{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.826 visninger | Oprettet:

Syntetisk vs. Halv syntetisk {{forumTopicSubject}}

Jeg har brug for andres mening og erfaring ang. Motor olie.
Jeg har en yamaha fzs 1000 fazer fra 05.
I min bruger manual står der syntetisk olie. Jeg er dog blevet anbefalet at køre på halv syntetisk olie som jeg har gjort.
Den er svær at sætte i frigear når motoren køre. I slukket tilstand er det nemt at finde fri gear, 1-2 gear.
Nu er der en der anbefaler mig at køre på fuld syntetisk olie da det er det min MC skal have.
Dette ville højst sandsynligt også hjælpe på mit gear!
Fuld eller halv syntetisk?
Håber på lidt input og om der er nogen der har haft erfaring med dette!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Syntetisk vs. Halv syntetisk
  • #2   15. maj 2019 Ok. Køre du selv med den olie, og hvilken mc har du?

  • #6   15. maj 2019 Jeg ser ingen logisk forklaring på ikke at køre på fuldsyntetisk..

    Ved ikke hvorfra Kennet ved at det er statoil som producerer billigtemas olie, De fleste andre ved de benytter sig af billigste udbyder på markedet der opfylder deres kriterier, og derfor har mange forskellige leverandører.....

    Personligt kunne jeg ikke drømme om at købe en dunk olie som ikke bærer producentens navn.


  • #7   15. maj 2019 Jeg fik også fortalt at dårligt gear skifte var pga. Olien.
    Tak for input. Jeg prøver den fuld syntetisk silikone olie og håber det vil hjælpe.
    Jeg fik anbefalet en halv syntetisk olie fordi min motor har kørt 58000km da jeg købte den.
    Den bruger intet olie og køre fint. Den er bare umulig at finde frigear på når motoren køre.


  • #8   15. maj 2019 Hvor mange af jer der sværger til en bestemt olie til jeres halvgamle motorcykler, har så en bil til 300.000+ som de får et værksted til at lave service på? Jeg vil garantere at værkstedet ikke får olien i dunke, men i 200l tønder, og de har måske 2 slags, af det billigste mulige de kan opdrive!

  • #9   15. maj 2019 8#
    Jeg giver min motorcykel der er 30år den bedste mineral olie 20w50 fra ELF smiley

    Og jeg arbejder hos Opel og Kia, og kan fortælle dig at det er noget af det bedste olie man kan få, da de skal overholde alle krav for de nye turbo og hybrid motorer


  • #10   15. maj 2019 Min bror har en yamaha dragstar 1100. Han har prøvet halv syntetisk olie hvor hans gear kørte dårligt. Den skal have mineral olie.
    Jeg har ikke det store indsigt i olier, men har forstået at specielt med høj komprimeret motor skal man bruge fuld syntetisk olie da den kan klare den store temperatur.!


  • #11   15. maj 2019 #9 Hvor ser du at jeg skriver at det er "dårlig" olie? Selvfølgeligt overholder den kravene, men derfor kan den vel godt være så billig som mulig? Ellers er din chef en ringe indkøber smiley

  • #12   15. maj 2019 The Man

    Fordi du engang har været i kløerne på en god sælger for ELF - Er det i dit hoved det eneste der dur !

    Folk er præget helt vildt efter at se motorsport, reklamer osv. Se på energi drik brachen de sponserer ALT motor/ekstrem sport. Det jo ikke fordi du bliver en bedrer udøver ved at hammer 2 monster inden du kører formel 1 smiley

    Folk er naive og let påvirkelige. Alle de store brands opkøber selv deres olie på verdensmarkedet og fylder det i egen emballage. Eneste som differencer sig er deres additiver.


  • #13   15. maj 2019 Biltemas olie er fuldsyntetisk
    Højere API godkendelse en mange andre mc olier (SM)
    62,25 kr. pr. liter inkl. moms


  • #14   15. maj 2019 #12 Der er jo også dem der mener at en Yamaha kun kan køre på "Yamalube" eller hvad deres mærke nu hedder! Om de så tror at Yamaha har eget raffinaderi hvor de fremstiller dette smørende produkt, har jeg aldrig turdet spørge om smiley

  • #15   15. maj 2019 kan man overhovedet få noget dårligt olie i dag?
    De der api værdier på olien er jo meget bedre på alt mc olie, i forhold til de minimum værdier der står skrevet i bruger manualen på min MC som er fra 05.
    Jeg var bare blevet i tvivl da jeg fik fortalt at hel syntetisk olie kunne klare meget højere temperatur end mineralsk og halv syntetisk olie.


