{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.348 visninger | Oprettet:

Rasmus C
Rasmus C
Tilmeldt:
9. jan 2007
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13

Motoriseret Løbehjul {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Jeg vidste ikke rigtigt hvor jeg skulle poste dette. Jeg er i gang med at lave et motoriseret løbehjul. Jeg håbede nogen af jer, måske kunne komme med noget inspiration til mit lille projekt.

http://www.stormeren.dk/article_view.php?id=96

Jeg har to ting som plager mig lidt. Den bremser ikke så godt som jeg gerne ville have den gjorde. Jeg bruger drivrem som bremseklodser lige nu, da almindelige cykelbremser bliver skrællet og det fungere nogenlunde. Men kunne stadig godt ønske mig lidt mere bid. Kender i noget bedre som måske kunne bruges til bremseklodser?

Hvis det bliver nødvendigt, så skal jeg også have en kædestrammer på. Da kæde og tandhjul er fra en pocketbike, kan jeg ikke bare bruge et tandhjul fra en cykel. Kan man eventuelt få nogle kuglelejer som kan tåle en del slid, som kæden kunne glide på, for at stramme den. Selve strammeren har jeg ikke nogen problemer med at lave.

Mvh Rasmus


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motoriseret Løbehjul
  • #1   9. jan 2007 hehe... fedt projekt... og godt lavet !!

    Hvad med at montere en lille tromlebremse fra en gammel knallert foran isteden for cykelbremserne??

    /Jan


  • Rasmus C
    Rasmus C Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13
    #2   9. jan 2007 Jeg har besluttet mig for at lave alt selv, så det er jeg ikke meget for. Det er en del af den designproces jeg har gang i, med dette projekt.

  • #3   9. jan 2007 Ja det er da et okay projekt du har gang i der =0) Hvad med evt. skivebremserne fra pocketbiken kunne det ikke være en mulighed?

    Vh Martin...


  • #4   9. jan 2007 nå okay rasmus, så ikke dit næste indlæg, men du har jo ikke selv lavet motoren vel ;0))

  • Rasmus C
    Rasmus C Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13
    #5   9. jan 2007 Jeg har sådan nogen, som blev til overs fra den pocketbike jeg skildte ad, og brugte til reservedele til min anden pocketbike. Men vil helst bruger mit eget designede bremsesystem, som fungere nogenlunde lige nu, som bare mangler en bremsebelægning, med lidt mere bid i. Så er ikke meget for at skulle til at bygge et helt nyt system ind nu, og slet ikke et jeg ikke selv har designet.

  • Rasmus C
    Rasmus C Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13
    #6   9. jan 2007 Nope...hehe.....motoren er hjemmebragt. Ej, pointen er bare, at jeg skal designe og lave så meget på den selv, som muligt.

  • #7   9. jan 2007 Superfedt projekt! Som kædestrammer synes jeg du skal tage et skateboardhjul og udhule det på midten, så furen er lidt bredere end din kæde. Den behøver egentlig ikke at være fjederbelastet, du kan bare justere den ind og spænde fast. Husk dog at den skal sidde på den modsatte side af træksiden - dvs. den vej kæden løber, når den løber væk fra motoren. Men det ved du nok i forvejen. smiley
    Det er nøjagtig det samme man gør på mountainbikes, du kan se det på min gamle cykel her: http://i14.photobucket.com/albums/a344/Theisk/Cykler/Bansheemudder001.jpg

    Theis


  • #8   9. jan 2007 Jo rasmus det kan jeg da godt forstå, der er da også ret okay at bygge så meget selv som muligt....

  • Rasmus C
    Rasmus C Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13
    #9   9. jan 2007 #Theis K

    Superfed ide. Et sådan hjul indeholder jo kuglelejer, og gummiet er temmeligt slidstærkt, ved jeg fra mine rulleskøjter......hvorfor har jeg dog ikke tænkt på det...... Så tak for ideen. Den vil jeg klart bruge.


  • #10   9. jan 2007 Hva' pokker Rasmus. Er den helt færdig?
    Lagde ikke lige mærke til den i værkstedet sidst jeg var forbi, men kigger da på den imorgen hvis den stadig står der.

    /
    Jesper


  • #11   9. jan 2007 Selv tak! Nu gik jeg ud fra at du vil bygge selv, men ellers kan rigtige chainguide-hjul købes mange stedet for få penge. Evt. her: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=15684

  • Rasmus C
    Rasmus C Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13
    #12   9. jan 2007 hahaha Jesper....hvorfor kommer det ikke bag på mig, at du er herinde.....

    Den står malet inde i hjørnet. Har lavet alt elektronik på den, har bare ikke lige taget billeder af den. Den mangler kun lige at få tilkoblet en MC-alarm, og så få for og baghjul på, som dog lige skal males og justeres.


