{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
768 visninger | Oprettet:

NX650 motorlyd, brænder olie {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt en 1988 Honda NX650. Jeg kørte den hjem fra Nordjylland i regnvejr. Efter noget tid gik den ud et par gange (5. gear, 120 km/t). Kunne fint startes igen. Ingen vacuum i tanken. Jeg tænkte, at det bare var noget gammelt benzin i tanken. Den begyndte at gå mere uregelmæssigt hjemover.
Jeg lagde mærke til, at der sivede en smule olie ud ved oliefilteret, så bestilte olie, filter og ny O-ring. Skiftede olien og kunne desværre kun tømme ca. 200 ml sort olie ud.
Nyt filter i, 2L olie og ny O-ring (som nu holder tæt).
Startede motoren og kørte en prøvetur. Hvid røg fra begge udstødningsrør og lidt oliepletter ved udstødningen. Motoren går uregelmæssigt og tikker med uregelmæssige mellemrum (tik-tik----tik-tik-tik--tik---).
Jeg gætter på at det enten er ventil, stempelringe eller toppakning som så lækker olie?
Afventer en tændrørsnøgle (er lidt snævert, så skal bruge Honda nøgle), kan herefter lave kompressionstest og forhåbentlig komme det lidt nærmere. Kan ikke helt få tingene til at passe sammen, men har heller aldrig skilt en motor fuldstændig ad.
Gode råd modtages!!!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  NX650 motorlyd, brænder olie
  • #1   29. jul 2015 Huskede du at tømme olie af fra begge bundskruer?

  • #2   30. jul 2015 Ligger den sort røgslør når du fyre den max af så er stempelringe og sikkert stempel færdigt.
    Tikkelydene er sikket bare ventiler der trænger til justering, men vær opmærksom på den højre udstødningsventil skal stilles lidt anderledes da den har en dekrompremerings dims på knastakslen.
    Hvor meget har den kørt ?


  • #3   30. jul 2015 Jeg tømte fra begge bundskruer.
    Den har kørt 35000 km, så vidt jeg husker.
    Den giver en del hvid røg, kører så i en periode næsten uden røg, og giver så en hel del røg igen.


  • #4   30. jul 2015 Hmm underligt med hvid røg,
    når motor er luftkølet.
    Hvid røg = vandfordampning
    Sort røg = olieforbrænding
    Blå røg = for fed blanding
    motor burde ikke være færdig efter 35000km med mindre den her fået mega pryl.
    men af med tændrør og se hvad det siger, hvis du iikke har fået fat i en så har jeg en


  • #5   30. jul 2015 Ja, kan også være det er sort røg, lidt svært at se mens jeg kører. Mit bud er klart, at det er olie den brænder. Hvis den har kørt længe med for lidt olie, kunne stempel og stempelringe have lidt overlast. Det samme gælder vel egentlig for resten af motorens dele...
    Skriver, når jeg har pillet tændrøret ud og kompressionstestet en af de nærmeste dage. Ser ud til, at du har prøvet det, Brian!


  • #6   31. jul 2015 Jeg har ikke prøvet at køre med for lidt olie, kan jovære den har spist godt af din olie på din hjemtur fra Jylland.
    Har prøvet det med røgslør så squ vildt ud men jeg var ikke i tvivl om at det var olie kunne lugte det.
    Jeg har også haft skilt motor ad en del gange og kender den efterhånden.
    Vil sige du er heldig at det er en rd02 motor 88 med kickstarter du har fået fat i smiley


  • #7   31. jul 2015 Det er korrekt!

Kommentér på:
NX650 motorlyd, brænder olie

Annonce