{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.227 visninger | Oprettet:

Vask af motorcykel, første gang {{forumTopicSubject}}

Hejsa alle sammen!

Jeg har lige fået mit kørekort for 2 måneder siden, og har købt mig en Yamaha YZF R3.

Da vejret har været lidt svingende, har jeg desværre været ude og køre i frygteligt regnvejr og hagl på motorvejen, som har gjort min mc fuldstændig sindssyg beskidt, især ved fælgen og i mit opbevarings rum under sædet, og ja sådan generelt over det hele faktisk.
Nu vil jeg gerne have den vasket, og har forsøgt at finde nogle forum indlæg omkring det.. men jeg er så nybegynder dum til det her mc, at jeg ikke aner hvad folk snakker om smiley smiley haha

Så...... Hvordan gør man en mc ren?

Har læst om lampeolie til et eller andet sted på mc'en.. men jeg mangler sådan fremgangsmåden og materiale liste for en fuld rengøring af de forskellige steder på min mc.


Hvis man kan zoome på billeder herinde, kan I måske se på billederne, hvor det er slemt. (måske er min definering af "fuldstændig sindssyg beskidt", ikke så beskidt alligevel, det må I lige vurdere smiley )

Savner bare hvor pæn den så ud lige da jeg hentede den fra forhandleren..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vask af motorcykel, første gang
  • #1   16. maj 2017 I får lige et billede med bedre lys også.

    profilbillede
  • #2   16. maj 2017 Masser af vand og sæbe! Hvis der er fedt/olie aflejringer så kan det tages med lampeolie, men alt hvad der hedder jord/grus/salt og lignende er langt nemmest bare med vand.

  • #3   16. maj 2017 Jeg prøvede i forgårs at tage vand på en svamp de forskellige steder hvor der var meget jord. Men da det begyndte at tørre, kom mærkerne tilbage igen..... Så jeg tog vand på igen, og tørrede det med et viskestykke.

    Der er bare mange områder, hvor det er besværligt at komme til.... Så den er sådan halvt vasket. Det ser helt dumt ud


  • #4   16. maj 2017 Jeg vil anbefale at du kigger nogen youtube videoer. Der er massere af gode videoer hvor du ikke blot kan LÆSE hvordan man gør men rent faktisk SE.

    Jeg bruger disse ting når jeg vasker:

    Autoshampoo
    Vaskehandske
    Mikrofiber klude (Flere forskellige)
    Lampeolie

    Vaskehandsken er god fordi man kan komme ind over alt med den og den er meget skånsom
    Mikrofiberkludene bruges til mere beskidte dele samt til at tøre efter
    Lampeolie til at fjerne olie og snavs med en af mikrofiberkludene.

    Prøv at holde kludende adskildt. Ikke brug den samme klud til plastik og lakerede dele som du f.eks bruger til at gøre de meget beskidte områder omkring kæde og dæk rent.

    Pas på med at vaske for "hårdt" for man kommer nemt til at ridse ting osv. Sørg for at kludene er rene og der ikke er fyldt småsten, grus og andre ting der laver ridser. Også derfor jeg ikke bruger viskestykker, svampe, ect - det kan nemlig lave ridser.

    Men det er sgu svært at gøre en MC helt og komplet rent da der er så mange forskellige kroge. Bare tag det værste og så gør den hovedrent engang om året.

    Men ja...kig nogen youtube videoer.


  • #5   16. maj 2017 Mange tak!

    Jeg har allerede kigget lidt på youtube. De har bare ofte en vandslange af en eller anden art, så tænkte der var andre herinde der ikke havde det til rådighed.

    Okay det var lige sådan en forklaring og liste jeg manglede!

    Hvor køber man det der autoshampoo? og vaskehandske.....


  • #6   16. maj 2017 Du skal ihvertfald starte med at smide både svamp og viskestykke over skulderen, medmindre du gerne vil ridse lakken smiley

    Jeg kan anbefale 2 spandsmetoden med gridguard, microfiberhandske, mikrofiber klude/ håndklæder og en lille blød børste til krogene på fælgene fx.

    Der findes tons af guides og videoer som helt klart er et kig værd! smiley


  • #7   16. maj 2017 Billigbilpleje.dk eller cleanypurcar.UK er begge gode sider til vaske grej smiley

  • #8   16. maj 2017 Køb en autoshampo og vaske handske, bland shampooen i en spand med vand.

    Til rens af fælge/kæde/olie rester brug lampeolie i en forstøver flaske og sprøjt det rundt på de udsatte steder.

    Undgå helst at rense med samme vaskehandske til fælge/kæde som du bruger på resten af MC'en.

