70K, for Mc'er taber ikke helt vildt i værdi.


  • #22   26. aug 2007 Okay Anders. Det var nemlig det jeg var lidt bange for. 70k er måske lidt i overkanten af min økonomi, men hvad det kunne være far gav mig lov til at låne lidt smiley I hvert fald kan jeg godt lide din Hornet som har noget af det sportie som du har regnet ud er noget af det jeg er efter. Og hvis du siger at sådan en faktisk holder uden at man skal slæbe den til mekaniker hele tiden så er den et interesant valg. også selvom den skal drosles.

    Men tanken var at jeg skulle bruge omkring 30k til 40k på en motorcykel.


  • #23   26. aug 2007 Jeg har kørt på den i 2½ år og jeg har kun købt olie, benzin, filter, kædeolie + selvfølgelig gejl, men det er et andet regnskab :o) Jeg ordner det hele selv, så jeg sparer mekanikerregningen. Den er langt billigere at køre end min bil - en Skoda Fabia RS, der endda er en diesel. Men det er nok, blandt andet, også fordi, jeg ikke selv servicerer den :o)
    Mange cykler kan køre meget hurtigere end folk tror - jeg har set en Fireblade blive kørt ind af en Kawa ER-5 på Jyllandsringen (selvfølgelig ikke på langsiden :o)), så det er ikke maskinen, der normalt sætter begrænsningen - i starten i hvert fald


  • #24   26. aug 2007 Der jo osse sådan som Suzuki SV650. Det er en fin cykel der oose kan bruges af en begynder og bliver nok ikke så hurtigt kedelig og de kan da sagtens findes inden for de beløb du har nævnt.



  • #25   26. aug 2007 Jeg skal i hvert fald op i 50k til 60k hvis jeg skal have en SV 650 eller en Hornet 600. Men det kan selvfølgelig godt være det er det hver i forhold til de tidligere nævnte motorcykler. For fede er de da.

  • #26   26. aug 2007 Rs'eren ser federe ud men du bliver gs500 er meget mere motorcykel.....

    Startede selv på en gs500 købte den for 36.000 solgte den 1½ år efter for 33.000 så jeg har jo ikke tabt meget... den holder ret godt prisen....


    Kør forsigtigt når du får dig en cykel


  • #27   26. aug 2007 Ja jeg skal nok forsøge at lade hver med at spille smart brian:D Men sejt nok at du fik så meget tilbage igen. I hvert fald noget man skal tage med i sin overvejelse som fattig studerende.

  • #28   26. aug 2007 Ellers så køb en RS 250 smiley Den skal ganske vist drosles men det skal gs'en jo også. ellers havde jeg nok taget gs'en på grund af lyden og fordi den ikke har så meget racer look (ikke alle unge elsker det)

  • #29   26. aug 2007 jaja smag og bahag selvfølgelig:) I hvert fald er jeg til de mere raci typer. Tror bare en RS 250 bliver for dyr.

  • #30   26. aug 2007 Det er nu ikke fordi den ikke kan bruges hver dag. Der er mange i fx. England der kører 80km om dagen. Motoren er alligevel lidt mere skrøbelig end en 4-takter. Men nu er det jo ikke så langt du skal køre. Umidelbart så er 10km jo næsten ikke nok til at køre en maskine varm, ligemeget om det er en 2- eller 4-takt.

    Til joyrides på de små sogneveje er der nok ikke noget der er bedre end en rs'er.
    Hvad med en magen til min? de er langt mindre eftertragtede end den kåbeklædte rs'er, deraf har de også en lavere pris: (link fjernet)

    Hvis du selv kan reparere på en 2-takter så er det ikke så slemt. Dele er ikke så forfærdelig dyre.

    Mvh.
    Martin


  • #31   26. aug 2007 Jeg ville vælge RS'eren..
    Den ser fedest ud og den er meget sjovere at køre på.
    Jeg har kørt på min til skole og arbejde hver solskinsdag siden marts (ca. 6 km begge steder) og den kører bare.
    nogle gange har jeg kørt ca. 200 km på en tur og andre gange har jeg kørt lidt på motorvej uden problemer.
    Den er selvfølgelig lidt speciel at køre på.. Den trækker ikke under 8000 omd/m men når den kommer derop så sker der også noget i forhold til en droslet GS 500.


  • #32   26. aug 2007 Hej martin og Steffen.

    Jeg kan hører at i foreslår RS'eren men har i prøvet GS'eren tænkte jeg på? Bare lige for at høre.

    Ellers tak for jeres råd!


  • #33   26. aug 2007 Og Martin

    Godt nok billig den der Tuono du har fundet der. Kunne være jeg skulle overveje kompromiet. Tak!


  • #34   26. aug 2007 jeps har prøvet en GS 500 i en ikke droslet udgave..

  • #35   26. aug 2007 men jeg synes du skal prøve RS'eren inden du fravælger den. Enten elsker man dem eller hader dem.

  • Nikolaj K
    Nikolaj K Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 27
    #36   29. sep 2007 Seriøst du finder aldrig ud af det før du har ejet dem.... Køb den du føler for, se om det er noget for dig. - og så brug din tid på noget andet end at høre hvad andre synes =))))

    Jeg har en Ducati 900SS med store carbon udstødninger (NICE) men tænker os lidt på at bytte den ud med en RS250 - den ser jo os for sprød ud!


Kommentér på:
RS 125 eller GS500?

Annonce