{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.754 visninger | Oprettet:

simon V
simon V
Tilmeldt:
20. jan 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14

125cc Motorcykel skal have flere heste {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen!

Jeg står og skal have en 125 som gerne må have lidt flere heste, den står med 15 heste og så vidt jeg ved så ligger 125cc mc'er med 25-35 heste hvis de ikke er begrænset. altså den skal jo ikke tunes der skal bare låses op for den! så mit spørgsmål til jer er: hvor sidder disse begrænsninger? tak på forhånd smiley

Mvh Simon


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  125cc Motorcykel skal have flere heste
  • #1   20. jan 2015 2 taktere kan sagtens have op mod 30 hk på 125ccm. 4taktere derimod, de skal pumpes hårdt for at nå 20 hk. hvilken cykel drejer det sig om?

  • #2   20. jan 2015 Tvivler meget stærkt på at den er begrænset fra 25-35 heste, med mindre det er en 2-takter..
    Hvorfor køber du ikke bare en 250 ccm hvis du vil have flere hk ??
    Men hvilken MC er det du mener er begrænset ?


  • simon V
    simon V Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #3   20. jan 2015 fik lige formuleret det forkert, det selvfølgelig 2-taktere jeg mente med mange heste. men det er 4 takter jeg skal have låst op for. vil ikke have en 2 takt 125 da de lyder som en knallert. og kan ikke købe en 250cc da jeg max på køre på 125 som 18 årig. der må heller ikke drosles fra større cc


  • simon V
    simon V Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #4   20. jan 2015 Så for at gøre det kort, så det en 125cc 4 takter med 15 heste som der skal låses op for smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #5   20. jan 2015 Hvilken MC er der tale om?

  • simon V
    simon V Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #6   20. jan 2015 Enten en hyosung 125 gt/gtr eller en honda cbr 125

  • Claus H
    Claus H Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 127
    #7   20. jan 2015 Køb noget større .. Men hvis du finder nøglehullet og nøglen, der 'låser' en motorcykels hestekræfter op, så sig til, det er da nyttig viden for os alle smiley

    Ironi kan forekomme..


  • #8   20. jan 2015 Jeg tror der er nogle der har bildt dig noget ind.. 4-takts 125`ere er lavet til at være billig og økonomisk transport, og er derfor konstrueret med ca. 12-15 heste, da det giver det optimale forhold mellem tilstrækkelig motorkraft og god benzinøkonomi. Man kan godt begynde at smide performance dele på, men udgifterne hertil kan slet ikke svare sig i forhold til den beskedne kraftforøgelse du måtte opnå.

  • #9   20. jan 2015 Simon, du ved godt, at A1-kørekortet begrænser dig til 125 ccm OG 15 hk, ik'?

  • simon V
    simon V Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #10   20. jan 2015 okay, det er mig der har misforstået det så, troede godt man kunne gøre noget ved 4 taktere ligesom 2 taktere, selvfølgelig ikke på samme måde men i ved hvad jeg mener. så vidt jeg har hørt så laver man ikke 125 til økonomisk transport, men fair nok. jeg vil gerne købe noget større, meget gerne. men på grund af den nye lov så kan det ikke lade sig gøre

  • Claus H
    Claus H Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 127
    #11   20. jan 2015 Om du køber noget større, eller tuner en 125cc. Gør ingen forskel. A1 er stadig begrænset til 15hk

  • simon V
    simon V Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #12   20. jan 2015 det ved jeg godt, jeg har styr på alle regler der er så det behøves i ikke kommenterer mere omkring.

  • simon V
    simon V Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #13   20. jan 2015 og som jeg har fået ar svar, så er 125 4 takter simpelthen bare lavet med 15 heste og de er ikke droslet eller hvad? der må da være et eller andet man kan gøre?

  • #14   20. jan 2015 Nej det er også rigtigt at 125 markedet mest henvender sig til unge med A1 licens efter de nye regler trådte i kraft. Yamaha MT-125, YZF R-125 og KTM Duke er ikke som sådan økonomiske pendlermaskiner, hvilket en YBR 125 nok egner sig bedre som. Man kan også godt "gøre noget" men det bliver bare latterligt dyrt i forhold til opnåede HK. Der sidder ikke begrænsninger i en 4-takts 125'er, som jeg fornemmer at du fisker lidt efter. De 12-15 HK er et resultat af motorens designmæssige konstruktion.