    Skyld shampo rester væk med vand, har du ikke vandslange må du fylde en spand med vand og "hælde" over.

    Tør til sidst med mikrofiber klude/vaskeskind.

    Alt du skal bruge kan købes i Thansen/Bauhaus/Harald Nyborg måske?

    Husk at smøre kæden efter vask smiley


  • #9   16. maj 2017 Altså, jeg vil sige at det er MEGA svært at gøre ordenligt uden en vandslange. Jeg bor selv i lejlighed og har ikke adgang til én. Det kan godt lade sig gøre men du kommer til at løbe frem og tilbage med spande med rent vand, da en spand slet ikke er nok hvis man bare er en lille smule grundig.

    Jeg vasker enten min på en tankstation hvor det er en vandslange til rådighed eller hos venner/familie. (brug aldrig tankstationernes børster, de er fyldt med olie, grus og snavs og gør mere skade end gavn)

    Nogen bruger også højtrykspuler, men det skal man passe lidt på med da de godt kan ødelægge ting. Så sådan en skal du være meget forsigtig med hvis du får muligheden.

    Ellers er det bedste du kan gøre at fylde 2 spande op med vand og så bruge en til shampoo og en til at gøre kluderne/handskerne ren. Men det er stadig mega svært at gøre et ordenlig job uden en vandslange. Start med at hælde vand ud over cyklen så den bliver godt våd og så kan du bruge vaskehandsken bagefter.

    Alt grejet kan du købe mange stedder. Internettet- T-hansen, Biltema, Aldi (nogen gange)...Ja der er rigtig mange muligheder.


  • #10   16. maj 2017 Alt sand/jord skal spules væk med vandslange! Gnider du med svamp, klud eller børste på det så laver du blivende ridser..
    Lav en spand sæbevand kun til lakerede dele..
    Mit vaskegrej består af to børster..en blød til de lakerede dele og en gl blød opvaskebørste til fælge, bagsvinger og forgaffel...
    Aftørring med mikrofiberklude...
    Lampeolie kan bruges på gl klud til at fjerne kædespray fra bagfælg og bagsvinger...


  • Christian W
    Christian W Tilmeldt:
    mar 2015

    Følger: 3 Emner: 2 Svar: 90
    #11   16. maj 2017 Det behøver ikke være kompliceret. To spande, en med autoshampoo og varmt vand og en med bare varmt vand (køb de der billige sorte spande i Silvan). To bløde børster der ikke ridser (kan købes i biltema o. Lign) En til "øverste" del af cyklen og en du kun bruger nederst hvor der er mest grus/kædesnask osv.
    Lampeolie til bagfælg hvis der er kædesnask på den og når du engang eller to om året gider at gøre din kæde og krans helt fin igen.
    Det tager 20 minutter og så er den fin igen (selvfølgelig ikke som da du købte den) Har aldrig ridset min cykel eller ødelagt noget med den fremgangsmåde.


  • #12   16. maj 2017 Hvis du ikke lige har adgang til en vandslange så kan du bruge sådan en her

    http://www.jemogfix.dk/tryksproejter__5204/garden-tryksproejte_9025788

    det er en tryksprøjte som giver lidt mere tryk på vandet og den er lille og kan godt fyldes på 2.-3 sal og bæres ned i gården/ på vejen
    Jeg har selv haft en i 2-3 år og er tilfreds med det tryk den giver på vandet


  • #13   16. maj 2017 Her er en rigtig god video: https://youtu.be/rDW6i9VIK4M delen med sædet og luftfilteret kan du bare ignorere, men resten kan være en stor hjælp.

  • #14   16. maj 2017 Sjovt at se SÅ mange flinke folk der skriver super søde anbefalinger til Caroline, skide godt drenge, husk at være lige så overbærende næste gang der er en fyr der spørger om de samme ting, uden at svine ham til om han er dum, siden han ikke ved hvor man kan købe sæbe og handske og ikke ved hvordan FANDEN man vasker en bike smiley Griner smiley Fedterøve smiley smiley Og godt du spørger Caroline, for det er sgu ikke ligemeget hvordan smiley Og husk at skylle tank og kåbedele grundigt inden du bruger klud eller svamp, for så får du ridser smiley smiley Og man vasker ikke bare sin bike, man nusser den cm for cm.......

  • #15   16. maj 2017 #14 Havde du forventet andet? smiley Sådan er det gang på gang

  • #16   16. maj 2017 14 " du er nok ikke helt galt på den smiley

  • #17   17. maj 2017 En blød børste til lakerede dele. Og en mere hård til fælgene (f.eks. en opvaskebørste) smiley

  • #18   17. maj 2017 Vask den.. Og brug wd-40 bag efter

  • #19   17. maj 2017 Videoen var super fin, men jeg har lige et spørgsmål.

