{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.035 visninger | Oprettet:

Overhaling ved kø - til info {{forumTopicSubject}}

Til de af Jer som ikke allerede har læst en fortolkning af færdselsloven på ovennævnte område - her er lidt interessant læsning:
(link fjernet)

Jeg mener at det er OK folk overhaler mellem rækkerne - når det er ved _LANGSOM_ kø-kørsel.
De tosser der flyver afsted mellem køerne - de bør nok rammes af et uheld og vågne.. Dete r for dumt.
Med største forsigtighed og ved _LANGSOM_ kørsel - så er det fint med mig ;o)
Benytter jeg mig selv af.. Der bliver mindre kø til bilerne bag mig - og jeg kommer op foran køen uden af forstyrre nogen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overhaling ved kø - til info
  • #1   5. nov 2007 Uansat hvad ham der har skrevet det der mener, så er lovens ikke hans at fortolke. Det tager domstolene sig af, så vil man vide hvad svaret er, så må man finde det i retspraksis.

  • #2   5. nov 2007 Tror nok, at man skal gøre sig klart, at forbikørsel i en og samme vognbane nok betinger, at den forbikørte holder stille!!!

    Vi taler ikke om rimelighed - vi taler om en emsig patruljerende betjent.

    Jeg kører også selv imellem ved lave hastigheder, hvis eller vognbanerne har normal bredde. Motorringvejens indsnævrede vejarbejdsbaner har jeg sgu ikke nerver til smiley Jeg kan godt være der, men der er alt for mange dybt frustrerede bilister.


  • #3   5. nov 2007 Benzinknold smiley

    Jeg tror, at dumuligvis kan redde dig et klip, men har du ikke et synderegister i forvejen(og det har en pæn mand som dig vel ikke) så flyver pappet ikke nogen steder smiley


  • #4   5. nov 2007 Her går det så galt for ham:
    "Hvis bilerne holder eller kører med nedsat hastighed, hvilket de jo gør ved kø-kørsel, og man passerer dem (uanset på hvilken side af bilerne), foretager man ikke overhaling, men forbikørsel. Hermed er der hverken krav om at holde tilstrækkelig afstand til siden, eller foretage passagen venstre om de holdende køretøjer, da reglerne herom kun gælder for overhalinger. "
    Der er jo ikke tale om parkeret køretøjer, og derfor gælder loven om at der ikke må føres 2 køretøjer i samme vognbane.


  • #5   5. nov 2007 Kø-kørsel skal afviklses ASAP! Det er da en af de fede ting ved at have MC... Og skulle der være nogle bilister der får ondt i røven af dette og forsøger at blokere fremkørslen (og det er der nogen der gør), så kan deres sidspejl smage mine støvler eller deres dør min kneeslider smiley

  • #6   5. nov 2007 Loven er en ting. Det er ikke lovligt på mc at køre mellem to rækker biller som kører i kø.
    Praksis er en anden ting. Ved brug af sund fornuft kan man forsigtigt passere mellem to rækker holdende biler eller som kører meget langsomt.

    Men loven er klar. Det er forbudt.


  • #7   5. nov 2007 jeg så en MC betjent for et par uger siden på køge bugt han mente bestemt ikke at man måtte køre mellem rækkerne. men det kunne være meget spændene at høre hvad den høje dommer ville eller har sagt til det


  • #8   5. nov 2007 jeg spurgte en betjent om dette..

    i inderbanen må man gerne køre venstre opm, altså ligesom ved en normal overhaling, man skal (læs MÅ) bare ik overskride midterstriben - så bliver det til en inderhaling og det koster klip. det er heller ik lovligt at køre højre om i indersporet.. selvom det kan være fristende..

    betjenten jeg spurgte er mc betj. og han var venlig nok selvom han stoppede mig.. den bisse..


  • #9   5. nov 2007 Andreas, jeg tror, der udvises en masse konduite i disse situationer, men som Jesper skriver ovenfor - man må ikke fremføre to indregistrerede motorkøretøjer i samme vognbane.

