{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.660 visninger | Oprettet:

Kan denne kølervæske bruges? {{forumTopicSubject}}

Jeg har haft motoren skilt ad på min Honda CX500, og skal nu have nyt kølervæske på.

Jeg skyller den igennem et par gange med vand, så der burde ikke være noget tilbage af det gamle kølevæske, som i øvrigt var grønt, hvis det har noget at sige.

Jeg har noget til at stå, af det på billedet. Kan det bruges?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan denne kølervæske bruges?
  • #1   19. dec 2015 Blå er normalt til ældre støbejernsmotorer ( hvis vi snakker biler ) rød er til alumotorer. De må ikke blandes da det så kan klumpe/blive i gele form. Jeg ville bruge det røde da en mc motor er af alu. Det har noget at gøre med evnen til at transportere varmen væk i motoren. Det røde kan også bruges i en støbejerns motor men ikke omvendt. Sådan er det ihvertfald i bil og lastvogns branchen.

  • #2   19. dec 2015 jeg har så bare altid fyldt blåt i mine køretøjer både bil og mc. yolo i guess? aldrig haft problemer .

  • #3   19. dec 2015 Elias G: Nej, men det er heller ikke nødvendigvis problemer du vil opleve, da det foregår indvendigt i blokken, så spørgsmålet er, ved du hvordan motoren på din MC/bil ser ud indvendigt!? Ved du med sikkerhed at dit valg ikke har medført skade, siden du udtaler dig - Nej vel! Prøv nu at læse hvad manden skriver, inden du kommer med dine "Hill Billy" råd! smiley

    Sædvanligvis er blå kølervæske til Støbejernmotorer og det røde til Aluminiumsmotorer(der er dog undtagelser), det grønne kan være mange ting, oftest til Alu-blokke, men det kan også være en udgave der ikke indeholder vand og derfor ikke kan frostsprænge og ligeledes har et langt højere kogepunkt!

    Forskellen er hvor godt de beskytter den den pågældende blok, det metal eller legering - Noget der bestemt er vigtigt, for korrosion i kølevæskekanalerne kan være til tilstopning, dårlige køling og måske føre til at motoren koger over! Så jo, det har meget at sige på længere sigt! Det er et af de første spørgsmål jeg stiller sammenholdt med vedligeholdelse, service og hvilken motorolie der er brugt og hvor ofte det er skiftet! Er det en ældre bil elelr mc og gutten ikke har et klap forstand på f.eks. kølervæske, forskellen og hvad han har hældt på - Så vend om og gå din vej, det gør jeg uden tøven - Det er så basal en ting! Jeg ved godt at nu kommer alle nærigrøvene(forsvare hvorfor de ikke vil bruge 50 kr. mere pr. dunk) og nikkedukkerne på banen og skal fortælle at det ikke betyder noget hvad du putter på og at: #de aldrig har brugt andet end den blå fra tankstationen"...Nej det er muligt, men hvad har det med sagen at gøre, det bliver det ikke bedre eller mere rigtigt af!

    Læs servicemanualen, der står der hvad der skal bruges, hvis du ikke har manualen, så send mig en PB, så skal jeg med glæde levere et par link mv. til hvad du skal bruge! Mvh. Mikkel smiley



  • #4   19. dec 2015 Hæld du bare det der på, at der er nogen der tror på at farven ødelægger motoren, tja man må jo bare tage sig til hovedet og håbe at de får det bedre smiley )

  • #5   19. dec 2015 ... eneste ting jeg kan sige er at væsken efter 3 år stadig er helt klar, og motoren holder sig altid på de 80 grader. At påstå bilen/mc'en ikke er velholdt fordi der er brugt blå væske, og antyde det er lige så vigtigt som motorolie... useriøst.
    Jeg er klar over de er lavet til hver deres type motor, men den ekstra korrosion dannelse sker sq så langsomt. Bekymre du dig heller om alle de andre slidfaktorer der sker på en motor, de dræber motoren først.

    Mvh. Elias smiley


  • #7   19. dec 2015 Det er jo tiden på året hvor vi skal tro på det hele. Bliver altså nødt til at stoppe, den lille pisnisse med den røde kølervæske løber rundt om værkstedet, så jeg så må ud med laserkanonen smiley

  • #8   19. dec 2015 Jeg har ærlig talt svært ved at se fornuften i en debat som denne...!

    Når nu der bliver lavet kølervæske specifikt til alu-motore, hvorfor i alverden skulle man så benytte sig af andet, end netop kølervæske til en alu-motore??? Og det er da håndøre vi snakker om.


  • #9   19. dec 2015 #8 Jeg er enig, og læser man hvad der står på den dunk TS har smidt et billede af, står der ret tydeligt "godkendt til biler med aluminiumstopstykke" så mon ikke det kan klare det? Men at begynde en debat om at en forkert kølervæske nærmest æder motoren, det er sgu paranoidt!!

  • #10   19. dec 2015 Nu frygter jeg heller ikke, at motoren vil forsvinde fra den ene dag til den anden smiley men at benytte et kølemiddel specielt udviklet til en alu-motor, er i hvert fald ikke noget skidt udgangspunkt.

    Jeg havde købt nyt væske smiley bare fordi.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.853
    #12   19. dec 2015 Jeg bruger kølervæske uden farve - det kan blandes med alt, og beskytter fint.

    Ja mit lille kamera har været inde i et par af mine kølekanaler både på KTM og SV1000 gentagne gange, og de er stadig helt rene - faktisk mere rene end da jeg kørte på den "røde som er lavet til alu motorer"...
    Begge motorer er ren alu / magnesium.