  • #15   20. jan 2015 Det er korrekt. 125 4 takt er ikke droslet. Hvis jeg borede min op, smed ny knastaksel osv osv. ville jeg maks kunne få 20 hk ud af det...

    Det virker ellers ikke til at du har særlig godt styr på reglerne... Om du kører på en 2 takt 125cc, med 34 hk, eller en hayabuse med 200. Det er den samme bøde!

    Køb du bare den hurtigste knallert du kan finde, så du kan fortælle alle dine venner at den går fra 0-100 på 3 sekunder og kan køre 300 på toppen, for det er tydeligvis det du er interesseret i.

    god dag.


  • #17   20. jan 2015 #14 min yzf r125 er måske ikke bygget til at køre langt på literen, men det er der vidst ikke nogen der har fortalt den. Min går i hverfald snildt 40 km/l. smiley


  • simon V
    simon V Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #19   20. jan 2015 Hej stig jeg har styr på reglerne, men som så mange andre her i Danmark synes jeg det er noget pjat med de nye regler, og mange tak for jeres hjælp indtil videre.

    Hans du kan godt lukke låget og smutte herfra hvis du ikke har noget fornuftigt at sige!


  • #20   20. jan 2015 Simon, hvis det ikke allerede er faldet dig ind, er det faktisk dig der irritere os, så bedrevidende som du er, uden at ha noget at have det i. Så måske det er dig der skulle smutte herfra, hvis DU ikke kan tåle lidt kritik! Det er trods alt et forum hvor folk deler deres meninger, ligesom f.eks. Hans. At du så vælger at køre uden for lovens grænser, er helt op til dig selv og ikke noget vi er specielt interreseret i...

  • #21   20. jan 2015 Som Jens E siger kan du smide 5000k-10000k efter den i big bore kit, udstødning osv. Så kan du nok få 2hk mere ud af den.

    Jeg vil dog sige at det er en umulig opgave hvis man ikke kan finde ud af at læse sig til det selv smiley


  • #22   20. jan 2015 Du mener du har styr på reglerne, og alligevel vil du bryde dem ved at tune din kommende cykel til over de 15 HK...

    Hvorfor så ikke bare købe en større cykel nu du er i gang med at bryde loven..

    Bare husk færdsels loven kan være dyr at danse med.. smiley


  • #23   20. jan 2015 Simon skriver at han i forvejen er bekendt med reglerne, så synes i stedet vi skal forklare ham hvorfor det ikke kan svare sig, udover bødestraffen. Når det så er sagt, så kan det godt svare sig at holde en sober tone hvis man en anden gang har brug for hjælp og rådgivning. Simon, jeg vil anbefale at du ser den her video, den giver et godt overblik over 125 markedet, hvis du ikke allerede har set den: http://m.youtube.com/watch?v=gP9SdEq08V0

  • simon V
    simon V Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #24   20. jan 2015 Stig, for det første så er jeg ikke bedrevidene, jeg har ikke haft mc før og det er derfor jeg søger hjælp. for det andet så vil jeg gerne have alt det kritik kan komme med, men det at jeg vælger at gøre med min mc det kommer da ikke folk ved? og ja jeg bliver lidt sur hvis folk som hans begynder at kalde mig ting fordi HAN ikke kan lide hvad jeg beskæftiger mig med. tak!

  • #25   20. jan 2015 Bum Bum, Det lyder lidt som om der er nogen der ikke helt moden nok til at skifte knalleteren ud med en mc

  • #26   20. jan 2015 4T 125ccm og 15HK .. Begrænset hvad du kan hente der og det vil helt sikkert gå udover holdbarheden og ikke mindst evt. garanti hvis det er ny cykel du vil have

    2T er vejen frem i de små CCM hvis der skal hentes flere HK


  • simon V
    simon V Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #27   20. jan 2015 Jeg prøver lige at se videoen andreas tak for det smiley

    Tommy det er du helt velkommen til at synes, tak for hjælpen...

    Paul, jeg har også kigget lidt på noget Honda Nsr og lignende, men jeg synes de lyder hen i vejen at noget knallert. er selv lige kommet af med en derbi senda 50cc smiley


  • #28   20. jan 2015 Så er du jo vant til lyden ..

