{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.617 visninger | Oprettet:

Ny toppakning sveder svagt.. xt 350 {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har her fornyligt skiftet cylinder/stempel med tilhørende pakninger på min yamaha xt 350.
Den kører langt bedre end før så alt er jo vel! Har desværre lidt problemer med at den sveder lidt fra pakningerne.
Jeg fik cylinderen planet, da den var lidt hul i det. Topstykket skulle tidligere ejer ha fået renoveret, så går ud fra at det er inden for tolerance af hvad man kan ha af skævheder.
Jeg har spændt med moment og alle pakninger er originale (3 lags).

Jeg havde tænkt mig at spænde efter, men før jeg flår det fra hinanden igen, så ville jeg lige hører hvad folk har af mening og erfaring inden for området. Har måske regnet med lige at give hver bolt 1-3 NM mere end hvad der er opgivet, tænker ikke det skader..?

Det er på ingen måden kritisk det den sveder, men vil gerne ha at det spiller maks smiley

Og ja, jeg har rengjort alle pakningsflader osv.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny toppakning sveder svagt.. xt 350
  • #1   1. okt 2014 tror ikke du skal bekymre dig meget om 1-3 nm mere eller mindre, det har mere at sige at boltene er spændt ens ... uanset hvad der er blevet gjort før, så skal du nok få tjekket om toppen er helt plan. Det lyder jo til at du ellers har gjort alt andet med fin omhu .. smiley

  • #2   1. okt 2014 Hvordan tjekker jeg om toppen er plan uden jeg skal ha fat i en med en fræser? Kunne forestille mig det var noget med en glasplade eller lign. smiley

    Og lige et side spørgsmål til dig Morten l.. Jeg ved du har styr på DLC til forgafler, jeg har fået pris på 2500kr per ben, er det en fair pris?


  • #3   1. okt 2014 Er der 4 pin-bolter på xt 350
    Har du spændt over kryds ?
    halvdelen af moment først i kryds
    fuld moment bagefter i kryds

    prøv at løsne bolte igen
    spænd 1/3 moment
    spænd 1/2 monent
    spænd 1/1 moment
    og spænd til sidst en lille smule over hvad fabrikken siger.

    Hvis det ikke hjælper af med top igen planslib og ny toppakning.

    Det kan også være din cylinder pak flade der skæv
    Folk glemmer faktisk at planslib modparten
    håber det hjalp

    hilsen Kenneth.




  • #4   1. okt 2014 Jeg har spændt på kryds så godt jeg kunne. Har derefter efter tjekket alle bolte for at se om de fik nok moment. Min cylinder pakflade er som sagt planslebet, da denne var skæv smiley

    Jeg vil forsøge at spænde 1/3, 1/2 og derefter 1/1 i moment. De jo nemt og tager ikke lang tid.

    Og ja der er 4 styk, mener det er 10mm ellers er det 8mm..


  • #5   2. okt 2014 arhh .. 2500 lyder LIDT dyrt .. 3000 for begge ben ... kan ikke 100% huske prisen, men jeg mener at jeg gav sidst 3500kr for DLC på inner ben og farve coatet yderben til sammen ...

  • #6   2. okt 2014 Hvorfor spænde over specifikation ?

  • #7   2. okt 2014 I håb om at det vil få den til at holde tæt, tænker ikke det er en holdbar løsning, men ofte skal der jo ikke meget til smiley

  • #8   2. okt 2014 Hvis du ikke har fået fået planslibet toppen, mon så ikke det er værd at kontrollerere?

    Du kan tjekke det med en skydelære, altså den lange plane flade der er på sådan en.


  • #9   2. okt 2014 Det lyder som en god idé med skydelære, det står faktisk også i min clymer bog smiley tolerance er 0,03mm så vidt jeg husker..

  • #10   2. okt 2014 Ja, altså ,bare man bruger den rigtigt.. smiley

  • #11   2. okt 2014 Et lille stykke glasplade. Så smøre du lift fedt på anlægsflade på topstykket (ikke ret meget) Så lægger du glaspladen på og du vil straks se om det er skævt. Det gode ved denne metode er at du kan kontrollere alle sider på en gang. Prøv så at trykke forskellige steder på glasset, er den skæv, vil du se at den hæver sig en lille smule og fedtet afsløre med det samme hvor det er.

  • #12   7. okt 2014 En lille opdatering må det jo blive til!
    Fandt problemet, det var mangel på kobberskiver...
    Der sidder to møtrikker udvendigt på cylinder som holder topstykke og cylinder sammen, her var der monteret rustfrie skiver, som fint har sluttet tæt før stempel/cylinder skift.
    Jeg fik skiftet til kobberskiver og dette har løst problemet 100% For en sikkerheds skyld tjekkede jeg alle bolte med moment og nu er alt ihvertfald 100%!

    Men tak for hjælpen alle sammen smiley Hvis nogen skulle være interesseret i at se et billede af min vinter kværn. Så smider jeg et billede eller to op i fotoalbum nu.


  • #13   7. okt 2014 fedt .. skønt når det bare er en lille ting det løser et stort problem smiley

Kommentér på:
Ny toppakning sveder svagt.. xt 350

Annonce