{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
958 visninger | Oprettet:

Overfølsom termostat? {{forumTopicSubject}}

Jeg har endeligt fået en SV650 K7, og den står mere eller mindre som ny. Jeg har dog lagt mærke til her når det er koldt, at temperaturen stiger og falder når jeg køre, selv på flad vej ved jævn hastighed. Den stiger til ca 76-78 grader, hvor termostaten slår til, og så falder temperaturen øjeblikkeligt til 62 grader, hvor efter den stiger til 78 igen, og sådan fortsætter det.

Jeg troede at temperaturen og termostaten burde stabilisere sig, men det ser ikke sådan ud. Er det rigtigt, eller er der noget der overreagere?

Jeg er selvfølgeligt klar over at det er vandtemperaturen jeg ser og ikke den faktiske motor temperatur.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overfølsom termostat?
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #1   18. nov 2017 Termostaten slår jo ikke til som en kontakt, men finder et eller andet niveau hvor den max svinger et par grader - forudsat den virker som den skal. smiley

    Blæser termostaten tænder først blæseren ved 105 grader, så det er ikke den vi snakker om. smiley


  • #2   18. nov 2017 Ja det var også det jeg tænkte, syntes bare det lyder af meget når kølevandet svinger 10-15 grader med få minutters mellemrum.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #3   18. nov 2017 Ja det giver ingen mening. Er der vand nok på?

    Dækslet skal lige af for at se det...


  • #4   19. nov 2017 Det kan også være din temp føler der er defekt, eller ledningerne derfra, så du kan prøve at udskifte føleren

  • #5   19. nov 2017 Ok, jeg prøver lige at tjekke vandstanden når jeg får mulighed for det, ellers må jeg holde øje med føleren.

  • Ebbe T
    Ebbe T Tilmeldt:
    apr 2013

    Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 361
    #6   20. nov 2017 Dæk køleren 2/3 eller 3/4 af - den er dimensioneret til 35 grader eller højere.

    Når du nedsætter kølerens effekt får termostaten lettere ved at regulere.

    Afprøvet med held i praksis over 50.000 km på en CX500, hvor den faste ventilatorvinge på knastakslen også blev afmonteret, uden at den nogen sinde blev for varm.
    Uden disse tiltag blev den aldrig driftvarm, uanset hvilken termostat der var monteret


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #7   20. nov 2017 Men det gør en moderne MC. Ingen afdækning - løs problemet i stedet for.

  • Ebbe T
    Ebbe T Tilmeldt:
    apr 2013

    Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 361
    #8   21. nov 2017 Her ved LAVERE TEMPERATURER skriver trådstarter .
    Da du vel ikke kører ved temperaturer under 17 grader kender du ikke til problemet.
    Termostaten når først at lukke når der er kommet en iskold kølerfuld vand gennem hele systemet, og det skyldes at køleren er alt for kraftig når det er koldt.
    Om sommeren har køleren "50 heste" men når det er koldt har den "200 heste" og termostaten giver stadig lige meget gas når den vil accelerere.
    Jeg har dimensioneret hundredevis af køle- og varmelementer, og ved hvordan deres ydelse ændrer sig voldsomt ved ændret temperaturforskel.
    Termostaten er en dum PI-regulator, som er afstemt til motorcykelvenlige klimaforhold, ikke dansk efterår.

    På VW har man "løst" problemet ved at lade termometeret lyve, så nålen står fast på 80 grader, når vandtemperaturen er mellem 60 og 100 grader.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #9   21. nov 2017 Ja det er fint du ved en masse om køling, og den viden negligerer jeg på ingen måde - men jeg har mere end 140.000km køre erfaring fordelt over flere SV'ere.

    Jeg siger ikke som jeg gør fordi jeg gætter, men fordi jeg ved med sikkerhed at der er noget som ikke virker som det skal - og der er væsentlig forskel på en CX og en SV, hvis det er en nødvendighed at dække køleren af på førstnævnte, for at holde den varm nok.

    Nu har jeg flere gange kørt på flere af mine SV1000'ere eller en lånt 650 ved temperaturer væsentligt under frysepunktet, og der var ingen problemer med at holde nogle af dem driftvarme. De lå måske 4-5 grader lavere end normalt, som jeg lige husker det - men helt stabilt.

    Temperaturmåleren lyver også på en SV - når den er under 20 grader, viser den ingenting........ smiley

    Og instrumentet viser temperaturen på vandet LIGE efter termostaten. Jeg ville bare prøve at skifte den - det kan ikke skade på en næsten 11 år gammel MC.


  • #10   21. nov 2017 På min gamle srad skiftede jeg den fordi den var ustyrlig, når den kom op på de "normale" 78 grader, så begyndte den at svinge fra 74-82, indenfor nogle få sekunder, føleren som var defekt, og det lyder som noget af det samme her.

    Og er helt enig med sajmon i at der ikke skal pap på køleren, den burde sagtens kunne holde sig varm i de grader vi har nu.


  • #11   25. nov 2017 Jeg regnede heller ikke med at pap var den korrekte løsning, selvom jeg godt kan se pointen i at køleren eller termostaten ikke er bygget til kolde temperature. Jeg har da set biler og MCer hvor man kunne skifte termostaten efter kolde, normale og varme forhold. Det har dog været ældre modeller.

    Jeg prøver lige at kigge på vandstand og termostatsensor til foråret når den kommer ud af vinterhiet.

    Jeg har alle dage kunne se når termostaten slår ind ved de 78 grader. Den har aldrig bare varmet op og stabiliseret sig med det samme. Det ved jeg dog heller ikke om det er forventeligt når kølevandet er koldt. Den plejer dog at stabilisere sig om sommeren.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #12   25. nov 2017 Hvordan kan du se at termostaten slår ind ved 78 grader?
    Den åbner jo gradvist, så temperaturen bør bare stige støt til den lægger sig til rette omkring de 80...


Kommentér på:
Overfølsom termostat?

Annonce