{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.895 visninger | Oprettet:

Knastkæde justering? {{forumTopicSubject}}

Hej. Haynes har hjulpet mig meget med en simpel ventiljustering, men jeg har et spørgsmål:

Da jeg skal have udskiftet shims under 3 intake ventiler, har jeg været nødt til at løsne knastkæden og afmontere den ene knastaksel. Fint nok, Haynes anbefalte at man i den forbindelse mærke tandhjul på aksler op med sprittusch i forhold til placering ifht. topstykke og kædeled. Igen fint nok.

Men nu har jeg efterfølgende tænkt over om det nederste tandhjul, som sidder på krumtappen egentligt ikke også skulle have været mærket op, så man 100 % sikrer sig at kæden sidder som den skal? Der står ikke noget i Haynes. Undrer mig bare for kæden hopper jo nemt nogle led, når man løsner den automatiske kædestrammer.

Alternativt, vil jeg gerne vide, hvordan fremgangsmåden er for kontrol af korrekt indstillet knastkæde.

Pft. og god søndag.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Knastkæde justering?
  • #2   23. okt 2011 Har du ikke bare stillet den på alle 3 mærker før demontage? Det er for mig den rigtige måde at gøre det på. Der er mærke på begge knaster og krumtap/tændingsmærke.

  • #3   23. okt 2011 Alt er sat udfor de rigtige mærker i TDC for 1. cylinder, som Haynes jo også foreskriver. Men kan jo ikke se kæden på det nedeste tandhjul (krumtap). Tænker bare hvis kæden ryger i det forkerte led hernede. Inden kædestrammeren kommer på, er det jo sådan set muligt for nederste tandhjul at få indgreb i det forkerte hak pga. den slappe kæde.

    Er sku lidt svært at forklare. Måske jeg får bedre afklaring/forståelse, når jeg begynder at samle det igen. smiley


  • #4   23. okt 2011 Så længe at krumtap og knaster står på mærke kan kæden sidder som den har lyst, det har ingen betydning.

  • #5   23. okt 2011 det må være muligt at lukke op og se tandhjulet på krumtappen?

  • #6   23. okt 2011 TDC mærket og de mærker på knasterne er det du skal bruge, TDC mærket er det mærke der sætter krumtappen rigtigt, da det er det mærke der fortæller at stemplet i cyl 1 er i top, og da stemplet sidder på krumtappen, så er det så det.

  • #7   23. okt 2011 Ok, jeg tror jeg er helt med nu. Tak for hjælpen. smiley

  • #8   23. okt 2011 der må da være en bolt, du kan skrue ud, så du kan se det nederste mærke??

  • #9   23. okt 2011 Kan fint se mærket på svinghjulet. Jeg kan bare ikke se selve tandhjulet som kæden render rundt om. Men som sagt tror jeg den er i vinkel nu, tak.

  • #10   23. okt 2011 mja lyder lidt underligt hvis det ikke er muligt at se mærkerne på krumtappen, er da som at skifte tandrem med lukket øjne så smiley
    på min sætter man den på mærkerne, også tæller man 15 kæde led mellem mærkerne på knasthjulene, så er den i vinkel smiley
    Men når du har det hele samlet, så tag og drej motoren rundt med en nøgle, altså ikke bare tryk på starteren, så du er sikker på at der ikke er noget der går imod, starteren har mere end nok power til at bøje ventilerne, hvis det ikke står rigtigt


  • #11   24. okt 2011 Jeps, det vil jeg gøre, Morten. For at bevare en sund motor. smiley

    Nyt spørgsmål. Da jeg afmonterede knastaksel-holderen bemærkede jeg nogle udfræsninger i denne. Der sad dog intet i nogle af disse? Hvad er deres formål? Jeg kunne forestille mig, at der skulle sidde en lille clips, som kunne presse akslen yderligere og fjerne alt slør. Men det gjorde der som sagt ikke?

    Se billede her: (link fjernet)


  • #12   24. okt 2011 Synes det ligner smørre huller hvor olie bliver presset op i for at smørre i lejet

  • #13   24. okt 2011 Ja, det er faktisk et godt bud, Thor.
    Men de er jo ikke ens?

    Lidt weird. Jeg blev helt bange for, at jeg havde tabt noget.


  • #14   24. okt 2011 Hvis mærkerne står rigtigt i top og bund kan du i prinsippet jonglere med kæden og sætte den på igen, lidt som at skifte kæden.
    Det er olie kanaler til smørring, tror der er tænkt over udformningen.
    Når det er monteret drejer du motoren et par gange rundt og kontrolere mærkerne stadig passer i top og bund og så er det bare at samle.


  • #15   24. okt 2011 Hvis du er i tvivl om der mangler noget, så kan du prøve at finde et diagram her -> http://www.cmsnl.com/honda-cbr600_model170/
    Jeg kunne sq ikke lige finde et der lignte det på billedet, men kan være du selv kan smiley


Kommentér på:
Knastkæde justering?

Annonce