  • #16   15. maj 2019 He he, jeg kører på 20W/50 mineralsk fra Louis/Procycle. Det har jeg gjort på min GPZ900R, ZX12R, ZX9R, CBR1000F og nu min GL1000 fra 1976. Og jeg har kun de BEDSTE oplevelser ifht. gearskifte osv..
    MEN jeg anerkender alle andres oplevelser og er da frisk på at prøve anden og endnu lækrere olie, men jeg giver simpelthen ikke 350 kr for 4 liter!
    Og ifht til mineralsk vs delsynth vs fuldsynth, så er der ingen sammenhæng mellem kvalitet på de 3 typer olie


  • #18   15. maj 2019 Giver dig ret i at kvaliteten af smøre evne er der ikke forskel på med en mineralsk og fuld syntetisk med samme api værdi.
    Men jeg fik fortalt at smøre evnen er forskellige ved høj temperatur.
    Syntetisk olie kan klare mere varme, hvor en syntetisk olies smøre evne har en lavere temperatur!


  • #19   15. maj 2019 Syntetisk olie kan klare mere varme end en mineralsk olie.

  • #20   15. maj 2019 Din cykel har en ganske fin motor, men det er ikke hitech nasa shit. Så det med varmen er vist ret ligegyldigt, især på disse breddegrader

  • #21   15. maj 2019 Se nogle hans videoer. De giver et godt lægmands indblik i olier

    https://www.youtube.com/watch?v=a9DWGtXpYUc


  • #22   15. maj 2019 Måske. Jeg er rimelig blank på dette område.
    Men når den lige er startet er den nem nok at sætte i fri gear. Efter 5 minutter hvor motoren er blevet varmt er det umuligt.
    Hvis jeg feks. Kommer trillende imod et lyskryds, kan jeg sagtens sætte den i frigear når der er lidt rul på hjulene.
    Når den er kold. Ingen problemer med at sætte den i frigear.


  • #23   15. maj 2019 Det normale er at man sætter den i frigear medens man ruller mod stop, hvis du gør det er det nok ligegyldigt hvilken olie du bruger.

  • #24   15. maj 2019 Prøver sku alligevel en fuld syntetisk olie, og håber.
    Når motoren er varm og jeg holder stille i feks. 2 gear, springer den i 1 gear hvis jeg prøver at sætte den i fri gear. Samme sker hvis jev er i 1 gear og skal sætte den i fri gear. Så springer den op i 2.
    Har aldrig haft de problemer med de mc,er jeg har haft. Har kørt på andre mc som heller ikke havde det problem.
    Dog har jeg prøvet en 600 fazer (samme model som min) som heller ikke ku sættes i fri gear.
    Måske er det bare modellen der har en skod gearkasse!


  • #27   15. maj 2019 #26
    Du fortsætter med at være nærig når du skifter olie. Og jeg fortsætter med at købe produkter fra producenter der lægger eget navn til.
    Hvis prisen var ens havde du også motul dunke stående i garagen smiley


  • #29   15. maj 2019 Hvis to forskellige olie har samme værdier er de vel lige gode!
    Producenten kan vel næppe selv godkende hvilken api værdi den har.
    Så hvis en uvildig instans kontrollere oliens evne, og godkender den ud fra det, kan jeg ikke se hvad forskellen på forskellige mærker af olie skulle være!


  • #30   15. maj 2019 Additiverne er forskellen.

  • #31   15. maj 2019 Der findes et Olie mærke. Valvoline.
    alt andet er sekunda vare. smiley


  • #33   15. maj 2019 Det er mig en gåde hvorfor "bland selv slik" er så populært, man aner jo ikke hvem der har produceret det! Men der har da været en del eksempler på at noget af det har været "alternativt" importeret, og opbevaret frit tilgængeligt for rotter og andet kryb!

