{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.579 visninger | Oprettet:

Skift af kædekit på en Hornet {{forumTopicSubject}}

Min gedehams skal have nyt kædekit på. Kittet er anskaffet, og jeg går nu og spekulerer på, om ikke det er noget, man selv let kan skifte og dermed spare en tusse? Forhandleren påstår, at det vil tage godt 2 timer at skifte den. Ved Bikes-and-Parts vil det altså dreje sig om 2 x 425 kr incl moms = 850 kr.

Jeg har ikke en professionel kædesplitter/samler (forhandlerne siger, at de selv bare bruger en hammer og dorn), og det eneste jeg lige ser som et problem er at få nittet kædeleddet ordentligt, så det: 1) ikke giver et stift led og 2) ikke forårsager at kæden pludselig giver efter og skilles ad under kørsel.

Da en kæde jo ikke er en helt uvæsentlig faktor i det at have en trafiksikker motorcykel (og iøvrigt heller ikke er blandt de allerbilligste komponenter) vil jeg gerne høre andres erfaringer mht at skifte kæde på en motorcykel. For de nysgerrrige: det drejer sig om en delt DID X-Ring kæde m. ZJ samleled.

Med andre ord:

1) Er det let/pokkers besværligt/kræver absolut det rigtige værktøj/en mekanikeruddannelse osv? Har vinkelsliber, diverse værktøj samt baghjulsløfter. Cyklen er uden kåbe, så det er "blot" at pille skjold (+speedometerkabel) af og tage baghjulet af.

2) Når man køber en modelspecifik kæde, kan den så sættes direkte på, eller skal man tit til at pille led af for at få skidtet til at passe? (der står intet på pakken med kæde om, at den passer til en bestemt model selvom den naturligvis er bestilt der udfra).

3) Bør man give en spritny kæde noget bestemt kædefedt, eller er det bare at smøre den som sædvanlig?

4) Da en kæde med tiden vil give sig lidt, skal den vel fra monteringstidspunktet passe til, at kædestrammerne er skruet så langt tilbage som muligt (naturligvis med respekt til baghjul + den indikator der sidder på bagsvingeren)?

5) Hvis en kædesplitter/samler er uundværlig i denne sammenhæng, er der så en venlig sjæl i Aalborg omegn, der kan låne mig en? Eller måske give en hånd med? Bajserdusør gives selvfølgelig smiley

Klaus


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skift af kædekit på en Hornet
  • #2   23. jul 2006 Hej Klaus, jeg har skiftet sådan en kæde på et tidspunkt.

    Den kæde du har købt skal passe til din cykel, så du skal ikke fjerne nogle led.Støy også siger, så er kæden allerede fra ny smurt ind i noget fedt, så det første stykke tid skal du ikke smøre den.

    Du skal bruge sådan en "kædesamler", den lånte jeg af min lokale mc-forhandler for en 50'er... Det er en god ide at bruge kædesamleren da den sørger for at presse leddet optimalt sammen så du ikke risikerer at den falder af eller at kæden sprænger på et senere tidspunkt.

    Sørg for at gøre det ordenligt nu fra starten så du ikke senere skal tænke over det. I øvrigt er det ret nemt, og burde ikke tage længere en ½ times tid...


  • #3   30. jul 2006 Dav igen, fortsætter lige min egen tråd, så andre har mulighed for at læse om mine erfaringer mht at skifte kædekit. Specielt hvis man ikke er mekanikeruddannet eller lign.

    <b>Det rigtige værktøj</b>
    OK, at skifte et kædekit er ikke så besværligt igen, men det kræver altså, at man har noget ordentligt værktøj (baghjulsløfter, vinkelsliber, et ordentligt topnøglesæt, en god kædesplitter/samler (evt hammer og dorn) og gerne en momentnøgle til at spænde tandhjulene med. Og det er en rigtig god ide at være to til nogle af opgaverne.

    <b>Tandhjul</b>
    Som sagt: det er en god ide at være to. Eksempelvis når det forreste tandhjul skal af (kræver at fodbremsen holdes hårdt nede, mens den anden lægger alle sine kræfter i for at få skruet tandhjulet af. Det kan sidde RIMELIG godt fast smiley Bagtandhjulet kunne jeg i de første to forsøg ikke få af. Møtrikkerne sad simpelthen for godt fast. Så det fik lov til at stå natten over med diverse smøre- og rustløsnende midler. Det hjalp smiley Og det gav da også nogle vildthøje "knæklyde", da de endelig gav sig. Satte fødderne imod egerne i hjulet, lænede mig godt bagover og brugte alle mine kræfter. Tandhjulene blev efterspændt med en momentnøgle jvf Honda's vejledning.

    <b>Modelspecifik kæde</b>
    I mit tilfælde er der tale om en modelspecifik DID-kæde, som er anbefalet af Honda. Kæden var splittet fra producenten af med medfølgende samleled, der skulle nittes. Selvom en standardkæde til en Hornet skal have 110 led, så var den nye kæde 118 led lang. Den gamle kæde var også 110 led, så jeg skar de overflødige led af med en vinkelsliber og sleb toppen af det led, hvor kæden skulle samles.

    <b>Kædesplitter/samler-værktøj</b>
    Jeg havde købt et DID-kædesplitter/samlerværktøj hos louis.de, som virkede rigtig tungt og holdbart. Det var også helt fantastisk til at skubbe den split ud i ledet, som jeg havde slebet toppen af. Værktøjet blev også brugt til at montere samleledet med, da det sad ret stramt og ikke kunne gøres med fingerkraft alene. Men da jeg skal bruge det til at nitte med, knækker stiften på værktøjet!!! Smart.

    Link til værktøjet: (link fjernet)

    <b>Konklusion</b>
    Har man det rigtige værktøj og ikke er helt teknik-hæmmet, så kan man sagtens skifte kædekit selv. Og det er selvfølgelig kun mest besværligt den første gang, man gør det.

    Jeg har desværre ikke lige noget værktøj til at nitte med, så hvis nogen gider komme forbi og gøre det for mig giver jeg en kold fra kassen eller lign.


Kommentér på:
Skift af kædekit på en Hornet

Annonce