925 visninger
|
Oprettet:
Kort udstødning {{forumTopicSubject}}
Nogle der har haft problemer med at R1`eren
ikke ville gå rent pga afkortning af udstødningen?
Jeg har gjort det på min Leo Vince. Vil det skabe
problemer, eller er det kun totakterne, der er så
følsomme? Nogen der kan tale af erfaring?
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.649
4-taktere larmer bare mere - medmindre du er så ekstremt uheldig at du kommer til at skabe turbulens ved at afkorte den...
feb 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 23 Svar: 128
sep 2004
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 42 Svar: 140
mar 2004
Følgere: 119 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.155
Mht længden, så har det har været diskuteret før! Det har i den grad betydning pga flowet, den indvendige volume osv!
Især på de pumpede racere som i forvejen er optimeret til det ypperste.
Læs her, der er det diskuteret før
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=102967
mar 2004
Følgere: 119 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.155
Det er surt at ødelægge en potte for at finde ud af den er lige til skraldespanden.
Længden har som sagt noget at sige. Om det er forrør elle rpotte er ligemeget. Og det ses tit at folk der ændrer forrør eller potter får en mc der stort set er umulig at få til at køre ordentligt. Det kan være folk der laver oplagte potter selv elelr ændrer på netop pottens længde. Den går altså ikke på en hårdt pumpet mc. Der vil komme et tab et eller andet sted. og i værste fald så meget at cyklen ikke er kørbar..
maj 2006
Følger: 41 Følgere: 39 MC-er: 9 Emner: 45 Svar: 112
mar 2004
Følgere: 119 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.155
Det kan godt være du har haft gode erfaringer med netop din mc, men ud fra det kan du ikke generalisere for alle mc er
Hvis der er tvivl, så tag fat i fx mr. Dyno eller Fv motor og hør hvad de har at sige. De har meget stor erfering med tuning og indkørsel af mc´er.
De udstødingssystemmer der sidder på gaderacere, de er tilpasset motoren således den får den bedste ydelse i forhold tli de forureningskrav og støjkrav der er. Længden især kan ædelæge meget. Længden på udstødningsystemmet og formen, snoninger, volume er nøje afpasset fx de pulseringer motoren smider ud. Når man ændrer længden kan man fx miste effekt i nogle områder-
Der skal ikke meget til at ædelægge en kurve hvis man bare prøver sig frem.
De producenter der laver aftermarket potter og original potter. Det gøres ud fra præcise udregninger og selvfølgelig også tests. Man kan selvfølgelig være heldig at ramme noget der ikke har den store betydning, men omvendt kan det nemt gå den anden vej
Så som udgangspunkt kan en kort potte sagtens ødelægge kørbarheden! Det kan også ske at den ikke gør. komme rhelt an på hvad cykel hvad potte hvad længde osv osv...
mar 2004
Følgere: 119 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.155
For selvom du siger det har hjulpet, så kan der nemt være et effekttab i forhold til standardpotten.
Alenen larmen fra en mc gør at man "tror" den kører hurtigere og trækkker bedre.
Jeg kender op til flere der har troet de ved at lave diverse på deres mc har fået mere effekt. Men en efterfølgende test viste modsatte
Jeg har selv oplevet de tpå superduken. Et par db killere gav et tab i bunden på trods af jeg selv følte den faktsik fik mere ydelse
maj 2006
Følger: 41 Følgere: 39 MC-er: 9 Emner: 45 Svar: 112
mar 2004
Følgere: 119 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.155
men har i fået testet på samme bænk før og efter? Ellers har i jo ingen id´e om det har virket?
1-3hk tab er ikke sådan lige til at mærke.
Det er kørbarhed selvfølgelig, dvs hvis den er helt umulig, og det lyder det jo ikke til de 2 du snakke rom er blevet
feb 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 23 Svar: 128
udstødning hænger primært sammen med krav til fabrikanterne om
begrænsning af støj og forurening. Og ikke så meget mht ydelse.
Det kunne "Mors Drenges" potter jo også tyde på.
jun 2005
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 89 Svar: 809
det klart, er man ude efter plug n play, så er det en dum ide...
men så længe man bare sørger for at tjekke om cyklen kører magert, korrekt, eller fed bagefter, så er der vel ingen ko på isen...
og det med at teste på samme bænk før og efter, man ka sagtens opleve ændringer på op til et par hk både plus og minus på samme felt selvom det er målt på samme dag, inden for en time... og det værste ved den snak om hk... det er at ALT for mange kun kigger på SPIDS effekten, når det der er virkelig mærkebart og interesant ligger noget længere nede af kruven som regelt... eksempel ka jeg da huske en bil jeg tidligere skruede en del på, og fik chippet, fik kun 5hk ekstra(spids effekt) men så man på mellem området, var der 13hk mere til rådighed, og hele 20nm... og det var fanme noget der ku mærkes... nå men esensen omkring den bil, var at vi lejede med den på et rullefelt hele dagen, flere gange med samme setup for at regne et gennemsnit, og selvom intet var ændret, ku man godt måle forskelle på et par hk...
så er man perfektionist, er en tur på dynoen da altid et godt valg for at tjekke om der evnt ka ændres lidt i mappet...
mar 2004
Følgere: 119 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.155
Der er kun en ting at gøre, at afprøve det. Før ved man ikke om det lader sig gøre eller ej
Kort udstødning