{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.970 visninger | Oprettet:

Motorolie vs forgaffelolie til forgaffel {{forumTopicSubject}}

Hej
Må der anvendes motorolie som forgaffelolie?
Jeg kender udemærket til det faktum at forgaffelolie er single grade og motorolie er multigrade, men det vil jo gøre motorolien mere temperatur stabil.
Hvilken forskel er der på motorolie og forgaffelolie i egenskaberne?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motorolie vs forgaffelolie til forgaffel
  • #2   19. jul 2015 Det er ikke godt, det eneste alternativ jeg har hørt at der skulle kunne bruges i en snæver vending, er automatgearkasse-olie. Det skulle være noget med at det ikke skummede, om det passer ved jeg ikke, men det lyder plausibelt.

  • #3   19. jul 2015 En multigrade olie er langt mere temperaturstabil end en single grade olie.
    Man ville vælge at anvende motorolie da det er tit det man har ved hånden + det koster ca. det halve.

    #2
    Jeg har også læst en masse om folk der skriver for og imod ud fra hvad de har hørt, men jeg kunne godt tænke mig noget fakta i stedet.


  • #6   19. jul 2015 Nu burde jeg måske være mere specifik, men min "viden" ligger 30+år tilbage, og stammer fra da jeg kørte moto-cross, det var det man brugte når man ikke kunne få det rigtige i en "her og nu" situation smiley Og selv om affjedringen ikke var så avanceret dengang som i dag, kunne det bruges på banen! Og det med hvad der ikke passer/passer, er så den med at det ikke skummer!!

  • #8   19. jul 2015 Her er der lidt at kikke på: http://www.machinerylubrication.com/Read/29715/hydraulic-engine-oils

  • #9   19. jul 2015 But why ???

  • #12   19. jul 2015 #9
    Hvis jeg skal uddybe endnu mere hvorfor jeg spørger, så sluger min mc en dunk forgaffelolie + en lille sjat. Nu kunne jeg så vælge at køre 2*15 km og give 80 kr. for en dunk, jeg maks. tager 150 mL af eller efterfylde med motorolie.
    Jeg har før efterfyldt med motorolie, kort efter blev Kawasakien så stjålet, så jeg ved ikke hvordan det fungere på sigt.
    Derfor spørger jeg + det er et emne, der har været oppe flere gange uden at svaret har været andet end "jeg har hørt", eller "der er nok en grund til at forgaffelolie laves specifikt"


  • #13   19. jul 2015 Du er fra omkring Aalborg, ikk?

    Havde det været i det østjyske havde du gerne måttet få de 150 ml forgaffelolie af mig smiley


  • #14   19. jul 2015 Hvorfor så ulejlige med dette spørgsmål, nogen for og nogen imod og ingen kan give dig det svar du vil have. Hæld det da på og prøv, så sparre du 80 kr og bliver en erfaring rigere.
    En diskussion herinde gør hverken fra eller til.
    Og undskyld min sarkasme, surhed, uvenlige, dumme indslag og hvad jeg ellers får skyld for.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 279 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.659
    #15   19. jul 2015 Men du skal vel handle den første liter alligevel - så tager du vel bare 2 med det samme så du ikke behøver køre 2 gange?

    Jeg har ingen specifik viden omkring emnet, da jeg har lært lige fra start, at fabrikantens anvisninger skal følges. Siger de forgaffelolie, så bruger jeg forgaffelolie.


  • #16   19. jul 2015 #14 Lige i den her har du sgu ikke noget at undskylde smiley Jeg sparer også hvor jeg kan, men man kan også blive for nærig smiley

  • #17   19. jul 2015 Og for lige at få det med, så har Sajmon nok fat i noget! Du smider vel ikke forgaffelolie på din motor, bare fordi du "lige har en halv liter i overskud"! I en motor skal olien smøre og køle, i en forgaffel skal man nok mere tænke hydraulik, og det er altså noget meget forskelligt. Men du skal selvfølgeligt bare følge dit hjerte smiley

  • #20   19. jul 2015 Kan man bruge hæmoridecreme hvis man er rendt tør for læbepomade ??

    Der sker altså ikke noget ved at have en ekstra dunk eller 2 stående. Og det gælder både til motor,forgaffel og bremsevæske


  • #21   19. jul 2015 #20 Det var et godt spørgsmål Brian, men du skulle nok spørge Gustav, hvis nogen ved det er det nok ham smiley

  • #22   19. jul 2015 Kølervæske, olie til kæde, WD40 ligeså.

    Spørgsmålet er vel lidt ligesom: hvorfor skal der diesel på en dieselmotor? Tjah...


  • #23   19. jul 2015 sikker på det ikk er en troll??

