Når der bliver brugt mere strøm, tager det så effekt? {{forumTopicSubject}}
Når nu min gamle honda skal lade mere, fordi den bruger strøm på nogle ting, skal motoren så lave mere for at producere mere strøm? eller lader den altid det samme afhængigt af omdrejningerne?
mar 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 1.576
Det er også derfor at det er blevet så moderne at baglyset er slukket, og kørelys erstattet af LED, på nyere biler..
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 77 Emner: 46 Svar: 153
jan 2005
Følger: 34 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
Det er sgu nok ikke det der gør at du ikke kan få den over 200 km/t
apr 2008
Følger: 61 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 639
apr 2013
Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 361
Så dem der tror at de skåner anlægget ved at udskifte alt til LED opnår bare at belaste spændingsregulatoren hårdere.
Biler og visse ældre motorcykler har en elektromagnet i stedet og reguleres ved at styre strømmen til den.
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 77 Emner: 46 Svar: 153
apr 2013
Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 361
Med en serie-regulator, der i stedet for at lave den overskydende strøm om til varme, afbryder forbindelsen, optager generatoren mindre effekt, jo mindre strøm der forbruges.
De er bare dyrere end shunt-regukatorerne.
apr 2013
Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 361
"Here are some test results comparing my old shunt SH-232 R/R to the series SH-775.
Disclaimer- I have no idea how accurate my ac current clamp meter is at frequencies above 60 Hz; I know it's accurate on 3 phase 60 Hz stuff. I suspect it might be pretty good at 120 Hz (1200 rpm), but at 400 Hz, who knows.
On the good old SH-232;
at 1200 rpm, stator line current = 6.5 amp ; R/R output 12.8 volts DC
at 4000 rpm, stator line current = 11 amp; R/R output 14.2 volts DC
On the SH-775
at 1200 rpm, stator line current = 6.7 amp; R/R output 13.0 volts DC
at 4000 rpm, stator line current = 6.8 amp; R/R output 14.2 volts DC
With the SH-775, turning off headlight, resulted in an immediate drop of stator line current to 3.5 amp at 1200 rpm.
The tests were done with a bike that had ran for good half hour first, so everything should be toasty warm. The stator used was stock suzuki- likely 30 years old.
Apparently, the SH-775 is limiting the current flow from stator to what the bike needs at the moment- and no more. "
Når der bliver brugt mere strøm, tager det så effekt?