Tilmeldt:
7. mar 2004 Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
Så fik jeg taget min "mødom". {{forumTopicSubject}}
Ja det er kørekursus www.mestersvinger.dk jeg snakker om - men overskriften har begrænset længde.
Dagen startede godt ud med afgang fra Roskilde kl. 05:30 i en lånt kassevogn med SV'eren bagi solidt fastspændt og druknet i værktøj / rampe / tøj / campingstole og kolde sodavand. Ja kald mig bare gammeldags, men min motocross erfaring siger mig at man bør helgardere sig med transport / grej - og desuden ville en kammerat gerne med i sidste øjeblik.
Fuld skrue på musikken og lune tebirkes i mavsen - så rullede vi glade og fro afsted.
Ankomst 07:01 på Ring Knutstorp. Indskrivning / maskintjek var overstået på 30 minutter for alles vedkommende, og der gik så yderligere en halv times tid med dækspark og gode historier, hvorefter vi bliver tilbudt en gåtur rundt på banen i 2 grupper med hver deres instruktør.
Efter gåturen og en minutiøs gennemgang af linjer, samt tips og tricks fra de to gæve gutter, var der en kort og præcis instruktion med flagregler, overhalingsprocedurer osv. Allerede her er jeg i kanon humør, da jeg bryder mig rigtigt meget om folk der ikke spilder tiden med alt muligt pladder.
Herefter blev vi delt op i 3 grupper a' 16 mand - som udgangspunkt efter ens vurdering af egne evner. Jeg startede ud med at ville være i medium gruppen, men pladsmangel gjorde at jeg så røg i den hurtigste i stedet.
Umiddelbart lød det som noget af en udfordring, for jeg HAR trods alt kun indeværende sæson på bagen som seriøs MC'ist, men jeg havde kendskab til banen efter at have kørt 3 trackdays i bil på den.
Vi blev så lukket ud på banen instruktør + 8 mand ad gangen med en halv omgangs forskydning for at udnytte tiden optimalt.
Allerede ved første pas fra 9:40-10 gik det over alle forventninger. Jeg havde ingen problemer med at følge med, selvom flere i gruppen var garvede gutter - både med hensyn til kørte kilometer, men også med hensyn til banekørsel. Det varmede en del at folk roste mig allerede efter en enkelt tur.
Efter tredje pas 11:40-12 gik vi over til harekørsel med forreste mand efterfulgt af instruktøren og resten af gruppen. Det er sgu nemt nok at følge efter folk og bruge deres linjer, men når man selv skal beslutte indstyrings- og bremsepunkter, kan det hurtigt blive en ordentlig gang wienerwalz og blinkende bremselygter - men igen gik det over al forventning. Det kræver primært fokus på at holde hastigheden på et acceptabelt niveau, og ikke stresse sig selv for at komme hurtigt rundt på banen. Det krævede ihvertfald lige lidt selvdiciplin herfra...
De efterfølgende pas steg hastigheden støt for hele gruppen - inklusive en ældre fyr på en BMW 1200 (aner ik model) som på daværende tidspunkt havde filet fodhvilere / støtteben / bremsepedal og gearpedal godt ned.
For mange er det en stor psykisk barriere at skulle smide den ene balle udover sædekanten for at få maskinen rundt, men med visse maskiner er det en nødvendighed (DL650 V-Strom og førnævnte BMW med komfort affjedring). Kørekurser som dette, er efter min mening en god mulighed for at finde grænsen - både maskinens og ens egne.
Det har været en FED lærerig dag med masser af køretid.
SV'eren opførte sig også yderst eksemplarisk med kun en enkelt ubetydelig forhjulsudskridning på vej ud af hårnålesvinget - nok mest min egen fejl. Tanklampen fik jeg i 2. sidste sving på sidste pas med 181km på triptælleren, så det er jo lige i skabet også.
Alt i alt er det nok de bedste 1500 kroner jeg har givet ud i MC regi.
Hvis der skulle være noget dårligt at sige om kurset, er det at jeg %&£!+¤$@£ bliver nødt til at eje en baneracer efter at have "prøvet det".
okt 2006
Følger: 13 Følgere: 11 Emner: 61 Svar: 646
mar 2006
Følger: 21 Følgere: 18 MC-er: 2 Emner: 185 Svar: 2.490
mar 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 36
maj 2006
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 1.362
maj 2006
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 1.362
oiverveget = nok nærmer over-veget
hvis det bliver mere forstpåligt
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
Nicolai L - Maskinen skal være indregistreret.
Christian - Jeg har fået tiltusket mig et sæt pæne originale til en særdeles fair pris, så de røg på for en sikkerheds skyld.
Goddamnit den siger ik meget med dem på.
Der var faktisk kun et enkelt tilfælde - en Kawa 1100 med Micron potte som larmede lige rigeligt - men de vurderede at det godt kunne gå alligevel, så han fik lov at køre. Mine Akrapovic potter buldrer en del mere end hans gjorde, så jeg havde nok ikke fået lov uden at smide dB killere i dem.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
Det har gjort et kæmpe indtryk på mig, som stadig er forholdsvis ny MC'ist.
jan 2007
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 269
Skal jeg helt sikkert også prøve på et tidspunkt!
nov 2006
Følger: 50 Følgere: 48 MC-er: 4 Emner: 385 Svar: 3.383
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
Det er man selvfølgelig selv herre over - men ALLE andre end mig ankom og afgik på egen gadecykel....
Min stod så i varevognen...
nov 2006
Følger: 50 Følgere: 48 MC-er: 4 Emner: 385 Svar: 3.383
apr 2005
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 76 Svar: 2.079
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
Ham min kammerat som var med, tog nogle billeder deroppe fra - og i en af de andre grupper var der f.eks 2 choppere og en Aprilia 125ccm med...
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
nov 2006
Følger: 50 Følgere: 48 MC-er: 4 Emner: 385 Svar: 3.383
maj 2006
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 1.362
jeg regner også med at jeg jeg sakl havde prøvet det og det er da også "kun" en gs 500 drolset til de 34 Hk
men tror nu stadig på det er sjovt
Så fik jeg taget min "mødom".