{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.143 visninger | Oprettet:

Blinke ved overhaling på landevej!? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige fået blink på min MC. Det sgu meget lækkert (...)

Blinker i egentligt hver gang i overhaler en bil på landevejene eller ej? Jeg har sgu helt glemt hvad det er normalt at gøre.. smiley
Jeg ved udemærket godt man skal på motorvejen! smiley

Selvom dette højst sandsynligt er et mindre skarpt spørgsmål, så frabedes dumme kommentarer smiley
God dag!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blinke ved overhaling på landevej!?
  • #1   3. jul 2015 Jeg blinker altid ved overhaling, både på MC og i bil.

  • #3   3. jul 2015 ikke lov, men god stil.

  • #4   3. jul 2015 Jeg vinker i stedet

  • #5   3. jul 2015 Blinker aldrig på landevej... Hvor der er sideveje blinker man kun hvis man skal dreje....

  • #6   3. jul 2015 Jeg blinker ikke. Det rager ikke andre folk hvor jeg skal hen.

  • #7   3. jul 2015 Jeg fik skæld ud af kørelæreren for at gøre det..... Så jeg gør det heller ikke

  • #8   3. jul 2015 Jeg mener at man skal blinke, hvis man overhaler i den modkørende vejbane.. Men personligt husker jeg vidst kun at blinke på motorvej og når jeg drejer

  • #9   3. jul 2015 jeg blinker med overhalingablinket.

    der er gået koks i massernes brug af de gule blink


  • #10   3. jul 2015 Som #9 siger er det vel overhalingsblinket man skal bruge, men jeg tror desværre mange vil opfange det som et "hey hvorfor fan giver han mig det lange lys?!?!" når man gør det smiley
    Så jeg bruger også blinklysene...


  • #12   3. jul 2015 Blinker ved overhaling, vejbaneskift og når jeg skal dreje....
    Hader at holde bag nogle, som ikke blinker, men alligevel skal til højere....


  • #13   3. jul 2015 jeg blinker KUN hvis jeg kan blive til ulempe smiley

  • #14   3. jul 2015 Jeg blinker hvis der er sild på vejen eller fluer i øjet smiley

  • #15   3. jul 2015 Jeg blinker kun på landevej, når jeg er foran min makker, så jeg ikke får ham i nakken, når vi ligger med 200+ smiley

  • #16   3. jul 2015 jeg blinker kun ved vognbaneskift hvis det er på motorvej, ellers blinker jeg ikke ved vognbaneskift.

  • #17   3. jul 2015 jeg blinker IKKE når jeg holder i en venstresvingsbane.

    medmindre jeg vil foretage en uvending.

    jeg blinker ikke NÅR jeg foretager et vognbaneskift ind i venstresvingsbanen..
    jeg blinker 2 gange FØR jeg ændrer placering.


    hvis jeg skal til venstre længere fremme, og der er to baner så blinker jeg til venstre hvis nogen bagfrakommende vil overhale.

    Så giver jeg nemlig tegn til at jeg skal til venstre om 140 meter.

    det gør mig til venstresvingende, hvilket gør at bagfrakommende FULDT LOVLIGT kan blinke til højre, blinke med overhalingsblinket og revbombe mig mens han/hun overhaler til højre.



    i stedet for at køre og glo lige frem, blinke til venstre NÅR man skifter ind i venstresvingsbanen og så holde der og blinke i 40 sekunder mens man er peter og ulven ift uvendinger...



    og i bil bruger jeg aldrig havariblink når jeg parkerer ulovligt.
    Man kan lige så godt flage mef at man holder ulovligt.
    Desuden er det forbudt at bruge havariblink inden for tættere bebygget område!!!!

    FOR IKKE AT NÆVNE at højre lygtepar normalt er skjult for passerende trafik, hvorfor det ser ud som om der holder en bil og blinker ud.


    apropos...

    Vent nu med at blinke ud til du beslutter dig for st sætte i gang fra kantstenen.
    Ellers kan man ikke se om folk har overset en før de kører ud foran en.
    Orientering, når der er frit tegngivning, og så orientering og så manøvre.


    ikke tegn, orientering, manøvre.

    eller orientering, tegn+manøvre samtidigt.


    folk har det for let i trafikken.
    95% af bilisterne vil være bedre tjent med en førerløs bil.


  • #18   3. jul 2015 § 32, stk. 2 smiley

    Kørende skal give tegn før igangsætning fra kanten af vejen og før vending og svingning. Kørende skal endvidere give tegn før vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets placering til siden på motorvej. Ved vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets placering til siden på anden vej end motorvej skal kørende give tegn, når det er påkrævet til vejledning for den øvrige færdsel. Tegnet skal gives ved hjælp af blinklys, hvor anbringelse heraf på køretøjet er påbudt eller tilladt, og i øvrigt ved, at en arm rækkes vandret ud til siden.


  • #19   3. jul 2015 Blinker altid, også ved overhaling. Der er ikke noget værre end folk der tror at det er blinklyset der drejer bilen/motorcyklen (at de først blinker når de drejer), eller slet ikke blinker overhoved. Det er i min verden dovedskab ikke lige at vise sin hensigt og det kan lede til farlige situationer når man ikke gør det.

  • #20   3. jul 2015 Overhalingsblinket må ikke bruges mere så vidt jeg har forstået, de nye regler trådte i kraft i år.

  • #21   3. jul 2015 Jeg blinker faktisk stort set aldrig, kun hvis jeg skal ned af en sidevej.
    Men prøver så vidt muligt at undgå at genere andre på vejen...


  • #22   3. jul 2015 Som jeg har lært og læser det, SKAL du blinke ved vognbaneskift. Mener det var 1.okt 2003 den trådte i kraft.

  • #23   3. jul 2015 Allan. Nej, overhalings-intentions-lys (lang kort lys) må ikke bruges mere.

    Tyskerne praktiserede det meget. Så fandt de ud af det var stressende. Så blev det ulovligt i næsten hele EU.


  • #24   3. jul 2015 lige pt kører jeg primært årg 42 på andevejen, så hvad er blink og overhaling? smiley


  • #25   3. jul 2015 aha m.h.t. overhalingsblinket !!

    Jeg synes virkelig det virker når man kommer med god fart og indhenter en langsomkørende.
    tit tror folk der kommer et udrykningskøretøj hvis man bruger en typisk udryknings rytme.
    Jeg kan sagtens se hvordan det kan misbruges, lede til mere aggressiv og risikobetonet kørsel og udover at være stressende måske mest er brugbart i situationer man måske helst ikke vil have folk ud i.

    så jeg er slet ikke uforstående overfor at man har valgt at skrinlægge det.

    i lande som brasilien hvor der er så kaotisk infrastruktur stadig den dag idag, der giver det nok ikke mening at skrinlægge overhalingsblinket, men at skabe rammerne for overflødiggørelsen af overhalingsblinket må vel være ønskeligt i alle tilfælde..


  • Mads B
    Mads B Tilmeldt:
    jun 2015

    MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 33
    #26   4. jul 2015 Man kan jo dårligt nå at tænde for blinkeren før den skal slukkes igen, når man kører på landevejen. Et blink til venstre og et til højre og så er det overstået smiley

  • #27   12. jul 2015 jeg blinker altid smiley

Kommentér på:
Blinke ved overhaling på landevej!?

Annonce