  • #34   15. maj 2019 Addektiverne forstår jeg som noget man tilsætter olien.!
    Feks. I f1 bruger de Addektiver i olien da sådan en bandit bruger Ca. 1 l olie i et løb.


  • #36   15. maj 2019 #28
    Ens specifikationer er i den perfekte verden sammenlignelige. Men når man ikke lægger navn til produktet så stoler jeg ikke på teksten på dunken.. biltema er ikke et kvalitets stempel i min verden smiley


  • #37   15. maj 2019 V power. Oktan 100.
    Det er mere eksplosivt end alm. Oktan 95.
    Syntes bare ikke der er samme forskel på olier med samme api værdier!


  • #39   15. maj 2019 Alt det olie snak er fup og fidus.
    Næste gang hælder jeg plante olie på. Så kan det Oz være at jeg får en krammer af Uffe elbæk for at tænke grønt


  • #40   15. maj 2019 Olie er fra naturens side meget forskellig! Der er næsten ligeså mange former for råolie som der er borehuller! De enkelte produkter fremkommer ved raffinering, og som andre nævner tilsætter de forskellige "mærkevarer" deres egne additiver, som der nok ikke er meget forskel på i sidste ende! Men nu er jeg bange for at jeg igen har krænket en lille stakkel, så jeg trækker mig ydmygt tilbage til det beskidte tæppe i hjørnet, og siger godnat til alle i gode mennesker smiley

  • #41   15. maj 2019 Tom. Det lyder rigtigt.
    Jeg var bare interesseret i hvorfor der findes syntetisk, halv syntetisk og alm. Mineralsk olie.
    Kan forstå at det hænger sammen med den varme udvikling osv.
    Men om det ene mærke er bedre end det andet har jeg ingen ide om.


  • #42   16. maj 2019 Som #25

    Jeg har kørt mc i +15 år og prøvet alt fra Castrol, Motul, Louis, Biltema.

    Har aldrig kunnet mærke forskel !!

    Jeg kan godt lide tanken om at dedikeret brands som Putoline, Motul, Sikolene støtter motorsporten og tilfører penge og får dem ind igen ved at i betaler dobbelt op for samme produkt som no brand.


  • #43   16. maj 2019 Kennet H til din kommentar #37: Nej (v-power) 100 oktan er ikke mere eksplosivt end 95 oktan. Det kan komprimeres mere inden det selvantænder (og så er der vist nogle "rensende" additiver i).

    Oktan siger IKKE noget om, hvor meget energi der findes i benzinen, men om hvor meget det kan komprimeres inden selvantænding. Om det giver noget? Tjo, mit svar er nej til alle maskiner som ikke er højtydene med kompression over 12:1 eller sådan noget. Måske 1-5% mere, men i langt det fleste tilfælde er det penge ud af udstødningen.

    Men korrekt oktan er selvfølgelig enormt vigtigt hvis maskinen banker, pinger eller præ-detonerer (kært barn...).


  • #44   16. maj 2019 Ok. Troede at jo højere oktan des mere eksplosivt bliver det.
    Man testede det i top gear. Alm biler var der ingen forskel på ydeevnen.
    Men på feks. En golf gti med 200hk fik vidst 212hk på rulle feltet med v power på.
    Jeg kan ikke mærke forskel på benzin i min bil. Men min MC får flere hk. Det kan mærkes dog uden at jeg har haft den på rulle felt.


  • #45   16. maj 2019 Men det ku være sjovt at få min MC målt på rulle felt. Jeg fik den i 14 og havde rystelser i styret ved Ca. 110km,t. Jeg fik sovende hænder af det.
    Købte rsv olie i 16. Efter Ca. 3000km forsvandt de rystelser fuldstændig. Den blev så vild at jeg lige skulle lære den at kende igen da den blev vild med at ville op på baghjul.
    Men jeg har ingen beviser på at det er pga. Rsv olien. Min kobling blev heller ikke slidt af det.


  • #47   16. maj 2019 Nej tro kan sku ikke flytte et bjerg. Men additiver bliver brugt i meget motor sport i dag. Selv i f1 bruger de Addektiver tilsat i olien.