  • simon V
    simon V Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #29   20. jan 2015 ja, de kan man godt sige smiley men det at få en 125cc 2 takt, og så man kommer ud at køre på den hvorefter nogle måske spørger hvilken knallert det er ville ikke lige være så fedt. der er jo så mange knallerter efterhånden som er efterlignet motorcykel. jeg synes personligt også at 4 takt lyder bedre. har kørt cross i mange år

  • #30   20. jan 2015 Tror vi burde hæve aldersgrænsen for MCgalleri op til 20. smiley

    Det burde sortere de værste scooterfjæs fra.


  • #32   20. jan 2015 som de andre siger:
    det er for dyrt og besværligt at tune en 4t 125cc, også er det ikke mindst ulovligt i forhold til A1.
    så vil du alligevel være kriminel og bryde loven, hvorfor så ikke bare købe en større MC fra start af. det er dog på ingen måder en opfordring til at bryde loven.
    men udover det, så startede de fleste af os herinde på galleriet på væsentligt større motorcykler end 125cc.


  • #33   20. jan 2015 Åhh ja den forfærdelige frygt for at andre tror man har en knallert, så er kørekortet og cyklen jo bare spild af penge! Du kan evt montere spillekort i hjulende, det kan give en lidt "større" lyd så du måske kan snyde dine "knallertkendere" smiley

    Ej spøg til side - min personlige mening er at andres holdning til min maskine er fuldstændigt ligegyldig, det er min motorcykel så det er mig der skal være glad for den.
    Og jeg synes du skal tænke det samme - lad vær med at købe motorcykel efter hvad andre tænker om dig og hvis dine venner ikke vil kendes ved dig fordi de tror du køre knallert så find nogen andre venner...

    At de nye regler er fjollede er vi sikkert mange som er enige med dig i og hvis du vil bryde loven er der ingen her som kan forhindre dig i det (hvor meget vi end synes du burde lade vær). Men at tune en 125cc 4 takt maskine lyder, som mange andre allerede har sagt, ikke som nogen økonomisk attraktiv løsning. Så hvis du absolut ikke vil nøjes med de lovlige 15hk, er det nok bedre at købe en 125cc 2takt eller finde en 250cc 4takt.

    I forhold til at køre en 125cc havde jeg en CBF 125 med 11hk i 3 år og der er da ikke nogen tvivl om at det er lidt sjovere at køre på min nuværende CB500 med 57hk (som i nogens øjne er langsom), men jeg havde alligevel mange hyggelige/sjove køreture på den lille maskine! Og så koster det bare latterligt lidt at holde de små 4takt 125'ere kørende (så du kan spare penge op til en større mc når du kommer dertil)...


  • #35   20. jan 2015 125ccm ER en knallert smiley (Kommer det fra ham der køre 175ccm)

  • #36   20. jan 2015
    Du kan godt hente et par hk med et bigbore kit.
    Det behøver ikke koste 5000...


    Møgunger med pensionsopsparinger..


  • #37   20. jan 2015 Øøh, big bore kit koster altså. Især hvis det er en cykel med sprøjt og der også skal en eller anden slags fuel commander oven i hatten til at give den mere at leve af. Taler af erfaring. De fleste fuel commandere koste i sig selv ikke under 2000.

    Men hvis han selv kan lave det / er gode venner med en der kan, så kan det måske godt lade sig gøre at få smidt et big bore kit på for under 5000kr.

    Men men men, når knægten ikke engang selv kan finde ud af at google sig til de mest basale informationer, tror du virkelig så at han har evnerne til at få bygget / købt et big bore kit, installeret det og få kværnen op og køre stabilt uden at prisen kommer over 5000? Han ved jo ikke engang hvad det er for nogen ting der tales om!

    Jeg tvivler på det kan lade sig gøre...men hvis du har en super billig løsning så en person der mangler helt basal viden på MC området kan få smidt big bore kit på sin cykel og få den til at køre stabilt for under 5000kr, så vil jeg da gerne høre smiley


  • #38   20. jan 2015 Sådan et 170cc kit til 2700 på ebay.

    Er det med alm karburator så skal der vel bare dysses om.


