{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.998 visninger | Oprettet:

Luftfilterkasse modificering.. {{forumTopicSubject}}

Hey mcg..

Som kendt på ihvertfald suzukier ka det anbefales at skære hullet i luftfilterkassen større for at få et større areal at suge fra og dermed en smule mere ydelse..

Dette rådede ham der ska justere min mc mig også til at gøre..

Dette havde jeg dog gjort inden.. Men tænkte hele tiden på en ting..

Ka man lave sådan et hul for stort? smiley og jeg ka godt tænke mig til at gøre man så stort at kassen er uden gavn har man været for grov.. Men jeg har fjernet noget der ligner 5 mm hele vejen rundt og fjernet snorklen..

Men ka man fjerne så meget at det har minus virkning? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Luftfilterkasse modificering..
  • #1   16. dec 2014 Det der går med 99% sikkerhed galt


  • #2   16. dec 2014 I princippet er der ikke nogen grænse for hvor meget du må fjerne så længe cyklen så bliver justeret til at give den korrekte blanding.
    MEN jo mere du fjerner, jo mere indsugningsstøj kommer der og der kan opstå turbolens i filterkassen som kan have negative konsekvenser.
    Men der findes da masser af filter-kits hvor man helt fjerner top låget og skruer filteret fast på bunden af filterkassen - f.eks. PiperCross

    Men som Racing4fun hentyder til - så skal man sgu vide hvad man gør smiley


  • #3   16. dec 2014 Er det kendt på Suzuki´er at de skal ha mere luft ?? . på hvilke modeller ? ..

    Men okay, hvis det er din 600, hvor der også er sat en anden udst på, kan det godt være at du skal ha´lidt større dysser, eller trimmes lidt om på nåle, osv.

    Jeg tror umiddelbart ikke du skal være bange for at cyklen ikke kan komme til at køre fint, pga. at du har levet større indgang til luften ... smiley


  • #4   16. dec 2014 Som sagt blir den os justeret ind inden den kommer ud og køre igen..

    Høre om mange der gør den slags på diverse suzukier.. Bla sv 650 og sv 1000

    Ja og min egen gsr 600 for den sags skyld smiley

    Racing4fun.es

    Hva bygger du din kommentar på?


  • #5   16. dec 2014 20 års erfaring og over 3000 cykler jeg har kørt på rullefelt..

  • #6   16. dec 2014 Men hvorfor skulle det gå galt? smiley ja ved at du ruller cykler ind osv smiley

    Men derfor må du da os ha fundet nogle små fiduser til at trække en smule mere ud af diverse maskiner? smiley
    Såsom fx det jeg har gang i? smiley


  • #7   16. dec 2014 Lige luftfilter kassen, er nok der de fleste fabrikker, bruger flest kræfter. Dels er lyddæmpning klar nok formålet, men et biprodukt er næsten, altid et ret optimal flow.

    Men star med at regn arealet ud i dine spjældhuse og indgang i luftfilter kassen. Du kommer sikker frem til de stort set er ens.. Jeg har ikke målt efter på din model, men tvivler på der er ret meget at finde.

    Hvis det er luftveje, man vil arbejde med. Så er det gerne volumen i kassen og ikke indgangen, i den der afgør effekten af den.


  • #8   16. dec 2014 Jeg har 38 mm spjælde på.. Så arealet af ø38 ska matche åbningen isnorklen i filterkassen hvis jeg forstår dig rigtigt? smiley

    Det vil jeg da lige starte med så smiley


  • #9   16. dec 2014 ja det er rigtig forstået.. Det er jo ret logisk, max flow er begrænset af hvad spjældhusene kan aftage. Næste del er så at regne ud hvor meget luft du max skal bruger.


  • #10   16. dec 2014 Du skal regne med ca 110 Liter / min pr Hk..

    Så skulle du gerne kunne, holde dig selv beskæftige, med div udregninger de næste par dage ha ha


  • #11   16. dec 2014 Og ved 28" vandsøjletryk, så er resten jo rent børnemad smiley

  • #12   16. dec 2014 Jeg er squ ikk uddannet fysiker eller einstein smiley men et areal ka jeg lige finde ud af smiley

  • #13   17. dec 2014 En hjemmetuning der ikke koster 10 % ydelse er ikke lavet rigtigt !

  • #14   17. dec 2014 Madsen, den første betingelse, for at en tuning lykkes, er det går op på papir.
    Tuning er hverken trolddom, sortmagi eller held, det er 100% matematik. der er INTET der ikke kan beregnes. Men arailet er en god begyndelse..

    Det vigtigste værktøj i et, hver tuning er en lommerregner.


  • #15   17. dec 2014 @Racing4fun.es

    Forstår jeg dig ret at du siger at der ikke er noget at hente ved at modificere luftfilterkasse osv. for de fleste hjemmetunere og at de for det meste er sat ordenligt op fra fabrikken?

    Går det ikke lidt imod normale (ikke dermed sagt du ikke har ret) anbefalinger?

