{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.326 visninger | Oprettet:

Leje af minigraver {{forumTopicSubject}}

Nu kommer et af de der spørgsmål, der cirka er ligeså nemme at svare så som: "hvor lang er en elastik"? smiley

Jeg skal have gravet 15 cm af i haven til terrasse, rettet jorden en smule af samme sted og gravet en rende på 25 meter (ned i 35 cm dybde) til et kabel til strøm og dækket renden til igen.

Er det realistisk for en novice at nå på to dage, hvis man lejer en minigraver og lige skal lære at betjene den på begynderniveau?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Leje af minigraver
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.649
    #1   2. jun 2020 Det kommer an på hvor teknisk minded man er. Svaret er mindst lige så fleksibelt som spørgsmålet... smiley

  • #2   2. jun 2020 Jeg er 100% enig - der er ligeså mange svar som der er mennesker smiley

    Det var mere hvis svaret 100% entydigt hed: "Nej, har du aldrig nogensinde prøvet traktor/frontlæsser/minilæsser/gaffeltruck før, så LAD VÆRE".


  • #3   2. jun 2020 Tror det måske kan svare sig at leje med fører, så er det hurtigt overstået, husk også at have plads til alt det jord du skal have gravet af smiley

  • #4   2. jun 2020 Det er absolut også en overvejelse jeg har med. Jeg betaler gerne, hvis det kan svare sig, og jeg ikke selv skal sidde og fumle rundt og lære alle tricks en sådan en smiley

    Jorden skal heldigvis blot fordeles lidt rundt til terrassen og resten af haven, så der er "kun" lidt græstørv og lidt planter, der skal køres på lossepladsen smiley


  • #5   2. jun 2020 smiley jeg tror du bliver overrasket når du ser hvor meget det fylder når det graves op.



  • #6   2. jun 2020 5> Jamen, det vil jeg slet slet ikke afvise, men cirka halvdelen af det der graves op skal bruges til at rette jorden af under fliserne, så jeg skal nok finde plads i et hjørne til de sidste 3-4 m3 smiley

  • #8   2. jun 2020 7> Det er intet mindre end verdens bedste og mest oplagte ide til at få noget nytte ud af det smiley smiley

  • #9   2. jun 2020 Det tror jeg sagtens du kan. Gi gas smiley

  • #10   2. jun 2020 Det koster ikke noget at få et tilbud fra en lokal entrepenør.

  • #11   2. jun 2020 10> Det har du helt ret i. Men der skal ikke betales for mange timer til 480 kroner plus moms, før det er billigere selv at leje den i to dage (2400 med moms har jeg fået et tilbud på).

    Faktisk svarer det blot til 4 timers leje med fører, hvis man gør det op på den måde. Jeg forestiller mig i hvert fald, at selv en erfaren driver skal bruge mere end 4 timer på det. Men andre ved helt sikkert meget mere om hvor meget noget forventes at tage fremfor mit gætteri smiley


  • #12   2. jun 2020 2400 med moms og transport er billigt.
    Er det ikke 8300 du opererer i ? Der er mange der roser odder maskinstation/ mathiesen, for at lave korrekt og hurtigt arbejde


  • #13   2. jun 2020 12> Jo, det er netop 8300 Odder - jeg har fået den pris ved noget der hedder Brohus Udlejning (en 1100 kg's minigraver inkl. 3 forskellige skovle). Det synes jeg absolut heller ikke er en ublu pris. Og lige pludselig ind fra højre er det vist også lykkedes mig, at finde en erfaren chauffør, så jeg i stedet for nøjes med at være håndmand med den manuelle skovl og sørger for, at der er pølser på grillen til middag og så skal jeg ikke spekulere på at betjene sådan en bandit smiley

    Og tak for forslaget med Odder Maskinstation også smiley Jeg har også kun hørt positiv omtale af dem.


  • #14   2. jun 2020 Det kan du sagtens nå på 2 dage.
    Bare sørg for at der ikke er nogle handelsbetingelser, som siger at "2 dage" betyder 16 timer på maskinens timetæller.
    Det ser jeg ret ofte i byggebranchen, når man lejer en lift.
    Så er det 8 timer per dag ( lortet er GPS overvåget på timetælleren ) og bruger man den mere end 8 timer per dag, så koster det ret meget i ekstra pris.

    Spørgsmålet er så om du vil skubbe det hele på en trillebør eller om du skal leje en motorbør, til at flytte det med.

