3.027 visninger
|
Oprettet:
Nogen der har erfaring med mosfet ensretter + og minusser? {{forumTopicSubject}}
Hej. Nu har min Cbr 600 brændt sin 5. ensretter og jeg er begyndt at blive lidt træt af det. Kunne godt tænke mig at hører om nogen har haft erfaring med en mosfet ensretter over en org shunt ensretter.
Hvad jeg lige har forstået skulle udvikle mindre varme og det tænker jeg måske kan forlænge levetiden.
Glæder mig til at hører jeres input
mar 2010
Følger: 35 Følgere: 66 MC-er: 2 Emner: 59 Svar: 137
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.616
Tjek selv alle bruger
schnabel tænding
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
Fejlfind - ellers brænder du mange flere af også.
mar 2010
Følger: 35 Følgere: 66 MC-er: 2 Emner: 59 Svar: 137
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.762
mar 2010
Følger: 35 Følgere: 66 MC-er: 2 Emner: 59 Svar: 137
dec 2007
Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 1.240
Hvis ikke du ligefrem monterer en fra f.eks. R1 eller lignende, kan du save ud til ensretteren, som vist på billedet (VFR RC36) og montere en stor 10mm aluplade fast med en køleplade på ydersiden af bagskærmen.
Så bliver varmen intet problem.
Du skal nok også være sikker på, at fejlen ikke ligger et andet sted...
dec 2007
Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 1.240
mar 2010
Følger: 35 Følgere: 66 MC-er: 2 Emner: 59 Svar: 137
min model er f4i dvs 2001 og frem
dec 2007
Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 1.240
mar 2010
Følger: 35 Følgere: 66 MC-er: 2 Emner: 59 Svar: 137
nov 2005
Følger: 22 Følgere: 22 MC-er: 2 Emner: 73 Svar: 1.088
Det kostede mig 3 batterier og 3 ensretter før jeg fandt fejlen. Der var ingen fejl på stator, hvis man målte den, men ensretterne holdt først da jeg skiftede statoren. Så tænker at stator først når den blev varm lavede et eller andet som fik enretteren til at brænde af, og lede alt for meget strøm i batteriet, så det kogte.
Det var så slemt den ene gang, jeg næsten ikke kunne få batteriet ud af batteriboksen, som også blev lidt medtaget sammen med batteriet der var godt bulet men heldigvis ikke flækket så syren var løbet ud
dec 2007
Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 1.240
Flemming Disc H:
Er Schnabel-modellen ikke en switch mode regulering?
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Svar: 24
Mine DiscSchnabel’er regulator/ensretter er ikke mosfet, men virker på lidt samme måde.
Din originale eller kopi af originale regulator/ensretter, kortslutter mod stator, når batteri er fyldt op, hvor mine og mosfet, åbner mod stator, når batteri er fyldt op.
Dette belaster stator mindre og regulator/ensretter udvikler mindre varme og holder bedre.
Du skal dog som andre også skrive få testet stator, specielt om der er kortslutning fra faser og til stel, for selv en stator med kortslutning til stel, kan lave strøm, men regulator/ensretter får en høj vekselstrøm ind på minussen og det kan ødelægge selv en stærk DiscSchnabel.
Jeg har prøvet at vedhæftet Schnabel’s instrukser som et billede, som viser en simpel måde at teste stator på.
Men ellers er du velkommen til at kontakte mig, hvis jeg kan hjælpe.
Mvh Flemming Disc
www.discteknik.dk
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Svar: 24
Jeg er ikke lige med på hvad en "switch mode regulering" er.
Det er tyristor, der åbner og lukker for strømmen fra stator på en DiscSchnabel.
Hel samme måde som Erik Schnabel lavede dem, mine er bare opgraderet med nye stærkere og bedre komponenter, og er så bygget op, så der er mindre chancer for at lave fejl under produktionen
Mvh Flemming Disc
www.discteknik.dk
Nogen der har erfaring med mosfet ensretter + og minusser?