{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.442 visninger | Oprettet:

Sænkning af forgaffel på ældre "krikke" CB500 fra 78' {{forumTopicSubject}}

Hey drenge.. jeg skal bruge jeres hjælp.

Jeg er i fuld gang med et Cafe Racer-projekt (Honda Cb500 fra 78') og påtænker at sænke forgaflen, da bagenden også er røget længere mod jorden.

Jeg ved, at der findes 2 muligheder:

1, At trække "benene" op igennem broerne, hvorpå de stikker nogle centimeter op over.

2, Forkorte begge fjedre inde i benene, således den "synker" yderligere foran.

Jeg hælder mest mod løsning 2 - da jeg synes dette er pænest. Men jeg har ikke rigtig stødt på nogle indlæg hvor folk beskriver processen m.m.?

Er der nogen af jer herinde der har erfaring med dette? Eller fænomenet "prograssive fjedre" hvor man ligger en mindre fjeder oven i? smiley

Hvis I bemærker det vedhæftede billede - så er afslutningen på fjederen 'flad' og derved en bedre kontaktflade øverst. Begynder jeg her at skære i denne - så tænker jeg at fjederen ikke får samme afslutningen, og derved kommer til at ligge "forkert" inde i benene.


Kom gerne med jeres input.

Ps: Jeg ved godt at affjedringen bliver mere hård og kontant, og det er fint nok. Men planen er at det skal laves i weekenden uanset. Så kom med guldkornene.. smiley


//Sabel


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sænkning af forgaffel på ældre "krikke" CB500 fra 78'
  • #1   24. apr 2013 Affjedringen bliver ikke hård, men en kortere fjedrevandring og risiko for at gaflen hele tiden slård i bund.

  • #2   24. apr 2013 Hvis det er en liniær fjeder, bliver den ikke hårdere af du skære noget af.
    Du får en forgaffel med kortere vanding.
    Du skal have lavet en bøsning som skal lægges i bunden af gaffelrøret, så dæmperen bliver trukket tilsvarende op i røret.


  • #3   24. apr 2013 Tak Karsten T. smiley Men har du et råd til hvordan jeg sænker den på "måde nr. 2". Eller kender nogen der har erfaring med metoden? Dette er nemlig mit første forsøg.

  • #4   24. apr 2013 Tak for indlægget Jesper. Nu skriver du bøsning. Jeg har set nogle amerikanske klip på youtube, hvor de ligger en mindre kort fjeder "prograssiv fjeder" ned sammen med den originale fjeder der er blevet cuttet. Løser dette samme problem? (se evt. billedet for oven med min originale fjeder).

    Jeg tænkte at operationen var lige til. Skære 5-6cm af begge fjedre, og ned med dem igen, og skrue boltene på øverst. Men det kan man ikke bare, eller? smiley


  • #5   24. apr 2013 Hvis du mener det er en cafe racer du er ved at bygge ville det da helt klaert se fedest ud med at smide benene op i broen, det er hvad man har gjort på gaden og bane inden man fik prograsive fjedre og sådan

  • #6   24. apr 2013 Jeg er på Dyggi's side her.

    Løsning nr. 1 vil helt klart se fedest ud - læs, se RÅ ud.


  • #7   24. apr 2013 Og du har muligheden for at føre dem tilbage igen, når du opdager at cyklen wobler, når du kommer op på 80-100 Kmh, det er virkeligt en grim fornemmelse og giver svedperler på panden.



  • #8   24. apr 2013 Hehe.. Tak boys. Jeg er enig med jer = det ser råt ud smiley

    Men sagen er, at jeg har fået lavet en helt speciel overbro/tripleTree, og her var planen i første omgang ikke at trække benene op igennem. Så jeg ledte mest efter nogle gutter herinde der selv har kortet fjedrene på deres "krikker" smiley

    Hvis alt glipper og mulighed nr. 2 er umulig. Så hiver jeg dem selvfølgelig bare op igennem.

