{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.335 visninger | Oprettet:

Kan forskellige olier give forskellige olieforbrug? {{forumTopicSubject}}

Hey alle.

Jeg har en kammerat som på hans gl. mc oplever et temmelig stort olieforbrug (Omkring ½L pr. 500 km), og det siger han den ikke havde før han skiftede til Castrol fulsyntetisk racer et eller andet guldforkromet olie. Har kørt bag den en del, og det er ikke fordi den lugter, eller oser..
Kan det virkelig tænkes, at den løber så meget bedre/tyndere end en del-syntetisk fra Louise.de?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan forskellige olier give forskellige olieforbrug?
  • #1   25. maj 2015 Hvis det er en tyndere olie kan det sagtens passe.

  • #2   25. maj 2015 Aldrig fuldsynt på en ældre cykel eller på 1 eller 2 cyll gadecykler


  • #3   25. maj 2015 Ja, det er meget almindeligt! Efterhånden som olieringene bliver slidt, så trækker de ikke olien så effektivt med tilbage og hvis man så samtidig fylder en tyndere olie på, ja så gør man det ikke lettere at holde på olien, der vil glide lidt forbi olieringene hvergang og det vil så blive brændt af i cylindrene! smiley

  • #4   25. maj 2015 Ja det er der forskel på. Tilbage til den gode delsyntetiske fra louis. Den virker fint

  • #5   25. maj 2015 TAK for rådene!

    Jeg får ham til at hælde noget andet på.. (Det bliver hurtigt dyrt det andet, hvis han skal blive ved med at hælde på) smiley


  • #6   25. maj 2015 Nu skriver du en gl. mc, men hvad er det helt præcist for en mc der er tale om? årgang osv.

    Gamle motorer er ganske enkelt i designet efter en fuldsyntetisk moderne racer olie. For det første er det unødvendigt at betale de ekstra kr. for en dyr smart olie, for den gamle ged for ganske enkelt ikke mere ud af den. Forhøet olieforbrug kunne også meget vel være en bivirkning af dette.


  • #7   25. maj 2015 10w40 mineralsk eller delsyntetisk. Så virker det igen smiley


  • #8   25. maj 2015 Han har en CBR 1000 F som min, bare årg. 89 og med små 60 tkr på klokken

  • #9   25. maj 2015 Jeg har, sjovt nok, lige været det samme igennem.
    Jeg brugte sidste år castrol power 1 10w50 olie, den brugte ca 1 liter pr 500-1000km.
    Det var ikke så meget prisen der irriterede mig men mere det at man nærmest ikke kunne tage en tur til træf uden at ha olie med!!!
    Nu har jeg skilt hele motoren ad fordi der måtte være noget galt!! evt noget der sidder forkert!?
    Men nej! intet der er unormalt!
    Jeg samler det hele og bruger så tilfældigvis procycle 10w40 fra louis, indtil nu er der kørt 300km og 7-9-13 er der intet olie forsvundet!!?!!
    Min røg bestemt heller ikke blå, ingen lugt af brændt olie og fine brune tændrør!(heller intet olie spild)
    Jeg Syntes det er lidt "sjovt" der er en der har oplevet det samme


  • #10   25. maj 2015 Jeg bruger 20W/50 fra Louis og kan varmt anbefale den. Også til CBR1000F, som jeg også har brugt den til.. Blødere motorgang og bedre gearskifte...

    https://www.louis.de/artikel/motorenoel-procycle-4-t-minera-sae-20w-50/10038458?list=80419209


  • #12   25. maj 2015 Castrol er overvurderet og hypet ekstremt.. Ligesom Rizoma.. Der er så uendeligt mange fine alternativer..

  • #13   25. maj 2015 Suzukis SV 1000 motorer er måske så gammeldags at de kun kan køre mineralsk.
    Aprilias RSV og Hondas VTR V2 motorer kører aldeles glimrende på fuldsyntetisk olie uden forbrug.

    Til en gammel hund af en CBR 1000 med et forbrug ville jeg prøve med en 10w40 del syntetisk olie og se om det giver nogen forskel.



  • #14   25. maj 2015 Fuldsynt er ikke bedre, det er anderledes og til andre konstruktioner end semisynt eller mineralsk

    Og ja SV motoren kører bedst på motul 5100 og hvis i er i tvivl så spørg JHS racing i england, sidst jeg hørte havde deres kundecykel / testcykel med 1050 cc rundet 150000 miles.

    Men ja der er også folk der tror cyklen kører bedre jo bredere dækkene er

    Runde klodser til runde huller og firkantede klodser til firkantede huller, forskellige ting til forskellige situationer


  • #16   27. maj 2015 Kom ind i kampen, det hele handler om tollerancer, legeringer og gummisammensætninger i de forskellige pakdåser, lad være med at gøre indlysende dumme ting

    Og lad være med og dømme om det er gode eller dårlige olier, der er olie til forskellige konstruktioner


  • #18   28. maj 2015 Du har da humor

  • #19   28. maj 2015 Tidligere ejer af min havde fyldt fuld syntetisk på og den brugte olie. Skiftede til del syntetisk med samme viskositet og nu bruger den ikke noget mere så der må jo være noget i motorkonstruktionen som gør at den ikke kan køre på fuld syntetisk.
    Cyklen er en gsxr600 srad.


  • #20   28. maj 2015 Der dukker nok en olieguru, eller Knud, op som ved noget det emne.

  • #21   29. maj 2015 Jens jeg tror du misforstår noget smiley Bare fordi det er f.eks en mineralsk eller delsyntetisk olie, så behøves det jo ikke nødvendigvis være noget gammel lort?

    ''jeg kan ikke se hvorfor den ikke skulle kunne drage nytte af "moderne" olie, med moderne additiver, man skulle ligefrem tro de kunne være ekstra fordelagtige på en luftkølet maskine''

    En mineralsk olie anno 2015 er jo også en ''moderne'' olie. Der er jo en grund til at der laves både mineralsk, delsyntetisk og fuldsyntestiske olier - det er ganske enkelt fordi at der er forskel på dem... det giver næsten sig selv.



  • #22   29. maj 2015 Milling: Jeg tror du skal sætte dig lidt bedre ind i hvad betegnelserne der er angivet på emballagen betyder.

    At en mineralsk olie er produceret i 2015, kontra 1995 betyder formentlig ikke noget som helst - af den simple grund at der ikke er mange MC`er der kører på ren mineralsk olie. Dvs. den mineralske olie der produceres idag, den produceres f.eks. til ældre MC`er og derfor så skal den også overholde, f.eks. SG normen, som er fra slut 80`erne. Kort sagt, olien er nøjagtig ligeså god/dårlig idag, som den var dengang.

    Jeg kunne ikke drømme om at fylde mineralsk olie på en moderne MC og hvis man argumenterer for at MC`en ligeså godt kan køre på det, som alt muligt andet, ja så har man ikke forstået ret meget! Folk argumenter ofte efter deres ønske om at bruge eller ikke bruge penge på div. ting og da olie er ret usexet og ligegyldigt i manges øjne, ja så argumenter de derefter!

    Stod det til 90% er brugerne herinde, så kunne vores MC`er ligeså godt køre på vindruekerneolie fra Fakta smiley


  • #23   29. maj 2015 Mineralsk olie er til at indkøre motorer på!

  • #24   30. maj 2015 Ja, derfor skal de fleste motore køre på semisynt

  • #25   30. maj 2015 Efter andet olieskift ved 1000-1200 km skiftes til semisyn eller fuldsynt

Kommentér på:
Kan forskellige olier give forskellige olieforbrug?

Annonce