    Du må iht loven ikke engang overhale en knal-45, med mindre den holder stille i samme vognbane!!!


  • #10   5. nov 2007 Knud: Jo det må man godt, for en knallert 45 er ifølge loven ikke et motorkøretøj. Det er en registreringspligtig cykel med hjælpemotor.

    Andreas: Har spurgt en betjent om det samme, og han sagde det ikke var lovligt, lige gyldigt hvad.


  • #11   5. nov 2007 da jeg tog mit kort i sin tid fik jeg a vide at hvis man laver den manøvre,kunne man få en bøde på x antal kr efter hvor mange man overhalede.dvs EKSEMPEL en bil 500 kr to biler 1000 kr tre 1500 etc etc,men det var før klip og før minimum på bøder var 500kr.
    det er ikke lovligt efter hvad han sagde da det bliver betegnet som en indeoms overhaling.


  • #12   5. nov 2007 Jesper:

    Her en tidligere medarbejder, der dumpede til køreprøve på sådan en sag.


  • #13   5. nov 2007 Uanset hvad han skriver er LOVTEKSTEN klar, vi må ikke.. Det til trods, har alle gavn af vi gør det.. Også dem derføler sig snydt!!

    JA jeg passerer i kø, når folk holder stille.. IKKE når de kører. Gider ikke!!
    OG siden jeg begyndte at trille, tage koblingen og gasse op så folk VED jeg kommer (6 mdr nu) har jeg ikke haft 1 uheldig episode, hvor jeg bliver overset eller lignende OG ingen dumme fingre, rysten på hovedet og al den slags!! ENDA er der flerer der gør plads..

    Min morale, ser folk du kommer, bliver de ikke forskrækket, og er generelt ligeglade!! SER de dig ikke, og bliver forskrækket, er du en idiot af værste skuffe!!

    /Jesper


  • #14   5. nov 2007 Har hørt ( en politimands udsagn) sige at det er ok at køre mellem rækkerne, så længe det gøres langsomt og forsvarligt og venstre om bilerne i den bane bilerne holder !!

    kommer man over i det næste spor (yderspore / overhalingsbanen) og derved højre om de biler der kører/holder i det andet spor betragtes det som en indenom overhaling og derfor ikke iorden !

    så den holder jeg mig til, indtil jeg bliver irettesat af en betjent.


  • #15   5. nov 2007 Jeg gør det kun når bilerne holder helt stille, ellers tør jeg ikke. Bilerne kan jo pludselig skifte bane uden at blinke så snart der bliver kørt en lille smule.

    Lige efter jeg havde købt min første mc, havde jeg ikke lært alle de "unoder" og holdt pænt min bane. Det var så lige indtil jeg så en mc-betjent komme trillende mellem rækkerne på motorvejen med 2 mc-ister bag sig. Så trillede jeg med!

    Når man kommer stille og roligt giver de fleste billister plads og de der ikke gør bliver snydt, for så bliver der givet plads i den anden bane.


  • #16   5. nov 2007 Man skal kigge på færdseldslovens regler om overhaling idet der her er nævnt de steder man IKKE må overhale, feks. højre om eller ved overskridning af dobbelt optrukne linier.
    Dvs. at man gerne overhale i samme vognbane, sålænge der er tilstrækkelig plads til begge køretøjer. Hvorvidt der så må overhales når der er flere vognbaner i samme retning, som feks. på motorvej, er nok tvivlsomt, idet der her netop er flere vognbaner for at sikre tilstrækkelig plads, således at farlige situationer ikke opstår


  • #17   5. nov 2007 Hmmmm jeg har altid ment at alt under 110 km/t på motorvejen skulle overhales imellem banerne... Måske det bare er mig der har taget fejl? Men man kommer hurtigt frem.. Så indtil videre holder jeg mig til den teori.