    De fleste 16årige med knallerter er lige så håbløse.
    Men alligevel formår de at montere bigborekits karburator varioer koblinger
    Få det hele til at spille sammen ved at indstille hoveddyse squish variorullee trykfjeder trimfjedre osv


    Jeg kan ikke se kompleksiteten i at smide et bigbore kit på sin 125'er

    Jo hvis den er pisse dyr og lækker og med alle mulige fine stumper smiley

    Men sådan en ybr125.

    Det er jo bare en knallert


  • #39   20. jan 2015 Hmm ja

    Kan se de fleste er med indsprøjtning.
    Det er nok ikke helt så lige til som jeg går og forestiller mig

    Men verden er fuld af overrasker. Selv om man lige har fået sit livs overraskelse så fortsætter det

    Her er lidt flere småoverraskelsef ift emnet
    http://www.billig-scooter.dk/showthread.php?tid=6985


  • #40   20. jan 2015 Mc Atsi De formår at montere det ja .. Men satme ikke at indstille dem..

    Nu har jeg de sidste 12 år selv gjort en del i tun og trim af div og været ude og have det sjovt på bane til træf og fået testet evnerne i at skrue når scooterne kom på rullefelt .. Langt under 50% af div 16 årige knægte der forstår sig på indstillingen.. Bare de larmer a H til og har et kæmpe skumfilter på så tror de jo selv de render 150+++kmt og har 20-30 HK ..... Når alt kommer til alt så render de knapt 100kmt og har 10-11hk


  • #41   20. jan 2015 Nu du siger det.
    Jeg har nok overvurderet evne/krav ratioen.

    Og trådstarters ytringer er indrømmet ikke... lovende smiley


  • #42   20. jan 2015 Men det er der nu også mange af svarene der ikke er smiley
    Mine egne svar inklusive.

    Tror et gennemsnit vil være at tage for gode varer smiley


  • #43   20. jan 2015 hvis du absolut skal køre ulovligt, så køb den her, og få den synet med en 15hk begrænsning:
    http://www.dba.dk/yamaha-tdr-125-ccm-31-hk/id-1010826818/


  • #44   20. jan 2015 Til Hans Henrik fra Hjørring : det er måske mere i orden at peppe din gamle Kawasaki op , bare fordi at det er en 1000 ccm ? Der er da vist også en 20 procents overskridelse der . Snak nu ordentligt til folk .

  • #45   20. jan 2015 Havde en Haojin hj 125 (Honda cg 125 kopi) - men anden karburator og gearing kunne man få vis køreglæde ud af den. Men topfarten kom sjældent over 110.



  • #46   20. jan 2015 anyway - en stødstangsmotor en næsten umulig at tune - så hold dig fra en sådan en!

  • #47   20. jan 2015 Stod jeg som 18årig med A1 kort og lyst til noget der kunne lyde af lidt så ville det blive en sachs madass 125ccm

    De render lidt over 100kmt lyden er BRUTAL iforhold til størrelsen også er de ret så underholdende at køre på

    De er dog ikk ret store og dur ikke til langkørsel .. Får hurtig ondt i røven nul bagage plads og nul dækning for vinden
    Fordelen hvis man bor i lejlighed er at den er sku ikke større eller tungere som den kan hives op af trappen og stå i stuen smiley


  • #48   20. jan 2015 Eller sådan en her

    Jeg synes den er lidt som et helårdsæk.
    Ikke særligt adræt, ikke særligt praktisk, ikke særligt komfortabel.

    Men den er sjov at dreje på, den ser godt ud, og den er ikke så dyr.
    http://suchen.mobile.de/motorrad-inserat/gilera-dna-125-ahrensb%C3%B6k/204381801.html?


    profilbillede
  • #49   20. jan 2015 Og så kan der monteres dele fra storebroderen så den får en effektforøgelse der er til at mærke.