    I mit lille rum under bagerste sæde ligger der en masse ledninger og lidt af hvert. Men der er utrolig meget skidt/sand derinde, da der desværre er en direkte åbning fra hjulet og op. Må jeg gerne hælde vand og sæbe derned i?

    Jeg var ude i biltema i går og købe alt det i har anbefalet, så jeg håber det er til at finde ud af, når jeg går i gang med at vaske den.. smiley

    Men hvordan fungerede den der lampeolie? og hvor er det det skal hen, og hvad er fremgangsmåden? smiley


  • #20   17. maj 2017 "Lampeolie kan bruges på gl klud til at fjerne kædespray fra bagfælg og bagsvinger... "

    Bagsvinger aner jeg ikke hvad er smiley
    Bagfælg.... går jeg ud fra bare er fælgen på hjulene????? Er det helt forkert? smiley


  • #22   17. maj 2017 Her er bagsvingeren. Fælgen har du ret i. smiley De bliver gerne snasket godt til med olie og skidt fra kæden.

    profilbillede
  • #23   17. maj 2017 Pas på med det. Første gang jeg vaskede min MC, tabte jeg min mobil i vandet

  • #24   17. maj 2017 Hæld for guds skyld ikke vand ned til ledninger. Haha smiley

  • #25   17. maj 2017 Lampeolie putter du bare lidt på en klud (gør den fugtig) også tørre du bare af med en blød(helst mikrofiber) klud.



  • #26   17. maj 2017 Hahah okay ingen vand ned til ledningerne smiley

    Men........ hvad gør jeg så?? for det ser frygteligt ud

    Okay lampeolie lyder nemt nok så. Det prøver vi. Mange tak smiley

    Men øh.... Hvis der skal så meget vand og sæbe på motorcyklen, hvad så med kæden? Den er nemlig ret pæn og sviner ikke... Har helst ikke lyst til at komme ud i den situation, hvor jeg selv skal smøre den smiley Eller det er måske ikke nødvendigt?


  • #27   17. maj 2017 ledninger pakker du da bare ind i vita wrap eller en frost pose hvor du klipper bunden af of op langs siden så du får et stykke plast til at pakke uden om de der lednings dele

  • #28   17. maj 2017 Kæden skal altså smøres og justeres efter behov, det er en del af almindeligt vedligehold. Hvis du siger at du har kørt i regn og hagl over de sidste 2 måneder så trænger den nok til at blive smurt og eventuelt strammet lidt op.

  • Christian W
    Christian W Tilmeldt:
    mar 2015

    Følger: 3 Emner: 2 Svar: 90
    #29   17. maj 2017 Brug nogle wetwipes eller andet til det lille rum. Det lyder godt nok mærkeligt at der kan komme så meget snavs derind. Det har jeg aldrig oplevet.

    Du kommer til at smøre din kæde, ellers bliver det meget besværligt at være MC'ist. Det tager ikke engang fem minutter. En tommemfingerregel er at du skal gøre det for ca hver 500 km. alt efter hvor meget regnvejr du har kørt i. Når de inderste ruller bliver helt metalfarvede er det ved at være tid.
    Hvis ikke du smører den bliver det dyrt i nye kædekit.
    Tag fat i enhver MC'ist så kan de vise dig hvordan du gør smiley

    Mvh.
    Christian


  • #31   17. maj 2017 Haha okay jeg skal så også lære at smøre min kæde kan jeg høre smiley

    Har lige tjekket youtube videoer af at smøre kæden, og det ser forholdsvis simpelt ud, hvis jeg altså kan få hjulet op.. smiley Hvor kan man købe sådan en holder, så hjulene kan blive hævet fra jorden?

    Det er lidt træls, men har ingen motorcykel venner her i Kbh, derfor jeg skal bruge så meget hjælp herinde bla.... Ellers havde jeg selvfølgelig spurgt nogle der også fysisk kunne vise mig de forskellige ting.