    Men vi lader den stå lidt endnu, indtil gutten der selv har prøvet - henvender sig smiley


  • #9   24. apr 2013 Det er muligt at korte den med fjedrene. Hvis du kan få nogen kortere, for save de orginale vil altid blive noget rod, returen ville blive underlig, den ville dykke på enunderlig måde når du bremser og du skal til at eksperimentere med tykker olie.
    Sat simpelt, hvis du har tiden til at få alt det sat op, så er det ikke sikkert du får en ordentlig sjov tur i år....... og nu hvor du vil have den til at ligne en cafe racer kan du lige så godt gøre det på den sikre måde og samtidig den måde man gjorde dengang smiley .... Og hvis den starter med wobbeling, kan man købe nogle fine "old school" styrdæmpere med lang slag smiley


  • #10   24. apr 2013 "Wobling" Lyder ikke rart.. Nu ved jeg ikke om det har noget at gøre med hvis man smider den for langt "ned i kælderen" at den begynder på dette?
    Men jeg overvejer at sænke forgaflen ca. 6 cm på den ene eller anden måde. Så krydser jeg fingre for at vi ikke skal ud i noget: wobling, sved-perler og høj puls smiley


  • #11   24. apr 2013 Man kan godt rede en wobbel, hvis ens affjedring er spot on og man har nok motorkraft til at trække geden ud af det smiley . Med min Redneck med mange mange heste er det lykkedes en enkelt gang, efter jeg fik top ace affjedring for og bag smiley ... gangen før havde jeg det ikke og det gjorde lidt av av....

  • #12   24. apr 2013 Jeg kører selvfølgelig også den gode gamle Cafe Racer-stil ala Evil Kneivel = ingen beskyttelse.

    Måske skulle man alligevel skulle købe sig den jakke og bukser smiley


  • #13   24. apr 2013 der er lige nogle ting hér :

    1. Hvis man afkorter en fjeder BLIVER den hårdere ! .. Def, En linær fjeder har samme stigning på viklinger hele vejen ned. Man kan forstå den på denne måde. Det er lige som et signal fra den ene ende at fjederen til den anden, ; flere viklinger blødere fjeder, mindre = hårdere .

    Så hvis du skærer af, bliver den lidt hårdere. Hvis det er en progressiv fjeder ( som har mange viklingere i den ene ende, så er det nok i den ende du skal skære. Det er bedst IKKE at skære, men af finde en fjeder der er det kortere du vil have .. du siger 60 mm .. det er MEGET at tage væk fra gaffelens vandring. GOD bliver den ikke at køre på over 60 kmt.

    Du kan gå ind på Race-tech.com, find spring -calculator, og se hvor mange kg dine fjedre skal være standard. Så kan du finde nogle fjedre fra en anden cykel som er kortere ( jeg ville nok ikke gå meget over 40 mm lavere .. .

    Wobling .. Mere korrekt Head-shake. Det kommer af en for blød forgaffel, sætter du en styr dæmper på, kan du muligvis tvinge det væk, men du har stadig en skod gaffel.

    Jesper P har ret .. NÅr nu vi ved at du har besluttet dig for at finde vinkelsliberen frem i weekenden , så BØR du tage og lægge tilsvarende rør/bøsninger under inderrøret ( over tilbageslags fjederen ) eller går det helt gal, og cyklen bliver fer farlig at køre på..

    Hvis jeg var dig vill jeg så : hakke 40mm af fjederene. 2 lave 2 bøsninger på 40mm og hæfte den fast på røret over den lille tilbageslags fjeder. 3. prøve mig frem med olie højde og se hvor meget maximalt jeg kunne køre med før det bliver SÅ meget af gaffelen ikke kunne bevæge sig.. Det er altid et meget fint punkt, fra hvor den "pludseliig ikke kan mere, da så den afstand mellen toppen af olien og toppen af gaffelen ikke har nok space til at presse luften sammen ..

