{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.022 visninger | Oprettet:

Adskillelse og Smøring af affjedringslink Pro-Lever på KTM {{forumTopicSubject}}

Jeg har forgæves forsøgt at trykke fedt ind gennem fedtniplen på linkforbindelse til bagaffjedringen på min KTM 640. Skiftede niplen (selvom det ikke umiddelbart var nødvendigt). STADIG ikke muligt at trykke fedt ind. Lånt fedtsprøjte i crossklubben. STADIG ikke muligt.
Afmonterede linkforbindelsen (Pro-Lever). Pga manglende specialværktøjværktøj forsøgte jeg at trykke olie gennem lejet, vha trykluft. IKKE muligt. Med møje og besvær kan jeg vha 8 bar tryklyft presse en anelse WD40 fra nippelhullet og ud af siden af lejet. Forsøgte endog at opløse det evt gamle fedt med fortynder da WD40 ikke kunne klare det............
Det besværlige og noget atypiske leje (i forhold til andre crossmaskiner) er 542.03.083.050, LINK BEARING 12X25X22(16-1061) for nu at være helt eksakt.
Nu er vi to der har været på opgaven, da jeg fik uforventede problemer med lige netop denne rep. Det siger selvf. ikke nødvendigvis ret meget smiley Men vi er begge vant til at skrue og min kammi har gennem flere år haft en fuldtidsstilling med vedligehold af ATV´er, crossmaskiner m.v. så umiddelbart burde kompetencerne være til stede men det er ikke lykkedes at få delene ud uden at ødelægge siemerringene (0760 253270, SHAFT SEAL RING 25X32X7) og lave mindre deformationer på bøsningerne 583.03.085.100. Vi var nødt til at slå bøsningerne ud med dorne hvilket er lidt uhensigtsmæssig med den specielle konstruktion.
Umiddelbart virker det her satme dumt konstrueret af KTM, medmindre der er et eller andet fif, specialværktøj eller andet, der skulle gøre den her adskillelse let OG ikke mindst at delene er genbrugbare efter adskillelse. Det er de I HVERT FALD IKKE efter adskillelsen i dag.
Hvorfor hulen mon ikke de har lavet dem som alle andre linkforbindelseslejer?

Selv her efter adskillelsen har jeg meget meget vanskeligt ved at se, hvordan faen man kan bruge en fedtsprøjte til at få noget som helst nyt fedt ind i det omtalte leje……….

Det kunne være rart at få nogle ægte hands-on, erfaringskommentarer der i detaljer beskriver evt. fejl, manglende specialværktøj eller andet som kunne have gjort det her til en mere ”almindelig” serviceoperation. Evt. som PB´s hvis man har det bedre med det.
Da lejerne som sagt IKKE er mage til de fleste andre linkforbindelseslejer, kan erfaringer fra andre end KTM formentlig ikke rigtig bruges. Hos de fleste andre er det langt lettere adskilleligt og kan skilles ad helt ned til hver enkelt pin i nålelejerne


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Adskillelse og Smøring af affjedringslink Pro-Lever på KTM
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #1   23. okt 2014 Min 450 kører med PDS som er uden link - der sidder et balljoint i bunden af dæmperen med løse simmerringe i siden.
    Det synes jeg også var en mega dårlig konstruktion da jeg skiftede det, men her 2½ sæson efter (ca 200 timer) er der stadig ikke slør i det, og jeg skal ikke smøre det når det glider så lækkert. Det er UMULIGT at mase mudder eller andet møg ind i det, så det er lidt tæt på definitionen af "vedligeholdelsesfrit" - så jeg kan sagtens leve med at det er noget værre lort at rode med. smiley

    Jeg kan desværre ikke byde ind med erfaring omkring at skille lige præcist det ad som du står med, men jeg synes jeg kan gennemskue at KTM tænker sig RET godt om når de bygger MC'er, og at det derfor godt kan være noget snot at rode med, men at man nemt kan leve med det når det til gengæld aldrig går i stykker.
    Jeg ville bare bestille nye dele med det samme, og først rode med det når jeg havde dem i hånden. Den slags er oftest ikke lavet til at kunne skilles ad, og det er ikke dyre dele at købe...


  • #2   23. okt 2014 Hej Sajmon
    især efter d.o. oplevelse har jeg også tænkt lidt i den retning, men er dog stadig både så teknisk ydmyg men også stærkt teknisk interesseret at jeg gerne vil forsøge at få klarlagt, om det er et evt. manglende specifikt kendskab eller det simpelthen ikke er lavet til at skille ad, der er årsag til miséren. Det "sjove" er jo, at der dels sidder en fedtnippel (som jeg som sagt indtil videre betvivler årsagen til), dels står beskrevet at man bør smøre efter hver "vandudsættelse" OG at renovering skal ske hvert år. Det indikerer ihvertfald ikke umiddelbart en servicefri konstruktion *S*


  • #4   24. okt 2014 Som skrevet er det her en ret speciel konstruktion og har du adgang til tegning af de ref jeg skrev kan du også se det.
    Som skrevet er det her IKKE den sædvanlige konstruktion som du beskriver og som jeg skrev jeg har set på de fleste andre MX´ere.
    Derfor efterlyste jeg personer med specifikt kendskab til renovering af netop den her konstruktion/model


  • #5   25. okt 2014 ....lige en enkelt præcisering (igen), så taler vi om det vedligeholdskrævende sfæriske leje og altså IKKE alle mulige andre typer herunder plastforinger og vedligeholdsfri sfærisk leje (som angiveligt også kan fås til denne brug smiley

Kommentér på:
Adskillelse og Smøring af affjedringslink Pro-Lever på KTM

Annonce