{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.333 visninger | Oprettet:

Mal en motorcykel! {{forumTopicSubject}}

Hej MotorcykelGalleri!

Jeg går og overvejer at investere i en gammel motorcykel.
Hvis det lykkes, skal den helt sikkert males - men jeg har ikke råd til en professionel.

Hvordan har i grebet det an? Nogle gode tips og tricks? Jeg tænker at male den i en orange farve. Den er grålig nu.

Jeg har adgang til et stinkskab, men ikke et decideret maler-rum. Det kunne jeg måske bygge. Jeg har masser af tid og gå-på-mod.

Mange tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mal en motorcykel!
  • #1   8. feb 2017 Inden du har fået bygget en kabine, har du sikkert brugt flere penge, end en proff kan have for at male den "orange"
    Hvor meget plads er der i skabet og er det både stel og det hele du vil male ?


  • #2   8. feb 2017 Tak for et hurtigt svar smiley
    Det er et stinkskab på et professionelt produktionsværksted. Bredde cirka to mænd skulder ved skulder. Delene kan ikke være derinde samtidigt, og det er ikke muligt at bevæge sig rundt om delen.
    Jeg vil som udgangspunkt male tanken, sideskjoldene og skærmene. Motoren og stellet får lov at beholde sin farve.


  • #3   8. feb 2017 Jeg synes jeg finder nogle ret dyre priser fra professionele malere... I omegnen af 3000,-.

  • #4   8. feb 2017 Jeg er lidt nysgerrig, hvad er et "stinkskab"? Det skulle vel ikke være det samme som et lille rum jeg har her i huset, der stinker nemlig ofte ganske modbydeligt. Jeg kalder det så bare lokummet smiley

  • #5   8. feb 2017 @tom l
    Haha, nej det tror jeg teknikerne bliver kede af at høre. Det er til håndtering af kemikalier og gasser. Det er lufttæt og udstyret med en meget kraftig udluftning. Måske noget du kunne bruge?


  • #6   8. feb 2017 3000 er da ikke dyrt ?

  • #7   8. feb 2017 3000,- lyder for mig overhovedet ikke dyrt, for at få et proff resultat.
    Hvis det skal være billigere, så må du have gang i spraydåsen og ud i værkstedet, resultatet bliver bare nok langt fra det samme, men er du omhyggelig og grundig, så kan det laves så man kan leve med det.


  • #8   8. feb 2017 Så skal du vist bare regne med, at du ikke er velkommen der mere, hvis du maler en MC der! Og 3000 lyder yderst rimeligt, du skal nok købe værktøjet, lyder det til smiley + maling, slibematerialer osv. så er du langt over de 3000, så god fornøjelse og held med det smiley

  • #9   8. feb 2017 Mange tak for jeres svar! Det er også lidt for selv at prøve kræfter med det, tror jeg. Vi må se hvad det ender med smiley

    Vh


  • #10   8. feb 2017 Et stinkskab duer ikke, du kan ikke nå rundt om emner, suget er normalt også for kraftigt.
    Jeg har sommetider malet dele i et opvarmet og tørt værksted.
    Hvis du kan nøjes med den finish og kvalitet man opnår, med spraylak, er det nok den billigste løsning.
    Bare husk at, alt der kan ses og mærkes før lak, er der også efter lak.


  • #11   8. feb 2017 hvis jeg må give dig mine erfarringer til gør det selv mal

    vådt i vådt, når den har fået grunder så går der 5 min så skal den have maling og akkurat det samme med klarlak

    har fået rigtig gode resultater ved mellemslibning det stiller heller ikke de helt store krav til din overflade når du begynder, for de ujævnheder du får hvis du ikke mellemsliber dem glatter du ud, pas på med ikke at slibe igennem så hellere sprøjte en tyk gang maling på og mellemslib og slut af med 2 mellem lag maling og så kører du vådt i vådt med klarlakken

    men professionel autolakering var klar at foretrække du bruger hurtigt for 1000 kr ved gør det selv når du skal ud og have fortynder, sandpapir, vandslibepapir, og maling nu ved jeg ikke om du gør det med sprøjte men prikken over I´et, er glimmer i klarlakken


  • #12   8. feb 2017 rettelse mellemslib ville jeg nok tage når jeg har grundet så lad det gennemtøre og slib det hele over med en korn 400, det skal faktisk kun lige være mat så har den nye lag grunder lidt bedre fast

  • #13   8. feb 2017 Jeg endte selv med at male min motorcykel også. Jeg er virkelig blevet vildeste resultatet. Jeg kan ikke se at det er hjemmelavet.

    Jeg endte med at købe en Polermaskine, det tog alt og har gjort den spejlblank smiley

    Jeg fulgte Stigs video guide til at male selv.
    Link: http://www.youtube.com/playlist?list=PLqhBtA86eemCtvLH2fO1xUcx_3FpyaAsM


    profilbillede
  • #14   9. feb 2017 Altså hvis du er omhyggelig kan spray godt give et nogenlunde resultat. Jeg ville gå efter 2k maling og lak. Det holder bare bedre!

    80% af resultatet er forarbejdet, selve det at male den er det mindste problem.

    ...personligt havde jeg ofret de 3000kr og fået det gjort ordentligt og uden bøvl.


  • #15   9. feb 2017 Det er de færreste malinger på spraydåse, som kan holde til benzin. Så som Milling er inde på, skal du nok bruge 2 komponent maling. Det er lidt træls at malingen på tanken løber af, første gang du er nede og tanke.

