{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.981 visninger | Oprettet:

Nye dæk er allerede halvgamle {{forumTopicSubject}}

Hej med jer!

Har netop købt nye dæk fra mcdaekonline.dk til SV'eren, og kan så se, at bagdækket er lavet i 33-2015, hvilket jo er fint nok, men fordækket er fra 03-2013.

Er det ikke lidt gammelt, taget i betragtning det er købt som helt nyt?

Hvis man følger reglen om at et dæk holder den fulde kvalitet i 5 år er der jo kun 2 år tilbage i dem allerede nu, uanset hvor mange kilometer jeg så når at køre på dem. Nogen der har prøvet det samme? Bør jeg kontakte dem eller er det bedøvende ligemeget?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nye dæk er allerede halvgamle
  • #1   4. feb 2016 Det betyder intet..

  • #3   4. feb 2016 Jeg vil være utilfreds!

    Enten så får du dækket for en slik, eller også brokker du dig. Du har kun "2-3" gode år tilbage i dækket...


  • #4   4. feb 2016 De fleste dæk jeg har fået fra dækonline har haft et par år på bagen inden de nåede mig. 2-3 gode år tilbage i dækket er jo hvad der altid er i dæk - alt efter hvor mange km man kører smiley

  • #5   4. feb 2016 jeg ville forlange at få nogle af pengene tilbage, medmindre du købte dem til nedsat pris.

  • #6   4. feb 2016 Betingelsen for at hande dæk online er ikke at dækkene skal være gamle! Har købt flere gange til bilen uden at få gamle dæk fra daekonline... Til MC forventer jeg, at MC butikken skaffer nye friske hjem, da de alligevel tjener penge på at skifte og afbalancerer hjulene løst leveret.

    Du kan ligeså godt brokke dig på en venlig måde. Forvent et afslag på ihvertfald 30-40-50%, ellers vil du have et andet!


  • #7   4. feb 2016 Det holder fint. Bare det ikke er Michelin, så skal du have det byttet, det vil bare eksplodere

  • #8   4. feb 2016 Har også modtaget nyt Bridgestone dæk fra daekleader.dk idag det fra uge 38 2014.

  • #9   4. feb 2016 Jeg har lige fået et fra uge 15-15 det ville de ikke ombytte

  • #11   4. feb 2016 ...................og jeg var lige i Føtex til aften for at købe mig en ny flaske rødvin.
    Fand´me om den ikke var fra 2011 ????
    smiley


  • #12   4. feb 2016 #8

    Jeg fik nye dæk på min Shadow i november, de var fra uge 40 2015. Altså helt nye dæk der ikke har ligget.

    Det tyder på at der ikke bliver solgt mange dæk og de derfor ligger længe på daekonlines lager. Det er ikke den lille besparelse værd at spare ved at handle online, hvis du spørger mig. Et dæk fra 2014 er ikke nyt nok nu hvor vi er i 2016 !

    Har man selv mulighed for at lave dæk og afbalancering, er der penge at spare. Slæber du et dæk med under armen er det dyere at få sat på, end hvis de sælger det. Ergo same same

    Bare min holdning,...


  • #13   4. feb 2016 #9

    du har da 14 dages fuld returret ved online køb smiley


  • #14   4. feb 2016 De kommer jo heller ikke fra dækonline, men fra producenter istedet for. Så dækonline er kun en formidler. Derfor de også kan lave de priser. Ville da selv kører på de dæk, de er jo slidt op til vinter.

    Bestilte dæk derfra og den ene kom fra Frankrig og det andet fra Tyskland vist nok. Et sæt af samme mærke og model. Bestilt i 1 ordre


  • #15   4. feb 2016 Jeg kan naturligvis kun tale om mit eget brug - cruiser stilen æder kun bagdæk og det plejer at holde et år ca., hvorimod fordækket snildt kan trille 3-5 år...

    Er man på racere, så klart så er de spist op på kort tid...

    Vurder naturligvis selv hehe


  • #16   5. feb 2016 2013 betyder INGENTING...

