{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.861 visninger | Oprettet:

Starter - klik? {{forumTopicSubject}}

hej - så er den gal igen...
Har søgt på forum, men blev ikke 100 % sikker på svaret.
I morges, da jeg skulle starte for at køre på arbejde (kl. 7 ca), så er det koldt - den kommer ikke i gang i første forsøg, andet forsøg: *klik* fra motoren et sted, that's it...
Jeg fik så løbet den i gang og kørt på arbejde - fint... Håbede den ville starte da jeg skulle hjem, men nej - samme historie... ØV!
Løb den i gang, hjem - checke forum her; der var tilsyneladende et par muligheder:
Dårlig forbindelse/ir et sted - er checket efter, har ikke kunnet finde noget...
Dødt/sammenfaldet batteri: lysstyrken falder ved startforsøg - YEP, dét gør den! Men batteriet er kun ca. en måned gammelt, virker det ikke meget mærkeligt?
Eller er den simpelthen bare blevet afladet så meget, at den ikke kunne trække starteren rundt? For så burde den vel næsten kunne starte efter de 15 km til arbejde?
Håber nogen har noget klogt at sige...

Mvh.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Starter - klik?
  • #1   21. sep 2007 Lyder som oden ikke får strøm nok til starteren. Hvis den får under ca 12v klikker startrelæet bare. Det kan være både batteri eller dårlige forbindelser, men start med at måle på batteriet og tjek så om den lader tilstrækkeligt.

  • #2   21. sep 2007 oden = om den


  • #3   21. sep 2007 dårligt batteri... eller også er det din generator der er gået.. så den ikke oplader batteriet

  • #4   21. sep 2007 Har selv haft et lignende problem, fandt ud af at det skyldes at den ikke ladede.. Måske er det problemet?

  • #5   21. sep 2007 Mark (Århus)
    Ok - start den op, mål med multimeter over batteriet?
    Kan det her multimeter gøre det fornuftigt?
    http://thansen.dk/product.asp?c=1250318391&n=313500271&pn=486080113

    jonas greve
    Som sagt, det er kun en måned gammelt?
    Hvordan kontrollerer jeg generatoren?

    Jacob ///Silkeborg\\\ J
    Måske - hvad blev løsningen?


  • #6   21. sep 2007 Starteren trækker jo ret meget strøm fra batteriet, når den aktiveres. Er der for lidt strøm på, vil man kunne høre start-relæet klikke - netop for at beskytte batteri og starter mod overbelastning.

    Så ja, dit batteri er trænger sikkert til en opladning ... smiley


  • #7   21. sep 2007 Kan også være så simpelt at din starterrelæ er gået?

  • #8   21. sep 2007 Mit gæt er starteren... Det plejer bare at klikke, når den er gået en tur... Man kan banke lidt på den, og så virker den igen. Men det er kun at udskyde problemet smiley

  • #10   21. sep 2007 Med en måler, måler du batt. slukket. ca. 12,5 volt
    I gang 13,8 volt
    Ved brug af starter, må den ikke dykke under 11 volt!!



  • #11   21. sep 2007 Havde samme problem på min MC og der var det en gang opfyldning af vand og en opladning der gjorde det hele. Start med at lade lidt og se om det hjælper. Hvis ikke eller det bliver det samme efter et stykke tid er det generatoren/starter det er galt med.

  • #12   21. sep 2007 hva med din ensretter? kan jo også være den er røget sig en tur... bare et objektivt forslag.



  • #13   21. sep 2007 Har oz lige haft selv samme problem..
    Den "klikkede" kun efter jeg drejede nøglen 2. gang..
    Jeg satte nyt batteri på og nu springer den heldigvis igang med det samme som en mis.. ;o)
    Håber du får løst gåden..


  • #14   21. sep 2007 Rasmus (Esbjerg) S
    Er mc-elektro-idiot deluxe, så hvor sidder den/hvordan ser den ud? Så kan jeg prøve at give den lidt tæsk - virker det, er det jo dén der er gået...

    Niels [Århus/Odder] A
    Jeg er luftkølet, så tror ikke at vand nogen steder hjælper ;o)

    Men jeg får købt mig en lader og et multimeter mandag, så er det ellers bare i gang med fejlsøgningen...

    Det største problem er, hvis det er en del der skal skiftes; skal til Bornholm med maskinen på torsdag og hvis der så skal fejlsøges, bestilles hjem, sættes på - ved siden af alt det andet der skal passes... Jeg håber og krydser fingre - indtil videre har den med held været løbet i gang 6 gange af 6 forsøg i dag...


  • #15   21. sep 2007 Det da en udemærket "løbe-i-gang-statistik" du holder dig-..... så den ligeså sikker som at min drukner 6 ud af 6 gange ved start :o) Men desvære ingen gode råd herfra.

  • #16   21. sep 2007 Det kan da næsten ikke passe at der ikke sidder en eller anden der lige kan hjælpe dig med et multimeter og dit problem der overe på sjælland.

