{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.870 visninger | Oprettet:

For lidt lys i forlygte/strøm XT350 {{forumTopicSubject}}

Hej Derude!

Fik endelig min gamle 86' Yamaha XT350 Synet. Men den blev noteret for svagt lys. Den lader på batteriet, som driver blinklys, baglys, stoplys, bremselys, positionslys Forlygten er drevet af motoren selv. mit problem er nu at cyklen laver alt for lidt lys i hovedpæren "H4" det kan kun lige ses som et tisgult skær. samtidigt virker det som der er et for stort forbrug kontra det cyklen kan nå at lade på batteriet. kører jeg med lyset tændt får jeg ikke kørt nok strøm på batteriet til at det kan drive det det skal, og det betyder at batteriet til sidst er afladet, cyklen når altså ikke at lade det op. derimod hvis jeg slukker alt lys. kommer der selvfølgelig mere til batteriet, og jeg får mere lys i det batteriet driver.

Lidt Volapyk, men håber i kan hjælpe.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  For lidt lys i forlygte/strøm XT350
  • #1   22. jul 2016 Lyder som om det din generator som er dårlig eller har en dårlig forbinelse at den ikke kan lave nok strøm til motorcyklen se på kobberet nede på generatoren og se om det er sort
    Hvis det sort så er det ikke godt smiley


  • #2   22. jul 2016 Har tænkt det samme Johann, jeg har monteret en "powerboks" ensretter med zener diode, og jeg startede den uden ensretter inden jeg monterede den, også kom der satme lys. som så dræbte pæren i løbet af 10 min smiley

    Tak for dit svar!


  • #3   22. jul 2016 Prøv og gå alle elforbindelser igennem. Stik og stelforbindelser skal være uden ir, ellers kan du sagtens opleve det du ser på din XT.

  • #4   22. jul 2016 Kendt problem på ældre Ducatier smiley
    Kan løses ved at montere et relæ så tændingslåsen kun bliver brugt til styrestrøm, I stedet for den oprindelige løsning hvor alt forbrug skal igennem tændngslåsens kontakt punkter


  • #5   22. jul 2016 Av Allan, der er ikke meget svagstrøms ingeniør i mig, hvad skal jeg bruge og hvordan??

  • #6   22. jul 2016 prøv den her, rigtig fin forklaring på hvad du skal gøre :

    http://www.ducati.dk/teknik/ducelsystem.html


  • #7   22. jul 2016 Er du 100% sikker at de to kredse (hhv. forlygte og "alt det andet") er helt adskilt? Umiddelbart lyder det som om at der er en overgang et sted, sådan at forlygten kører med i batterikredsen. Hvis du piller pæren ud af forlygten, virker alt det andet så som det skal? Hvis ja, så prøv at træk nye ledninger til forlygten, direkte fra ensretteren og/eller den rigtige kreds fra generatoren. Et ledningsdiagram vil nok hjælpe smiley

  • #9   24. jul 2016 Men den lyser bare næsten ingenting i H4 pæren.. smiley

  • #10   24. jul 2016 Jeg prøvede idag med en selvstændig stelforbindelse til pæren, det hjalp lidt men ikke ret meget, der er 11.82 volt på mit batteri i tomgang med lyset tændt, giver jeg gas stiger den kun til 11.92 volt? og med lyset slukket i tomgang har jeg ligeud 12.00 Volt, som så stiger til 12,8-12-9 stykker ved omkring 4000 omdr.

  • #11   24. jul 2016 Men vi har jo også allerede skrevet svaret (som du netop bekræfter). Det er med største sandsynlighed fordi din forlygte pære af én eller anden årsag løber med i kredsen til batteriet (antager at du måler spændingen henover batteriet). Du skal finde den kreds fra generatoren (eller ensretteren) som har til formål at drive forlygten (og kun forlygten, og intet andet end forlygten) - og så skal du koble forlygten til den (og intet andet end forlygten)... det skal nok virke. Alt det andet skal så køre på batteri-kredsen, men undtagelse af tændingen, som igen kører på sin egen kreds (som så er den tredje).

