{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.792 visninger | Oprettet:

Intelligent styring af varme {{forumTopicSubject}}

Så er huset købt og jeg er så småt ved, at forberede mig på, at skulle flytte ind i den nærmeste fremtid. Jeg er også ved at kigge lidt på hvor man eventuelt kan spare lidt penge, og herunder naturligvis på varmen (huset opvarmes med fjernvarme og koster cirka 18.000 årligt).

Så faldt jeg over disse: http://www.conradelektronik.dk/eQ-3-MAX%21-Tr%e5dl%f8st-varmestyringss%e6t.htm?websale8=conrad-dk&pi=806616&ci=SHOP_AREA_37360_0812043 som ser spændende ud og folk vist også generelt er fint tilfredse med.

Er der nogen, der har erfaring med dette sæt? Eller har andre gode input? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Intelligent styring af varme
  • #1   15. okt 2014 Vi bruger dem. Dog de billige som programmeres hver for du og ikke styres trådløst. Det fungere fint og hvis de er programmeret rigtigt er der ikke behov for at styre det trådløst.

  • #2   15. okt 2014 Fedt - ved du, om der er noget sparet i kroner og ører også?

    Trådløst er heller ikke et must, men mere fordi det er nemt og bekvemt, hvis jeg alligevel skal starte helt fra bunden smiley


  • #3   15. okt 2014 Jeg har ingen erfaringer med det, som du linker til.
    Men jeg synes, at det ligner noget klamp.

    Kender du dette?
    http://www.living.danfoss.dk/
    Den billige løsning er at montere sådan en fætter her på alle dine radiatorer http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Radiatorer-Tilbehoer-Radiatortermostater-Danfoss-Living-Connect--Danfoss-Living-Eco-programbar-elektronisk-termostat-til-RA-2000-ventiltilslutning-513224.html
    Afhængig af dine radiatorventiler skal du måske have en adapter?
    Og hvis du gerne vil have noget fancy styrepanel osv. skal du regne med omkring 5.000,- oven i.


  • #4   15. okt 2014 Njah, jeg har læst lidt omkring Danfoss's løsning. Jeg hæfter mig desværre ved følgende brugeroplevelser:

    1) Det er dyrt (kontra andre løsninger).
    2) Det virker elendigt og uintelligent - mere end svært at få sat op/indstillet korrekt og termostater, der "glemmer" at åbne eller lukke.
    3) Ingen betjening via smartphone (så skal den da lige være kommet).

    Men selve Danfoss-termostaten i sig selv ser fin ud. Dog vil jeg gerne foretrække noget, der kan styres fra central sted, da jeg måske heller ikke gider rende fra kælder til førstesal dagligt, for at skrue op og ned smiley


  • #5   15. okt 2014 Det er svært at sige i kr og øre hvor meget der er at spare. Men hos og har vi natindstilling på 18 grader. En time inden vi står op står den over på 21 grader og efter vi er kørt på arbejde falder den igen til 18 grader. Når vi kommer hjem stiger den til 21 grader igen til kl 22 hvor den falder til 18 grader igen. Det fungere fint og vi piller aldrig ved dem. Derfor mener jeg ikke at trådløst styring er værd at betale for. En ting der er snart er at hvis man lufte ud, så lukker den automatisk for varmen, så de ikke bare pumper af sted.
    Vi supplere så også med brændeovn og så slår de bare fra hvis temp er over 21 grader.


  • #6   15. okt 2014 #5> Ja, jeg kan godt se ideen med, at hvis det først én gang for alle er indstillet korrekt, så bliver den trådløse del overflødig - for hvorfor ændre noget, som kører perfekt?

    Det er lige præcist en eller anden form for "styring" ala det du/I har, som jeg gerne vil have. Består jeres løsning så blot af sådan en her ved hver radiator: http://www.conradelektronik.dk/?websale8=conrad-dk&pi=560897&rdeocl=1&rdetpl=productpage&rdebox=box1 ?


  • #7   15. okt 2014 Yep mine er bare sådan en elektronisk termostat.

  • #8   15. okt 2014 Nej, det er rigtigt, at der var en del problemer med de første versioner fra Danfoss.
    Nu er det version 3 af deres Connect, der er på markedet, og den fungerer godt.
    Det varer endnu et halvt års tid inden 4'eren kommer, hvor der så også kommer en tilhørende app med alle styrefunktionerne.


  • #9   15. okt 2014 #7> Det ser dejlig enkelt og billigt ud. Den er helt klart ikke blevet mindre interessant.

