{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kronrørs top
  • #1   22. jul 2016 moment på et kronrørsleje ... spænd til det er frit for slør og spænd kontraen ...
    du er ikke i tvivl hvis det løber for stramt når du prøvekører


  • jesper p
    jesper p Tilmeldt:
    jun 2007

    MC-er: 3 Emner: 2 Svar: 15
    #2   22. jul 2016 Ja det er prøvet men vil gerne havde det spændt i moment. Så derfor søger jeg værktøj til dette

  • #3   22. jul 2016 Hvor finder du momentet på den omløber ?

  • jesper p
    jesper p Tilmeldt:
    jun 2007

    MC-er: 3 Emner: 2 Svar: 15
    #4   22. jul 2016 Hvor jeg finder moment? Ja den møtrik skal spændes i moment så den holder kronlejet rigtigt. Momentet står i værkstedshåbdbog

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #5   22. jul 2016 Man bruger en hagenøgle til den møtrik, så den kan man ikke spænde med moment.

    Viser værkstedsmanualen et stykke værktøj?


  • #6   22. jul 2016 Lyt til #1, hvis ikke du kan det, så få en til at hjælpe. smiley

  • #7   22. jul 2016 hvormange NM skal den så spændes ? smiley gør som #1 skriver det virker altid smiley

  • #9   22. jul 2016 afvent og sæt mcen i skuret .. tjek markedet resten af sæsonen ... eventuelt distillér noget vand til køleren og tjek den bakteriefri luft i dækkene smiley

  • #10   22. jul 2016 Selv Karsten blev klogere:)

    Hørte om en som var nede ved BMW i Haderslev og få lavet noget på en bimmer, den blev spændt med momentnøgle, få hundrede gram, og det var pissedyrt.

    Jeg spænder også bare til det er sløre frit.


  • #11   22. jul 2016 Mener at der i min manual står at man løfter forhjulet frit, spænder møtrikken og tjekker med en vægt hægtet i enden af styret, hvor meget der skal til at dreje styret.
    Mvh


  • jesper p
    jesper p Tilmeldt:
    jun 2007

    MC-er: 3 Emner: 2 Svar: 15
    #14   22. jul 2016 Det er også blevet min plan selv at lave en. Tak for alle svar. Nogle mennesker kan desværre kun komme med dumme ting men ja lad dem. Men laver en top selv og får den spændt i moment god dag

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #15   22. jul 2016 #8 - om du sætter den der vinkelret eller bagud, gør ingen forskel. Momentnøglen skal stadig sættes på et lavere tal fordi du har forlænget armen.

    Forholdet kan du nemt regne ud...


  • jesper p
    jesper p Tilmeldt:
    jun 2007

    MC-er: 3 Emner: 2 Svar: 15
    #18   22. jul 2016 Hans Henrik har sku da ret. Han har intet at tilbyde denne samtale det samme som dig Thomas K. Hvis folk vil hjælpe er det fint de skriver men smarte og ligegyldige kommentar kan sku være lige meget. Det hjælper ikke på mit problem som jeg havde.

  • #19   22. jul 2016 jeg har eddermamelavet mange kronrør i tidens løb, og har aldrig brugt moment.

    det skal spændes indtil du kan mærke at den ikke er løs længere, og at den lige præcis kangivesig med ledningsnettet, når du slipper gaflerne i fuldt styrudslag.

    vær dog opmærksom på, at hvis den kører med mødløbsmøtrik, så kan den godt spænde ekstra så det hele lige spænder en tand mere op til sidst...


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #20   22. jul 2016 #18 - Hele pointen er jo at ingen af os kan få øje på hvad problemet reelt er.

    Det er ikke en nødvendighed at spænde det med moment.


