{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.023 visninger | Oprettet:

Har du lige fået kørekort? {{forumTopicSubject}}

Så kan du måske basvare mit spørgsmål..

Det omhandler fodgængere, og om hvorvidt man skal standse for dem i et fodgængerfelt eller ej.

Min tidligere kørelærer (da jeg tog til bil) Sagde, at man kunne dumpe, ved at stoppe for en fodgænger i venstre side.

Min nuværende kørelærer (MC smiley ) siger at man SKAL stoppe for fodgængere i begge sider.

Så jeg aner derfor ikke helt hvad reglerne er.

Jeg holder mest med min første kørelærer, da hans argument lyder mest sandsynligt. Han siger, at man ved at stoppe, kan lokke fodgængeren ud, og hvis der så samtidig kommer en modkørende som ikke har set fodgængeren, går det galt. Det er først det øjeblik de er tråt ud i feltet, at man skal stoppe for fodgængere i venstre side...

Men hvad fik I at vide?? Evt. en kørelærers kyndige svar?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Har du lige fået kørekort?
  • #1   7. okt 2008 Ja du skal stoppe for fodgængere fra begge sider. Men hvis der er en midterhelle, skal du ikke stoppe for fodgænger fra venstre side før denne er nået ud til hellen.

  • #2   7. okt 2008 har liget taget mit, og fik afvide at man ikke skal stoppe for dem i venstre side før de er begyndt og gå ud i feltet. altså hvis de står stille og venter, så ska den bare ha gas smiley

  • #3   7. okt 2008 Så står den allerede 1-1

    Jeg kan nu ogs bedst lide, at man ikke lokker nogle ud, med fare for at de bliver kørt ned.


  • #5   7. okt 2008 Jens - Jeg spurgte min kører lærer, som bare sagde at man skulle holde, og ikke mere der... Jeg ved ikke om han blev sur over, at jeg stillede spørgsmålstegn ved det. Han sagde bare at man kunne dumpe, ved IKKE at standse, og min tidligere kørekærer sagde at man dumpede hvis man standsede... Så den er sgu lidt tricky!...

  • #7   7. okt 2008 Det jeg fik at vide både til bil og MC, var at man skal stoppe for fodgængere der står og ser ud somom de ønsker at krydse vejen. Kun hvis der er midterhelle må du køre.
    Derudover må du IKKE give tegn til at fodgængere må gå over, da især børn, vil tage det som en tegn på det er sikkert at gå, og ikke se sig for i den anden vejbane.


  • #8   7. okt 2008 Du skal ikke stoppe hvis fodgænger feltet er delt på midten (evt af en helle eller hvis der mangler en stripe i feltet)

    MEN hvis feltet går hen over HELE vejen SKAL du stoppe også for fodgænger i venstre side

    ikke nok med du kan dumpe, du kan også få et klip når kortet er i hus


  • #9   7. okt 2008 Som grundregel bruger jeg at standse for børn og ældre iforb. med et fodgængerfelt. Men som en anden skriver, er der en helle i midten, er det er et skøn.

    En ting du IKKE skal gøre, er at gi tegn med en hånd, for at vise dem du holder tilbage for dem, (vinke dem frem), den går ikke.

    Men jeg holder altid for personer der står i højre side for at krydse feltet, uanset alder.

    Det hele afhænger også af bredden på fodgængerfeltet. Er det på en smal vej, er det nemmere at godtgøre for at standse, mens det ved en bred vej, kan virke dumt at holde tilbage, for folk der vil over feltet fra din venstre side

    Palle



  • #21   7. okt 2008 En ting er loven, en helt anden ting er hvad folk rent faktisk gør. Danskerne er nok det folkefærd jeg har oplevet som er suverænt værst til at holde for fodgængere. Det kan ikke tælles på én hånd hvor mange gange jeg har været ved at blive kørt ned af bil på en helle. Bilerne er ligeglade..!

    MC'ere holder naturligvis altid foran en helle, så de har en undskyldning for at få lidt acceleration smiley


  • #24   7. okt 2008 En ting ved jeg ang. fodgængerfelt.
    Har du et dobbelt fodgængerfelt, hvor der er et helle anlæg som de kan stoppe på i midten af fodgængerfeltet, så skal du ikke stoppe hvis de er begyndt at gå i den modsatte side som du kommer fra, da du sagtens kan accelrere uden at komme tæt på dem.

    Det var den eneste fejl jeg havde til teori, da jeg mente man skulle holde tilbage for dem.


  • #33   8. okt 2008 Alt det med når der er en midterhelle har jeg styr på.Spørgsmålet lød på ét "alm." fodgængerfelt. Jeg ved også godt, at man skal holde, hvis vedkommende er på vej ud i feltet. Sådan som min tidl. kørerlærer forklarede det, lød det nemlig logisk nok. Hvis jeg nu holder for en der står stille i venste side, og venter på fri bane, og vedkommende så går. Så kan det jo være at en evt. modkørende trafikant ikke har set vedkommende, og ikke har tænkt sig at stoppe - Det er jo DER det bliver farligt.

    Derfor virker det ulogisk at man skal stoppe for folk i venstre side af vejen - MEDMINDRE de ER gået ud i fodgængerfeltet..

    Bekendtgørelse af færdselsloven § 27.
    Stk. 7. Kørende, som nærmer sig et fodgængerfelt, der ikke er reguleret, skal afpasse hastigheden således, at der ikke opstår fare eller ulempe for gående, som befinder sig i feltet eller er på vej ud i dette. Den kørende skal om nødvendigt standse for at lade de gående passere.

    "Den kørende skal om nødvendigt standse for at lade de gående passere." - Så er spørgsmålet jo bare om det er nødvendigt, at holde for dem, hvis de står og VENTER er venstre side.





Kommentér på:
Har du lige fået kørekort?

Annonce