{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.114 visninger | Oprettet:

Kæde og tandhjul samt skift {{forumTopicSubject}}

Det er jo ikke længe siden jeg købte min mc,
men nu har jeg kørt godt og vel 10000km indtil videre.
Efter 7000-8000km fik jeg nye dæk på da de var begyndt at revne.
Fik jo automatisk samtidigt strammet kæden, den var rimelig løs , nok 4-5cm kunne den bevæge sig op og ned sat på støtteben.
nu har jeg så kørt 2000km mere, og kæden er løs igen 5-6 cm og den klapre nu også ved nedgearing.

Jeg var næsten ikke i tvivl om at kæden skulle skiftes, selvom jeg har plejet den godt med smørelse efter hver 2. tank og at kæden var næsten helt ny ifølge tidligere ejer.

Nå, men her kommer spørgsmålene:
Følges kæde og tandhjul sammen i dette tilfælde, eller kan jeg godt sætte en ny kæde på uden at skifte tandhjul?
jeg har kigget på det bagerste tandhjul, og det ser slet ikke slidt ud, der er ikke kommet nogen "bue" eller krog som nogen vil kalde det (tandhjulene har mindst kørt 10000km).
Bagerste tandhjul ser helt nyt ud.
Hos brunn larsen sagde de at der muligvis er blevet skiftet tandhjul og at der så sider en gammel kæde på, da det er den største omkostning ved sådanne skift.

Så til måden jeg har tænkt mig at skifte kæden på:
1.Har tænkt mig at skille et led af fra den gamle kæde,
2.sætte den nye kæde på det gamle led,
3, trække den nye kæde igennem det forreste tandhjul
4. skille ny og gammel kæde fra hinanden
5. tage ledet af fra den nye kæde som jeg har brugt til at trække rundt med.
6. justere og sætte den nye kæde sammen

MEN
hvis jeg nu ikke beslutter mig for at købe den billige kædeværktøjs løsning fra louis.de, er der så nogle der har nogle tricks til hvordan man skiller og samler sådan en RK o-ringskæde imens den sidder på cyklen?
- og er det besværet værd?

Det blev langt, men nødvendigt for at beskrive mit problem korrekt.



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kæde og tandhjul samt skift
  • #1   23. jun 2010 Uden fancy værktøj ville jeg nappen den gamle over med en vinkelsliber, såfremt den er samlet med nitteled. Den nye kan du samle ved at klemme ledet på (polygriptang el. lign) og udvide nitterne (flade dem ud) med en hammer og en skruetrækker. Virker fint og koster gratis.. smiley

    Desuden ville jeg altid skifte hele møjet, da de brugte dele altid er kørt til, og dermed ikke passer helt på den nye kæde, hvorfor en af delene må tildanne sig til = unødig slid.


  • #2   23. jun 2010 flade dem ud med en hammer og en skruetrækker???

    Har du seriøst gjort det selv?

    (jeg ville bruge et kæde værktøj)


  • #3   23. jun 2010 Hvis man er gammel og grå så nitter man med en hammer og en dorn, er man ung og moderne skal man da ha et high tech værktøj til det meste af en dagløn!
    Man kan også melde sig i en mc klub, de har tit værktøj til den slags tilfælde!
    Jeg ville skifte fortandhjulet da det er 3 gange så slidt som det bagerste tandhjul! (det giver lidt arbejde)


  • #4   23. jun 2010 Ja, Claus - jeg er noget af en rebel!!

  • #5   23. jun 2010 hvad bruger du skruetrækkeren til?

  • #6   23. jun 2010 Helt personligt synes jeg det lyder som en mega lappe løsning.. vis du er i tvivl så skift det hele.. så ved du hvornår det er gjort.
    En kæde giver sig rigtig meget når de er nye. så ikke utænkeligt at ken kunne ha været ny..

    vis du ikke har kørt den blank og baghjulet ikke er justeret helt ud så ville jeg bare stramme kæden op.
    _Tag evt og hiv kæden ud midt på bagtandhjulet og se hvor langt den giver sig. Er den meget stram der fejler den ingen ting!


  • #7   23. jun 2010 nu tjekker man jo kæde hvor hver 4-500 km og strammer den op indtil den er spændt helt ud. Når den er spændt helt ud skifter man.

    Jeg har selv lige bestilt regina o-leds kæde og tilhørende tandhjul til min. Det skyldes flere ting, men min kæde har et slag så den går ikke skide godt. Og så kører den med bane gearing (16/45 i stedet for 15/40).

    Jeg havde plander om at nitte lortet sammen selv med en stor fed dorn og mukkert samt en hammer.

    Men altid skift det hele. tandhjul har kørt mange gange rundt og passer til kæden så du risikerer at kæden slides skævt ved skift af kun kæde.


  • #8   23. jun 2010 Har lige været nede i klubben og holde sankt hans, på samme tid blev det konstateret at mit kædehjul var mega slidt og det kunne jeg ikke tillade mig at køre med.

    Der var ellers plads til at justere på hjulet, men tror bare jeg skifter det hele med det samme, da det har kørt lidt løst og måske er slidt uens nu, da jeg ikke var opmærksom på at man skal justere på kæden meget oftere end jeg har gjort.


  • #9   24. jun 2010 Der er jo også et slidtagemål fra fabrikanten, der fortæller hvor langt der max må være mellem 10 led i udstrakt tilstand, og hvis det er over skredet så ødelægger den både sig selv og tandhjulene med, ret hurtigt!
    Monter en Scottoiler, så er du mere sikker på jævn smøring!


Kommentér på:
Kæde og tandhjul samt skift

Annonce