{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.530 visninger | Oprettet:

Hus. Ene eje eller dele 50/50 dilemma! {{forumTopicSubject}}

Hej derude. Jeg står i en frygtelig situation.

Jeg er 22 år og er begyndt at kigge på hus. Jeg har en dejlig kæreste der dog kun er 18 og derfor ikke har råd til at hjælpe økonomisk.

Jeg havde en ret voldsom diskussion med hendes mor igår, og er i tvivl om det er mig der virkelig kan være så galt på den. Derfor vil jeg høre jer til råds - hva i syntes er fair og hva i havde gjort.

Jeg betaler 80000 kr i indskud og betaler husleje og alle udgifter... Min svigermor sagde hun regnede med at når hendes datter var færdig med sin uddannelse så flyttede hun ind og så ændrede vi det så vi begge var ejere at huset. Så hun også ejede noget i det og så også betaler halvdelen til huset.

Men så har jeg betalt husleje i mange år og indskud som hun teoretisk slipper for og hvis vi går fra hinanden efter hun er blevet ejer selvom hun kun har betalt en måneds husleje ejer hun ligeså meget som mig.

Jeg vil hellere leje hende ind billigt så hun kan have sin egen opsparing ved siden af.

Hendes mor blev meget vred og skuffet over jeg ikke stoler nok på hende til det. At forhold handler om at turde satse penge smiley

Hva syntes i?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hus. Ene eje eller dele 50/50 dilemma!
  • #1   24. aug 2015 Du skal holde fast i at det er dit hus, betalt med hendes penge. Såfremt hun på et senere tidspunkt vil have halvdelen skal hun købe halvdelen af dig. Dvs halvdelen af udbetaling, papirpenge, termin, udgifter osv. Det din svigermor har gang i, skal du aldrig gå med til. Jeg er 46 år gammel og har været igennem det meste, så tror mig, du snyder dig selv hvis du går med til den handel.

  • #2   24. aug 2015 Præcis det #1 skriver....
    Been there, done that............

    Det koster min. 15-20000,- at få hendes navn slettet af skødet igen..... smiley


  • #3   24. aug 2015 Enig med Ricky

    Få en advokat med ind over som kan lave særeje smiley

    Det er dig der bliver snydt hvis hun vælgere at smutte


  • #4   24. aug 2015 Huset skal være dit indtil kæresten har noget at byde ind med.Hvad mener din kæreste selv om problemstillingen??,det er ikke svigermor der skal sætte dagsordenen.

  • #5   24. aug 2015 Tusind tak for jeres svar. Hun siger hun bare vil være sammen med mig så er det ligemeget det andet. Hun forstod det bare som jeg ikke troede vi var sammen i fremtiden og sådan har jeg det jo på inden måde. Jeg vil bare sikre mig selv... smiley


    Hendes mor tog fat i hende og sagde hun skulle passe på mig hvis jeg havde svært med at dele og det kunne blive et problem i fremtiden. Sådan ser jeg det ikke.

    Så ville bare have nogle meninger udefra så jeg ved det ikke er mig den er gal med smiley Tak igen!



  • #6   24. aug 2015 En ting er at din svigermor lyder til at være en heks der er stukket af fra et eventyr, en helt anden er at du ikke lyder til at have særligt godt styr på at købe fast ejendom! Så længe du snakker om indskud og den slags, skulle du glemme den ide. Det er ikke noget med at du bare flytter, hvis det ikke lige er dig smiley

  • #7   24. aug 2015 Jeg ville også sige dit hus og hun betaler leje.
    Den dag hun skrider hvis hun står på skal hun have det halve hvis du skriver hende på.
    Har prøvet at blive skilt og lige meget hvor søde de er bliver de grådige når det er slut.
    Sørg for at sikre dig selv.


  • #8   24. aug 2015 Du køber huset = dit hus.

    Den dag hun tjener penge og kan bidrage til afdrag osv. sælger du halvdelen af huset til hende, indtil da kan hun "leje" noget af det billigt.
    Er der allerede så meget ballade med svigermor skal du måske tænke dig rigtigt godt om inden du kommer for godt i gang.



  • #9   24. aug 2015 Tusind tak for jeres svar. Jeg er lidt rundt på gulvet her til morgen så indskud er selvfølgelig ment som udbetaling smiley fik bare ikke læst korrektur læsning.



  • #11   24. aug 2015 Helt enig med Jimmy. Jeg læser jura og har lige afsluttet familie- arveret, og dit eksempel ser vi hele tiden. Hun skal købe sig ind hvis hun vil være medejer. Ellers mister du reelt mange penge hvis i går fra hinanden

  • #12   24. aug 2015 Kan kun være enig i alle de andre indlæg. Du beholder dit hus på dine hænder og dine hænder alene. Når hun så flytter ind kan hun betale et symbolsk beløb og hun kan så selv spare lidt op... Hvis i så en dag vil have noget sammen kan i enten købe noget sammen eller hun kan købe sig ind i dit hus...
    Hende moren lyder da helt slukke i min verden....