  • #50   20. jan 2015 Hej Simon.
    Jeg har ligeså en Yamaha R125(dejlig cykel givet størrelsen forresten).
    Men som det tidligere er nævnt, er straffen for at køre for stor cykel, altså over de 15 heste, den samme, uanset om det er en 125 cc eller 500. Så hvis du absolut vil køre en hurtigere end du må, så køb da hellere end der bare er større.
    Hvis du begynder at bore cc'en op osv. bliver cyklen jo heller ikke nem at sælge, desuden hvis og hvis den skal synes, f.eks. ved ejerskifte, skal du jo sørge for at den bliver std. igen.
    Jeg er selv træt af ikke at kunne køre mere end sølle 15 hk, men skulle jeg endelig bryde loven, havde jeg heller købt en 2t eller 250 cc ninja. når det er sagt, så husk at tænk på at det kan resultere i at din forsikring ikke vil dække, skulle du køre sammen med f.eks. en cyklist, pludselig kan du så stå med en erstatning der vil følge dig resten af livet.
    Skulle du ombestemme dig og holde dig til de 125, kan jeg helt klart anbefale r125, Cbr 125 er også en fin cykel at køre på, men Yamaha'en kører i min optik en smule bedre.

    Mvh


  • #51   21. jan 2015 jakob j .. Man kan så vende den lidt .. Hvad er chancen for at de finder ud af at en 15hk 125ccm er "tunet" med lid flere CCM og HK ? .. De har jo ikke ligefrem et rullefelt med på kontrol der kan måle den slags hvis man bliver stoppet.. Det rullefelt de har med til scooter/knallert måler udelukket hastighed så den kan ikke bruges

    Tager de ham på en 250ccm eller andet der ikke må køres med A1 så falder hammeren

    Men fint med de nye regler for MC kort..Bare div aldersgrænser der er helt galt

    A1 fra 16år burde det hedde også et max antal HK fra 18 til 20/21 år også fri derefter


  • #52   21. jan 2015 AM samme aldersgrænse som A1

    AM til og med samme aldersgrænse som B/C/D +E



    profilbillede
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #53   21. jan 2015 #50 - Nej det er din kaskoforsikring der kan bortfalde - ikke din ansvar.

    Så det passer ikke hvad du siger. Det er kun regningen for hans egen MC han kan ende med at stå med selv.


  • simon V
    simon V Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #54   21. jan 2015 Tak for alle jeres svar, det har virkelig hjulpet smiley jeg tror i sidste ende bare jeg nøjes med en 4-takter og så må jeg jo vente de 2 år det tager inden noget større. også en hånd til jer negative som ikke har andet en brok, jer skal der også være plads til... smiley nogen som har noget erfarring med hyosung 125cc?

  • #55   21. jan 2015 Det ville nok hjælpe hvis du oplyste hvilken model der var tale om.

  • simon V
    simon V Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #57   21. jan 2015 Står længere oppe nikolaj smiley

  • Claus H
    Claus H Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 127
    #58   21. jan 2015 Men husk nu at hvis drømmen er en ny hyosung gt125, så er de 'nye', du køber i dk 5 år gamle! De er overgemte, og produceret i 2010.

  • #59   22. jan 2015 Er jeg helt forkert på den hvis det du fisker efter er cdi begræsningen der sidder på en 4 takt scooter?? Det findes desværre ikke på MC. 4 takts mc er bygget med de heste de er opgivet til og ikke ligesom på scooter hvor de uden for Danmark ikke er begrænset smiley ret mig hvis jeg er gal på den. Jeg ville selv vente til A2 kortet smiley

  • #60   22. jan 2015 Er der ikke noget uskrevet regel omkring ,at nogle Drengebørn imellem 16 til 22 år, har laaaange perioder med out of order ,i den øverste etage ? bare en tanke smiley

  • #62   22. jan 2015 Hold dog op med at mobbe den unge mand, han har da ikke gjort nogen noget, bare fordi han er lidt kæk. Hans uvidenhed kan da heller ikke ligges ham til last, da han jo netop søger viden her i forum. Godt at han er fræk nok til at give igen, når de gamle ikke er tålmodige nok, og absolut skal give udtryk for det.

  • #63   22. jan 2015 Heisan.
    Jeg er bange for, at vi gamle her på forummet kommer til at fremstå som forstokkede, konservative, fordomsfulde (noget vi ofte klynker over at andre er overfor mc kulturen) og ikke særlig inkluderende.

    Jeg tror mange af os har bakset med samme overvejelser, større mc eller tuning. Det var bare 100 år siden, og der var aldermen ikke et issue.

