{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.533 visninger | Oprettet:

IKKE STARTE: Virago XV535, motor-skift: Starter ikke, start-motor drejer, metallisk klonk {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Min "nye" brugte motor kan ikke starte og siger en ejendommelig lyd.

Jeg har netop udskiftet motoren i min Virago XV 535. Den "nye" brugte motor er fra en nyligt forulykket ophug MC, og forhandler der solgte mig mener den kan starte men har dog ikke selv testet det.

Jeg modtog motoren uden side-dæksel og den var derfor olie-tom. Jeg ved ikke hvor længe den har stået "åben", men formentligt ikke så længe (et par dage til 1 uge).

Efter meget besvær fik jeg den i cyklen, forbundet alle ledninger osv. Der er fin kompression, ca 140 psi i hver cylinder.

Starteren drejer motoren OK (måske lidt langsomt? se evt vedhæftet video). Jeg kan høre motoren slår takter / prutter forsøger at starte. Det mærkelige er, at når den er lige "ved at få fat", altså slår flere i streg, så falder motor og start-motor pludselig i RPM og bliver "drøj" og går lidt i stå. Nogle gange hvor den rigtig er ved at få fat siger den en høj, metallisk "klonk"/"klak" lyd nede fra starter motor området / venstre sidedæksel område. Lyder virkelig ikke sundt. Efter dette kan den dog godt dreje rundt på ny.

Jeg ved simpelthen ikke hvad der er galt. Motoren har fortsat god kompression og drejer fint rundt hvis man bare ikke prøver at starte den.

Mine forslag:

1: Kan start-koblingen have sat sig? Således at når motoren så fyrer, så slår start-motoren ikke fra og det laver det RPM drop og / eller det høje, forfærdelige metalliske klonk?

2: Er det muligt jeg har forbundet nogle af pick-up tændingsledninger forkert således motorens timing er omvendt (kan det få den til at give sådan en "baglås" lys når den starter og så ej starte)? Farvekoderne er dog korrekt forbundet ift ledninger fra motor og ledningsnet.

3: Andre forslag?

Beklager det blev langt. Håber i kan hjælpe. Min dyre nyindkøbte motor er ikke meget værd i skrivende stund.

OBS: jeg fik desværre ikke fanget den metalliske "klonk" lyd på videon som er vedhæftet.

Vh


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  IKKE STARTE: Virago XV535, motor-skift: Starter ikke, start-motor drejer, metallisk klonk
  • #1   2. jun 2019 Ingen video , men prøv at vend tændkabkerne , startdrev er dog en kendt fejl på 535 , revner og tager ikke fat - i er sikre på der fuld knald på batteriet?

  • #2   2. jun 2019 Tak for svar. Ved ikke hvad der er sket med video.

    -tændkabler: mener du startkabler eller mener du kabler til tændrør? Lige nu forsøger jeg at starte med et bilbatteri på bil med startkabler ( rød forbundet til indgang på startmotor, sort til stel)

    -batteri: Jep, jeg bypasser relæ med startkabler forbundet til fuldt opladet bilbatteri.

    -startkobling: Jep har godt læst lidt om dette. Men hvis den var revnet og ikke tog fat, ville det så ikke gøre således at startmotor ikke kunne dreje motor? Det kan den godt.


  • #3   2. jun 2019 Er tændrør våde? Er der gnist på tændrør?

  • #4   2. jun 2019 Ud fra din beskrivelse, lyder det som om tænding er helt i skoven, eller at der byttet om på forreste og bagerste cylinder. Prøv at bytte tændkabler (dem der sidder på tændrør) så det fra forreste cylinder kommer på den bagerste og omvendt.

  • #5   2. jun 2019 Johnny: Jeg har checket, der er gnist på begge tændrør. De er ikke våde ( ikke tegn til den bliver druknet som udgangspunkt).