    #8> Det lyder godt, hvis det skulle være blevet bedre smiley

    Bruger du selv løsningen fra Danfoss?


  • #10   15. okt 2014 Ja, ifm. at jeg byggede til for 2 år siden købte jeg Living Connect systemet.
    Jeg har 8 kredse gulvvarme og 4 radiatorer koblet på den.
    Jeg er blevet lovet en version 4, når den kommer, og så skal jeg have mit ventilationsanlæg med ind over også.

    Iøvrigt siger Danfoss, at hvis der er vejrkompensering på dit varmeanlæg, kan du spare yderligere ca. 10% på din varmeregning.


  • #11   15. okt 2014 I min verden, er der mere fornuft i, at lave forbedringer der permanent nedsætter mængden af energi, der er nødvendig at tilføre huset. Med en intelligentthermostat ligger besparelsen i at den tilførte mængde energi begrænses og man får en lidt koldere bygning, varmetabet er jo det samme med eller uden thermostat. En forbedring har sikkert en væsentligt længere levetid end en mekanisk gadgets.

  • #12   15. okt 2014 Det er selvfølgelig rigtig. Jeg har fået isoleret hulmur. Nye vinduer og ekstra isolering på loft og i kælder. Det giver jo nok den største besparelse, men de er også løsninger der koster lidt.

    Men har lig skiftet 26 spot til led det sparer ca 1000w. Kender ikke besparelsen i kr og øre.


  • #13   15. okt 2014 #11> Det er vi slet ikke uenige om. Men det ene behøver ikke, at udelukke det andet.

    Jeg kigger selvfølgelig også på hvilke forbedringer, der kan laves, og regner ikke med, at nye termostater er hele løsningen smiley



  • #14   15. okt 2014 Som det første bør du "trådstarter", finde ud af om der er tilslutningspligt til det fjernvarme, eller om du kan kobles fra. Kan du det så få dig et pillefyr, og så sparer du penge.

  • #15   15. okt 2014 Hvor stort er dit hus hvis du fyrer for 18000 årligt. Jeg bruger 21000 men har 480 m2 1/3 af prisen er en fast rumafgift jeg ikke kan komme af med uanset om jeg bruger fjernvarme eller ej.

  • #16   15. okt 2014 Ville selv gerne ud af de og så bruge pengene på evt. Jordvarme og elpaneler.

  • #17   15. okt 2014 #14> Det er der - desværre. Dog tales der om, at man i 2015 gratis kan komme ud af det igen (da det der har været kørende i 20 år). Er det tilfældet, så er jeg fluks frameldt og får sat et pillefyr op i kælderen.

  • #18   15. okt 2014 #15> Det er såmænd "kun" på 104 kvm og derudover 61 kvm i kælderen.

    Det fjernvarme er et håbløst foretagende og har været dødfødt siden det blev etableret: underdimensioneret, håbløst ringe isolerede rør (de kan holde markerne frostfrie om vinteren) og en voldsom høj "abonnementspris" i form af afgifter og den slags alene for at være med.

    18.000 er endda i den absolut billigste ende, da det er ikke er unormalt med priser over 30.000 alene for fjernvarme. Så jeg skal være den første til at klappe i hænderne, hvis man kvit og frit kan komme ud af det næste år.


  • #19   15. okt 2014 Ja og teknologien har for længst overhalet ideen om fælles værk. I dag er der billiger og miljørigtige alternativer. Pilleform er billige at etablere, men frygter lidt de ikke får lov at være i fred i fremtiden. Det hele går efterhånden op i CO2. Og afgifter.

  • #20   15. okt 2014 #19> Det har du fuldstændig ret i. At man i 1995 etablerede et allerede dengang forældet anlæg fortæller desværre også hvem der ender med, at betale for det smiley

    Det koster vist cirka 100.000 at komme ud af det, så det er ikke pokkers interessant i øjeblikket. Men man kan jo da hurtigt lave et regnestykke, der fortæller, at det godt kan betale sig alligevel, hvis man regner med, at blive boende i mange år.

    Der er ikke nogen tvivl om, at man nok bør kigge efter noget miljørigtigt. Jordvarme, solceller eller den slags. For med de hjerneblødninger medlemmerne på Christiansborg til tider får, så kan man frygte brandbeskatning på f.eks. pillefyr og den slags - senest demonstreret da de raslede med afgiften på brænde.


  • #21   15. okt 2014 Pillefyr er vældigt populært at sætte op, der er mange penge at spare. Fjernvarme er jo latterligt dyrt!