    Sådan gør vi da her i jylland og jeg vil da også gerne kigge på den for dig hvis du lige kommer forbi her i weekenden (O:
    Men det gør du jo nok ikke ;O)


  • #17   22. sep 2007 Jeg er fredet for jeg newbie :o) Men ville gerne hjælpe hvis jeg ikke gjorde mere skade end gavn :oP

  • #18   22. sep 2007 Magnus W: Kan desværre ikke lige hjælpe dig, med at fortælle dig, hvor den sidder, eller hvordan den ser ud. For det aner jeg ikke. smiley

    Jeg prøvede det bare engang på min bil. Den kunne jeg bare løbe igang, eller vælge og slå på starteren med en hammer...

    Men mit råd er. Lyt efter hvor den klikker... Og start der smiley


  • #19   22. sep 2007 Left-Right (Silkeborg) V.I.P
    Hehe, tak tak - jylland er måske lige langt nok på en lettere ustabil cykel smiley

    Steffen [Århus] N
    Ja, det læste jeg også du skrev i en anden tråd, om lignende emne - synes ikke jeg kan finde nogen dårlig stelforbindelse (troede det var den fra mit batteri, hvor der kun var kontakt med 1/3 af ledningen, men et skift af kabelskoen hjalp ikke...

    En update:
    Da jeg skulle på arbejde i formiddags testede jeg lige; der var strøm til, at den hev startermotoren rundt en kvart omgang, men ikke nok til at få den i gang...
    I morgen skal jeg besøge en, med lader - så ser vi om det hjælper, så køber jeg selv lader og multimeter mandag i thansen.


  • #20   23. sep 2007 Bor på Amager, hvis du kan kigge forbi, kan jeg da lige måle på den!!!!!! Skulle nok kunne finde fejlen!!


    /Jesper


  • #21   23. sep 2007 jesper S
    Tusind tak! Nu har jeg ladet på batteriet og det lader til, at det har ordnet det (midlertidigt ihvertfald!), men meget muligt at jeg siger ja tak til det tilbud, hvis den bliver ved med, at drille!


  • #22   24. sep 2007 Det er lidt underligt at hvis en ladning hjælper, kunne det være din ladning, dvs. dårlig ledning, lade relæ, generator eller noget helt 7.

    Smid mig en pm hvis. Så sender jeg lige mit mobil nr.


  • #23   24. sep 2007 Har fået købt multimeter og har målt på det; det står på:
    slukket: 12.8 v
    tomgang, langt lys: 13,9 v
    tomgang, kørelys: 14,2 v
    4500rpm, kørelys: 13,5 v
    slukket, med langt lys på: 12,05 v
    Den eneste jeg glemte at måle, var mens jeg bruger starteren, må jeg gøre i morgen.
    Nogen der kan sige noget ud fra de målinger?


  • #24   25. sep 2007 ja, umidlbart fine målinger...

    Prøv at måle modstand (OHM) fra - på batteri til setellet, på et egnet sted. EG en bolt eller noget i den stil, skulle gerne være tæt på 0 ohm!


  • #25   25. sep 2007 damn en stave spadser her til morgen lol

    Prøv at måle modstand fra minus på batteriet til stellet, på et egnet sted. Feks. en bolt eller noget i den stil!!!

    lol


  • #26   25. sep 2007 Så fik jeg lavet de sidste to målinger;
    Det var meget svært at få en stabil måling på modstanden, men det mest stabile jeg fik lå den og svingede mellem 0,4 og 1 ohm.

    Når jeg brugte starteren, var den lidt modvillig, spændingen dykkede til 8,[etellerandet] som det laveste og den startede.
    Jeg ville prøve at måle igen, men nu var der ABSOLUT intet liv i starteren! Stadig lys i instrumenter og 12,76v på batteriet(!?)

    Jeg har nu sat batteriet i lader igen, indikatoren på laderen sagde, at batteriet var på ca. 50%...

    Nogen kloge konklusioner ud fra dette?


  • #27   25. sep 2007 Seneste nye; at den ikke ville starte overhovedet var pga dødemandsknappen (Tak Jesper S, man kan føle sig så dum smiley )
    Men nu starter den og virker som den kører ordentligt...

    Steffen:
    Hvor mange skal den bruge, og hvordan måler jeg det?


  • #28   25. sep 2007 det kan du ikke måle med et lille multimeter.. det er ret mange!!
    der skal bruges en ampere tangt til at måle det, og det er overdrevet, vent og se om ikke det bare er fordi du kører korte ture med langt lys, blinklys m.m. og derfor aldrig fik ladet igennem smiley

    Og du behøves ikke at føle dig dum, alle har lavet den fejl med knappen smiley


  • #29   25. sep 2007 Ok, jeg håber bare, at den blev tappet da den skulle startes den kolde morgen - og at den ellers er som den skal være, den startede ihvertfald problemfrit de gange jeg har prøvet i dag..

    Og ja, det er jo det - når man næsten aldrig bruger den knap, så glemmer man det sgu når man har gjort det smiley
    Den værste var næsten da jeg gik helt i panik på en parkeringsplads, fordi nogen havde været morsomme og slå den fra, mens jeg var væk smiley

    Men tak for hjælpen alle, specielt Jesper!


  • #30   25. sep 2007 NP er der mere ringer du bare

Kommentér på:
Starter - klik?

Annonce