    Simon. Som tidligere nævnt, må du gøre op med dig selv om du vil køre lovligt, eller tage risikoen.for straf. Hvis du vælger ikke at køre lovligt, kan det aldrig svare sig at kaste penge efter en lille billig maskine, køb en større og se dig over skulderen.
    Jeg ved godt hvad jeg ville vælge, men tør ikke udtrykke det her af frygt for represalier.

    God vind.


  • #64   22. jan 2015 Flot svar Jesper M

  • Casper F
    Casper F Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 53
    #65   22. jan 2015 Du burde overveje en 125cc 2T måske lyder de som knallerter men hold kæft hvor er de sjove at køre på! ihvertfald min erfaring med min Cagiva Mito! smiley Desuden så lyder sådan en 2T jo heller ikke dårligt... det er bare fordi en knallert også er 2T smiley

  • Preben P
    Preben P Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #67   22. jan 2015 Hej Simon
    Når du har læst dette kan du kalde mig hvad som helst jeg er desværre bedøvende
    Men det er netop på grund af at der er alt for mange store drenge som dig at reglerne for at i kun må køre små maskiner er lavet jeg har set adskillige der har indløst det forjættede pap og tror at nu er de frie fugle de kan bare men nej de har nul og nix erfaring og den smule de evt ville ha fra da de kørte knallert har de glemt hurtigere en deres nye mc kan køre hold dig nu til reglerne og få dig lidt erfaring det vil du få så meget mere glæde af sener


  • #68   22. jan 2015 I griner måske af de små 125-knallerter, men det er sgu' mig der i sidste ende griner af jer.

    De er fantastisk sjove, kvikke og adrætte.
    Jeg beholder ihvertfald min når jeg opgradere til noget nyt. smiley


  • #69   22. jan 2015 Hør lige "Simon" har du ikke været herinde før under andet navn og brugt folks tid på ligegyldigt pjat.
    Hvis du har kørt cross i "mange år" !!!!!!! ved du jo alt, hvad der er værd at vide om dit spørgsmål.
    Det er utrolig flot, at så mange har gjort sig seriøse anstrengelser for at hjælpe dig!!!!


  • #70   22. jan 2015 Sjovt, jeg har læst hele denne tråd, og jeg mener altså ikke at Simon har opført sig umoden, eller gjort noget for at spilde nogens tid, han har stillet et spørgsmål der var relevant, fordi han ikke havde viden om emnet. Jeg synes det er utrolig umodent at klandre nogen for det.

  • #71   22. jan 2015 Halløjsa. smiley

    Imod, hvad andre siger, så findes der 125cc'ere der er begrænset. Min Kymco K-pipe 125 med 8 hk er af en eller anden grund designet med nogle begrænsende elementer.
    Første begrænsende element er at karburator og studs er 17.5mm i diameter, hvilket giver en lufthastighed der er begrænsende fra 6.500 omdrejninger på trods af at topfarten på 90 km/t ligger ved 10.000 omdrejninger. Beregningen er dog idealiseret idet der er antaget at motoren kan suge sin egen volumen fuldstændig og da der er set bort fra at luften "binder" til væggene i indsugningen. smiley
    Den næste begrænsning i mit tilfælde er knastakslen, hvor udstødningsventilen åbner meget længe før nederste dødpunkt og indsugningsventilen ikke er åben i hele indsugningstakten men kun 161 grader. Derudover er der intet ventiloverlap. smiley
    Som en mulig tredje begrænsende element har udstødningen en meget lille diameter, men jeg har hverken målt specielt meget eller lavet nogen beregninger for at undersøge om man kan kalde den for en begrænsning og om det i så fald ville hjælpe med nyt forrør, lyddæmper eller udskiftning af begge. Jeg har dog set en dynometermåling, hvor en absorbanslyddæmper på det originale forrør gav 5% forøgelse af kræfter. smiley

    Så der er tilfælde, hvor 125cc maskiner er designet til at have færre kræfter end deres motor oprindeligt er tiltænkt, men om din er en af dem er ikke til at sige. Umiddelbart lyder det ikke suspekt at en moderne 125cc'er har mellem 12 og 15 hestekræfter.
    Uden helt at vide, hvad ingeniørerne har tænkt da de har designet disse motorer, så kan vi i hurtigt se at de har et krav om mindst at kunne overholde Euronorm 3 i forhold til emission. Da det er billigere at have en katalysator til at fjerne kulmonoxid end en der skal fjerne NOx'ere kan man derfor tro at de for at holde prisen nede har sørget for en lavere fyldning af cylindren, så udstødningsgasserne indeholder færre NOx'ere. smiley