    Hvis du tager en skovl og trille den væk, så tager det ene evighed.
    Hvis du har en motorbør og i er 2 mand, så kan det nok gøres på en enkelt dag.

    2400 er ikke vildt billigt. Og da slet ikke hvis det er Jylland.


  • #15   2. jun 2020 Ellers har jeg et barnebarn på 12 jeg kan køre ned til dig.. smiley

    SÅ er den ged rundbarberet på en halv dag,.! smiley
    inkl. den 3 m høje Starwars jordskulptur i forhaven smiley
    Du ikke anede du ønsker dig..! smiley

    Han kører sådan en mini manitou som var det hans egne arme og ben..! smiley smiley
    Han skal nok blive til noget sådan en bette knejter.. he..he.. smiley


  • #16   2. jun 2020 14> Tak for et godt input - en motorbør er nemlig kommet med i overvejelserne også ved samme lejlighed. Men i princippet kan jeg komme helt ind i haven med bil og trailer og få det læsset fra minigraver og holde lige ved siden hvor der skal fyldes mere jord på. Jeg skal nok lige en gang eller to på lossepladsen med græstørv og gamle planter, men det er så hvad det er.

    I runde tal skyder jeg på, at langt størstedelen af det jord der skal graves alligevel alligevel blot skal flyttes på det stykke jord, der skal være terrasse - det falder 15-20 cm fra det højeste punkt til det laveste diagonalt. Så jeg kommer (heldigvis) ikke til at stå med 10 m3 jord i overskud, der skal læsses på trailer og køres væk.

    Jeg har ikke rigtig noget forhold til om 2400 er dyrt eller billigt - det er umiddelbart det billigste jeg lige har fundet omkring Odder og omegn. Men moms klinger selvfølgelig ikke så godt, når man bor i Jylland smiley Til gengæld har jeg fået en fandens god pris på sand, som så rigeligt opvejer udgiften til minigraver/motorbør, så i det store hele er jeg ikke afskrækket.


  • #17   2. jun 2020 15> Hahaha, altså sørger han blot for, at jorden til sidst er væk fra min matrikel, så er der næsten totalt frie rammer smiley

  • #18   2. jun 2020 Og midt i det hele der så lige en annonce fra et firma med en minigraver Erenfred Pedersen


  • #19   2. jun 2020 18> Ja, vi bliver holdt godt øje med - med mindre man tyer til ufine kneb som adblockers og den slags smiley

  • Nicolai K
    Nicolai K Tilmeldt:
    feb 2015

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 14
    #20   2. jun 2020 Det tager dig maks en halv time, at lære at håndtere en minigraver.
    2 dage er rigeligt med mindre det er 300 kvm.


  • #21   2. jun 2020 Få En lokal entreprenør til at gøre det, samt køre det overskydende jord væk... Det tager ikke så lang tid at lære at grave et hul midt i ingenting med en minigraver, men at grave rander og rette af er SVÆRT.. Og er det tæt på bygninger er det endnu sværere..
    du ender med at fise rundt med en skovl og en spade fordi du ikke kan betjene graveren rigtigt.
    Jeg køre meget manitou,lift og truck, og graver selv et hul midt i ingenting, eller graver en stor sten op. Men din opgave havde jeg betalt mig fra, både fordi jeg ikke gider alt det skovl. Og fordi jeg er nærig smiley


  • #22   2. jun 2020 Du er opmærksom på at hvis terrassen skal laves ordentligt, så skal du grave AL muldjord af og fylde op med stabilgrus og sand inden du lægger fliser, ikke?
    Som du beskriver det, vil du blot flytte rundt på muldjord og lægge fliser ovenpå.
    Det kan man også, men så holder det i bedste fald sommeren over.


  • #23   2. jun 2020 Bundarbejdet skal laves ordentligt, det gælder for alt håndværk, det er noget lort at bygge videre på en fejl.

  • #24   3. jun 2020 21> Jeg har allieret mig med en nu, der arbejder ved en entreprenør og er vant til den slags maskiner - jeg kan til nød betjene en truck og en minilæsser, men nogle gange må man også bare erkende sine begrænsninger. For da han begyndte at snakke om planérskovl og den slags, så kunne jeg godt høre, at det her var noget jeg måtte betale mig fra smiley

    Selvfølgelig skal det laves ordentligt, så det holder mere end et år - graves ud og laves et ordentligt fundament.


  • #25   3. jun 2020 Det er absolut intet problem at.... Én dag Max..

