{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  520/530 tandhjul
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #1   19. nov 2017 Hvor kraftig en maskine snakker vi om?

    Der er mange 200hk (på hjulet) baneracere som kører en sæson på en 520 kæde uden problemer. Men hvorfor vil du skifte? Der er ingen målbar effekt, og det er måske 500 gram du sparer i bedste fald. Det er det samme som et lidt længere toiletbesøg før du kører afsted... Langt billigere. smiley


  • #2   19. nov 2017 hayabusa.
    fordi jeg er ved at skifte til lettere fælge, og der følger 520 tandhjul med.
    undersøger man lidt på udenlandske sider ser det dog ud til der er forskellige meninger(de fleste fraråder dog)
    tror sku det er for farligt. . . .


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #3   19. nov 2017 Jeg vil ikke direkte fraråde det, men hvis det eneste argument er at der følger et andet tandhjul med, kan jeg ikke se hvorfor man skulle.

    Sådan et koster 300 kroner. smiley

    www.motorradteile-hamburg.de - gode billige mærkevarer.


  • #4   19. nov 2017 ikke det eneste argument, mindre vægt der skal bevæges er altid godt smiley
    samt der kan læses på det store net at det faktisk skulle give mindre tab i transmission = flere hk, og hurtigere acceleration (ikke fordi det er direkte nødvendigt)


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #5   19. nov 2017 Ja helt sikkert - bare man husker at opveje for / imod. smiley

  • #6   19. nov 2017 Jeg er ikke sikker på at det her er det samme, men på min Inazuma GW 250 F
    har jeg skiftet mit fortandhjul fra 14 tænder til 15 uden at skifte kæde, grunden til at jeg fik det var at mit speedometer viste 10 km forkert i forhold til GPS nu efter skiftet er der ikke nogen forkerte tal. og nu er 1. og 2. gear meget mere by venlige end før.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #8   19. nov 2017 Det giver et teoretisk mindre tab i transmissionen, men det er i bedste fald målbart - ikke mærkbart. smiley

    Og folk der påstår at de fik en helt ny og mere frisk MC ud af at skifte til 520, skal spørge sig selv hvad de skiftede FRA. Hvis man piller et slidt 530 kædekit af cyklen, hvor kæden er slap og har stive led osv, så er det logisk at man kan mærke en forskel - men så er det fordi man får en ny (!!!!) kæde på, og ikke fordi det netop er 520. smiley

    Jeg har endnu til gode at se nogen sammenligne et helt nyt 530 kædekit med et helt nyt 520 kædekit, og vise mig en graf der siger de fik mere effekt ud af det.


  • #19   19. nov 2017 Du vil kunne accelerere lidt hurtigere, da der ikke skal bruges så meget energi til at accelerere massen op i fart, som derved kan bruges til at flytte raketten.
    Men det er virkelig i småtings afdelingen vi snakker, sikkert derfor det kun er udbredt i motorsport.
    Selv vil jeg ikke løbe den øgede risiko for kædebrud og de skader det kan forsage.


  • #21   19. nov 2017 Jep, en mistroisk nordjyde smiley
    Jeg tror I har talt mig fra det, kom bare i gang med at spekulere da muligheden var der og jeg aldrig havde tænkt på det før.
    Men strækkes kæden eller det der er værre for hurtigt, er det ikke værd at gøre, så der kommer 530 på igen.


  • #22   19. nov 2017 Okay!
    Så lad os så lige blive enige om, at tandhjul hører til i bl.a. gearkasser og kører sammen med tandhjul.
    Kædehjul derimod kører med kæder (det her er jo det rene bedrevidenhed) smiley

    Vi kunne jo diskutere muligheden for en reel og målbar effektforøgelse ved smøring af kæden med gearolie i forhold til det kædefedt/voks, der indkapsler kæden og som oftest gør den mindre bevægelig smiley

    Je' turde skutte' putte en 520 kæde på hidsig krabat som en Busa smiley


  • #23   19. nov 2017 Hovhov. . . Nu snakker du effektforøgelse smiley
    Men du har ret, igen, kædehjul vs tandhjul, Potato/potato (virker bedre med tale)


  • #24   19. nov 2017 Ja nemlig!
    Å så kommer det saddaneddemame tel å gå stærgd! smiley


  • #25   19. nov 2017 Min tidligere Cbr 1000rr monterede jeg 520 tandhjul og kæde på, da det gamle 530 sæt alligevel var slidt op. Eneste grund til at jeg kunne mærke forskel var nok fordi jeg gik 2 tænder op på bagtandhjulet.
    Det holdte fint de ca. 20000 km jeg kørte med det, hvor efter mc'en blev solgt. Dog vil jeg sige at det virkede som om der skulle justeres og smøres kæde lidt oftere end med 530.


  • #28   23. nov 2017 Jeg skifter altid til 520 kæder med alu tandhjul. Dette sparer mig op til 1200g.. ca 500g på kæden og 700 g på tandhjul. Man siger at effekten af roterende masse sparet på hjulene skal ganges med 3 i forhold til masse sparet på den affjederede vægt i køreegenskaber. Desuden skal motoren slynge mindre vægt rundt og det frigiver en lille smule effekt til fremdrift. En af ingeniørrene fra klubben regnede sig frem til det var ca 0,5% effektforøgelse (530 og stål tandhjul til 520 og alu tandhjul). Altså meget lidt. Jeg gør det primært fordi jeg synes det ser fedt ud. Når jeg skiftet til 520 kæde skifter jeg altid til den bedste DID kæde (ZVM-X) udelt og monterer kæden i et stykke. Jeg har kun gjort det på 600 og 750cc cykler, men en kammerat har kørt ræs på en tunet TL1000R uden problemer.
    Prisen for et 520 kædekit er ca. det samme som for et 530 kædekit, da tyndere kæder er lidt billigere, men bedre kvalitet er lidt dyrere. Alt i alt plejer jeg at give ca 1100-1300kr leveret fra mot-tei.de. Til en Hayabusa havde jeg nok holdt mig til 530 eller 525 med kæde i allerbedste kvalitet, men havde godt turde prøve et kvalitets alu bagtandhjul eller i i det mindste gå efter et stealth sprocket med stål tænder og resten i alu. Med hensyn til holdbarhed har jeg aldrig oplevet den var nedsat, men jeg kører heller ikke så meget mere, og kun i tørvejr.


  • #29   23. nov 2017 Tak for oplysning, det var brugbart smiley
    Havde en idé om der var mere at hente, ikke fordi det er livsnødvendigt, men fordi man kan.
    Har investeret i nyt 530 grej.
    Og Marchesini fælge.
    Igen, unødvendigt, men de er lettere og federe smiley
    Man lever jo kun én gang. . .


Kommentér på:
520/530 tandhjul

Annonce