    Det er kaldet ; Air Spring, Luft har bare en noget anderledes progressiv stigning, end vandringen på gaffelen, så det er derfor at det er en så skarp ændring mellem nu er der "ALT" for meget olie og nu er der ikke ..

    Det er det problem flok prøver at løse når de sætter progressive fjedere i deres gaffel. Bedste løsning er linære fjedre, og så løre Air-spring på en anden måde,

    Olie. SAE 20 .. noget tykt pis i til den gaffel .. Ellers gå ud og køb noget hydraulik olie til et traktor eller noget, det vil virke fint, og er ret god olie .

    Bedste løsning ; find nogle inderben i samme diameter som er kortere, og fjedre dertil, knald lortet på og kør


  • #14   24. apr 2013 Morten - du er GULD værd! smiley Tak fordi du lige tog dig tid til at skrive dette fine indlæg. Det sætter jeg stor pris på.

    Jeg vil lege lidt med tanken frem til weekenden, og finde ud af hvad jeg gør smiley

    .


  • #15   24. apr 2013 Jeg har afkortet mine indre gaffelben 8 cm,lavet nyt gevind til topmøtrik. Afkortede de små rør der sidder i gaffelbenet ligeledes 8 cm, satte de originale fjedre i som ikke er kortet af, ny olie på og så afsted.

  • #16   25. apr 2013 @Claus .. ja ! .. lige det samme mare på en anden måde med inderrøret ..

    @ Sabel .. hvis du ikke har de inderrør i toppen kan du let fixe det , og fjederene i en gammel CB´er er alligevel så slatne at det ikke skader dig at afkorte dem lidt, bare du husker at ændre tilsvarende på stammen i bunden ..

    Jeg har lige lavet en "ny" gaffel til min bamle bol dor. : CBR 1000 gaffel, men den var for høj . satte GSX 600 gaffel rør i, med justerbar indmad, ændrede bunden ( oil-lock ), så den ikke "falder igennem" når der er hastighed på affjedringen uden bremse .. OG jeg tog tilsvarende af top-rørende .. På den måde fik jeg en lavere gaffel, som virker bedre, med samme vandring .. det tog ikke lang til smiley


  • #17   25. apr 2013 Claus: tak for indlægget smiley

    Jeg har dog ikke de små rør i gaffelbenene. Kun mine "slatne" fjedre smiley

    Morten: nu har jeg ikke afkortet en forgaffel før. Men regner med at skære af fjederne i toppen i weekenden, og skære noget af toppen af benene og dreje nyt gevind foroven til "propperne". Hvad mener du med at ændre tilsvarende på stammen i bunden? smiley

    //Sabel


  • #18   25. apr 2013 Sabel .. ved godt du ikke har rør !! .. Fjedrene ; det kan du sagtens, hvis du vil sænke F-eks 50, så tag en vinkelsliber og tag 40 mm .. og HUSK at skære så toppen af fjederen er så vinkelret som muligt ..

    Du har en stamme/rør i bunden af din gaffel, som sidder inde i yderrøret. man kan tage det ud ved at løsne er 8mm unbraco i bunden af gaffelen ..

    Når du har teget den ud, finder du en lille tilbageslags fjeder. Dér hvor fjederen normalt lægger sig op imod ( så yderrørene ikke kan komme længere, kan du så placere en indsats, i den højde som du vil sænke affjedringen .. MEN, selvfølgelig mister du tilsvarende vandring af din dæmper ..

    Hvis du faktisk HAR mulighed for få drejet/skåret af toppen af dit yderrør, og få slået et nyt gevind er det jo super,, så er det jo ikke sikker at du behøver at røre ved inderbenet overhovedet ..

