{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.262 visninger | Oprettet:

Spørgsmål vedr. salg og køb!! {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.

Jeg sælger min mc privat, for også at købe en ny hos privat til foråret....
Har ledt i forum og fundet en masse, men har stadig lidt spørgsmål!!!

Tror jeg fatter det med at sælge, og at det nemmeste er at smutte ned på motorkontoret sammen og få den omregistreret til købers navn, og det han skal have med, ud over pengene selvfølgelig, er et forsikringsbevis fra det forsikringsselskab han er hos, og det jeg skal have med er min registreringsattest som viser at motorcyklen står i mit navn... er det korrekt forstået, ved ikke så meget da det er første gang jeg sælger privat ??

Men nu kommer det vigtigste for mig,..., og det er sikkert dumt... Ved jo godt at når jeg så skal købe privat, ja så foregår det jo på samme måde for mig, som når jeg sælger til en anden...., men har lige et spørgsmål vedrørende forsikringen...
Lige nu har jeg alle mine forsikringer hos Top Danmark, også min mc, som er en Kawasaki... men den næste mc jeg køber er en Suzuki, og vil derfor gerne skifte over til IF, som har Suzuki forsikring, da det er billigere for mig... Men på motorkontoret skal man jo have et forsikingsbevis med fra det selskab som man er forsikret hos, for at få mc'en omregistreret til mit navn, og det er jo i mit tilfælde Top... Men når jeg IKKE vil have min mc forsikret hos dem, hvad gør jeg så...??
Kan man bare ringe til IF og sige at man gerne vil have forsikret en mc hos dem, selvom jeg ikke har købt den endnu, og så sender de et forsikringsbevis til mig, eller hvad gør jeg,... fordi jeg har jo ikke haft noget forsikret hos dem før, og hvilke oplysninger skal de bruge fra mig hvis det er, tænker på om de skal bruge nogle oplysninger om den mc jeg har tænkt mig at købe som f.eks: nr. plade, stel. nr. o.s.v.....????

Det jeg egentlig bare gerne vil vide, hvis jeg skal sammenfatte det kort og måske mere forståeligt, er:

Hvordan det foregår når jeg vil købe en mc hos en privat, og samtidig vil have den nye mc forsikret i et andet selskab end mit nuværende, dvs. hvordan jeg ordner jeg det med forsikringsbeviset???

Jeg undskylder for min lange smørre, men vil bare gerne forstå det en gang for alle, og få det bedste ud af mit salg og køb, håber i vil hjælpe mig smiley

Mvh
Gert


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål vedr. salg og køb!!
  • #3   12. nov 2007 Da jeg solgte min Gixxer, der havde køber faktisk lavet et fantastisk arbejde.
    De havde selv pre-udfyldt omreggen, samt havde forsikrings bevis med, med u-udfyldt stelnummer felt.
    Så jeg skulle bare tage papirer, og ned på motorkontor, og så udfylde det resterende.
    Nemt og sikkert.


  • #4   12. nov 2007 Vil helst køre helt uden om Top Danmark, da de er temmelig hurtige til at inkassere forsikringspræmien, inden jeg f.eks når at skifte selskab, og gider ikke vente på at få de penge tilbage igen, og jeg har heller ikke har råd til at smide det som Top Danmark vil have i præmie, det er derfor jeg vil skifte til Suzuki forsikring, da sparer jeg 5000 kr i forhold til Top....

    Henning: Hvis man kan gøre det første du nævner ville det være perfekt, men er der nogen der har praktisk erfaring med det?????


  • #5   12. nov 2007 Henning: Super, tror jeg til den tid så ringer til IF og giver dem registrering og stel nr. på den nye mc, det har sælger jo nok ikke noget imod at udlevere, og så kan jeg jo få tilsendt et forsikringsbevis på at de vil forsikre mig, og derefter er der jo ingen problemer i at omregistere sammen med sælger... Er det rigtig forstået???

    Men har haft ringet til IF og fået en pris, plus at jeg ved at de vil forsikre mig, så ingen problemer der,.... det var mere det med om jeg kunne få et forsikringsbevis hos dem inden jeg disideret havde købt nogen mc at forsikre og selvom jeg har andre forsikringer et andet sted... men ved nærmere eftertanke er det jo ikke anderledes end en ung fyr der skal købe køretøj hos privat første gang og skal have et forsikringsbevis fra selskabet, inden den kan blive omregistreret i eget navn, da har man jo heller ikke købt noget at forsikre endnu.....

    Så som navnet siger, hvis jeg forstår det hele rigtigt,.... er et forsikringsbevis vel egentlig bare et "bevis" på at det pågældende selskab du vil forsikres hos, vil forsikre dig, og ikke en desideret forsikring endnu... korrekt???


  • #6   12. nov 2007 Bare tag et forsikringspapir fra IF og omregistrer med det. Så ringer du bare til IF bagefter, og siger du gerne vil tegne en forsikring.

    Det er intet problem. Forsikringspapiret kan de tilsende dig, ellers kan du få det gratis hos en bil/mc-forhandler.


  • #7   12. nov 2007 Tag lige at sikre dig selv!!
    Den cykel du sølger, den sældeg du uden nummerplader!