  • #13   20. dec 2015 http://www.fdm.dk/nyheder/farve-paa-koelervaeske-uden-betydning Farve er et salgstrick... Kølervæske de sidste 10 år har kunne blandes. Også rød, blå og andre regnbuefarver... Skal det blandes, så skal begge bare være glykol baseret. smiley Bruger selv den på billedet og det virker som det skal på alle mine cykler.

  • #15   21. dec 2015 Hvis man skulle gå meget op i det skulle man nok skifte til Evans kølevæske der ikke indholder vand

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.853
    #16   21. dec 2015 Ja hvis man vil have forhøjet temperatur og elendig køleevne - så er Evans fint.

  • #17   22. dec 2015 Tom og Elias: Læser i det i vil læse eller er i bare ikke kløgtigere! Selvfølgelig er det ikke farven der gør det, det ved i jo også godt - Men farven har tidligere været et udtryk for hvad kølervæsken var egnet til, i dag i mindre grad! Læs Læs hvad jeg skriver:

    citat: "Sædvanligvis er blå kølervæske til Støbejernmotorer og det røde til Aluminiumsmotorer(der er dog undtagelser)"

    Og hvis du allerede ved hvad du skal vide Elias, eller i dette tilfælde tror du ved det, hvorfor så¨spørge til råds!? Hæld du det på du har lyst til, det gør du alligevel, for du er en af de typer jeg nævnte i mit første indlæg.....


  • #18   22. dec 2015 spørg til råds, siger jo netop jeg aldrig har haft problemer, heller ikke på den bil vi i familien har haft i 8-10 år smiley så den er god med dig mikkel, god jul smiley

  • #19   22. dec 2015

    profilbillede
  • #20   22. dec 2015 Jeg har haft bøvl med mit net, så kunne ikke se jeres svar - tak for dem ellers!

    I mellemtiden fandt jeg noget der ser ud til at være beregnet til alle typer metaller, og vist er lavet til mc. Det skulle jeg mene er fint?

    http://www.thansen.dk/product.asp?n=-687868297&pn=-481112379

    Der står at det er "ready to use" så jeg har ikke blandet det 50/50 med demineraliseret vand, men bare fyldt det direkte i køleren, er det ikke rigtigt nok forstået?


  • #21   22. dec 2015 Har desuden lige et spørgsmål til udluftningen af kølersystemet.

    Jeg fyldte væsken på, og lod maskinen stå i tomgang indtil den nåede driftstemperatur, og køleren samt slangerne blev varme. Derefter tjekkede jeg at væsken gik op over toppen af køleribberne, samt fyldte ekspansionsbeholderen til lige under "max". Burde den så ikke være køreklar nu?


  • #22   22. dec 2015 hmmm der kan vel dannes luft inde i systemet? Jeg venter med at skrue ventilen til kølersystemet på og lader motoren stå i kold tomgang, mens jeg med en tragt fylder helt op indtil kølervæsken begynder at bygge sig op i tragten. der kommer en masse bobler op i starten, så hvis man ikke udlufter vil mit bud være du ikke har en særlig effektiv køling.

    edit: troede kun du havde tjekket ekspansionsbeholderen, er væsken over toppen af kølerribberne burde den være ok


  • #23   23. dec 2015 Det er også min tanke, så jeg går ud fra at systemet er som det skal være nu.

    Men er det korrekt at der ikke skal vand i?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.853
    #24   23. dec 2015 Det står på dunken.

  • #25   23. dec 2015 Undgå kølevæske med silikat - det kan slide akseltætning på vandpumpen, og dermed utæt vandpumpe. Silikat anvendes typisk i bil kølevæske da det har en "slidende" effekt og dermed renser kølesystemet. Nye biler andvender silikat fri kølevæske (longlife). Ellers spender nogle håndører på kølevæske udviklet til MC:

    Castrol Motorcykel kølervæske

    Pris: 72,00 DKK inkl. moms

    Castrol Motorcykel kølervæske "MC Coolant", er en færdigmixet kølervæske (Ethylen-Glykol-Basis), som opfylder de krav der stilles til vandkølet motorcykler / Scooter.

    •Frostsikring til -25°C

    •Korrisions beskyttelse sikre motoren lang levetid

    •Gode køle og varme afledningsevner

    •Beskytter alle komponenter som indgår i kølersystemet

    •Angriber ikke lakerede overflader.


  • #26   23. dec 2015 Havde nok valgt denne istedet, når jeg nu var hos tante Hansen og ville ha' færdigblandet:

    http://www.thansen.dk/scooter-knallert-mc/olie-rens-og-pleje/kolervaeske-og-vand/putoline-coolant-nf-kolervaeske-1l/n-687868297/pn-481112408/


  • #27   23. dec 2015 Sajmon.
    Der står ikke noget på dunken?

    Palle
    Der er ikke silikat i den jeg har købt.

    Simon
    Jeg vil ikke have færdigblandet, har faktisk også købt vand, da jeg troede det skulle i den jeg har købt fra Putoline.


  • #28   24. dec 2015 Har haft 3 Skoda Favoriter (bil) med allutop. Alle var påfyldt med det lidt billigere blå kølervæske (Skodaejere er nogle fedte røve) og alle 3 skød topparkning pga. iret topstykke. Fik af vide af en VW mekanikker at der er noget i den røde der gør at alu ikke irer.

  • #29   24. dec 2015 tja det er jo også en skoda, var nok uundgåeligt..

Kommentér på:
Kan denne kølervæske bruges?

Annonce