    #2 Keld hvem har fortalt dig at man ikke må sælge dæk der er mere end 2 år gamle ??


  • #17   5. feb 2016 ingen ballade, jeg havde altså bare kørt.. smiley

  • #18   5. feb 2016 Tak for jeres svar. Jeg har skrevet til dig for at høre, hvad de siger til det, så må vi se.

  • #19   5. feb 2016 Det for nemt, hvis de bare kan sælge dig gamle dæk.. jeg havde fandme ikke været tilfreds smiley

  • #20   5. feb 2016 Alt som bliver produceret er øjeblikket gammelt i det øjeblik det bliver solgt, spørgsmålet er hvor gammelt det må være..

    Ifølge FDM så er der ingen regler om hvor gammelt et dæk må være ved salg..!

    Og 3 år er altså uden betydning.

    "Det såkaldte DOT-mærke er et firecifret tal. De første to tal er ugenummeret, og de sidste tal angiver årstallet fx 2513 = uge 25, år 2013. Det er en god ide at spørge efter så nye dæk som muligt, når man køber dæk. Der er ingen regler for, hvor gammelt et dæk må være. Generelt bør de dog ikke bliver ældre end 10 år. Men det er især vigtigt, at være opmærksom på, at et dæk ældes løbende, og dækkes egenskaber forringes gradvist med tiden. Dertil kommer, at den dækteknologiske udvikling løber stærk i løbet af 10 år."

    FDMs tekster er underlagt ophavsret og må ikke kopieres helt eller delvist til kommercielt brug uden tilladelse fra FDM. Læs evt mere på

    http://www.fdm.dk/ophavsret/ophavsret-paa-wwwfdmdk


  • #21   5. feb 2016 #20

    Jeg tror også det er hvordan man anskuer det. Der er sikkert ingen regler for det, men lettest er det jo for en distributør at sælge dæk der har ligget længe hvis man kan slippe af sted med det. De har jo en afskrivning.

    Igen, jeg kører flere år på samme dæk inden de skal skiftes. Derfor vil jeg have friske når de bliver skiftet. Jeg har en tommelfingerregel på 5 år for et dæk, er de allerede 3 år så har jeg kun 1.5 års friskhed igen - og til samme pris? Nej tak herfra smiley

    Opbevaringen af dækkene har også noget at sige, men tommelfingerreglen er lettere at have med at gøre synes jeg...


  • #22   5. feb 2016 Det er ligeså meget psykologisk, når man ved at dækkene er fx 5 år gamle, så kører man også anderledes end på et sprit nyt dæk, men i bil kan jeg slet ikke måle noget på omgangstiderne på et helt nyt dæk og et 2-3 år gammelt dæk...

  • #23   5. feb 2016 Jeg mener heller ikke du mærker stor forskel på et dæk der er friskt kontra et på 2 år. I en bil har man bare meget mere trædeflade end på en MC, så det er ikke værd at gamble det hvis man smider samme sum penge efter dækket. Der skal være afskrevet en pæn sum om ik andet.

    Gummiets forældninghastigheden er ikke nødvendigvis liniær og slidet på dækket har også noget at sige. Et dæk med fuldt spor der er gammelt har dårligere vejgreb, end et gammelt der har kørt og slidt sig ned i mønsteret. Det ældes udefra ind, ikke omvendt

    Som jeg skrev til trådstarter, han har 2 ugers fuld returret. Så det er bare at bruge den... Ingen ved hvordan daekonline opbevarer deres dæk, men flere år på hylden er no go for mig smiley


  • #25   5. feb 2016 Lige en lille update til de nysgerrige:

    Fik svar ganske hurtigt på mail - efter ganske få timer faktisk - så det er da god stil ikke mindst. Der blev svaret, at de opbevarer dem så de ikke ældes, og at dækonline ser dæk som værende op til 3 år gamle som 'helt nye' og op til 5 år som 'nye'.