    Det betyder, at du skruer pladerne af, giver køver din cykel og registererigsattest og en kvittering når du får penge. Så afleverer du pladerne på motorkontoret. End of story - du får overskydende afgift og forsikring igen.

    Hvis køber piber, så giv ham 500 kr afslag!

    Så køber du en nu cykel. Denne kan omregistreren fra tidligere ejer eller indregistreres fra bunden.

    I begger tilfælde kontakter du det forsikringsselskab du vil benytte, og får dem til at sende en forsikringsbegæring, som du blot tager med på motorkontoret.

    Du går derfra med nummerplader og afgift og forsikring kommer helt af sig selv.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.657
    #11   13. nov 2007 Man sælger da maskinen med plader på - og i det sekund den er omregistreret sammen med køber, er din forsikring ophørt - dvs du får de samme penge retur som hvis du afmeldte den - forskellen er bare at køber skal punge ud for en ny plade... Dumt, synes jeg afgjort...

    Du kan få blanke forsikringsbeviser hos ethvert forsikringsselskab - også IF - så du giver dem bare et kald og medbringer det når du skal registrere dit nykøb - for du kan jo ikke vide på forhånd hvilken cykel du køber, men bør stadig være i stand til at handle hurtigt - og det ved forsikringsselskaberne godt...

    En slutseddel er der alt for mange usikkerhedsmomenter i, så det ville jeg ikke forlade mig på.

    Den er 100% sikker når man har omregistreret motorcyklen....!


  • #13   13. nov 2007 Slet ingen grund til at skifte på den måde du har i tankerne.
    Når MC'en skal sælges/er solgt, har den nye ejer jvf loven 3 uger til at få den omregistreret. Når den er solgt, ringer du til Top, og fortæller dem den er solgt, og det noterer de så. Din forsikring på MC'en ophører så efter 3 uger fra den dag, eller hvis den bliver omregistreret inden.
    Når du skal have en ny MC, kontakter du IF og beder om et forsikringsbevis. Køber MC'en og kører på motorkontoret med udfyldt forsikringsbevis og regattest, og så får du den omregistreret inden de 3 uger er gået.

    Altså ingen grund til at flytte din nuværende forsikring, eller først registrere din kommende mc i dit nuværende selskab.


  • #14   13. nov 2007 Jan J: Du mener vel 3 uger, og ikke 3 måneder....

  • #16   13. nov 2007 Knud: Det nemmeste er da vel bare at tage køber med ned på motorkontoret og få den omregistreret sammen, så løber jeg ingen risiko plus at det er billigere, da det på den måde vist kun koster 380 kr, modsat hvis der ikke er plader på koster en del mere???

  • #18   13. nov 2007 Okay, var jeg ikke klar over smiley

    Men flere har rådet mig til at omregistrere sammen med køber, da jeg på den måde ikke havner i en dum situation hvor køber ikke får den omregistreret!!!

    Så tror at jeg holder mig til det, så er der jo ihvertfald 100 pct. styr på tingene smiley

    Men tak for alle jeres svar, jeg blev meget klogere smiley


  • #20   13. nov 2007 Også en muliged smiley

    Undskylder også for min uvidenhed, vil bare gerne have at det hele forløber uden problemer, var i starten ikke så vild med tanken om at sælge og købe privat, men efter at have læst jeres indlæg har det hjulpet meget smiley

    Men holder mig nu stadig til at man omregistrere sammen, det lyder sgu fornuftigt nok...


  • #21   13. nov 2007 Beklager de sjove tastninger i ovenstående:-)

    Når jeg anbefaler dig at pille pladerne af, skyldesdet, at ingen rigtig kan hjælpe dig, hvis manden alligevel ikke omregistrerer cyklen.

    Jeg er helt på det rene med, at køber efter din afmelding har tre uger til at registrere om. Imidlertid har du potentielt (afhængig af, hvordan man lokalt har ressourcer) ingen mulighed for at gøre noget, hvis CRM vælger at opfatte, at manden har råderet over en cykel, indregistreret i dit navn.

    Det undgås, ved at afregistrere.

    Selvfølgelig er det allerletteste, at I følges ad på motorkontoret og registrerer om:-)


  • #22   13. nov 2007 Lyder godt Knud, og tak for hjælpen smiley

  • #23   13. nov 2007 Knud: Ikke rigtigt. Man smutter bare på motorkontoret og afmelder sin mc, og dermed er nr.pladen efterlyst. Efter man har afmeldt/efterlyst sin r.plade hæfter man ikke for hvad der sker med den.

  • #24   13. nov 2007 Jesper:

    I lovens forstand ja, og det har jeg også altid lænet mig op ad selv.

    Imidlertid har vi inden for de sidste to tre måneder haft et par strenge her med folk, der ikke havde fået plader af deres solgte biler og MC, hvorefter køber ikke havde omregistreret. De har i i hvert fald to tilfælde ikke kunnet slippe uden om vægtafgift!!!

    Det er noget rigtig kedeligt noget, men desværre holder vores lovværk tilsyneladende ikke.

    Er pladerne afleveret, ligger bolden 100% hos køber.


Kommentér på:
Spørgsmål vedr. salg og køb!!

Annonce