    Klaus: Jeg synes også det virkede sådan på mærkelig vis - det giver bare ikke mening. Alt er forbundet som på den gamle motor, og tændrørs-ledninger kan ikke ombyttes ( den ene er kort og kan kun nå forreste cylinder, den anden er lang og kan nå bagerste ). jeg har ikke pillet ledinger/stikkene til ledninger ud af coils under ombytningen, så skal denne motor ihvertfald køre med omvendt tændrørs-ledninger ift den gamle?

    Kan man beskadige motor ved at forsøge at bytte rundt på tændrørs ledninger? Ellers vil jeg prøve det


  • #6   2. jun 2019 Når tændrørene ikke er våde, får den nok ikke benzin. Så vidt jeg lige husker er der benzinpumpe på sådan en, og er karburatorerne helt tørre kan det godt tage lidt tid at få pumpet dem op. På min egen tømmer jeg batteriet for strøm hvert år når den skal startes smiley Og så har man benzin, men for lidt strøm til at sparke liv i den! Prøv at tjekke om pumpen virker, gør den det, så ud med tændrørene (så er der ikke så meget modstand) og få fyldt karburatorerne op, så på med ladeapparat eller startkabler.

  • #7   2. jun 2019 Tom: sorry, jeg fik måske ikke givet hele historien. Hvis jeg forsøger at starte og den " slår mange takter " og der kommer lidt røg osv ud af udstødning og jeg hiver tændrørene er de ikke våde. Hvis jeg bliver ved og prøve og starte uden der sker noget og jeg hiver tændrør er de våde. Så jeg tænker den får benzin - pumpen virker også fint.

  • #8   2. jun 2019 Byt nu om på de to tændkabler, det lyder som om den tænder forkert smiley

  • #9   2. jun 2019 Eller byt ledningerne rundt på spolerne

  • #10   3. jun 2019 Byt ledninger på tændrør: har ikke forsøgt dette endnu, da motorcykel står andet sted end privat adresse. Ser på det ved lejlighed snart

    NYT: i mellemtiden har forhandler foreslået at det kunne skyldes at knast-kæden er hoppet et par tænder under ulykken hvor MC er kørt galt - lyder det sandsynligt? Vil forsøge at åbne op for knastkæden snarligt.



  • #11   3. jun 2019 Tvivler på knastkæden , kæden bliver ikke længere under uheld , prøv nu det med at bytte ledningerne på spolerne og vend tilbage

  • #12   3. jun 2019 UPDATE: min start motor virker ikke længere, så kan ikke prøve at starte med eks ovenfor tændrør. Tror den er død af mine mange startforsøg i forgårs.

    KNASTKÆDE: jeg kan dog se, at knastkæden står 1-2 tænder forkert. Den er ikke i sync med timing marks på rotor på krumtap, så måske der er noget i det? Kunne dette være årsag?

    Kan desværre ikke forsøge at starte.


  • #13   3. jun 2019 Du skulle vel ikke have købt den motor i Herning? smiley

  • #14   3. jun 2019 tom: Jo netop, hvordan vidste du dog det? smiley

  • #15   3. jun 2019 #14 Så er den sikkert samlet af 5 forskellige slidte motorer, af en underbetalt arbejdsdreng! Sikkert også derfor at knastkæden "lige er hoppet lidt" smiley

  • #16   3. jun 2019 tom: haha interessant! det vil jeg meget gerne høre mere om på PB hvis muligt? Den er ihvertfald ikke in sync, uanset om det er en arbejdsdreng eller en trafik ulykke smiley

  • #18   7. jun 2019 Mener også der ligger en udskældt forhandler af diverse stumper der oppe.

    Men ellers er XV kendt for dårlige startere og startdrev, der kommer sikkert snart nogen kloge nordjyder og fortæller dig hvad der er galt smiley


  • #19   11. jun 2019 Ja , dtartkransen revner , islæt på 535 modellen ved ikke hvorledes det ser ud på deres andre viragoer

  • #20   11. jun 2019 Det halve af tænderne forsvinder på de andre modeller.

Kommentér på:
IKKE STARTE: Virago XV535, motor-skift: Starter ikke, start-motor drejer, metallisk klonk

Annonce