  • #48   16. maj 2019 #46 det er første gang jeg har set dig skrive et sagligt og fyldestgørende indlæg uden at nedgøre nogen og jeg er helt enig med dig her. Jeg løber straks hen til vinduet og ser om der flyver grise rundt smiley

  • #49   16. maj 2019 #48 Den med grisene er god nok, der er en hel flok der flyver rundt over mig, skider på mig, og øffer over alt og intet, sååå smiley

  • #50   16. maj 2019 #49 ingen grise her endnu, kan du se om de flyver mod Sjælland, så jeg kan forvente at se dem senere? smiley

  • #51   16. maj 2019 Altså de der flyvende grise, ulve og forurenet drikkevand pga. Sprøjte midler kan i godt beholde i Jylland. smiley

  • #52   16. maj 2019 #50 Foreløbigt kredser de som sagt bare rundt, jeg mistænker dem for at være små pattegrise, men nogen kommer vist fra Sjælland, så de skal vel hjem til deres base (svinestien) på et tidspunkt smiley
    #51 Nu beder jeg altså lige om den gode tone, jeg er fynbo (men har intet mod andre nationaliteter, hverken jyder, sjællændere eller noget smiley )! Og antyder du at de små øffebasser lukker chemtrails ud? smiley smiley


  • #53   16. maj 2019 Det kommer helt an på hvilken type motorcyklist du er. Og hvor ofte du skifter din motorolie. Umiddelbart vil jeg sige, at en semisyntetisk olie til dig er fin (du kører ikke rundt på en 18.000 rpm maskine). Som du selv siger, er en fuldsyntetisk bedre til at modstå stress og varme fra motoren, idet den netop er designet til at kunne modstå dette i modsætning til en mineralsk som er et mere naturligt produkt. En mineralsk eller semi vil ikke på samme måde kunne modstå dette stress og have samme holdbarhed inden olien slides. Men kører du ikke bane eller aggressivt på din fazer, og skifter du olie ofte og med få km på en sæson, så vil du nok ikke have de store fordele af en fuldsyntetisk.

    Personligt, grundet min kørestil og type af mc kører jeg altid på fuldsyntetisk.

    Håber det hjalp lidt? smiley


  • #54   16. maj 2019 #53. Tak Mathias. Det hjalp smiley
    Min har jo alligevel 143hk og derfor fik jeg anbefalet af en gut at fuld syntetisk ville være bedre til min MC.
    Som sagt køre den mere en fint, den har bare problemer med at komme i frigear. Specielt når den er varm.
    Og ja den får lidt føde i ny og næ.
    Prøver fuld syntetisk næste gang.


  • #55   16. maj 2019 #52
    Ok Fyn! Så er du sku go nok tom. Hi hi
    Spøg til side. Jeg har selv svært ved at tro at de der additiver man kan tilsætte i motor olien kan gøre godt.
    Hvis det har en effekt, tror jeg mere at det nærmest polere og slider ujævnheder væk.
    Om min MC har fået flere hk kan jeg ikke bekræfte.
    Men min motor går som en mis og den vibrator forsvandt fuldstændig.


  • #56   16. maj 2019 Så lidt smiley

    Læste lige din tidligere kommentar angående du købte og skiftede olie i 2016 - jeg håber så sandelig du har skiftet siden? smiley

    Men ja, du kan sagtens fylde fuldsyntetisk på din maskine. Den vil ihvertfald ikke få en bedre olie at køre på, men om du kan mærke forskel under din kørsel ved jeg ikke. Du kan som sagt også køre på semisyntetisk, men blot vær opmærksom på, at den type olie slides hurtigere og derfor ikke bevarer samme funktioner som den fuldsyntetiske i lige så lang tid. Additiverne er alle syntetiske i både mineralsk, semi og fuldsyntetisk olie. Forskellen er det resterende indhold.


  • #57   16. maj 2019 Prøv at se her, og der er mange andre spændende ting man kan finde på det farlige net smiley
    http://www.olieguiden.dk/?cat=7


  • #58   16. maj 2019 Den får skiftet olie og filter hvert år. Alle væsker hvert andet år.
    Har lige givet den en større tur med nye dæk, alle væsker, ny gaffel olie og pakninger, bremser.
    Sidste år kørte jeg kun 1500km.
    Prøver fuldsyntetisk og håber der er lidt forskel på mit gear skift.


