{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Syn af MC - Iphone som speedometer!?
  • #1   22. mar 2015 Er overbevist om der ikke er krav om speedometer...

    Men en cykel computer kan du jo bare sætte på, så er den hjemme..


  • #2   22. mar 2015 er ret sikker på det skal være fast monteret

  • #3   22. mar 2015 Fandt lige det her på nettet..
    Så umiddelbart er der ikke de store krav

    (1) Påbudt instrument, der skal kunne aflæses under kørslen, skal være således indrettet og anbragt, at det uden vanskelighed kan aflæses fra førerpladsen.

    (2) Påbudt instrument skal være forsynet med belysning, når køretøjets påbudte lygter er tændt. Det gælder dog ikke, når påbudt kørelysautomatik er i funktion.
    Belysningen eller reflekser herfra må ikke kunne virke generende på føreren.

    10.04.002 Hastighedsmåler
    (1) Hastighedsmåler (speedometer) skal kunne aflæses under kørslen og skal vise hastigheden i km/h eller m.p.h.
    (2) Fartskriver, der opfylder bestemmelserne i pkt. 10.04.001 og 10.04.002 (1), anses som hastighedsmåler.

    10.04.020 Bil
    (1) Bil skal være forsynet med hastighedsmåler.

    10.04.030 Motorcykel
    (1) Motorcykel skal være forsynet med hastighedsmåler.


  • #4   22. mar 2015 Skal der ikke være speedometer på MC før 1990??? Behøver min så ikke den er fra 77???? Og mangler faktisk kun speedometer før jeg ville have den synet, men kan ikke lige lure hvor det skulle montere så det passer med resten af mc' en

  • #5   22. mar 2015 Tror der skal være speedometer på alle årgange hvis de er født med det.. ellers kan man jo ikke være sikker på at man overholder loven.. og så skal de bare til at købe flere fotovogne når folk køre uden speedometer smiley

  • #6   22. mar 2015 4
    det stemmer


  • #7   22. mar 2015 Uden over hovedet at være inde i reglerne, mener jeg at have hørt at man IKKE må bruge et GPS-baseret speedometer. Men igen er jeg ikke inde i regler.

  • #8   22. mar 2015 Der er 2 ting der gør at jeg ikke mener at et GPS speedometer er lovlig.
    1. det virker kun når der er kontakt til sateliterne
    2. Et speedometer skal være lavet så det aldrig kan angive en for lav hastighed.


  • #9   22. mar 2015 Som tidligere skrevet, så køb en cykelcomputer. Den koster under en hund og virker 100%

  • #10   22. mar 2015 Hold da kæft med gætterier! smiley men i prøver vel bare og hjælpe! smiley Jeg ringer til synshallen.

  • #11   22. mar 2015 3 er vel næppe et gætteri

  • #12   22. mar 2015 Kan ikke lige se noget om gps i #3
    Ellers er det da fint googlet ja smiley


  • #13   23. mar 2015 da jeg toldsynede Min gamle oliespratter havde jeg en lille diskussion med synsmanden der mente der skulle være speedometer på... endte med han måtte slå det op i sin mappe og give mig ret...

  • #14   23. mar 2015 Jeg mener heller ikke der er krav til speedometer på de gamle maskiner.

    Men når jeg slår det op i Detailforskrifter for syn af køretøjer - 2014, så står der:

    10.04.030 Motorcykel
    (1) Motorcykel skal være forsynet med hastighedsmåler.


    Slår du det op i Vejledning om syn af køretøjer - 2014, står der:

    ''10.04.030 Motorcykel
    (1) Motorcykel skal være forsynet med hastighedsmåler.

    Før 01.04.90: Gælder kun for motorcykel til øvelseskørsel eller udlejning uden
    fører.''


  • #15   23. mar 2015 # 14 det er korrekt.
    Men hvis der skal være speedometer duer en GPS ikke
    10.04.002
    Hastighedsmåler
    (1)Hastighedsmåler (speedometer) skal kunne aflæses under kørslen og skal vise hastigheden i km/h eller m.p.h.
    En GPS kan ikke accepteres som en påbudt hastighedsmåler.


  • #17   23. mar 2015 #16 nej det er blink og mener også spjejle evt lidt flere ting


  • #18   23. mar 2015 Har lige snakket med en synsmand. Han siger MC'ere før 90 ikke skal have speedometer med mindre den er til udlejning eller øvelses kørsel.

  • #19   23. mar 2015 Det var da sjovt smiley man skulle næsten tro, at den synsmand arbejder ud fra de regler vi andre linker til længere oppe.

    ...Nårh jou, det gør han jo også smiley smiley


  • #20   23. mar 2015 Rolig nu mulle. Det var blot til info. Ikke et personligt angreb

  • #21   24. mar 2015 Ja nu bliver det lidt mere O.T smiley Det har intet med iphone at gøre.. Men man kan åbenbart godt få speedometer der køre over GPS.. Det var jeg ikke klar over.. Signalet kan jo smutte.. Men igen, et speedometerkabel kan også knække..


    profilbillede
  • #22   24. mar 2015 Personligt kan jeg ikke se hvad der skulle være galt med et GPS speedometer. Et mekanisk eller digitalt speedometer kan jo også fejle.

    At bruge en mobil er måske også lige at presse citronen... men de overstående ser jeg ikke noget forkert i.

    Hvis en synsmand skal kunne kassere en motorcykel pga. GPS speedometer, så skal han have et regelsæt at kunne refferere til.

    Altså det skal stå skrevet et sted, hvad kravet til speedometeret er.


  • #23   24. mar 2015 Et mekanisk (eller elektronisk) speedometer vil altid virke, medmindre det er deffekt.
    Et GPS speedometer vil aldrig virke, hvis der ikke er dækning, selvom speedometer ikke er deffekt


  • #24   25. mar 2015 #Milling Den tekst har du så her
    10.04.002
    Hastighedsmåler
    (1)Hastighedsmåler (speedometer) skal kunne aflæses under kørslen og skal vise hastigheden i km/h eller m.p.h.
    En GPS kan ikke accepteres som en påbudt hastighedsmåler.
    Fra vejledning om syn af køretøjer.


  • #25   25. mar 2015 Super smiley

    Så er der jo ikke noget at rafle om.

    ... og alligevel kan man jo gå ind og fortolke teksten hvis det er det man vil. For menes der med GPS en reel GPS vejsviser eller GPS styring som helhed?

    De overstående speedometre (dem på billedet) er jo en ikke en GPS, men et GPS styret speedometer.


  • Carsten J
    Carsten J Tilmeldt:
    dec 2009

    Følger: 1 Svar: 6
    #26   25. mar 2015 Jeg kan se at Tommy har taget de generelle regler som gælder alle køretøjer, men man skal se under mc, så her kommer den
    10.04.030 Motorcykel
    (1) Motorcykel skal være forsynet med hastighedsmåler.
    Før 01.04.90: Gælder kun for motorcykel til øvelseskørsel eller udlejning uden
    før.
    Så hvis cyklen er reg. første gang før denne dato skal der ikke være speedometer og hvis første reg er efter denne dato skal der være speedometer på. Men det er rigtigt at GPS kna ikke godkendes som speedmeter.


  • #27   25. mar 2015 cykelcomputer med en lille lampe over, som på de gamle KTM er ok.
    Sigma havde en til mc en gang, hvor der var lavet 12v lys


Kommentér på:
Syn af MC - Iphone som speedometer!?

Annonce