    Fordelene ved pillefyr:
    *Meget billig opvarmning
    *Du er ikke slave af stigende el / gas priser. (Du kan være helt sikker på de bare bliver ved med at stige) Du har total handefrihed, find gode og billige piller og få dem leveret til døren.
    *billig indkøb vs mange andre varmekilder f.eks jordvarme

    Ulemper:
    Der er en smule arbejde med at hælde piller i magacin og tømme aske ud en gang i mellem.


  • #22   15. okt 2014 Jo, men det koster desværre 100.000 at komme ud af det kommunistvarme.

    Men det kan selvfølgelig være tjent ind på omkring 10 år. Dog skal man lige kalkulere med risikoen for øgede afgifter på et pillefyr.


  • #23   16. okt 2014 (link fjernet)

    Her der har du også muglighed for af kører over telefonos smiley
    Mig og konen har snakket om af anskaffe sådan et sæt til hele huset


  • #24   16. okt 2014 #21> Ja, der er absolut kun ting, der taler for. Desværre er der bare altid risikoen for, at nogen får en god ide og en skønne dag kommer og lægger ublu afgifter ovenpå f.eks. et pillefyr og så falder planen til jorden inden investeringen er gået i nul - det får regnestykket til at falde til jorden.Så står man desværre igen med en dyr løsning, som man skal overveje, at skifte ud en gang til.

    Var man sikker på, at tingene så ud som nu de næste 20 år, så var det bare at få sig betalt ud af kommunistvarmen og få noget andet sat op i stedet.

    #23> Tak for linket - det ser også interessant ud smiley


  • #25   16. okt 2014 Hvad med styring til evt gulvvarme ?

  • #26   16. okt 2014 #25> Der er ikke gulvvarme i huset. Men ellers var dette også kommet med i overvejelserne omkring noget styreing af dette.

    En arbejdskollega har sat eQ-3 MAX! op i sit hus derhjemme (8 stk) og fortalte, at det var tjent hjem på mindre end ét år. Mange bække små...



  • #27   22. okt 2014 En helt anden ting - og så alligevel ikke helt: jeg havde fat i fjernevarmeselskabet, som oplyser, at det koster cirak 230 kroner pr. M2 ud fra BBR plus "samt omkostningen i forbindelse med fjernelse af stikledningen ved hovedledningen ude i vejen". I mit tilfælde cirka 24000 plus omkostningen til stikledningen. Plus etablering af ny varmekilde.

    Men det kunne da være, at andre overvejer at skrotte kommunistvarmen også og det ser da ud til, at indenfor en overskuelig årrække kan betale sig smiley


  • #28   22. okt 2014 Jeg ved ikke om et pilllefyr vil være den rigtige løsning idag. Jeg satte et nyt pillefyr op for 5 år siden, og prisen på træpiller er lige siden steget med ca. 150 kr pr ton om året, lige ledes er leveringen af pillerne steget meget. Og det tyder desværre på at det fortsætter i kraft med at flere kraftvarmeværker overgår til biobrændsel, herunder træpiller. Men igen vælger man at investere i en uholdbar energiløsning da europa allerede nu er nødt til at importere træpiller fra USA og Canada.
    Hvis jeg skulle montere nyt idag, så ville jeg vælge jordvarme, eller en anden form for varmepumpe sammen med solceller.


  • #29   22. okt 2014 evt en rigtig stoker i stedet for et pille fyr.
    En stoker æder næsten alt bare der er kalorier i.


  • #30   26. okt 2014 #24 Det er sandt. Men, og det er et stort men. Afgiften på biobrændsel har været oppe mange gange nu, er blevet afvist gang på gang. Diskussionen om emnet synes at være så overdiskuteret og gennemtæsket at ingen gider tale om den mere. Jeg tror ikke på der kommer nogen afgift på træ. Hvis der mod forventning skulle komme det, så er det altså ikke noget større problem at skaffe billige træpiller, der er masser af folk der importerer dem f.eks fra Sverige eller Tyskland og har samhandelsaftaler, de bliver leveret lige til døren.. Nu når vi snakker om evt stigende priser på energi forsyning...så husk at der med EL og GAS med sikkerhed vil være en konstant stigning, det er skruen uden ende. Har du en eller anden form for bio brændselsanlæg, så har du handlefrihed, og det er uanset hvad regeringen evt skulle finde på at komme med af afgifter.

Kommentér på:
Intelligent styring af varme

Annonce