    Jeg kan komme på flere MC modeller de diverse forum "guru'er" mener at der er effekt at hente ved f.eks at fjerne låg/snorkel/m.m. ved luftfilter kassen (Kan man f.eks læse om WR250X og XT660X). Derudover troede jeg egentlig at fabrikkerne oftest sætter cyklerne op efter at skulle overholde støj- og luftforurenings kvoter og ikke maximum effekt.

    Selv kan jeg dårligt nok 3 tabellen, så dette er udelukkende baseret på hvad jeg har læst og ingen personlig erfaring, så giv mig gerne en lektion smiley


  • Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 2 Emner: 22 Svar: 810
    #16   17. dec 2014 Nu skal man jo også tænke på, at selvom spjældene er åbne er ventilerne lukkede en del af tiden, for at opnå den rigtige puls, kan det være en fordel med lidt mindre indsugningsareal. Jeg snakker ikke ræs, men alm kørbarhed.
    Nu leger jeg ekspert, men en af grundene til Big Bang og Cross Plane er et modeflip, er det at 2 cyl skal have luft næsten samtidigt, så laaang pause, der kommer aldrig rytme i boxen smiley


  • #17   17. dec 2014 #15
    Nu kommer det jo meget, an på hvordan man måler effekten, af en "hjemmetuning"
    De fleste er jo så imponeret, af de skide accelerations rullefelte. De viser sådan set bare hvordan effekten er ved en given acceleration. Altså total uden nogen form for kontrol. Udover den modstand, der nu engang er i den, pågældende rulle og effekt. Og som heller ikke er afstemt til noget som helts. Men en ting er 100% sikker, den type rullefelte er verdens mester i vis fanton effekt. Som kun eksistere på det pågældende rullefelt og setup.

    Laver man så det samme forsøg, i en rigtig motorprøvestand. Hvor rullen er udskiftet med en bremse der styre acceleration til eks 500 rpm pr sek. Så vil du med garanti også finde ud af hjemmetuner verden'en er knap så lyserød.
    Jeg siger ikke, man ikke kan finde effekt. Men man skal godt nok, vide hvad man gør.

    Hvis man vil arbejde, med den her slags. Så kræver det man har adgang, til en flowbænk. Der kan simulere motoren's pulser i luftfilterkassen. Min version er mit rullefelt.. Jeg har nemlig en loadcontrol, der kan stablesire 100%. Derfor kan jeg eks holde motoren, ved 10.000 Rpm / fuld gas. Dermed opnå en helt stabile målinger, ved et meget specifik omdrejningstal. Men for at kunne bruge det til noget fornuftig. Så kræver det man ramme samme, gastal / lambda, udstødnings temp (EGT), motor temp osv hver gang.

    #16
    28" vandsøjletryk er det vakuum, man beregner flow ved. Det svare nemlig ca til den effekt som du beskriver. Selv pulsen i flow'er er klar nok MEGET svær at simulere i en flowbænk.

    Nu har jeg aldrig, haft den store tiltro, til trolddom, sortmagi eller held. Så jeg nøjes bare, med at forholde mig til, rå data og helst i Mb størrelsen.

    Det nye setup jeg er ved at få lavet indholde ca:
    Now it has 6/8 analog 0-5V and 8 thermocouples, 12 bit, 50 samples per second.
    And 2 x Load cell channels (16/24 bit)

    But it needs more connectivity. It is envisaged to have CAN communications, 1 bus now, and 2 buses in a future version.

    And also Sportdyno is expanding connectivity (bypassing SP5):
    *Wheather Station
    *OBDII
    *maybe some RS485 or RS422 buses

    For digital input channels:
    *2 x roller channel (pulses)
    *1 x engine rpm channel
    *1 x digital counter (low speed)
    *1 x "PANIC" button

    For outputs:
    2 x brake output (PWM 0 to 5 volt)
    1 x servo (RC pulse or PWM, it can be changed)
    1 x air speed (PWM)

    I think the maximum number of PWMs is 4, but current box does not allow so many connectors

    and for ON/OFF signals
    8 x Relays

    In total there are
    21 x analog IN
    4 x pulse IN
    1 x ON/OFF input
    4 x PWM out
    8 x Relays out

    Total: 38 channels

    Connectivity:
    *1 x RS232 (PC)
    *1 x Ethernet
    *1 x CAN BUS (2 in future),
    *several internal COMs for Bluetooth, remote control, etc


    Selv om jeg har, adgang til alt det her. Så har jeg stadig svært, ved at finde brugbare. Forbedringer i moderne luftfilterkasser, så har nok min tvivl til, ret mange hjemmetunere. Kan gøre det ret meget bedre, end fabrikrene.


  • #18   17. dec 2014 Racing...

    Jeg bliver mere og mere imponeret over din store viden indenfor optimering af mc motorer !! Er du autodidakt eller hvor har du tilegnet al din viden ?


  • Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 2 Emner: 22 Svar: 810
    #19   17. dec 2014 Ja jeg har gået og tænkt lidt.....Nej det er godt at have en med indsigt i forumet, så Racing, hvad mener du om Big Bang, altså det lille O_o, Skal vi til at simulere BB med en urolig gashånd?

  • #20   17. dec 2014 #18
    Nu er det ikke ligefrem den, dybeterlærken jeg har opfundet. Det er bare almindelig logik og gammel viden.

    #19
    Den har jeg udbygge et trind mere smiley Man skal satme ikke gå ned på mangel af hardware.
    Hvis der skulle være nogen tvivl, så er det en PC styret servo. Der kan læse data fra AIM og 2D datalogger.


    profilbillede
  • #21   17. dec 2014 Muligvis ikke, men jeg kan nu godt lide når mennesker har en stor viden på et specifikt felt og ved hvad de snakker om.... Selvom de ofte taler for døve øren

  • #22   17. dec 2014 Det med at tale for døve øre, det kender jeg sku alt for godt.

  • Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 2 Emner: 22 Svar: 810
    #23   18. dec 2014 Tal tal, vi suger til os. Noget er bare svært at forstå for os perlegrusere smiley

  • #25   18. dec 2014 #23 Er det min mening om, bigbang motore du fisker efter ? Hvis ja, så kan jeg kun se fordele i dem. Altså dem af dem som kan holde.. Men en af de store fordel, er ganske klart belastningen af dækket. Jeg har montere IR sensore og dæk køler på rullefeltet. Og her kan jeg meget let se forskel, på den køle tid jeg normal bruger.

    profilbillede
  • #26   18. dec 2014 Hej Jeg lavede om på hullerne på min Bandit selv efter indkøring hos Midtfyn mistede jeg lige 9 HK, så der blev købt en ny brugt igen

  • Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 2 Emner: 22 Svar: 810
    #27   18. dec 2014 Ja der kan man se.
    Ang. 25 Jeg betvivler dig ikke, men en 4 cyl har med 10000 rpm over 300 arbejdspulser i sekundet, hvis en af disse så er forskudt 1/3 omdrejning vil den opnåede pause være 1/1000 sek. Det skal dækket så reagere på, efter det hele er udjævnet gennem transmissionen smiley


  • #28   18. dec 2014 Jeg vil lige komme, med mit input til den sag. I 99 fik jeg en ny Yamaha xjr 1300. den fik et nyt, luftfilterkasse låg, filter, lidt indmad til karburator, og tændning. Det gav en del ekstra hk pg moment, men havde jeg kun ændret luftfilterkassen, havde nok ikke virket efter hensigten. Kan ikke huske hvad det gav af hk, men damm den trak godt efter det.

  • #29   18. dec 2014 Mener det var FV som sagde at GSXR1000 K7/8 havde en meget fin luftfilterkasse ab fabrik, så det tager jeg bare for gode varer.

  • #30   18. dec 2014 Hmmmm...

    Nu blir det squ svært smiley


  • #31   18. dec 2014 Google airbox modification og mc model, så kommer der nok nogen tips.

  • #32   19. dec 2014 Et andet synspunkt ! . Mc´er sgu ligesom alt muligt andet, Knalleter, scootere ,biler osv .. : hvem fanden gider at ha´en standard, out of the box dims !? .. drengene vil sgu da ha´lavet noget om, og bygget noget med deres personlige præg !!

    Det værste der kan ske, er vel at man må lave det om igen hvis det ikke virkede smiley


  • #33   19. dec 2014 Men træls at modde på airbox og den så giver 2 hk og 2 Nm mindre smiley

  • Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 2 Emner: 22 Svar: 810
    #34   19. dec 2014 Ja det har du ret i Morten, og får den så en effekt der kommer i klumper, tror vi den sparker røv smiley
    Men sjovt har det været..


  • #35   19. dec 2014 arhh så køb da den gsxr 600 motor 2004 og sæt i smiley

  • #36   19. dec 2014 Gjorde jeg ligne blev det squ en 750 elias g smiley

  • #37   20. dec 2014 # 34 .. ja !! lige netop .. smiley .. .Der er aldrig et øje tørt, når man har kreeret sit eget lille "turbo-boost" ... fuck I røven om den så har mistet 7HK og 32 MN under 5000 rpm, og "tøver lidt" mere med at trække ud på toppen ... Det var SJOVT og den lyder fedt !!

  • #38   20. dec 2014 men uden pis, Det er sgu da bedre at være modig nok til at prøve noget, og federe hvis der er nogen som gider at vejlede een lidt I en retning så man lærere lidt mere ..

    R4fun er jo bare røv nederen, han har snydt, og ved det hele på forhånd ! smiley

    Fuck lortet, jeg går ud og saver hele luftfilterkassen af ,in gamle CBR600, så den brøler noget mere, og så får den et cross styr .. så kan den lære det !!


Kommentér på:
Luftfilterkasse modificering..

Annonce