{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.055 visninger | Oprettet:

Knastkædestrammer {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

Som i nok kan se i min profil er jeg den lykkelige ejer af en Kawasaki skridtraket - eller en klapper-saki som de også kaldes i nogle kredse...

Kawasaki er generelt kendt for at have lidt "snakkende" motorer når det kommer til knastkæderne. De er fra fabrikken udstyret med automatiske knastkædestrammere hvori der sidder en fjeder og tandsystem så de selv kan køre frem men ikke tilbage. Systemet er rigtig fint som sådan, men mellem tænderne kan der godt være lidt kædesnak da strammeren justerer i ryk og dermed ikke nødvendigvis står helt optimalt hvad angår "snakken".

Det har jeg tænkt mig at optimere lidt på og har derfor taget kontakt til APE (American Performance Engineering) der laver manuelle knastkædestrammere.

Grunden til jeg har taget kontakt til dem er, at jeg har haft ringet til Rydbergs MC, Special MC samt diverse andre værksteder/forhandlere og har spurgt ind til problematikken. Efter deres udsagn skifter man kædestrammerne til en ny original (eller deres værksted gør $$$$$) og så kan de ikke engang give garanti for at lyden går væk... Det skal lige siges at prisen på en original strammer er ca 1100,- plus montering...

Da jeg nævner manuelle strammere fortæller de lidt om at de "har hørt" om fænomenet, men aldrig har set det eller forhandlet det... (?!)

Derfor har jeg haft kontakt til en del amerikanske kolleger der kører zx6r og rigtig mange af dem kører med APE´s produkter med stor tilfredshed.
Jeg kontakter derfor APE´s salgsafdeling og får informationerne på en svensk kontaktperson. Igennem ham har jeg nu bestilt en manuel knastkædestrammer, med garantien for at kawasaki-klapren forsvinder hvis jeg installerer den efter forskrifterne og til den halve pris af en original som der sidder i i forvejen...

Der er leveringstid på ca en uge, så jeg venter spændt på at fortælle jer om det har båret pote eller om det ikke var besværet værd smiley

Men jeg må da ærligt talt indrømme jeg er lidt skuffet over at der ikke var ét eneste værksted der havde erfaring med knastkædestrammerne når man på diverse internationale forum/trackdayforum læser om knastkædeopdateringer og hvordan de gør cyklen meget mere lydløs...

Der står også flere indlæg om Honda´s problemer med knastkædestrammerne og sådan... Så det er åbenbart ikke kun kawasaki der har problemer med dem smiley

Det eneste minus er at man selv skal huske at justere dem da intet sker automatisk længere, men dem der kører med dem siger de kører flere sæsoner uden at stille dem og så kommer snakken stille og roligt tilbage... 2 min justering senere kan der igen køres en del sæsoner med lydløs motor...

I kan se produkterne her... http://www.aperaceparts.com/


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Knastkædestrammer
  • #1   31. aug 2010 personlig ville jeg aldrig nogensinde gøre det, har en z750 der har kørt 55.000 km, uden klapperi af nogen art. Bliver der noget, så får den en original igen, synes en manuel er et par skridt tilbage, var det bedre og billigere, så havde de kære japsere nok monteret det fra skabelsen af, men det er bare min mening....

  • #2   31. aug 2010 det er sgu da lidt slattent af de værksteder du har kontaktet ?

    var vordingborg MC et af den ?? de har ellers en rimeligt kyndig kam-over-sakimand og overall nice gut der ikke går i vejen for urtaditionelle løsninger (andre kender ham nok som jesper smiley )


  • #3   31. aug 2010 Nej Vordingborg har jeg ikke snakket med... Har kontaktet dem der var i og omkring nordjylland og de gav alle negativt resultat...

  • #4   31. aug 2010 Min plan er at jeg optager videosekvenser før og efter installationen så i andre kan høre forskellen... Men efter de informationer jeg har fået af dem der kører med dem er der kun positiv kritik... Men er da lidt spændt på resultatet. Worst case kan den originale indsættes igen jo hvis ikke jeg er tilfreds med kvaliteten eller produktet som sådan...

  • #5   31. aug 2010 ja ok nordjylland , havde ikke tjekket din profil smiley

  • #6   31. aug 2010 Det med flere sæsonger, skal nok tages med et grand salt, for hvor mange km. er det??

    Er det ligesom herinde, hvor der er mange weekendryttere, der når 1000km. på en sæsong? OG får du stillet den stramt, så slider du unødigt på kæden i starten....