  • #13   24. aug 2015 Inden du gør andet, så får du dig lige en ny svigermor, den Heks du har nu burde ha været sendt afsted til Sct-hans..

  • #14   24. aug 2015 Det svigermor siger om at det med forhold handler om at være villig til at satse pengene: Det gælder ikke når man er 18!

  • #15   24. aug 2015 Hej
    Kan slet ikke forstå at sviger mutter bringer det på banen, i min verden giver det kun mening såfremt at i stod for at gifte jer.
    Inden i er gift er det dig og kun dig der køber huset, gifter i jer vil der skulle noget ind omkring særeje.

    Det er jo altid en grim ting det der, men man forærer altså ikke en ung kæreste et halvt hus.


  • #16   24. aug 2015 De møgkvinder skal ikke have en skid, og hvis din kæreste insisterer på noget så ligegyldigt, så fyr hende!

  • #17   24. aug 2015 der er da ikk noget at diskutere smiley din kæreste er vel så fornuftig at hun ber sin mor om at blande sig udenom smiley ??

  • #18   24. aug 2015 Lad være med at lade din kæreste snyde dig, det er alt jeg vil sige..
    Kvinder bliver altid grådige når det er slut og hun er kun 18 år (!)
    Dvs. chancen for at i er sammen når i er 30+ er meget lav da hun stadigvæk ikke er særlig moden uanset hvordan hun opfører sig.


  • #19   24. aug 2015 Både din kæreste (inkl. svigermor) og dig selv skal selvfølgelig sikre sig og tingene skal gøres rigtigt for begge parter. Gode eksempler er kommet på det her i tråden. Men der er da ingen grund til at I bliver uvenner over det eller at kalde hinanden grimme ting. Følg lovgivningen på området og skyd skylden på den i stedet for at rende og blive uvenner over fuldstændig standard procedurer når man flytter sammen.

  • #20   24. aug 2015 Du køber huset, hun lejer sig ind, så er der heller ikke problemer med bistandshjælp, hvis det skulle blive aktuelt, for man får ikke penge foræret når man har fast ejendom, så er det tilbagebetalingspligtigt.
    Og køb i det hele taget ikke nogen ting hvor i begge skriver under, så vil der altid være bøvl med hvem der skal have den del med ved fraflytning, og hvis der er gæld i tingen, så står i begge 2 for det fulde beløb, men kun en af jer kommer til at eje det.


  • #22   24. aug 2015 Det er heller ikke det TS spørger om smiley

  • #23   24. aug 2015 #21
    nordea gav mig lov da jeg var 18 dog et meget billigt hus idag sidder jeg så med et købs bevis på op til 1mil er selv 22 så det er slet ikke umulig dog skal jeg lige havde solgt det jeg sidder i så..og selv havde til en udbetalingen på 55k

    dog lyder en udbetaling på 80k som om det er et lidt dyrere hus

    til tråd starter hvor længe har i været sammen ?
    bare sig ordet ligestilling smiley vil man være med idag må man også selv betale


  • #24   24. aug 2015 Dit hus.... og skulle i få den ide at gifte jer, hedder ordet "Særeje"

  • #25   24. aug 2015 80k i udbetaling er fint realistisk, vi havde selv 100.000 i banken til vores og det er ikke et palæ på strandvejen smiley

  • Ketil Lund S
    Ketil Lund S Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 40
    #26   24. aug 2015 Har selv den tanke med at købe og sku der støves en dame op der vil lege med så kan hun købe halvdelen af huset der. Så har du betalt eks 60% ud så stå du med 10% i hånden og kun 50% af alle udgifter (ekslusiv afdrag da du er færdig med din del)

  • #27   24. aug 2015 Hej
    Har ikke læst hele tråden, så beklager, hvis det allerede er skrevet. Mit råd til dig, køb dit hus. Og når så tiden kommer at kæresten flytter ind, så aftaler i hvordan hun deltager i økonomien. Det er jo fuldstændig underordnet at det kun er dig der står på skødet, når i bor sammen, bare hun bidrager på lige fod i økonomien.
    I er MEGET unge (især hende), ikke for at være sortseer, men der kan jo ske meget på kort tid i den alder. smiley


  • #28   24. aug 2015 dit hus du ejer. hvad hun har kvittering på er hendes og det hun ellers komme med . hvis hun flytter resten er dit. udgifter deles man vel om så som mad og div.

  • #29   24. aug 2015 For mig at se skal svigermor blande sig fuldstændig udenom.
    Hvis du ligger 80000 nu + ydelse i nogle år, giver det for mig, ikke nogen mening at hun bare skal have den gave.
    Så jeg er ret enig med de andre!


  • #30   24. aug 2015 Et forhold handler sgu ikke om at turde, at satse penge. Din svigermor tænker vist mere på hendes datter, end på jeres forhold..

    Kort sagt er der vel to muligheder når hun flytter ind, enten betaler hun halvdelen af huset og dermed bliver medejer på papiret, eller også bliver huset stående i dit navn, og hun betaler husleje.