  • #59   16. maj 2019 Held og lykke med det smiley
    Gå efter teskten "Esther" på den fuldsyntetiske olie du køber så.


  • #60   16. maj 2019 Ester!
    Hvad står det for?


  • #61   16. maj 2019 Uden at blive alt for teknisk så forklares det vist bedst ved at en ester er den mest anerkendte og bedste sammensætning af olien. Det er dyrere at lave end almindelig og har en unik opbygning. Den bedste smøring. Har olien mærket ester på, så er den udvundet ved ester

  • #62   16. maj 2019 Mange tak for oplysningen. Det vil jeg sørge for så hun får den bedste olie. smiley



  • #64   16. maj 2019 Fuchs laver også en god olie

  • #65   16. maj 2019 Alle homoer bruger det.

    Fuchs-svans ...................


  • #66   16. maj 2019 #63 eller Motul 300V smiley

  • #68   19. maj 2019 Det danske forsvar servicer flere tusind køretøjer af alle typer, når man bestiller olie får man den olie der er billigt på dagen som opfylder kravene. Det er bla den samme olie der bruges på Nissan og Mercedes og sikkert fler modeller. Jeg bruger selv olie fra webolie.dk eller biltema nogle gange på MC bil og traktor

  • #70   21. maj 2019 Har du overvejet om dine problemer med gearskift i drift i virkeligheden skyldes en dårlig/misjusteret kobling?

    Kan du skifte fra neutral til 1. gear uden et ordentligt "klonk" og et ryk i motoren? Hvis ikke kobler din kobling nok ikke rigtigt ud, enten fordi kablet er for slapt (på kablede cykler) eller måske fordi koblingen er slidt/har slidt udrykkerleje, bøjede plader eller lignende.

    Såvidt jeg kan se på din MC har du ikke hydraulisk kobling, så måske det var værd lige at checke om kablet skal strammes?


  • #71   22. maj 2019 Skiftede kobling i 2016 da den var begyndt at file lidt. Den kobler ud og ja den siger klonk når man sætter den i 1 gear. Men gør alle mc,er ikke det?


  • #72   22. maj 2019 @71, Mange gør, men ikke alle men derfor er det jo ikke givet det er sundt for motor og gearkasse smiley Min Monster med hydraulisk (og dermed selvjusterende) kobling gør f.eks ikke.

    Klonk'et er jo fordi motor og gearkasse ikke er helt frikoblede, ellers ville den gå som Hans i Grethe ligesom når motoren er slukket. Prøv at checke hvor langt du skal trække koblingsgrebet ind før kablet strammer, jeg er ret sikker på du kan justere et par omgange på justerskruen og få en meget blødere indkobling.

    - du skal naturligvis ikke overgøre det og få kablet så stramt at du kobler lidt ud når du ikke betjener grebet. Der skal vel være 4-5mm frigang målt yderst på koblingsgrebet


  • #73   22. maj 2019 Har aldrig prøvet en mc der ikke giver et klonk når den sættes i første. men der er himmelvid forskel på klonket fra en HD og en BMW smiley

  • #74   22. maj 2019 Klonk opleves nok forskelligt, men et slapt koblingskabel gør i alt fald ikke klonk'et mindre. Og jeg har da set sportsmaskiner nærmest hoppe fremad når føreren sparker dem i gear, så det er ikke kun harley'er der har problemet smiley

    Og klonket kommer af at der er belastning på tandhjulene når skiftekloen presses i indgreb.... og det kan kun ske fordi koblingen ikke totalt isolerer den roterende motor fra den holdende gearkasse... med andre ord en kobling der ikke fungerer optimalt i trukket tilstand.

    Hvis trådstarter er overbevist om at det skyldes olien, så skift da olien, det skader næppe. I en vådkobling kan det måske have en effekt hvis friktionen bliver mindre? Men stadigvæk... check lige koblingskablet imens olien løber af smiley


Kommentér på:
Syntetisk vs. Halv syntetisk

Annonce