  • #26   3. jun 2020 Et stykke herfra er der en som har købtet hus og revet forpladsens fliser af, de lå ad helvede til, og han lavede det om til græsplæne, hurtigt, billigt og flot.

  • #27   3. jun 2020 26> Jeg går modsatte vej nu smiley

  • #28   3. jun 2020 25> Ham jeg har lokket til at være chauffør kiggede på det i går og mente også godt han kunne nå grave af/rette af til 40 m2 terrasse og 25 meter rende til et kabel til strøm og så nå lidt hjemme i hans have, nu jeg alligevel havde lejet en. Så det tænker jeg ikke er urealistisk for ham på en dag, når han er vant til det.

    Tak for alle input.

    Jeg giver en kold på terrassen, når den er færdig smiley P


  • #29   3. jun 2020 Det var nok den bedste løsning. smiley

  • #30   3. jun 2020 Ja især det med den kolde på teressan smiley

  • #31   8. jun 2020 Set i bakspejlet var det nok en rigtig beslutning ikke selv at gå i gang med at grave og lære det ad hoc - på noget der minder om 3 timer var der fjernet blomster/græstørv, gravet jord af og rettet af til stabilgrus og sand og kablet til strøm gravet ned og dækket til. Det var effektivt arbejde.

    Det var simpelthen hver en krone værd, at leje/låne minigraver og minilæsser alene for at undgå det opslidende arbejde med håndskovl smiley


  • #32   8. jun 2020 Nu ved jeg ikke hvor meget kabel og rørføring du har på grunden, men klipper du et kabel eller et rør som privatmand bliver det hurtigt dyrt at få det udbedret.

    En proff har (eller bør have) en forsikring hvis kan cutter lyslederen til internettet eller lignende.

    Det er ikke svært at køre en minigraver, faktisk ret sjovt når man lige får det ind i højre hånd smiley . Men en proff kan altså åbne en øl med skovlen uden flasken knækker og rense græsplænen for jord så du ikke kan se han har været der. Han vil sikkert ordne dit projekt på den halve tid, specielt med dig som håndlanger


  • #33   8. jun 2020 Bare til info bor jeg blot 25 min rolig mc-kørsel fra Odder. Du siger bare til, når de kolde er klar!
    smiley
    smiley


  • #34   8. jun 2020 Det her er i baghaven, hvor der intet ligger i jorden (i hvert fald så vidt jeg er orienteret samt tegninger viser), så derfor var der ikke den store risiko for, at ramme i noget. Men jeg gik selvfølgelig lige og holdte øje med hvad der lå i jorden foran skovlen for en sikkerheds skyld imens han gravede. Men der var heldigvis heller ikke noget uventet.

    Af bitter erfaring ved jeg, at det koster cirka 10.000 kroner at grave i fjernvarmerørene en lørdag eftermiddag - desværre lå de rør blot omkring 15 cm i jorden selvom tegningerne påståd de lå 35-40 cm nede.


  • #35   8. jun 2020 25> Jamen, det er faktisk helt derhenne hvor man blot mangler at få kapslen af øllen, for alle fliserne er lagt og skåret til og terrassen må betrædes - du må endda få lidt god jord med hjem også, hvis du mangler smiley smiley

  • #36   9. jun 2020 #32
    Umålt strøm skal ligge 90 cm nede i jorden.
    Hvis det ikke gør det, så kan graveren jo nok bare trække på skulderen og overlade problemet til ejeren af kablet.


  • #37   10. jun 2020 @36 - Jeg tvivler ikke på du har ret, men ligger kablet på ens jord er det vel een selv der "ejer" kablet? Og der ligger jo også lysledere plus diverse vand og kloakrør i en moderne have, mange af dem sikkert ret tæt på overfladen.

  • #38   2. aug 2022 #37
    I mange tilfælde, så har ejeren af kablet solgt det til el leverandøren.
    Så slipper ejeren for at stå med problemet hvis lynet slår ned i kablet og det skal skiftes.
    Sådan en kunde har jeg været ude hos.
    Lynet havde brændt hul mellem 2 faser, så man kunne sætte to sikringer i kabelskabet.
    Når den sidste kom i, så sprang to af sikringerne.


  • #39   2. aug 2022 #0
    Son svar på dit spørgsmål, hvis det stadig er relevant, så kan det nogle gange bedre betale sig at købe en minigraver og sælge den bagefter.
    Det gjorde jeg selv.
    Jeg brugte den 52 timer på tælleren og solgte den efter 3 måneder og 10 dage, med et tab på 4.500 kr.


Kommentér på:
Leje af minigraver

Annonce