    Derudover skriver de, at de selvfølgelig gerne vil tage dækket retur, men at de ikke kan garantere for at det "nye" jeg får er nyere end det jeg har fået i første omgang, da de ikke ser dækkene inden de bliver sendt til kunden.

    Jeg har skrevet retur til dem, at det jo netop er lidt over 3 år gammelt, og jeg derfor ikke synes det er ok, at det bliver solgt som helt nyt, og at jeg gerne vil have et afslag i prisen - alternativt sende det retur i håb om at få et nyere.

    De svarede tilbage, at de ville undersøge, hvor meget afslag jeg kunne få på det, og at jeg ville høre fra dem så snart de havde et svar.

    Skriver lige herinde med resultatet, når jeg hører fra dem smiley


  • #26   5. feb 2016 Spændende nok... Well, jeg er så ikke enig i deres synspunkt omkring dæk og hvornår de er for gamle. Det en nem måde at gå udenom snakken jo, med et forretnings perspektiv.

    Hvis din MC forhandler kan skaffe et nyt dæk hjem, så tyder det på dækonline handler stort ind i forskellige sortimenter, alt efter hvad der sælges på markedet. Forståelig strategi. Det gør jo at du med det dæk du skal bruge kan risikerer at få et der har ligget. Igen vil jeg hellere give lidt mere og få et 2015/2016 dæk!

    Det helt op til dig selv... smiley


  • #30   6. feb 2016 jeg køber ALDRIG ved dækonline, og alle dem jeg skifter som er købt der, de er alle et stykke oppe i alderen.

    jeg bruger altid reifenversand.com det er friske gummi der kommer fra dem.

    dæk der er over 2 år, der bør man kigge på sit km behov og se om de ikke er slidt inden de bliver 5 år, hvor det anbefales at skifte dem.

    og jeg giver ikke en fløjtende fis for FDM der skriver 10 år, til den tid er de så hårde og ubrugelige at man sikkert er væltet inden


  • #31   6. feb 2016 Kan ikke være mere enig med dig, når vi snakker MC dæk


    Eneste ting er så sommerdæk på bilen der ikke er slidt ned og har 5 år på historikken skifter jeg ikke selv.. De kan trækkes længere og FDM siger 10 år det må være absolut max. De siger så meget anyway..


  • Carsten M
    Carsten M Tilmeldt:
    mar 2011

    Følgere: 1 Svar: 122
    #32   10. feb 2016 Der er godt nok mange myter omkring dæk.....
    1) Et dæk ældes meget langsomt og nedbrydes først, når du begynder at bruge det - altså varm-op cykluser. Betragt det som en liter olie - det er først når du hælder det på motoren, at den nedbrydes. Man burde have et mærke på dækket hvor der star - monteringsdato.
    2) Et 5-7 år (nyt) gammel dæk kan være I væsentligt bedre stand, end et 2 år gammel brugt dæk (som f.eks har stået I sollys, været I nærheden af ion-udladning fra f.eks el-motorer osv)
    3) der er ingen regler omkring hvor gammel et dæk bør/skal være. I branchen arbejder man med 2 år gamle dæk sælges som nye dæk og sælges derefter til nedsat pris. Men det er et markedsmæssigt tiltag og ikke nogen teknisk belæg.
    4) Metzeler har lavet en test hvor et 5 år gammel racerdæk testes mod et fabriksnyt. Ingen målbar forskel I omgangstiderne. FDM's søsterorg I Sverige har lavet det samme med personvognsvinterdæk og har heller ikke kunne påvise nogen performance-drop off.
    Men fint nok at nogen kan få billige dæk - men det er altså hysteri uden hold I virkeligheden.....


  • #34   10. feb 2016 Nye dæk har en belægning som skal slides af før du bedømmer alder på dem. Belægningen sikre at den kemi der er i gummiet ikke fordamper. - Så vidt jeg ved er det en silikone man behandler dækkene med. - Tror ikke at du skal bekymre dig. Du skal kun huske datoen for hvornår du har taget dækkene i brug.