    Hele misæren er sandsynligvis opstået fordi én eller anden har troet at forlygten skulle køre sammen med det andet på batteriet, og det skal den ikke smiley


  • #12   24. jul 2016 Kald mig bare dum Claus, men hvad gør jeg helt præcist. kan du evt. forklare mig det ud fra billedet?

    profilbillede
  • #13   24. jul 2016 Haha Anders - du er bestemt ikke dum. Det er avancerede sager, når der er 3 kredse på en MC (det er sq svært nok selv med de helt simple). Problemet kan jo være at ledningsdiagrammet ikke nødvendigvis passer længere, hvis nogen har lavet det om. Men med alle mulige forbehold for at alt kan gå galt, så ville jeg prøve at nappe den orange/hvide ledning på "Rectifieren" i bunden af tegningen og prøve at koble den direkte til din pære (den ledning der svarer til den grønne på tegningen). Bare spring kontakten osv. over - det er bare for at se om det virker. Dvs. pæren skal lyse med fuld styrke, og du skal samtidig have dine 12-13 volt tilbage på batteriet. Hvis det gør det, så har du i hvert fald bekræftet kernen af problemet (som er at der ikke er noget der fejler noget, det er blot koblet forkert sammen)...

  • #14   24. jul 2016 Nu har jeg selv honet den skiftet alle pakninger og nyt stempel, og renoveret toppen, men elektricitet der giver jeg op, men jeg prøver det du siger der smiley


  • #15   24. jul 2016 Sejt gået... så har du i hvert fald hænderne særdeles godt skruet på. Så er det bare at skifte værktøjet til et voltmeter, og væbne dig med noget tålmodighed. God arbejdslyst smiley

  • #16   24. jul 2016 I øvrigt, bare for at give dig det fulde billede, hvis du ikke allerede kender det. Pointen med 3 kredse er, at cyklen sådan set kan køre uden - eller rettere med defekt - batteri (antager her at den har kickstarter også) - og stadig have lys på. Derfor er der 3 kredse. Når den ene kreds er til selve forlygten (som er suværent den største strømforbruger), så er der ingen grund til at sende så meget strøm ud til kredsen med batteriet. Problemet opstår (antageligt) for dig når forlygten pludselig kobles ind på batterikredsen, i det at den så trækker alt for meget der, hvilket resulterer i at spændingen falder så meget, at den faktisk nærmest ikke lyser. Alt hvad du har skrevet bekræfter dette (vil jeg mene, men nu er jeg heller ikke selv elektronikmekaniker eller noget).

  • #17   24. jul 2016 Jeg har disse 4 ledninger 1 sort 1 rød og 2 gule .. Claus hvad gør jeg ? De går ud i et stik, det er en uoriginal ensretter

    profilbillede
  • #18   24. jul 2016 Brugsforvirring til ensretteren, måske hjælper den

    profilbillede
  • #20   24. jul 2016 Jeg fulgte den gule som blev til hvid tog den hvide og førte til pæren, så kom der lys over land! Yes!!

  • #21   24. jul 2016 Fik lige skrevet en kommantar (som er slettet igen), men så nærstuderede jeg ledningsnettet ovenfor. Jeg vil tro at én af de gule ledninger kan bruges til forpæren, men det bør ikke være den hvide (selvom den virker, er det formentlig ikke den rigtige). Hvilken farve har den anden efter stikket?

  • #22   24. jul 2016 Jeg har prøvet med alle gule, det fungerer ikke, den hvide forbliver hvid på begge sider

  • #23   24. jul 2016 Okay - men virker det hele nu så? (...det er jo det vigtigste). Altså godt lys i forlygten imens der stadig er 12-13 volt på batteriet og den i øvrigt starter osv.?

  • #24   24. jul 2016 Det virker ..

  • #25   24. jul 2016 Det er jo verdensklasse. Billigt sluppet, og godt gået. God fornøjelse med dyret smiley

  • #26   24. jul 2016 Jeg har rundet 1000 km på den, med skod lys, så nu er det bare bedre!

  • #27   24. jul 2016 Tusind tak for hjælpen Claus, det spiller max selv med langt/kort lys. Godt det kom til at fungerer, det var blevet mørkt ude i værkstedet, og jeg har 4 km hjem smiley det var godt med ordenligt lys i indre by smiley


  • #28   24. jul 2016 Glad to help smiley

Kommentér på:
For lidt lys i forlygte/strøm XT350

Annonce