  • #18   5. nov 2007 bare ud i den venster rabat og så der ud af..

    rent lovmessigt er en overhaling af den yderste til venstre bane ,den eneste ting som er lovligt.
    (nogle gange er det fedt med en offroader)


  • #19   5. nov 2007 § 52. stk. 1 ”Motorcykel må ikke føres ved siden af andet køretøj.”


  • #20   5. nov 2007 Jesper [Lyngby] P:

    En 45 scooter hedder er et registeringspligtig køretøj - dette må dog godt overhales hvis man køre i samme banen - er der overhalingsforbud må man dog ikke . men man må godt overhale en knallert her.

    Lidt underlige regler men var hvad vi fik afvide da jeg tog kørekort for en lille månede siden.


  • #21   5. nov 2007 Morten: Ok, har bare lært, at en knallert iflg. loven er defineret som en cykel med hjælpemotor, og knallert 45 dermed er en reg.pligtig cykel med hjælpe motor, og altså jvf. loven ikke et motorkøretøj. Bla. også derfor de ikke må køre på motor-trafik-veje.
    Men sådan noget kan jo ændre sig som vinden blæser.


  • #22   5. nov 2007 Jesper [Lyngby] P:
    Det er sku heller ikke nemt at finde rundt i. Mener det er hastigheden der er afgørende at de skal kunne køre over 45 km/t. Nogle lastbiler med en blockvogn på blockvognsplader må ikke køre mere end 45 km/t på motorvejen men det er så også lidt andre regler.


  • #23   5. nov 2007 Jeg gider sku heller ikke holde i kø..... Så ja. Jeg køre også igennem en kø. På den måde som kan lade sig gøre.

    De kunne jo også bare tage en mc istedet for deres bil. Alle køre sku i bil til og fra arbejde. 1 mand i hver bil. Så at der er kø er deres egen problem.


  • #24   5. nov 2007 morten..Nu er loven på motorvej at køretøjer der lovligt kan køre mere end 40 km i timen må køre der.. dette dog undtaget 45 knallerten. eller det var det sidst jeg roddede i den lov.
    H. Ollii.


  • #25   6. nov 2007 Knallerterne er
    Lille 30 : Cykel med hjælpemotor skal have gul nummerplade. (ældre end 2006 måned xxxx ingen nummerplade) køres som 16+ med knallertbevis, 18+ ingenting.
    Stor 45: Registreringspligtigt køretøj, må køre over alt dog ikke på motorvej. kræver bil eller mc kørekort.


  • #26   6. nov 2007 Nu har jeg så ringet til politiet for jer og mig selv.

    Det er ulovligt at køre ind i mellem bilerne, når der er kø.. LIGEMEGET hvad! smiley

    Man skal som MC lave vognbaneskift ved "overhaling" og en MC fylder ligeså meget som en bil, og derfor må man ikke.
    Hvis politiet ser det, så får man en bøde.

    Vi havde nemlig et væddemål på arbejdet omkring det og vedkommende tabte så kage til moi :)..

    Hvis nogen er i tvivl, så ring lige og spørg dem selv!

    Håber det kan hjælpe fra en som lige har fået MC-kortet selv..


  • #27   7. nov 2007 Carsten det med at en MC fylder som en bil skal ses i lyset af lovgivningen. En MC fylder som en bil, dvs at 2 MC'er heller ikke kan køre ved siden af hinanden i et spor, eller en bil og en MC i samme spor. Det er muligt at det kan lade sig gøre rent fysiskt, men rent lovmæssigt er det forbudt.... men hey ;-P SFW??

  • #28   7. nov 2007 Fuck loven!!!! smiley

  • #29   7. nov 2007 Er du gal Hr betjent får travlt med at skrive, hvis han en dag kører forbi, når der er fællestur, og der er stoppet for rødt. Der holder alle jo ved siden af hinanden ?!

  • #30   7. nov 2007 Uden at vide det 100% så tror jeg faktisk godt at man må holde stille ved siden af hinanden, man må bare ikke køre ved siden af hinanden.... Men det er sikkert bare ønsketænkning.. haha

Kommentér på:
Overhaling ved kø - til info

Annonce