{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.932 visninger | Oprettet:

Karburator eller indsprøjtning?? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en ZX9R årg 2003. Denne model er med gode gamle 4x40 mm. karburatorer.

Nu undre jeg mig lidt over, hvorfor ikke alle mc´ere i dag har direkte indsprøjtning i stedet for et gammelt karburator.

Hvad er begrundelsen for, at kawasaki har brugt karburatorer på deres model - selv en gammel Z1300 fra 1982 har jo indsprøjtning.

Umiddelbart er justering af karburatoren med nye dyser mere omstændig i forhold til justering af indsprøjtningen, som sikkert justeres elektronisk via pc.

Hvad er fordelen ved en karburator-model kontra en direkte indsprøjtnings-model?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Karburator eller indsprøjtning??
  • #1   17. feb 2007 renere motorgang med indsprøjtning og bedre benzin økonomi siger nogle af de kloge....

  • #2   17. feb 2007 ZX9R i 2003 modellen har indsprøjtning, hvis din model har karburatorer, er det nok en 2001 model..

  • #3   17. feb 2007 der er mange myter / og rygter om hvad der er bedst !!
    på en black er der mange der ikke vil ha den nyere generation fordi de er med indsprøjtning !! der er mere bund træk i kaburatorer!!

    en anden faktor er responstid... en kaburator motor kar en kort tøven da der først skal ophopes et stort vacum fær der rigtigt kommer benziin dampe i indsugningsmanifoldem ...

    kaburatorer forgår aldrig.... der er ikke rigtig nogen endnu der ved hvor lang tid indspræjtningssystemer vil holde på mc'er

    økonomi er vidst ikke den store forskel ... men ved lave omdrejninger kan en indsprøjtnings motor godt virke lidt grov og klodset ... der for sætter mange en power comander på...

    jeg tror stadig kaburatoren er den bedste løsning... men når vi skal op og hente rigtig mange heste så bliver indsprøjtning nok et MUST !!!
    for en motor med indsprøjtning er der mulig hed for at justere indsprøjtnings tiden alt efter omdrejnings tal og mængde !!!

    men justere jo moderne indsprøjtningsmotorer
    : juster bar knasaksel (for ventilåbningstider)
    indsprøjtning mænge og tid ... efter omdrejninger
    tænding
    exup ventil på udstødning systemet for at lave det rigtige flow





  • #4   17. feb 2007 Pizzabageren:
    Jeg nu overbevist om. at min ZX9´er fra 2003 IKKE har indsprøjtning men en traditionel karburator med dyser m.m. - nogen der kan bekræfte det?


  • #5   17. feb 2007 Ifølge Mc-revyen 2003, har din mc 4 stk 40mm karburatore.

  • #6   17. feb 2007 Tak til Kwak for et godt indlæg - lige hvad jeg havde brug for.

    Havde i 1979-81 en Z1000 - den med trådfælge og datidens vildeste mc med 83 hk og 0-90 i 1. gear - helt vildt i 1979. Den havde også karburator og havde et dejligt, sejt og jævnt træk fra ca. 2.000 omdr. og op til de 9.000. Min nuværende ZX9R fra 2003 har jeg kun haft siden medio okt. 06 og fik kun kørt 1.500 km indtil 1.nov. Glæder mig til at lære den nærmere at kende. Føler også - som du skriver - at den er rimelig medgørlig på gasrullen - ikke noget vildt og overraskende - men omdr. villig.


  • #7   18. feb 2007 Sprøjt er vejen frem. Så mange muligheder med den computer som en karburator ikke kan og ja er man uheldig så ryster en en eller flere skruer løs med tiden i en kaburator eller ting bliver slidt(mange bevægelige dele) og så skal den stilles igen og igen.

  • #8   18. feb 2007 Effektmæssigt er der ikke direkte fordel ved sprøjt frem for karburatorer.... Men på moderne cykler med katalysator er det en nødvendighed....
    Men det er klart nemmere at justere på sprøjtet...


Kommentér på:
Karburator eller indsprøjtning??

Annonce