{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
761 visninger | Oprettet:

Mathias Grøn P
Mathias Grøn P
Tilmeldt:
6. maj 2014
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 39

Ventilerne snakker lidt... {{forumTopicSubject}}

Halløjsa alle i kloge mennesker smiley

Min kære gamle ZZR600 fra 93, er begyndt at snakke lidt fra ventilerne. Det har den nu altid gjort, så har ikke umiddelbart bidt mærke i det, fordi jeg ikke høre det når jeg køre.
Men nu kan jeg altså høre det når jeg køre, og det gør mig en smule nervøs. Det er jo en gammel dame.
Lydene forekommer primært når motoren går de 2500-4500RPM ish, alt derudover er der ikke noget (Eller det kan jeg hvertfald ikke høre)

Så mit spørgsmål er: Noget der skal fikses eller er det normalt for en så gammel motor at snakke lidt?

Motoren går som den plejer og reagerer som den plejer. Olien blev skiftet for 1700km siden cirka.
Har søgt lidt rundt på nettet, og lyttet til motorlyde som tyder på at det er knastkædestrammeren, men jeg har ikke teknisk know how til at konkluderer dette?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ventilerne snakker lidt...
  • #1   27. mar 2015 check ventilafstanden på indsugn og udstødn ventillerne!
    Det skal jo gøres indimellem, alt after km. interval på de forskellige mærker! Du kan se km interval for justering i din service manual el. bruger manual! smiley


  • #2   27. mar 2015 Slet ikke noget jeg selv tør begive mig ud i... Har du et estimat for hvad sådan noget vil koste ved en mekaniker? Og hvad sker der, hvis det ikke bliver gjort?


  • #3   27. mar 2015 Mål spillerummene, Normalt bliver de mindre. De skal være der, det er den eneste måde man kan sikre på at ventilen ligger mod toppen, så den kan komme af med varmen. Dette sidste for at trøste dig. var tikkeriet helt forsvundet, havde du virkelig haft grund til at bekymres

  • #4   27. mar 2015 Jeg har ikke tekniske færdigheder til at komme ind til ventilerne, eller redskaberne smiley Derfor jeg også gerne ville høre om nogle vidste hvad sådan noget ville koste at lave? smiley
    Og om det er nødvendigt at fikse?


  • #5   27. mar 2015 Det er svært at sige hvad det vil koste, da nogle mc'er har justerbare ventiller, andre har shims der bliver udskiftet og hvor knastakslerne skal af, for at udskifte shimsen! Så det er noget med timepris at gøre! smiley
    Nogle ældre Kawa'er har justerbare ventilløftere!


  • #6   27. mar 2015 Fik et pristilbud hos den lokale forhandler på 3000,- ... Han nævnte så også at det måske kunne være knastkæden? :S Skulle det være denne der skulle skiftes lå prisen på 4000,-

  • #7   27. mar 2015 Det lyder ikke helt forkert. 2-4 timer a 500 dask plus moms - og så lidt dele, Det her er altså et af de steder du kan finde mange penge på, ved at gøre det selv

  • #8   27. mar 2015 Slet ikke i tvivl om at det er arbejdslønnen der stjæler mine "lommepenge" her... Men må lige snakke med min svigerfar og høre om han har tid til et par dages hygge smiley

  • #9   27. mar 2015 Synes næsten ALLE min cykler har tikket på den ene eller anden måde, og hver gang, får man af vide check ventilerne (og de skal selvfølgelige også chekkes), men jeg har endnu til gode at få en cykel tilbage som ikke tikker længere efter ventilerne er justeret......Dermed ikke sagt at det ikke godt kan være ventilerne på din, men synes de bliver brugt som "undskyldning" ved alle mislyde.

    Den seneste var min GSX1400 som tikkede fra højre side af motoren.....til sidst læste jeg på nettet at de gtjorde de altså bare, og ikke noget man lige kunne justere sig ud af.....men ja PISSE irriterende når man først hører lyden.

    Men igen selvfølgelig skal ventilerne chekkes da for lille spillerum i værste tilfælde kan beskadige motoren


  • #10   27. mar 2015 Søren L: Den har som også altid snakket fra ventilerne... Men har bare aldrig rigtig hørt det mens jeg kørte... Så om det er bare fordi jeg er snottet og høre lydene anderledes end normalt er jo ikke til sige smiley

  • #11   27. mar 2015 Søren L:

    det er helt rigtig, man ska - evt med hjælpemidler - kunne høre et spillerum ved hver ventil! Ellers er den gal!!!

    Det er også korrekt at der ikke skal justeres hver gang ventilspillerum kontrolleres. Det er oftest OK


  • #12   27. mar 2015 Det KUNNE jo også være knastkædestrammeren... Med tanke på o/min...

  • #13   27. mar 2015 Det er i hvert fald værd at undersøge Jabbekot!!!

  • #14   27. mar 2015 Det kan også være han har set sig irrerteret på en bestemt lyd og bare pludselig hører kun den lyd hele tiden. Det samme sker tit i en hustand men der er det bare konen. smiley

  • #15   27. mar 2015 #14 - Absolut det jeg håber smiley

  • #16   27. mar 2015 Altsaa ventiler skal jo stilles en gang imellem. Saadan er det bare, hvis du ikke ved hvornaar det er blevet gjort sidst er det maaske en god idé at faa det tjekket.

  • #17   27. mar 2015 Hvornår har den sidst fået skiftet olie, og er der nok på den?

    # tillader lige at rette mig selv... det står jo i første indlæg smiley


  • #18   27. mar 2015 95% på knastkædestrammer, jeg har sq altid problemer med det lort uanset hvilken bike jeg køber. smiley men så længe man kan leve med den larmer lidt, kan man godt beholde den gamle?

  • #19   27. mar 2015 Nej da du skal da have en knastkædestrammer der virker. Ellers slider det jo meget mere på knast kæde og tandhjul.

    Skiftede på min den gamle MC til en manuel. Den skulle man skrive en lille bitte smugle for hver 5-10k kilometer. Det er meget nemmere det gaar aldrig i stykker.


  • #20   27. mar 2015 også selvom lortet bader i olie hele tiden? men ja rykkene er nok lidt kraftigere.. De der manuelle kunne jeg også godt tænke mig, er det sådan en APE?

  • #21   27. mar 2015 Ja APE

Kommentér på:
Ventilerne snakker lidt...

Annonce