    Den er lavet som den er, af en grund. der sidder folk, med en alen lang uddannelse (stavespade lol) og regner ud, hvordan det virker bedst!!

    Min cykel får kørt en del km. på et år, og den manuelle (Honda CBR, med samme "problem") skifter en til 3 gange på denne sæsong...
    Det ville betyde 1-3 manuelle justeringer på den manuelle, og hvorfor?? den tager jo ikke skade??? Den smule tikken, tager HELT op til en uge, så er det gjort, og du hører normalt kun tikken, når den er kold!


  • #7   31. aug 2010 Har selv sat en APE knastkæde strammer i min gsxr, den snakker nu stadig, måske lidt mere, men det er fordi at nu er der jo direkte tryk på din kæde, og ikke ligesom den orginale hvor der sidder en fjeder og bløder det hele lidt op.
    Men nu skal du ikke bekymre dig om din orginale strammer vælger at gå i stykker, og måske tage ventilerne med sig i graven.

    Det er ikke det vilde du skal ordne for at sætte sådan en strammer i, du skal have ventildækslet af cyklen, også er det sådanset bare at afmontere den gamle strammer, og sætte den nye i og justere den indtil der er den korrekte frigang i mellem knastakslerne.


  • #8   31. aug 2010 Jeg har vidst kørt en 15-20.000km og har ikke justeret min endnu, men har så heller ikke checket om den trænger, det venter jeg til vinter med at gøre.
    Men den laver ingen underlige lyde som før jeg skiftede, hvis man kørte i de høje omdrejninger og slap gassen hurtigt, så skiftede den lyd fordi den orginale strammer var dårlig, så kæden kunne give sig alt for meget.

    Det er nu meget udbreds i USA at bruge APE strammeren, men man høre ikke rigtigt om det i danmark, hvad grunden til det er ved jeg sq ikke lige.


  • #9   1. sep 2010 man kan altså gøre følgende: skille den automiske kædestrammer ad og tage alt ude inden i den, så måler man med skydelære og sikrer sig at der er metaltykkelse nok til at bore et hul og i dette hul skæres gevind, bedst er selvfølgelig 8 mm da det giver en god trædekraft på slæden til knastkæden og WUPTIIII så har man en manuel knastkædestrammer.
    anden løsning er et stykke 8 eller 10 mm rustfri fladjern, herpå aftegner man skabelon fra den automatiske kædestrammer, laver hullerne som skal holde den fast i blokken, kørner og borer et 7 mm hul i midten og derefter skærer 8 mm gevind, som pakning bruges ganske alm. silikone på tube og WUPTIIII så har man igen en manuel kædestrammer


  • #10   1. sep 2010 Nu er den pris jeg har fået den for næsten den samme som prisen på snittappen så jeg tror bare jeg skifter den ud smiley og så kan jeg jo altid skifte tilbage hvis ikke jeg er tilfreds...

  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.404
    #11   1. sep 2010 Du kunne jo også bare stramme fjederen i din automatiske strammer, så vil den sikkert lyde bedre, men det vil slide hårdere på strammer skinnen, ligesom den manuelle strammer også vil gøre det, manuelle strammere er bedst til racere som der bliver skruet og renoveret på jævnligt, problemet med den manuelle, er at man bare kan blive ved at stramme, og du aner ikke om kæden er slidt helt op.

  • #12   21. sep 2010 Så har jeg fået monteret en APE manuel knastkædestrammer og har filmet lidt før og efter monteringen... Er igang med at uploade til youtube men det tager lidt tid, men så snart den er oppe kan i selv vurdere resultatet selv.


  • #13   21. sep 2010 automatisk
    http://www.youtube.com/watch?v=Z43FJaPZOiE

    manuel fra APE
    http://www.youtube.com/watch?v=894-t5g6zNE

    Jeg synes der er betydelig forskel!


  • #14   21. sep 2010 Lyder meget bedre :), men har nu aldrig hørt så stor en forskel, lyder nærmest som om at timingen er forkert på den første video, men det kan self også godt være hvis der er en masse spil i knastkæden smiley

  • #15   21. sep 2010 Det er kun strammeren der er pillet ved... Den går lidt langsommere i tomgang på første video, hvilket også har indflydelse på hvor meget man hører det klikker men forskellen er stadig markant synes jeg! Så det er klart noget jeg føler jeg kan anbefale hvis man har det problem men klikkelyden...

Kommentér på:
Knastkædestrammer

Annonce