{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.479 visninger | Oprettet:

Fugt i kælder {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Endnu et OFF topic. Men i er så gode til at komme med løsninger.

Jeg har en kælder, hvor der er problemer med opstigende fugt i nogle indervægge. Ydervæggene er fine og gulvet har heller ikke problemer. Kun indervæggene.

Jeg har fået et råd om at bore huller for hver 10 cm og så fylde dem med vandglas. Altså nede langs gulvet. Det skulle så trænge ud i stenene og danne en vandtæt barriere.

Har nogen her haft erfaringer med det?

Har i evt andre forslag til at løse problemet.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fugt i kælder
  • #1   28. aug 2015 .


    profilbillede
  • #2   28. aug 2015 omfangsdræn men det er dyrt ??

  • #3   28. aug 2015 Hvis det ikke er problemer på ydervægge eller i gulv, kan jeg ikke umiddelbart se effekten af at lave omfangsdræn.



  • #4   28. aug 2015 Hvordan kan man se ydervæggen er der gravet ned udeforan? er det kun det ene sted eller hvad

  • #5   28. aug 2015 Så nogle platon plader på ydervæggen rundt om hele huset?

  • #6   28. aug 2015 Det er ikke ydervæggene. De er fine.
    Men ca midt i kælderen er der muret et firkantet rum op. Det er de vægge der er problemet. De har ingen kontakt til ydermurene og man kan komme til dem fra alle sider. Hvis der giver mening.
    Fugten kommer nedefra, men gulvet i kælderen e også fint.
    Fugten stiger altså op nedefra igennem indermuren. Umiddelbart ligner det at muren går ned gennem gulvet.


  • #7   28. aug 2015 http://youtu.be/MkjnQcTPsPQ

  • #8   28. aug 2015 Okay så forstår jeg det ja så ved jeg ikke hvad der kan løse det kan det være fordi væggene er sat i jorden med mursten altså uden fundament?

  • #9   28. aug 2015 Det er er hus fra 46 så ja det er muligt.

  • Mads  r6
    Mads r6 Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #10   28. aug 2015 Du skal have en affugter der ned og køre i nogle dage. Så fjerner du alt det løse puds og giver det vandglas når det er gjort pudser du vægen op og du har ikke problemet mere.det er fordi der ikke er murerpap under den nederste sten så fugten kan trænge op uden problemer.....

  • #11   28. aug 2015 Måske et dumt spørgsmål fra en ikke murer, men du fjerner vel ikke fugtoptrængningen ned vandglas - du lukker den bare inde så du ikke kan se den (før det er helt galt)? Hvis det er muligt ville jeg installere noget god udluftning så fugten bliver transporteret ud.

    Har selv haft et lignende problem (dog med ydremure) og det rum er helt tørt nu efter installation af noget passivt udluftning.


  • Mads  r6
    Mads r6 Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #12   28. aug 2015 Fugten bliver lukket inde så den ikke bliver at se, men den vil stadig være der.

  • #14   28. aug 2015 op med gulvet og stikdræn

  • #15   28. aug 2015 er helt enig med "13" det andet er er uholdbare lappeløsninger.

  • #16   28. aug 2015 Teknisk set skal der vel en grundvandspumpe på, det skyldes formentlig at grundvandet står for højt og derfor er den rette løsning en pumpe! Er ikke enig med #13!
    Michael b: Sludder, det Henrik foreslår er netop også en lappeløsning, for det fjerner ikke problemet, nemlig at der står vand under gulvet, det der foreslås er blot en anden måde at holde fugten ude på, men den er stadig i gulvet under murpappet!


  • #17   28. aug 2015 Mikkel der kan sagtens trække fugt op selvom grundvandet ikke står så højt . på samme måde som man lægger et kapilarbrydende lag under et betongulv .
    og der står fugt men ikke nødvendigvis vand under gulvet ,og det er fint nok.


  • #18   28. aug 2015 Det har du ret i, men du afhjælper stadig ikke problemet - uanset hvad så bør der tjekkes og der er brug for dræn/pumpe - Derefter kan man begynde at blokere evt. Fugtindtrængning!

  • #20   28. aug 2015 Jamen det er da super! Men så bør du også vide du ikke ikke ud fra et foto alene kan bedømme om det skyldes for høj grundvandsstand! Vi har netop været igennem samme tur med vores kælder, hvor din løsning også blev foreslået af en såkaldt fagmand! Da en kloakmester så kom på, så sagde han helt klart at der skulle åbnes og ganske rigtig var der en "lomme" som vandet trak ned i og derefter lokalt op i den sydvendte kældermur! Så nej, jeg er ikke fagmand, men taler af erfaring og det er da bekymrende at du alene foreslår en løsning, der kan vise sig at være en lappeløsning, da du ingenlunde kan bedømme omfanget ud fra et foto!