  • #16   9. feb 2017 han har ikke købt noget i nu,så der er ikke noget at male. smiley

  • #18   9. feb 2017 Det med at der skulle være problemer med at maling på dåse ikke kan holde til benzin kan jeg slet ikke genkende.

    Jeg har malet med Motips spray dåser og det holder fint til en par stænk benzin nede på tanken, og den sidste maskine jeg har malet med den army maling som bliver brugt til paint bolt bevær og der holder også fint til benzin selv når man vælger g tanken køber over og man ikke lige får maskinen på højkant med det samen igen.

    Jeg har lavet et par videoer om hvordan jeg har malet med spray dåser som der allerede er linket til så vil i stedet for linke til en video hvor man kan se det færdige resultat


    https://www.youtube.com/watch?v=xMUe2sqa0vY


  • #19   9. feb 2017 Jeg har malet to motorcykler nu, den ene med sidevogn også.

    Der er nogle ting som er helt grundlæggende og absolut for et godt resultat.

    Masser af plads, du kan ikke få for meget, du skal kunne gå rundt om emnerne.

    Godt lys, så meget som muligt fra alle vinkler så du undgår skygger på emnet.

    Minimalt med støv, hvis du bygger en kabine så hav vand på gulvet hele tiden hvis det er muligt. Så undgår du at det støver derfra når du går rundt. Eventuelt udsugning også.

    En god maske, gerne med indbygget visir.

    Tid, det første jeg malede bar præg af at der blev brugt for lidt tid på forarbejdning og det egentlige malerjob.

    God maling, personligt ville jeg aldrig overveje at male med spray, resultatet er langt fra så godt som fra selv en billig malersprøjte. Husk dertil at din vandudskiller aldrig kan være for effektiv.

    Se eventuelt mine albums af min Yamaha og min Honda Transalp, sidstnævnte endte med et overraskende godt resultat efter min mening.


  • #20   10. feb 2017 Jeg følger lige med her smiley

  • #21   10. feb 2017 Hej
    Hvis du køber en ældre MC kan du sikkert opleve at der er mange smådele som også trænger til en tur, jeg får tank lakeret prof, resten ordner jeg selv med spraydåsemetoden, lige nu i min lille improviserede sprøjtekabine. Der gælder de vanlige regler, grundigt forarbejde/slibning, brug grunder, på stel og fælge bruger jeg Hammerite som giver et tykkere og hårdere slidlag. Med lidt træning synes jeg resultaterne bliver rigtig fine uden helt nå prof niveau, til gengæld kan jeg godt li at man laver tingene selv, og ikke bare kører rundt og aflevere og henter ting når man restaurerer smiley


    profilbillede
  • #22   11. feb 2017 #19

    hvis vi skal kunne se kvaliteten af dit malier arbejde, ville det nok være en fordel at ligge nogle beder fotos i dit galleri smiley


  • #23   11. feb 2017 Jeg undskylder stig, har ikke mulighed for at ligge billeder op af den helt samlet før om cirka 3 uger, arbejdet skal jo passes smiley

  • #24   11. feb 2017 Til beslag og andre smådele har jeg også rigtig god erfaring med Hammerithe (Smooth black), den er dejlig nem at arbejde med og giver en rigtig god finish.

  • #25   11. feb 2017 Hold da op! Tusind tak alle sammen, det er nogle rigtigt gode svar i giver.
    Det er et dejligt forum det her!

    Jeg kunne måske overveje at sende tanken til en proffesionel - det er trods alt den der trækker flest blikke. Så tror jeg at jeg vil bygge mig et lille sprøjteskur, som du har med papkassen der Bjarne. Derinde kan jeg så ophænge skærmene og dreje dem rundt for at male dem

    Jeg har fundet den farve jeg skal bruge. Civilforsvarets orange (farvekode RAL2000). Motip har dem på spray for 68,- så det kan ikke blive bedre...
    Jeg glæder mig til at komme igang.


  • #26   11. feb 2017 Jeg opdaterer når jeg har motorcyklen i hus!


  • #27   11. feb 2017 Super fede videor Stig H!

  • #28   12. feb 2017 Mange gode svar her.
    Personligt kan jeg godt stå inde for at male den med dåser. Naturligvis skal du bruge en god autolak men dem kan du finde med rabat på nettet flere steder.
    Pas på støvet. Og mal som beskrevet på dåsen, blandt andet med tynde og flere lag.
    Afslut med en lak der ikke får malingen til at koge op, lav en test på noget andet først. Og husk at der er nogle Klarlak der får en gulig nuance. Jeg har brugt en Fælglak som osse kan tåle lidt slag fra vejens små-skidt.

    Hørte om en maler der malede oppe fra og ned, ved at lade malingen løbe. Det prøvede jeg med en tank en gang. Faktisk et utroligt godt resultat. Man skal bare hele tiden have det til at løbe lige meget over hele fladen. Den blev spejlblank. Det eneste problem ved at gøre det på den måde, er at der samler sig dråber i bunden.

    Men med spray fra nettet, noget fint slibepapir og en god grunder, kan man altså godt lave et udmærket resultat.


  • #29   13. feb 2017 Hvis du har adgang til et drivhus, kan du jo bare gøre, som jeg gør (og det er sgu sikkert helt forkert) smiley

    Når forårs- eller sommersolen bager, kan du evt. først binde støv m.m. med en gang vand fra en havesprøjte og så ellers i ro og mag sprøjte delene, imens du koger indefra... smiley

    Det plejer at give fine resultater smiley


Kommentér på:
Mal en motorcykel!

Annonce