{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.549 visninger | Oprettet:

Penge tilbage fra SKAT til nogen... {{forumTopicSubject}}

Hvis du har betalt afgift på en motorcykel efter 24. april 2007 er der grund til lige at spidse ører et øjeblik.

Som det er mange af jer bekendt er der for nylig sket en ændring af registreringsafgiftsloven:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1748272

I den forbindelse blev der lavet en overgangsordning hvorefter man ved ansøgning kunne få omberegnet afgiften - vel og mærke efter de nye regler. Var afgiften lavere end den der oprindeligt blev betalt udbetalte SKAT forskellen. Var den dyrere skete der ingen efteropkrævning.

Fristen for ansøgning var latterlig kort, nemlig kun en 10 - 11 hverdage.

Denne frist er nu udvidet til 30. juni. Dvs. har du betalt afgift på en MC i nævnte periode bør du ubetinget prøve at regne den nye afgift ud via: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1755101

Er beløbet lavere end den oprindeligt betalte afgift kunne det vise sig klogt lige at sende SKAT et par ord herom.

I de tilfælde jeg har regnet ud, inc. en cykel jeg selv har betalt afgift på, siger regnemaskinen at SKAT vil tilbagebetale en ca. kr. 3500,- Jeg har anmodet om en omberegning men endnu intet hørt tilbage.

Citat fra SKAT's side om emnet:

"Overgangsordning

For brugte køretøjer, der efter den 24. april 2007 er afgiftsberigtiget efter reglerne i registreringsafgiftslovens § 4 og § 5 (personbiler, motorcykler og varebiler) om afgift af køretøjer med en alder over 1 år, kan der efter ansøgning foretages omberegning af registreringsafgiften efter beregningsreglerne i det vedtagne lovforslag. Ansøgning om omberegning skal være indgivet til SKAT inden den 30. april 2008. Er det omberegnede beløb lavere end det opkrævede beløb udbetales forskellen.

Der sker ikke efteropkrævning hvis det omberegnede beløb er højere end den tidligere opkrævede afgift.

Ved indsendelse af ansøgning bedes vedlagt print fra regnemaskinen på skat.dk, jf. nedenfor eller tilsvarende beregning. "


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Penge tilbage fra SKAT til nogen...
  • #1   16. maj 2008 Nej, handelspris er ikke lig med afgiftpligtig værdi. Så vidt jeg kan se indgår termen "afgiftspligtig værdi" slet ikke mere i hele beregningen.

    I de tilfælde jeg har udregnet har jeg brugt den handelspris (altså anslået nuværende pris på brugtmarkedet) som SKAT selv fastslog da afgiften blev betalt. Nyprisen har jeg taget ud af det pågældende års MC-Revy.


  • #2   16. maj 2008 Betalte i sidste uge kr. 83.300,- og beregneren siger kr. 91.000,-. Tror ikke jeg vil gøre noget ved det smiley

  • #3   16. maj 2008 Allan, det er mildest talt også forvirrende med de nye regler. Det er totalt umuligt at gennemskue hvad det vil betyde for størrelsen af afgiften på div. cykler i forskellige prisklasser.

    De eks. jeg har regnet på var alle cykler hvor den oprindelige afgift lå omkring kr. 25.000 og her antyder online regnemaskinen "penge tilbage".



  • #4   16. maj 2008 nogen der kan sige mig hvad nyprisen for en ZX7R var i 2000? smiley

  • #5   16. maj 2008 Hvordan har i tænkt jer at brevet til dem skal se ud ?

  • #6   16. maj 2008 Tommy K: Ifølge mc revyen 2000, står den til Ca. 175.000,-
    Grunden til at der står ca, er fordi den ikke fåes i Danmark dette år, så enten er det en hengemt, eller importeret cykel du har.......


  • #7   16. maj 2008 Jeg gir squ ikke en skid for den nye beregner...

    Blev helt nervøs da jeg hentede en GSXR 750 lige efter de nye regler trådte i kraft, og prøvede at bruge beregneren.

    Nypris i 96 var vidst ca 150k kr, og de hvis handelsprisen sættes til 75.000, så skal afgiften være groteske 43.000. Inden de nye regler var der 2 der slap med ca. 35.000 i 2008, så en stigning på 8000 lød jo vanvittig. Men en ven var så afsted for nylig, og han slap med 32.500....
    Så den beregner kan slet ikke bruges til noget efter min mening.
    Den tager heller ikke højde for de forskellige fradrag med alder osv.
    Og hvor kender SKAT handelsprisen fra? dba.dk? Det er jo ik handelsprisen...Hvis de kender handelsprisen, så skal de til at kigge slutsedler i min verden...

    Men jeg håber da nogle får penge retur...Det skal jo ik kun gå den ene vej! smiley


  • #8   16. maj 2008 Må man vist prøve for ifølg dem skal jeg have 3 k tilbage.
    Bare printe det ud og så sende det med posten til det lokale skattekontor eller hvad ?


  • #9   16. maj 2008 takker.

    ja min er import fra tyskland smiley


  • #10   16. maj 2008 min siger 1000kr mere end hvad jeg gav så hehe smiley

  • Stanley J
    Stanley J Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #11   16. maj 2008 Hey...
    Sådan som jeg har fået det forklaret er det blevet bedre for os, altså det skulle være billigere når vi henter en kværn hjem til dannevang... underligt...for det er da ikke hver dag at noget bliver billigere i forhold til staten


  • #12   16. maj 2008 Har en vfr, der var hærget i kåbe m.m da jeg købte den... Nyprisen er 99.900,- i 1988. Prisen på en tilsvarende i dag ligger mellem 40-50 kg. Har sat prisen til 42000 da jeg ikke mener den ´var tip top da jeg købte den.

    Skal siden bare printes ud, for jeg kan sgu ikke finde noget ekspeditionsnummer nogen steder...hjææælp smiley


  • #13   16. maj 2008 En stor tak til Lars (Trådens starter) for at smide emnet op og for hjælpen.


    Søren


  • #14   17. maj 2008 på din kviitering fra skat da du betalte afgiften

  • #15   17. maj 2008 hos mig har jeg en "anmeldelse" blanket kopi, hvor der står mc oplysningerne og hvor meget der skal betales, der står ekspeditions nr oppe i højre side. og har også en kviterring på at have betalt beløbet hvor det også står på.

  • #16   18. maj 2008 Har I set at det KUN er virksomheder der skal sende ansøgningen ind? Der står at private ikke skal foretage sig noget, det vil ske automatisk.


    (link fjernet)


  • #17   19. maj 2008 Anwar Al-Sadat -
    Nej han har vist ret. hvis du går ind og kigger på linket så er det hele møntet på virksomheder. og ved private vil skat vist selv sørge for det.


Kommentér på:
Penge tilbage fra SKAT til nogen...

Annonce