{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.274 visninger | Oprettet:

Rem- og kæde- træk {{forumTopicSubject}}

Har kigget lidt på et rem træk istedet for kæde til min mc, da jeg snart skal have nyt. Fandt en hjemmeside som solgte det via et link fra en anden tråd igår. Synes dog at 1095€ er rimelig krydret pris for et sæt med alt incl.
Hvad siger i eksperter... Er det pengene hver, eller ?
Mister man kræfter, træk, gearing osv?
*Ved ingen ting om remtræk*


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rem- og kæde- træk
  • #1   19. aug 2009 Der går mere kraft tabt igennem et rem træk, og gummi tænder slides altså hurtigere end metal ruller på en kæde.

  • #2   19. aug 2009 Unbreakable:

    Det er simpelthen ikke rigtigt, med mindre man arbejder med motorer, der er vildt højtydende.

    30-50000 km på en rem er slet ikke ualmindeligt, og effektabet er i værste fald som en helt nyrengjort og nysmurt kæde.

    En helt anden sag er, mange eftermonteringskits med rem ændrer gearingen en del, Jeg ved ikke om det er tilfældet med dette, så spørgsmåler er yderst relevant:-)


  • #3   19. aug 2009 Remmen holder længere end kæden. Ingen tvivl om det.
    Men for en del færre penge kan du få en automatisk kædesmører som f.eks en scootoiler. Er den justeres korrekt er din kæde ligeså vedligeholdelsesvenlig som ved remtræk, og kæden holder +20.000km
    En korrekt justeret kæde er altid den transmissionsform der har mindst effekttab. Så ja, du mister lidt på baghjulet ved at skifte til rem.
    Eftersom de kit man kan få ikke er helt ens, vil jeg da gætte på at sekundær gearingen er den samme som med kæde.


  • #4   19. aug 2009 Jeg kender et par Marauder ejere, der efter omskiftning faktisk ikke kan komme i femte gear under 80 kmt. Det gør sådan en svend eller snildt mellem 55 og 60.

    Andre har ikke problemet, men der er synlig forskel på bageste skive.


  • #6   19. aug 2009 Vi har en der laver dem på mål til kina maskiner i vores klub www.kinojserklubben.dk og det virker meget godt, total hurtig optrækm og ganske fornuftig topfart, men det handler om at ramme den rigtige gearing, havde det på min Iron Cross, men kunne ikk få en optimal gearing, grunden remmens længde, så skulle der special fremstilles en rem, og så kunne vi ikke holde prisen på 2200 kr, så gik tilbage til kæde igen.... men har overvejet det til min bobber..... når først det er justeret så er det top nice at køre med, og intet svineri.....

  • #7   20. aug 2009 Jeg er ingen ekspert, men jeg har da hørt at der er mindre spild af Hk på rem-træk end på kæde. Desuden ser en rem federe ud end en kæde og som Knud skriver holder en rem flere KM end en kæde, plus de ikke skal justeres hele tiden.

    Jeg stemmer for remtræk


  • #8   20. aug 2009 Jonas hvis der var mindre spild på en rem end en kæde hvorfor kører alle racer cykler så ikke med det ?

  • #9   20. aug 2009 -Natteravnen Rune !
    Jeg vil tro det primært er fordi, der en lille smule "elastik" i et remtræk, der får Rossi'erne til at miste følingen med gassen. Man kan jo ellers sagtens lave det til racermaskiner - Buell gør det da på deres racere.
    Jeg fatter bare ikke, hvorfor det ikke er standard alle gademaskiner i stedet for kæde? Jeg har rem på min lille røde og det er sq' dejligt at jeg ikke skal checke/smøre kæde hveranden dag, slipper for snask på bagfælgen - der er simpelthen ingen vedligeholdelse.


  • #11   20. aug 2009 -Jan J
    Buell 1125R har knap 150hk og der er tandhjulet ikke nævneværdig større end på min:
    (link fjernet)


  • #12   20. aug 2009 Jeppe: Remtræk er dyere end kæde, derfor er det ikke standard på gademaskiner. Desuden er effektrabet større i en rem end en kæde, derfor kører rossi ikke med rem på sin racer. Dit bagerste remhjul vejer mere end et kædehjul, så der er flere kg der skal sættes i rotation.
    Desuden gør remtrækket det også sværre at skifte sekundær gearing til de forskellige baner.
    Og jo, der er også vedligeholdelse ved remtræk. Så kører man i den tro at det er vedligeholdelsesfrit, så holder den næppe så længe som den burde.


  • #13   20. aug 2009 -Jesper
    Hvad vil du vedligeholde? Det eneste jeg har gjort er, at chekke for sten o.lign. efter grusvejskørsel. Det er minimalt, hvad der skal vedligeholdes kontra en kæde.
    Ja, det er nok grunden til at de ikke er på standardmaskiner. Producenter er sjældent interesseret i dyr produktion og billig vedligeholdelse.


  • #14   20. aug 2009 Jeppe: Ja det er hvad du har af vedligehold, samt at den ikke må være for løs. Men ifht. en kæde hvor der som tidligere nævnt er monteret scootoiler, så er der ikke den store forskel i hverken vedligehold eller levetid.

  • #15   20. aug 2009 -Jesper
    Min skal ikke strammes, det sker automatisk. Nu har jeg ikke selv erfaringer med levetiden da min kun har kørt 20.000 km, men på f800rider-forummet er de første blevet skiftet ved 25.000 miles og så op til 40.000 miles.
    Scottoiler er helt sikkert et godt hjælpemiddel, der mindsker vedligehold - jeg overvejede det også stærkt til min V-Strom, da jeg var træt af kædesmøriet. Jeg valgte i stedet at skifte hele motorcyklen ud:-)
    Jeg er ikke i tvivl om, hvad jeg foretrækker. Det er bare ærgeligt, at der ikke er så stort udvalg af mc'er med kardan eller rem, så jeg kommer sikkert tilbage på kædemaskine igen næste gang.


  • #16   20. aug 2009 Syntes også i piver så hårdt er det sku ikke at smører kæde

  • #17   20. aug 2009 -Natteravnen Rune
    Nej, det er ikke hårdt. Men smøring/rensning/justering af kæde er jeg gerne foruden - det er i hvert fald ikke det, der fik mig til at køre motorcykel:-)


  • #18   22. aug 2009 Jesper:

    Jeg læser altid dine vis ord med omtanke, men der en væsentlig ting du glemmer. En kæde med scottrolier SVINER. De store Yamaha tourere med lukket kædekasse sviner også - inde i kassen, men der er ikke mange andre cykler, der er indrettede på den måde:-)

    Forresten - Min datters Savage har også rem uden automatisk spændingsjustering. Den bliver justeret når baghjulet har været af - that's it!.

    Kædetræk er vel primært populært til gadebrug, fordi det er billigt at producere. Racerdrengene kan have andre motiver, men ærligt talt, hvad betyder de på gaden?.


  • #19   22. aug 2009 Knud: Den smule svineri er ikke noget en klud med wd-40 eller petrolium ikke ka tage af.

  • #21   22. aug 2009 Tak for alle de gode svar.. Grunden til jeg tænkte på at skifte var mest med vedligholdelsen, og km-tallet på sådan et sæt. Om det evt kunne betale sig økonomisk i forhold til kæde, da jeg kører en del

Kommentér på:
Rem- og kæde- træk

Annonce