  • #24   19. jul 2015 #23
    Du færdes vist ikke nok herinde hvis du beskylder mig for det.
    Til de fleste andre: Det handler langtfra kun om at spare lidt penge og bøvl, det handler om at blive klogere.
    Jeg kan ganske udemærket regne ud at forgaffelolie er lavet til formålet og alt andet vil være mindre optimalt.
    Det jeg kunne ønske af svar var derfor hvad forskellen i egenskaber de to typer olie helt konkret var og ikke om jeg hælder madolie i motoren og alt muligt andet.
    Det lyder til at motorolie tager skidt og forgaffelolie ikke gør. Desuden er der noget med skumning.
    At positive sider med en multigrade (motor)olie vil være at dæmpningen i gaflen vil være mere ens ved kold og varm tilstand.


  • #25   19. jul 2015 Normat er motorolientykkere end gaffelolien, så man opnår meget kraftigere dæmpning. Det er som regel mere end hvad godt er, en ulykker sker der da ikke!

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 279 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.659
    #26   19. jul 2015 Det der med varm og kold viskositet... Hvor varm bliver din forgaffel selvom du kører ekstremt vildt og blodigt hurtigt? Ca altid samme temp som luften... smiley
    Bagdæmperen er en anden sag, men det er jo ikke den du spørger til...


  • #27   20. jul 2015 Som jeg lige husket det, så kan der opstå tryk op til 2500 bar i nåleventilen. Og af samme grund opstår, der ret meget varme når det sker.
    Hvis man bruger olie, der ikke opfylder de krav. Der nu engang er til affjedring, så opstår der overdreven meget slam i olie = 0 dæmpning.


  • #28   20. jul 2015 Ring og ta en snak med Mikael Andersen fra MA-Engines i Svendborg, han er ekspert i dæmpere han burde ku svare på dine spørgsmål..

  • Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 2 Emner: 22 Svar: 810
    #29   20. jul 2015 Når man tænker på hvad motor-gear-hydraulikolier skal holde til i forhold til ferie i forgaffel, er svaret indlysende. Som BP engang meddelte i deres produktdemo bånd: Motorolien har det hårdest, så i princippet kan den erstatte de andre olier.
    Har i for øvrigt prøvet at smøre med en dråbe gaffelolie? Den er elendig.


  • #30   22. jul 2015 Køre med ATF olie på min nimbus på 10 énde år, uden problemer. Skal dog skiftes snart.
    Anders Fisker opfandt, teleskobforgaflen i 1934 og foreskriver SAE 30 samme som motorolien, på en dansk sommer. Jeg køre SAE 40, Da jeg fik sponseret 60 L,
    Skifter hver 1000 km. Så er snart løbet tør. Leder efter, en ny sponsor.


  • #31   22. jul 2015 Der er godt nok langt fra en Nilfisk gaffel og så til en japaner 80érne. smiley

  • #32   22. jul 2015 Kan ikke se hvad for en forgaffel Simon søger råd om.
    Ka være, raps olie er bedre til forgaflen en at spise.


  • #33   22. jul 2015 Jeg ville da prøve og hælde det på - er det 80ml kan du nok ikke mærke forskel.

    Dine pakninger er i forvejen oliebestandige (nok noget nitril/nbr gummi)

    Ham he har testet lidt
    http://www.deleveld.dds.nl/forkoil.htm


  • #34   26. jul 2015 Knud du har da viden om det her og præcis det som Simon efterspørger smiley

    Forgaffelolie kan meget bedre emulgerer med vand, som altid vil sive ind igennem pakningerne. Derfor kan du længere køre med en udskiftet forgaffelolie.

    Jeg har selv hældt plæneklipper olie i min gamle mc, det kørte udemærket men den var mere beskidt og fast at køre med (nødsituation)

    Køb forgaffel olien, er min bedste anbefaling!


  • Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 2 Emner: 22 Svar: 810
    #35   26. jul 2015 Har du vand i gaffelolien? Det er altså ikke normalt...

  • #36   26. jul 2015 Niels B:

    Hvis man har en helt regulær forgaffel altså ikke USD, er det meget vanskeligt at undgå at den samler en smule vand eftehånden- og olien bliver omgående uklar og grålig, Med USD gafler sker det også, men det varer typisk længere.


  • Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 2 Emner: 22 Svar: 810
    #37   27. jul 2015 Ja, ok - tænkte kun på USD. Men omgængeligheden med fugt har andre olier altså også.
    Hvis man er klar over hvad olien i diverse hydrauliksystemer, gearkasser og motorer er udsat for, kontra en forgaffel -. Lav en lille test af smøreevne, så har man svaret på, hvorfor gaffelolie hurtigt bliver uren, det er afslidt interiør !
    Ville man bruge en motorolie der var glinsende magnetisk hver gang ?
    Sat på spidsen: Kan du nænne at hælde gaffelolie på din fine front?


  • #38   27. jul 2015 Jeg mente før, at motorolien blev beskidt hurtigere.. Skrev forkert smiley

Kommentér på:
Motorolie vs forgaffelolie til forgaffel

Annonce