  • jesper p
    jesper p Tilmeldt:
    jun 2007

    MC-er: 3 Emner: 2 Svar: 15
    #21   22. jul 2016 Hvis du spænder for lidt får du slør hvis du spænder for meget kan styret sætte sig ved nedbremsning og kan være farligt derfor skal det laves i moment så man sikker på det er lavet efter bogen og korrekt. Der er en ide med at skrive et moment i en bog eller kunne de jo bare havde skrevet skal spænes sådan ja Bob Bob. Det dur sku ikke men tak til alle jeg får den spændt i moment når jeg har fået lavet værktøjet

  • #22   22. jul 2016 Er det virkelig nødvendigt for hvilket moment skal man bruge, Honda skriver mellem 0,8 - 1,2 kg/m

  • jesper p
    jesper p Tilmeldt:
    jun 2007

    MC-er: 3 Emner: 2 Svar: 15
    #23   22. jul 2016 Den manual jeg har skal den spændes i 1.9-2.3 det er den nederste bolt den øverste som holder pladen skal spændes i hånden eller 0.8-1.2 se evt billede. Der må være en grund til de skriver som de gør ellers kunne det være ligegyldigt at lave en manual hvis det var ligegyldigt hvad den spændes med.

    profilbillede
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #24   22. jul 2016 Og her gik jeg og troede at det var den øverste af de to, vi snakkede om... smiley

    Moment på den nederste, har jeg aldrig brugt - og jeg har aldrig haft slør eller et styr der satte sig fast. Man bruger lidt gefühl og logisk sans, og lidt erfaring.
    Det skal være så stramt at der ikke er slør og så løst at det ikke smadrer lejeskålene.

    Vi er helt enige om at der er en grund til de laver en side i bogen omkring det, og sætter et moment tal på - det er mest for at have en ensartet fremgangsmåde som sikrer det samme resultat hver gang. (...og have deres egen røv fri når en fritidsmekaniker som fejlagtigt tror at #8 har ret, selv har fucket det op)
    Men alle som har prøvet det her mere end 3 gange, ved at den nederste møtrik klemmer mere, afhængigt af hvor hårdt man spænder den øverste - og de ved også at man først kan mærke om det hele er spændt korrekt når øverste bro er sat på og topmøtrikken er spændt.

    Jeg nitter også kæde med en hammer og finder først ud af om kæden har det korrekte slup når bagakslen er spændt med en skruetrækker i klemme i den for at tage alt sluppet i kædestrammerne - det er heller ikke beskrevet i manualen, men giver samme ensartede resultat her og nu, i stedet for at skulle købe et dyrt stykke værktøj man kun bruger EN gang, og skal vente 3 dage på kommer hjem.

    Hold dig til manualen - så kan det næsten ikke gå galt. smiley


  • jesper p
    jesper p Tilmeldt:
    jun 2007

    MC-er: 3 Emner: 2 Svar: 15
    #25   22. jul 2016 Ja det er den nederst vi snakker om. Men hvis man spænder den øverste for hårdt så vil den være stram at dreje? Er det korrekt forstået

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #26   22. jul 2016 Korrekt.

    Men den øverste skal trækkes godt til uanset hvad, så den ikke løsner sig - og hvad er "hånd fast"?


  • #27   23. jul 2016 et sted imellem rød og blå moment

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #28   23. jul 2016 Ja lige før man skider i bukserne eller river pølserne til blods. smiley

  • #29   23. jul 2016 lægges an mod styrstop og trækkes til med 6 kantet top , godt jysk moment


    de dersens manualer ... hva det ? smiley

    har heller aldrig oplevet et styr/ forgaffel låse fast eller gjort andet vanvittigt uhensigtsmæssigt , så skal forgaflen dælme snurre hurtigt før lejet brænder varmt og sætter sig smiley men jo for nogle er alt vel muligt


  • #30   23. jul 2016 hvis man bliver så emsig når man bliver ældre så hopper jeg sgu ud foran en lastbil inden

  • #33   23. jul 2016 Hvad er moment???

Kommentér på:
Kronrørs top

Annonce