7.932 visninger
|
Oprettet:
Karburator eller indsprøjtning?? {{forumTopicSubject}}
Jeg har en ZX9R årg 2003. Denne model er med gode gamle 4x40 mm. karburatorer.
Nu undre jeg mig lidt over, hvorfor ikke alle mc´ere i dag har direkte indsprøjtning i stedet for et gammelt karburator.
Hvad er begrundelsen for, at kawasaki har brugt karburatorer på deres model - selv en gammel Z1300 fra 1982 har jo indsprøjtning.
Umiddelbart er justering af karburatoren med nye dyser mere omstændig i forhold til justering af indsprøjtningen, som sikkert justeres elektronisk via pc.
Hvad er fordelen ved en karburator-model kontra en direkte indsprøjtnings-model?
sep 2005
Følger: 52 Følgere: 48 MC-er: 7 Emner: 63 Svar: 1.172
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 28 Svar: 734
jun 2006
Følger: 59 Følgere: 58 MC-er: 1 Emner: 41 Svar: 139
på en black er der mange der ikke vil ha den nyere generation fordi de er med indsprøjtning !! der er mere bund træk i kaburatorer!!
en anden faktor er responstid... en kaburator motor kar en kort tøven da der først skal ophopes et stort vacum fær der rigtigt kommer benziin dampe i indsugningsmanifoldem ...
kaburatorer forgår aldrig.... der er ikke rigtig nogen endnu der ved hvor lang tid indspræjtningssystemer vil holde på mc'er
økonomi er vidst ikke den store forskel ... men ved lave omdrejninger kan en indsprøjtnings motor godt virke lidt grov og klodset ... der for sætter mange en power comander på...
jeg tror stadig kaburatoren er den bedste løsning... men når vi skal op og hente rigtig mange heste så bliver indsprøjtning nok et MUST !!!
for en motor med indsprøjtning er der mulig hed for at justere indsprøjtnings tiden alt efter omdrejnings tal og mængde !!!
men justere jo moderne indsprøjtningsmotorer
: juster bar knasaksel (for ventilåbningstider)
indsprøjtning mænge og tid ... efter omdrejninger
tænding
exup ventil på udstødning systemet for at lave det rigtige flow
nov 2006
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 81 Svar: 204
Jeg nu overbevist om. at min ZX9´er fra 2003 IKKE har indsprøjtning men en traditionel karburator med dyser m.m. - nogen der kan bekræfte det?
maj 2006
Følger: 114 Følgere: 88 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.098
nov 2006
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 81 Svar: 204
Havde i 1979-81 en Z1000 - den med trådfælge og datidens vildeste mc med 83 hk og 0-90 i 1. gear - helt vildt i 1979. Den havde også karburator og havde et dejligt, sejt og jævnt træk fra ca. 2.000 omdr. og op til de 9.000. Min nuværende ZX9R fra 2003 har jeg kun haft siden medio okt. 06 og fik kun kørt 1.500 km indtil 1.nov. Glæder mig til at lære den nærmere at kende. Føler også - som du skriver - at den er rimelig medgørlig på gasrullen - ikke noget vildt og overraskende - men omdr. villig.
feb 2004
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 1 Emner: 89 Svar: 2.745
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 63 Svar: 2.139
Men det er klart nemmere at justere på sprøjtet...
Karburator eller indsprøjtning??