{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
925 visninger | Oprettet:

Kort udstødning {{forumTopicSubject}}

Nogle der har haft problemer med at R1`eren
ikke ville gå rent pga afkortning af udstødningen?
Jeg har gjort det på min Leo Vince. Vil det skabe
problemer, eller er det kun totakterne, der er så
følsomme? Nogen der kan tale af erfaring?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kort udstødning
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.649
    #1   4. feb 2009 2-taktere er MEGET følsomme overfor udstødningens udformning.

    4-taktere larmer bare mere - medmindre du er så ekstremt uheldig at du kommer til at skabe turbulens ved at afkorte den...


  • #2   5. feb 2009 Det var sådan et svar jeg godt kunne li`. Tak for det.

  • #3   5. feb 2009 Burde ikke have nogen indvirkning. Har selv et specielt Akrapovic shorty evolution komplet system på min. Det eneste problem er som sagt larmen! Blev stoppet forrige år i Tyskland på vej til Motogp i Assen. Målte 5 - 7 db for meget.... 1 db = 25 euro Øv øv...

  • #4   5. feb 2009 Hvad mener du med turbulens sajmon?

    Mht længden, så har det har været diskuteret før! Det har i den grad betydning pga flowet, den indvendige volume osv!
    Især på de pumpede racere som i forvejen er optimeret til det ypperste.

    Læs her, der er det diskuteret før

    http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=102967


  • #5   5. feb 2009 Burde er sq ikke et godt nok svar. smiley

    Det er surt at ødelægge en potte for at finde ud af den er lige til skraldespanden.

    Længden har som sagt noget at sige. Om det er forrør elle rpotte er ligemeget. Og det ses tit at folk der ændrer forrør eller potter får en mc der stort set er umulig at få til at køre ordentligt. Det kan være folk der laver oplagte potter selv elelr ændrer på netop pottens længde. Den går altså ikke på en hårdt pumpet mc. Der vil komme et tab et eller andet sted. og i værste fald så meget at cyklen ikke er kørbar..








  • #6   5. feb 2009 jeg bhar lavet det på min og min bror og de hakkede også men det var kun fordi hullet igennem potten var for lille. (ø25) så lavede jeg ø35 hul også skal jeg love for det virkede... så det med den er kortet op har ikk en hat og sige andet larmen... og vores pot til lyddæmpning er kun 10cm lang.

  • #7   5. feb 2009 Oblingerne det har det i den grad.
    Det kan godt være du har haft gode erfaringer med netop din mc, men ud fra det kan du ikke generalisere for alle mc er

    Hvis der er tvivl, så tag fat i fx mr. Dyno eller Fv motor og hør hvad de har at sige. De har meget stor erfering med tuning og indkørsel af mc´er.

    De udstødingssystemmer der sidder på gaderacere, de er tilpasset motoren således den får den bedste ydelse i forhold tli de forureningskrav og støjkrav der er. Længden især kan ædelæge meget. Længden på udstødningsystemmet og formen, snoninger, volume er nøje afpasset fx de pulseringer motoren smider ud. Når man ændrer længden kan man fx miste effekt i nogle områder-
    Der skal ikke meget til at ædelægge en kurve hvis man bare prøver sig frem.

    De producenter der laver aftermarket potter og original potter. Det gøres ud fra præcise udregninger og selvfølgelig også tests. Man kan selvfølgelig være heldig at ramme noget der ikke har den store betydning, men omvendt kan det nemt gå den anden vej

    Så som udgangspunkt kan en kort potte sagtens ødelægge kørbarheden! Det kan også ske at den ikke gør. komme rhelt an på hvad cykel hvad potte hvad længde osv osv...


  • #8   5. feb 2009 Oblingerne har du en test fra før og efter i har lavet potten? Kune være ret interessant at se
    For selvom du siger det har hjulpet, så kan der nemt være et effekttab i forhold til standardpotten.
    Alenen larmen fra en mc gør at man "tror" den kører hurtigere og trækkker bedre.


    Jeg kender op til flere der har troet de ved at lave diverse på deres mc har fået mere effekt. Men en efterfølgende test viste modsatte

    Jeg har selv oplevet de tpå superduken. Et par db killere gav et tab i bunden på trods af jeg selv følte den faktsik fik mere ydelse



  • #9   5. feb 2009 så har jeg sikkert bare været heldig på min R6 og ´min bror s zx6r at det bare virkede.. og de er nøjagtig enes vores potter...

  • #10   5. feb 2009 Det er ikke til at vide. Tit hænger teori og praksis jo helle rikke sammen, så de tman tror der ikke virker, det virker om omvendt.

    men har i fået testet på samme bænk før og efter? Ellers har i jo ingen id´e om det har virket?
    1-3hk tab er ikke sådan lige til at mærke.
    Det er kørbarhed selvfølgelig, dvs hvis den er helt umulig, og det lyder det jo ikke til de 2 du snakke rom er blevet


  • #11   5. feb 2009 Jeg kunne, uden at vide det, sagtens forestille mig, at længden på
    udstødning hænger primært sammen med krav til fabrikanterne om
    begrænsning af støj og forurening. Og ikke så meget mht ydelse.
    Det kunne "Mors Drenges" potter jo også tyde på.


  • #12   5. feb 2009 ahh nu er en lydpotte jo altså ikke ligefrem NASA rumskibs teknologi... eftermarked potter, er i mange tilfælde identiske indeni på trods af at fabrikanterne foreskriver at de passer til en given model.... forskellen er så monterings beslagene(bolt on afstande osv osv)

    det klart, er man ude efter plug n play, så er det en dum ide...
    men så længe man bare sørger for at tjekke om cyklen kører magert, korrekt, eller fed bagefter, så er der vel ingen ko på isen...

    og det med at teste på samme bænk før og efter, man ka sagtens opleve ændringer på op til et par hk både plus og minus på samme felt selvom det er målt på samme dag, inden for en time... og det værste ved den snak om hk... det er at ALT for mange kun kigger på SPIDS effekten, når det der er virkelig mærkebart og interesant ligger noget længere nede af kruven som regelt... eksempel ka jeg da huske en bil jeg tidligere skruede en del på, og fik chippet, fik kun 5hk ekstra(spids effekt) men så man på mellem området, var der 13hk mere til rådighed, og hele 20nm... og det var fanme noget der ku mærkes... nå men esensen omkring den bil, var at vi lejede med den på et rullefelt hele dagen, flere gange med samme setup for at regne et gennemsnit, og selvom intet var ændret, ku man godt måle forskelle på et par hk...

    så er man perfektionist, er en tur på dynoen da altid et godt valg for at tjekke om der evnt ka ændres lidt i mappet...


  • #13   5. feb 2009 jeps men der er også mc´er der bliver sværre at justere, dvs med huller i kurven og dumme områder med mere pga fx en for kort potte.

    Der er kun en ting at gøre, at afprøve det. Før ved man ikke om det lader sig gøre eller ej


Kommentér på:
Kort udstødning

Annonce