    MEN .. HUSK EN ting før du begynder at skære, dreje i noget som helst. ; tag din fjeder ud af et ben, sæt så benet tilbage i broen. Skub crom benet F-eks 50 mm op i broen, så det stikker op i toppen. spaæd det, og prøv så at se og forgaffelen ville knalde op i underbroen hvis affjederingen gik i bund .. Det gider du ikke at ha´, så er man lidt ude i problemer . ..Så i sidste ende skal du nok ikke sænke din MC mere der er plads til vandring ..

    Derfor kan du maske nok komme ud i at det bliver nødvendigt at tage F- eks 50, af crom rør, 40 af fjederen, og læggen en 20mm indsats ved tilbageslags fjederen .. Kan du se regne stykket ?? ..

    SÅ har du sænket gaflen 50 mm, lavet 10mm yderligere fjederforspændning end standard og fjernet 20 mm vandring ( som er okay uden at det går ud over køre egenskaberne .. )

    NÅr du så har sat det hele på , så kan du henvende dig igen, så skal jeg vise dig hvordan du kan lave en "sub-tank" i toppen af din gaffel, som giver en progressiv stigning på "Air-spring" .. Sagt på dansk ; du kan lave et lille system som gør at du kan køre med højere olie højde end normalt, og som gør gaffelen mere progresiv. Følsom ved lav dæmper hastighed, og stadig hård nok ved høj hastighed .. Så har du fået en progresiv forgaffel, med linære fjedre, og det er meget bedre ... smiley


  • #19   25. apr 2013 du kan se et eksempel på en sub-taank på et af mine billeder på min CB900 . men den kan laves på mange måder, så man har lige det design man vil have .. Du kan finde flere data om denne på nettet, F.esk ; Enzo Subtanks ..

  • #20   26. apr 2013 Morten: tusind tak for inputtet - der er super viden du lige deler der smiley (Jeg giver en øl hvis du er på Århus-kanterne en dag) smiley

    Jeg kan godt se at jeg er nød til at gå langsomt fremt og vurdere løbende - inden jeg bare skærer i hele pisset smiley

    Jeg skal helst ikke ud i, at det bliver en hurtig løsning - derfor er der super at du lige nævner de forskellige muligheder smiley

    Inden jeg går i gang tager jeg begge fjedre ud, og skubber benene 50mm op igennem broerne og ser om den den slår op i broen eller om der er en mindre friværdi endnu?

    Efterfølgende er planen: At jeg vil skære 40mm af mine fjedre på lørdag, således at toppen bliver så vinkelret som overhovedet muligt foroven. Herefter skærer jeg 50mm af begge krom-rør, er det korrekt forstået af mig?

    En helt anden ting: hvad er din holdning/mening omkring at bare skubbe begge krom-rør op igennem broerne i den højde jeg vil have (uden at forkorte fjedrene) og så bare spænde dem ind igen. Er det ikke det nemmeste - synes dog ikke at det er det pæneste. Men det er meget godt at have mulighederne åbne..



  • #21   26. apr 2013 Altså Sabel, du er en voksen mand, det kan da være ligegyldigt med andres holdning, du skal da ikke bygge MC efter andres smag, men din egen.

  • #22   26. apr 2013 Karsten T.. Lad mig lige "kridtet banen op" Bare så vi ikke kommer ud i at du misforstå igen:

    1, Hvornår har jeg indikeret at jeg bygger min kværn efter andres smag?
    2, jeg søger information og brugbar viden omkring sænkning af min MC (da jeg ikke har kastet mig ud i dette tidligere). Jeg skal ikke ud i at lave eller forsøge en halvhjertet løsning og "prøve" mig frem. Så kan det ende med at jeg starter ud helt forkert.
    Morten foroven har været så venlig at bidrage med brugbar viden - da han har prøvet dette scenarie før (er det ikke dét vi bruger dette forum til - at HJÆLPE hinanden!)

    Jeg synes din kommentar er helt ved siden af!