  • #22   28. aug 2015 Haha, arh nej nu skal du ikke vende den om, du skriver helt firkantet hvad der ska gøres og hvad det kaldes i fagterminologi! Men nu har du fundet ud af at du nok var for hurtig, da du ikke kan benægte at man bør finde ud af årsagen til fugtopstigningen først! Så hvis du virkelig er fagmand og dette er dit felt, så bør du måske revurdere dine råd og lade være sat spille "dette er min profession, så jeg ved bedst" kortet, når dine råd potentielt kan koste ejeren udgifter til en løsning der senere kan vise sig utilstrækkelig! Sørgeligt at jeg som lægmand skal gøre dig opmærksom på ovenstående!

  • #23   28. aug 2015 Stop stop.... Jeg sætter stor pris på alle jeres input.
    Ophugning, udgravning, dræn osv er i hvert fald ikke en mulighed.

    Som sagt så er det kun ved de indvendige vægge de er problemer. Jeg forestillede mig lidt at muren står direkte i jorden og stenen så suger vandet op, lidt ligesom en svamp. Kunne man gøre stenen "ikke sugende" så ville det nok hjælpe. Det med murerpappen ville i hvertfald stoppe den process.
    Jeg vil ikke kaste for mange penge efter problemet, da det er en kælder som jeg ikke bruger til andet end havemøbler osv.


  • #25   28. aug 2015 AArrghh Troede det var noget med et pigebarn !!! Go Weekend alligevel

  • #26   28. aug 2015 Der er tale om opstigende grundfugt, hvilket kan forhindres ved at etablere en fugtspærre. Formentlig er murpappen ædt af små biller eller gået til med tiden.
    Problemet kan løses ganske enkelt ved at injektiere en bestemt kemi i væggen der virker vandfortrængende. Glem vandglas det virker ikke. Ved at injektiere kemien ændres overfladespændingen i stenen, således at vand i form af damp stadig kan passere, men i dråbeform kan det ikke. det virker 100 procent. Hvis der er nogle der vil have det uddybet gør jeg det gerne. Hvis der er nogen der spørger hvorfor jeg er så skråsikker, så er jeg det fordi der er tale om simpel fysik. Vægen suger simpelhen vandet op grundet kapilær sugekraft. ligesom et stykke køkkenrulle der rager ned i et glas.
    Så problemet kan løses uden store destruktive indgreb!


  • #27   28. aug 2015 Har gode erfaringer med fugtstoppende murinjektion, da vi ofte bruger det på arbejde! Vi bruger oftest et produkt fra BASF, der hedder PCI - det er tyndt som vand, men trækker godt ud i konstruktionen!
    Når væsken tørrer op, dannes der en horisontal spærre i væggen og den forhindre fugten i at vandre opad gennem de porøse sten.
    Efterfølgende er det så et spørgsmål om udtørring af den ovenliggende mur - som grundregel siger man 1cm udtørring af en murstensvæg, ved optimale forhold - dvs. RF omkring 50, korrekt ventilation og ikke mindst murværk der kan ånde! Altså ikke en væg der er malet med akrylmaling.....


  • #28   29. aug 2015 Lige nu siger min kone at hun har fugt i kælderen og der er ingen garanti på udtørring, så hvis jeg vil bruge min grundvandspunpe fornuftigt og grundigt så er det nu inden hun finder ud af at udtørre indervæggenne selv, og så går jeg automatisk glip af de efterfølgende ydervægge der bliver slaskvåde og ikke får muligheden for at dræne dem tørre også, så med det sagt , så er jeg skredet i seng og vil nyde at pumpen pisker afsted og hele skidtet bliver lufttørret i bare begejsting.. Held og lykke med din kælder, nu trækker jeg omvendt af arbejdstøjet og så ordner jeg min smiley smiley

  • Silas R
    Silas R Tilmeldt:
    jan 2016

    Følger: 13 Svar: 2
    #29   11. jan 2016 Hej Jacob,
    Det kan være utrolig besværligt at komme af med fugt i en kælder, og som det bliver nævnt kan omfangsdræn være en god løsning. Ulempen er bare at det er mega dyrt! Og så risikerer man at slide sig selv halvt ihjel, hvis man selv skal udføre gravearbejdet smiley Der findes dog en teknologi, hvor man via strøm kan drive fugten ud af sine kældervægge. Så vidt jeg husker skulle det være en ret ny teknologi på det danske marked, men du kan i hvert fald læse lidt mere om mulighederne her http://drytech.dk/ingen-behoever-at-leve-med-en-fugtig-kaelder/


  • #30   11. jan 2016 Hej Silas. Tak for info. Har godt læst om det. Man bruger det især til ydervægge. Jeg har snakket med en bruger her inde og satser på den løsning, da det kun er ca 15 meter indervægge hvor problemet er. Her handler det om at blokere for fugten nedefra, så det ikke længere ka. Trække op i indervæggene. Men nu er der lige kommet et tagprojekt i vejen, så udskyder det lige lidt : )

  • Silas R
    Silas R Tilmeldt:
    jan 2016

    Følger: 13 Svar: 2
    #31   11. jan 2016 Aaah ok.. Jeg læste bare om det et sted, og tænkte at det lød ret smart, så ville lige sende info videre. Det lyder til gengæld til, at du har rigeligt med byggeprojekter om ørerne, så held og lykke med både tag og kælder smiley

Kommentér på:
Fugt i kælder

Annonce