{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
964 visninger | Oprettet:

Nye potter - hvad nu med karburator? {{forumTopicSubject}}

Jeg har sat nye potter på med et kææææmpe hul igennem (hvertfald så stort som det nu kan være i forhold til forrøret).

Der står på "forhandlerens" hjemmeside at justering af karburator ikke er nødvendig, og mange af dem på et amerikansk forum omkring min model, har heller ikke haft behov for det, eftersom der åbenbart sidder sådan en crosspipe på forrøret, som man beholder (potterne er bare slip-on, og er lavet til denne model).

Der var dog nogen enkelte på det forum, som havde lagt en skive under nålen, for at få lidt mere benzin igennem.

Hvad er det for en nål man snakker om? Er det denne man kan se her?
(link fjernet)


Jeg synes jeg har oplevet nogen enkelte gange hvor jeg har kørt roligt og hurtigt skiftet op i 2. gear, at den nærmest "tøver" med at tage fat når man giver gas - er det pga. for meget eller for lidt benzin? Den gjorde det ikke før jeg fik disse potter på.

Generelt kan jeg ikke mærke forskel på accelerationen, hvis der er nogen ændring, er jeg bange for den har mistet en smule. Er det også et tænd på for meget/lidt benzin?


In case jeg skal have den justeret - er det noget jeg selv kan gøre (hvordan?) - eller hvor lang tid vil et værksted bruge på det? Jeg har lige synkroniseret dem, og karburatorerne blev justeret til de gamle potter for 1½ mdr. siden, men det var en del af en større omgang.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nye potter - hvad nu med karburator?
  • #1   9. jun 2005 ....af hvad jeg har hørt skulle man helst ikke selv pille ved karburatorerne fordi det kan gå ind og ændre på "lufttrykket" på en eller anden mærkelig måde så man kan få smadret en stempel op gennem toplåget.... og så koster det !

  • #2   10. jun 2005 Du kan evnt. prøve at justere luftskruerne. Start med at skrue dem helt i bund og løsn dem derefter 2,5 omg. og ta den derfra.Du kan ikke ødelægge noget ved at prøve at justere lidt selv, stemplerne hænger fast i plejlstangen og kommer ikke op gennem toppen pga ændret benz/luft blanding Men det lyder til at du skal have dyset den om før den kommer til at køre helt optimalt hvilket er meget normelt når man sætter en mere åben potte på.

  • #3   10. jun 2005 Der skal ikke andre dysser i, det er jeg 110% sikker på smiley


    Hvad forskel vil der være ved at skrue på luftskruerne, fremfor at sætte sådan en skive under nålen?


    Hvis man får et værksted til at justere, hvad justerer de så på - og ud fra hvilke målinger?


  • #4   12. jun 2005 hvorfor er du 110 '% sikker på det? ;oD

  • #5   12. jun 2005 Jeg har undersøgt en del på et forum der omhandler min model (EX500) hvor mange har sat Sarachu potter på.

    Her et uddrag af mailen jeg har fået fra ham forhandleren (som ikke er forhandler, men han har et racing team hvortil de får specialbygget de her potter til EX500):


    The Ex500 main jet is quite large.. It is size # 130.. The jet kit you get for aftermarket pipes are size # 121, so you actually put smaller jets. Which I did and had huge flat spots at about 7K rpm. \I tried to fix the flat spot by raining the needles to groove #2. And found that it made the acceleration better (I mean = instant power) at high rpm (which I use at the track).

    At the track I am never under 8K rpm.. in fact I ran between 9 and 10 most of the time.

    When I raised the needles it improved "instant power", but still had flat spots at low rpm.. which I could live with that as I am never at 5K rpm at the track.
    I put back the stock jet # 130.. and the bike was back to normal.. perfect acceleration all the way... from iddle to any rpm.. I left the needles raised, for the sake of racing only.

    In about 200 sets of sarachu I sold in the past 2 years.. and my experience with my bikes, including the Superbikes which run with the Sarachu slipons (rather than the 2-into1;s), is that none presented flat spots in the power range.. Absolutely perfect with stock jets and stock needles.


  • #6   12. jun 2005 okay, det var da egentligt lidt sjovt at orp dyserne er større end til aftermarket potter!

  • #7   12. jun 2005 ups, orp:org!

  • #8   12. jun 2005 ja - mystisk nok smiley

Kommentér på:
Nye potter - hvad nu med karburator?

Annonce