    Til din Info har jeg bygget adskillige custom bikes, biler, crosser osv. Jeg har dog aldrig pillet ved affjedringen foran = derfor dette forum indlæg.

    God weekend..



  • #23   26. apr 2013 Sabel .. jeg syntes det er HELT rigtigt at du stiller en masse sprøgsmål hér .. Det viser jo KUN at du netop IKKE er typen som bare blindt bixer et eller andet sammen for at det skal se smart ud, i andres øjne ..
    Jeg spørger sgu da også om alt muligt mærkelig herinde og andre steder om ting jeg ikke er 100% vidende i ..

    Affjedring ved jeg så noget om da jeg har levet af det, og har taget adskillige uddanelser i det..

    Der er nok nogen som ville mene at der er ALT for lang tid jeg brugte på forgaffelen på min bol dor, og hvorfor jeg ikke bare smed en USD gaffel på .. Gu´vil jeg røv ha´en USD gaffel på .. Og nu hvor jeg VEd noget om det, foregår der INTEN inde i en USD som gør at affjedringen virker bedre, end den jeg har lavet ..

    Det er da top sjovt at få lavet noget lige som man vil ha det smiley


  • #24   26. apr 2013 Præcis Morten smiley

    Jeg må springe ud i projektet på lørdag. Så du i øvrigt min sidste besked til dig foroven?

    God weekend


  • #25   27. apr 2013 Omkring at skubbe benene op ? .. det kan man vel godt .. det er vel det nemmeste .. der er da mange som har et clip-on styr monteret omkring benene over broen, for ikke at ligge helt nede på vejen .. Og ja ,, vi skal da mødes en dag, ud udveklse erfaringer smiley

  • René B
    René B Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Svar: 1
    #26   9. maj 2013 nu står jeg foran samme udfordring og skal også have min cb 500 sænket, og har fulgt lidt med i snakken fra sidelinien af.

    jeg har fundet en sænkningsguide på youtube til en Suzuki cs-1

    http://www.youtube.com/watch?v=klaPwtm2AX0

    umiddelbart tænker jeg, at dette er måden at gøre det på, dog er i tvivl om det er det samme på cb 500, så jeg har også fundet en guide til hvordan man skifter pakdåse på en cb 500, bare for at se om forgaflerne ser identiske ud indvendigt.

    https://www.youtube.com/watch?v=pV5ZkIBtrns

    umiddelbart ser det ud til at være nogenlunde ens indvendigt på de to cykler, så jeg tænker på at få lavet nogle spacere, eller bøsninger som de vidst også er blevet kaldt her på tråden, og så gøre som i Suzuki videoen..

    hva tænker i? og fik du det til at virke Sabel


  • #27   9. maj 2013 Det er en rigtig fin video .. det er fuldstændig een af de måder jeg prøvede at beskrive .. Den eneste kommentar jeg ville ha´til det er at hvis man vil sænke sin gaffel meget mere end 30mm, skal man være forberedt på at man mister SÅ meget af den normale vandring, at det kan ha en negativ indflydelse på køreegenskaberne .. Hvis man F.eks vil 40-50mm ned er det nok smartere og mere anvendeligt at få drejet at gaffelrørene og få stukket et nyt gevind .. Så har man ikke mistet noget nogen steder smiley

  • #28   10. maj 2013 René B: Jeg kom frem til den konklusion, at jeg skærer 40mm af benene, og 30mm af de fjedrene. På den måde er der stadig en solid fjederforspændning (det var Morten l der fortalte mig dette). smiley
    Jeg venter bare på at få drejet nyt gewind, da det er min kammerat der har værktøjet til dette. I mellemtiden har jeg trukket benene med op igennem broerne. Det fungerer fint. Men vil nu gerne have "cuttet topperne af" smiley


Kommentér på:
Sænkning af forgaffel på ældre "krikke" CB500 fra 78'

Annonce