  • #13   9. jan 2007 super fedt det der.......

    den mål da kunne trille temmelig stærk????

    tums op til dig....


  • #14   10. jan 2007 Jeg vil passe lidt på med det skateboard hjul - hvis de kommer i for højt et omdrejningstal "eksploderer" de pga. centrifugalkraften..

    Ring til et bremseværksted, de kan lime rigtig bremsebelægning de fleste overflader!!

    Ellers thumbs up for dit projekt, fedt at du laver det hele selv.


  • #15   10. jan 2007 Fedt projekt smiley

    Jeg vil tillade mig at komme med lidt konstruktiv kritik smiley

    Mht. kædestrammer, så synes <i>jeg</i> at det er den forkerte vej at gå, behandl hellere sygdommen, frem for symptomerne. Med det skal forstås, at jeg synes at nogle af dine løsninger er mere komplekse, end nødvendigt er.
    I stedet for at montere en kædestrammer, ville jeg 100% gå efter at kunne flytte baghjul eller motor, i en "skinne" eller gaffel, fx lige som man gør på en MC, når man skal stramme kæden. Det vil være en langt mere elegant og simpel løsning IMO.

    En anden løsning jeg nok også ville kigge på, var ved dit styr. Jeg tror du vil få problemer med ekspandersystemet når der kommer lidt riv i styret. Ekspander systemer i den dimension som det du bruger er ikke tiltænkt en så lang styrstamme, og jeg tror det vil flytte sig. :-S

    Din forbremse, kunne med fordel ændres sådan at du laver skiven "flydende", ophængt( en anden skive, naturligvis), og du så laver et system der har et passivt stempel på bagsiden af skiven, og et aktivt stempel på ydersiden. En sådan løsning burde kunne konstrueres, så den er både simplere, lettere og mere effektiv end den løsning du har nu. Der ud over, så skal du passe på de der V-Bremser du bruger nu ikke knækker, pga det skæve vred de får. Det er noget billigt støbe aluminium de er lavet af, og de holder ikke til ret meget.

    Der er et par andre småting jeg nok også ville lave anderledes, men nu er det jo ikke mit projekt, men dit smiley

    Nu skal det jo ikke lyde negativt det hele, og jeg synes dit projekt er super fedt, og jeg har dyb respekt for "gør det selv" folk som dig, som sætter en ære i at opfinde og konstruere ting selv... smiley

    Jeg ønsker dig held og lykke med det fortsatte arbejde på projektet smiley


  • Rasmus C
    Rasmus C Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13
    #16   10. jan 2007 #kevin
    Mit forsigtige bud på en tophastighed, ligger på omkring de 40 km/t

    #Palle N
    Hvis alle billederne havde været der, så havde jeg ikke spurgt herinde. Så havde jeg jo ikke haft en problemstilling...hehe :o)
    Men jeg skal nok opdatere denne tråd fremover, hvor gang der kommer nye billeder....det gør der bl.a i aften

    #Allan
    Tror nu alligevel jeg går efter den ide. Den kommer jo ikke til at kører sygligt hurtigt, så jeg tager chancen.

    #- Buggi -
    Styret her jeg forstærket i forhold til på en normal cykel. Røret er lidt bredere i diameter, og i tykkelse.
    Løsningen i stedet for kædestrammer, vil også være ok. Men den løsning fungere kun efter min mening, hvis man har en rigtig fælg, som er mere stabil end denne, og har værktøjet til at kunne lave sådan et hul, ihvertfald ikke ordenligt. Jeg tør ikke gøre det, af frygt for at hjulet ikke længere vil sidde helt perfekt lige så. Derfor vil jeg hellere bruge en kædestrammer, også fordi jeg så kan få lidt design ind over sådan en også.
    V-bremser for ikke så stort et skævt vrid, efter jeg lavede den forstærkelse som holder den. Lidt er der selvfølgelig, men det er faktisk ikke meget. Men nu skal den heller ikke kører specielt meget, så det er ok med denne løsning.


  • Rasmus C
    Rasmus C Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13
    #17   10. jan 2007 Så er der nye billeder.

    http://www.stormeren.dk/article_view.php?id=96&start=63

    Der kommer flere i morgen.

    Mvh Rasmus


  • Rasmus C
    Rasmus C Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13
    #18   15. jan 2007 # Theis K

    Jeg har valgt at købe en af de kædestrammere du viste mig. Det ville blive langt dyre, at købe et hjul til skateboard i løs vægt, hvis det også skulle være tilpas hårdt i gummiet til at klarer mosten.


Kommentér på:
Motoriseret Løbehjul

Annonce