  • #35   10. feb 2016 Det sjovt for jeg har bare oplevet noget helt andet.

    Fik engang Metzeler dæk på min Savage. Efter 1,5 år begyndte gummiet at frynne i kanterne, der hvor dækskriften sidder. De slides meget lidt, men gummiet var ringe..

    Havde en XVS1100 der havde Heidenau dæk på fra 2003 bagpå. Det blokerede uden lige ved nedbremsning og blev meget lidt slidt, selv efter 10.000 km.

    Så skiftede jeg og nu kunne den bremse, på helt nye bridgestone e-max.

    Min nye Honda MC fra 2009, havde dæk på fra 2008. Nogle maxxis og de var frynnede og hårde når man tog neglen. De havde kun kørt 272 km. AF med lortet og på med nye. Nu er jeg afgjort tryg igen.

    Måske er teorien om dæk én ting og virkeligheden en anden, jeg har kun gode belæg for at sige "gamle" dæk skal skiftes smiley


  • René B
    René B Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Svar: 8
    #36   11. feb 2016 Er der ingen regler for alderen på et dæk? Mener bla. at i Tyskland må dækkene på en Tempo 100 (rullende hus) ikke være mere end 5 år gamle. Tænker blot om der kunne være samme regel på mc dæk rundt omkring i Europa?

  • #37   11. feb 2016 #33 + andre interesserede: Har ikke fået svar fra dem endnu. Senest har de spurgt om et billede af DOT-numret, hvilket jo selvfølgelig er fair nok, så det har jeg sendt dem.

  • #38   11. feb 2016 Hehe, sagsbehandling - tadaa

  • #39   11. feb 2016 Kjølller TM, Der bliver jo også sagt at det er den dag de tages i brug, som er det vigtige. Ikke hvornår dækket er produceret. Derfor kan det sagtens være at et dæk der er brugt siden 2003 kan være noget lååååårt.

  • #40   11. feb 2016 Det er rigtig nok ja, men kikker man på en brugt cykel hvor man ikke rigtig kan se om dækkene er kørt eller ej, men de gamle så vil jeg skifte...

    Det op til en selv at vurderer naturligvis smiley


  • #41   18. feb 2016 Update: Har nu fået resultatet. De ville give 25 % afslag i prisen på dækket, så har fået 212 kr. retur i dag. Så det kunne da godt nytte at være lidt utilfreds og henvende sig til dem smiley Bliver også nødt til lige ar give dem ros for utroligt hurtige svar på de mails vi har skrevet frem og tilbage.

  • #42   18. feb 2016 Det udemærkt, se at kom ud og slid dem smiley så længe du er tilfreds er det godt

  • #43   18. feb 2016 karsten J (2770)
    hvis du vil ombytte et dæk der er under 1 år gammelt tror jeg du har misforstået hvordan dækproduktionen fungere... Du regner vel ikke med at få et frisk produceret dæk som kun er 1 uge gammelt ...


  • #44   19. feb 2016 Fedt. Ville.ikke.selv være nervøs. Især da jeg ikke vil køre på slidte dæk så Max 2.sesoner pr.dæk
    Matcher man der heldigt så det 1 dæk om året :).
    Har også altid haft gode erfaringer med det firma


  • #45   19. feb 2016 Jeg har også udemærkede erfaringer med firmaet, dog fik jeg et produkt som var knap så godt... nogle metzeler marathon dæk. De fik revner efter 1,5 år, men det er ikke selskabets skyld. Det skyldes et dårligt dæk til mit brug.

    Personligt mener jeg ikke, at der er penge at spare - hvis man da kan lave det selv. Montage er dyere når du køber billig dæk på nettet, end hvis du handler det hos MC manden...


  • #46   19. feb 2016 Elias g - jeg vil heller ikke brokke mig over et dæk fra uge 15 årgang 15...

  • #47   19. feb 2016 #45 - Jeg kender heldigvis en der kan skifte det for mig til billige penge.

Kommentér på:
Nye dæk er allerede halvgamle

Annonce