  • #31   25. aug 2015 I er stadig meget unge mennesker, og vil du investere i et hus skal du kigge ud fra din egen økonomi og fremad, jobsituation osv ud i fremtiden, og husk at udregne budget ud fra dagpenge da du nemt kan ende i arbejdsløshed i dag. Køber du, så køb alene, men elsker du den pige så ser jeg absolut ikke nogen grund til hun skal betale husleje hvis hun ikke rigtigt tjener penge, det burde man ku klare på kærlighed og nyde bare det at ku bo sammen da du har et hus hvor i kan være sammen, men tjener hun derimod en lille SU eller andet skal hun self bidrage til kost osv. Hvis hun så om 5 år er færdiguddannet og tjener alm. løn, ja så betaler hun selvf halvt af alt, og er i stadig forelsket og lykkelige, så burde hun vel bare komme med på huset, hun har vel bidraget undervejs, og mon ikke hun har handlet ind, lavet mad, ordnet vasketøj,strøget skjorter, skuret gulv, redt senge, taget opvasken, støvsuget, tørret støv af, gjort lokummet rent (holdt huset)og garanteret også vasket de beskidte underbukser og smurt et par madpakker "ellers husk at gi hende løn til udbetalingen" , så ville jeg aldrig forlange at hun skulle betale halv udbetaling osv, det har i trods alt været sammen for længe til, og det gør man ikke op i penge. på 5 år, er det sgu kun renter der er blevet betalt og så skal hun da også være med på skødet, ellers synes jeg fandme godt nok man gør kærlighed op i penge, og det kan vel kun gå på en måde... Men svigermor er heeeeeelt galt på den, du starter med huset alene og så må i se om nogle år hvordan fremtiden ser ud, og ser den strålende ud og i stadig elsker hinanden, så var hun i min verden automatisk medejer ( hun var med fra start).....

  • #32   25. aug 2015 5 år på SU og så skrider hun den dag hun får det fede job, det er ofte sket.

  • #33   25. aug 2015 22 år !!!
    Et hus er en klods om benene. Et hus er måske fornuftigt ... Men dit liv er dine minder og oplevelser, så du skal give den gas mens du er ung og uafhængig.
    Er man to på skødet er man to der betaler. 18 år og med hus på SU. Hvad hvis du ikke kan betale terminen, så skal en på SU betale.


  • #34   26. aug 2015 Bed svigermor om at være bankgarant for datterens halvdel af huset. Så får piben en anden lyd.
    Har du muligheden for at købe selv, så gør det. Da min eks smuttede var min største lettelse, at alt stod i mit navn.


  • #35   27. aug 2015 som ovenfor, hvis svigervaranen absolut skal blande sig så lad hende være bankgaranti, men synes stadig du skal købe selv, lad hende bo gratis hvis hun ellers gnaver godt gren og så kan i deles om alm. udgifter såsom mad/el/vand osv..på et eller andet niveau der modsvarer forskellen på jeres indtægter.
    Synes det ville være lidt plat at hun skal betale husleje for at få lov at bo der hvis i er et par


  • #36   27. aug 2015 Hold da fest, nogle stakkels mænd i denne tråd, der er blevet voldtaget bagfra, af deres ekser så det rykker.

    jeg er ikke nødvendigvis uenig med udtalelserne her, DOG er jeg heller ikke helt uenig med din svigerdrage!
    MEN det er også nemt for mig, jeg var 18, hun 15, hun kom ikke med andet end sin fisse, og det var ALT jeg ville have fra hende i starten (sårn ca.)

    MIN holdning var, og er, at man er fælles, hvis man allerede nu opstiller FOR mange regler og grænser, har man også allerede startet enden på forholdet..

    Jeg ville gøre det igen, som jeg gjorde den gang.
    jeg rjente penge, hun læste..
    SÅ jeg krævede at hun skrev alt ned hun medbragte, i en lille bog... det kunne hun tage med, hvis hun skred!
    efter 2 år, var det fælleseje alt vi har. for uanset, at jeg havde bidraget med pengene, bidrog hun med at holde hjemmet, indkøb osv..
    HVIS vi evt. gik fra hinanden, var halvdelen af merværdien, efter et evt. salg og udgifter hendes... vi tilføjer alle værdi, på den måde vi kan!

    det sagt, stod alt faktisk i mit navn, ikke planlagt, men fordi det var mig der handlede, jeg tænkte slet ikke over andet (og hun var under 18)

    siden vi flyttede i større 5 år senere, har hun været med på alt, på lige fod, og vi har 22 år i bagagen nu! så jeg er nok ikke nødvendigvis det gode eksempel, da jeg ikke har prøvet modgang! jeg mener bare, at hvis man sætter FOR mange ting på spidsen fra starten, så kan det give uro, og mistillid fra starten..
    den svigerdrage lyder måske lidt overbeskyttende, og ikke helt klog, ud fra denne smule viden LOL


Kommentér på:
Hus. Ene eje eller dele 50/50 dilemma!

Annonce