  • #32   17. maj 2017 gør det. du kan købe dry lube tør smørring spray .det sviner næsten ikke. wurth har noget. Hvis du kører i meget regn så alm kædespray .. god fornøjelse Stump

  • Christian W
    Christian W Tilmeldt:
    mar 2015

    Følger: 3 Emner: 2 Svar: 90
    #33   17. maj 2017 Du behøver ikke løfte den for at smøre kæden. Det er selvfølgelig nemmere men ikke nødvendigt. Du sprayer bare det lange nederste stykke af kæden indefra og ud. Altså på indersiden af rullerne og ned imod vejen. Du behøver ikke spraye siderne af kæden.
    Så triller du cyklen 1-2 meter og gentager 4-5 gange og så er det fint. Gør det når kæden er varm efter en køretur og ikke lige før du skal ud og køre (for så ryger en masse bare af og sviner din fælg og bagsvinger).
    Hvis du er fra KBH. så har du sikkert købt den hos Fisker, du kan evt. tage ind til Joel og Ea de er superflinke til at hjælpe og vil sikkert gerne lige vise dig hvordan smiley


  • #34   17. maj 2017 Ej hvor godt. Fedt, det tror jeg godt jeg kan finde ud af!

    Ja de er mega søde derinde, og har allerede hjulpet en del. Men kan jo ikke blive ved med at komme rendende smiley


  • #35   17. maj 2017 Ellers koster en baghjulsløfter altså ikke mere end 3-400 kr for de billige.. smiley Jeg gad ihvertfald ikke at rende i cirkler med min mc, for at spare de penge smiley

  • #36   17. maj 2017 2 råd.
    1) spørg om der er nogen som vil komme og vise dig det. smiley
    2) Køb en sprøjte og lav en god sæbeblandig og spray cyklen 10 min før vask.
    Det løsner skidtet og så er det nemmere med børsten og færre ridser.

    God sommer og nyd din cykel..


  • #37   18. maj 2017 Hej Caroline.

    Jeg tror at du er nød til lige at lave en lille film af dig og din motorcykel, så vi lige kan vurdere din vasketeknik! Det gør det meget næmmere at give god råd.

    Gerne i bikini så vi kan se..... motorcyklen ordentligt.

    Og så er jeg for øvrigt skuffet over jer andre! At vi skulle helt ned til kommentar #37 før dette VIGTIGE input kom på banen.


  • Benjamin R
    Benjamin R Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 2 Svar: 79
  • Gert J
    Gert J Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 31
    #39   22. maj 2017 Caroline, nu skal du ik' tro at bagsvingeren er noget frækt. Det er den som baghjulet er fastgjort til. Og baghjulet, det er altså det hjul der er bag din ryg, når du sidder på dyret og har fat i styret.
    God sommer, vi ses derude.


  • #40   20. sep 2020 Når jeg vasker min og min mands cykel (cykler ) vi har 4 i alt of en til låns smiley

    Så starter du med at finde alt hvad man skal bruge frem:

    2 spande. Med vand og sæbe
    1 blød vaske børste
    1 fælg børste
    Micro fiber klude
    Tør klude ( vi har nogle gode gule klude fra ( meguiars)
    Pudsegrej
    .........
    Så bliver de skyllet godt og grundigt med vand ( højtryksrenser) sørg for du har spulet så meget snavs af som muligt.

    Så tager du første spand og bruger blød børste og vasker den godt og grundigt ! Skyld sæben af.

    Så tager du spand nr 2 med en fælg børste og vasker dem, og derefter skyller igen.

    Når du så er færdig, kan du tørre den af. Dette kan godt tage tid hvis det er mange detaljer smiley

    Til sidste bruger jeg shine, som lige giver den noget glans til lakken. Dette påføres med micro klude og tørres af med tør klude.

    Her har du også mulighed for at pudse de små fine detajler. smiley
    Ps, når jeg pudser kan jeg sagtens bruge et par timer på min cykel smiley tandbørsten er din ven smalle steder smiley

    Ang din kæde, kan man få smøre kit, det har jeg fået på min smiley

    Og man kan jo ikke vide alt . Det gør vi andre heller ikke , det hjalp dig da jeg skilte og samlede min cykel ?????? vi ses derude en dag ;-


  • #42   21. sep 2020 Jeg skal også have vasket min MC. Jeg er 52, har sovsepatter og ynder at gå i netundertrøje når det er varmt

    Er der ikke nogle søde drenge herinde der vil fortælle mig hvordan man gør sådan rigtigt?

    møs møs


  • #44   21. sep 2020 Nu er tråden fra 2017, så mon ikke Caroline har fået cyklen vasket? Sikkert mange gange siden. smiley

  • #46   21. sep 2020 Er det ikke 3 år siden vi skrev om dette sidst smiley smiley

  • #47   22. sep 2020 @45+46 joeh, men vi fik aldrig den video med skumbad smiley

  • #48   22. sep 2020 Hvis du har ventet så længe, så er du godt nok tålmodig. smiley

Kommentér på:
Vask af motorcykel, første gang

Annonce