  • #72   22. jan 2015 Hejsa
    En tunet 125 med flere hk, eller bare en lidt større maskine koster vel det samme , hvis politiet stopper dig, så nøjes med en lidt bedre maskine, som du også kan bruge senere uden at skulle bruge tid på at sælge den" gamle"
    A2 kortet gælder vel til max 48hk, så finder du en maskine dertil , så er du godt kørende i nogle år endnu
    Køber du sådan en lille lortemaskine , kan den være svær at komme af med..
    Kør ordentlig og hils på andre mcére er god stil.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #73   22. jan 2015 Men han har kun A1 kortet, ligesom...

  • #74   22. jan 2015 nemlig, og det gælder jo heller ikke til tunede 125, eller til mcére med flere hk end 15 hk..
    så A1 kørekortet gælder jo ikke til nogen af hans ønsker, så man kan vel lige så godt tage springet til næste klasse, og så er der kun 2 år og en prøve , så køre han lovligt igen.
    Det bedste ville være at være lovlydig, men det er der ikke mange som ville på de små lortemaskiner, 2 taktere sætter sig i stemplet og 4 taktere mister pusten op ad bakke og på lige vej


  • #75   22. jan 2015 #60
    Det er ikke kun de 16-22 årige der har det problem, det er noget der forfølger en del mennesker hele livet her i dk ,og de fleste af dem ender som politikere og gennemfører alt andet en gennemtænkte regler for alle os andre i forsøget på at opnå status som ultimativ pestilens for mennesker.
    Feks de nye kørekorts regler.

    Mht at tune en 125 firtakter dont køb lidt flere ccm hvis du vil have lidt mere lyd og fart,evt rod lidt i hvilke støre motorer der vil passe i en 125er stel så du får en sniger og så gem original motoren til syn.du nævnte selv du havde kørt derbi senda den kan jeg da huske at kawasaki kx 80er crosser motor passede i stellet og var billigere og hurtigere en de fleste tun kits til den,google den model 125 du kan lide designet af og så se hvad der dukker op af resultater for der er helt sikkert andre en dig der har haft samme ide.
    Held og lykke med projektet og hvis du opretter den herinde med opgraderet motor så lad være med at skrive det for der er helt sikkert en flok gamle grumpy (mænd) som får ondt i røven over det,du ved det der jantelovs halløjsa om du ikke må køre hurtigere en deres dt175er smiley


  • #76   23. jan 2015 Køb hvad du har lyst til. Lad ikke en absurd lovgivning bremse dig hvis du virkelig brænder for det.

    Hvis du vil have et eksempel kører jeg 510cc med A1 kørekort. Havde ikke lyst til at vente 4-6 år, så jeg købte min ultimative drømme MC og kørte på den, på dagen hvor jeg blev 18 (efter bestået køreprøve selvfølgelig).

    Kør pænt og lad være med at lave dumme ting på offentlige veje. Så er chancen for at blive stoppet minimal.


  • Casper F
    Casper F Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 53
    #77   23. jan 2015 Det er snart værre end scootergalleri det her...

  • simon V
    simon V Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #78   23. jan 2015 Tak, er meget taknemmelig for jeres hjælp, og tak til jer der forstår mig i modsætning til dem som får ondt i røven af det! Jeg ved ikke helt hvad jeg gør, men at tune en 125cc 4-takter har jeg droppet, så noget større fra starten kunne måske være løsningen.

    Henning N nej selvfølgelig har jeg ikke det, jeg har ikke vidst før for nogle dage siden der også var motorcykelgalleri. forstår ikke hvorfor du skal brokke dig sådan?

    Tak baddi, har også set de 125cc kymco mc'er, lyder godt det du har fået lavet. men det er næsten samme begrænsninger som på nogle knallerter. har tænkt lidt på at skifte tandhjul. smiley

    Lyder godt malte V, det kunne også overvejes men af hvad jeg hører så bliver mc'er stoppet meget oftere idag som for nogle år siden. ret mig hvis jeg er forkert på den. det kunne også godt overvejes at købe noget større. smiley


  • #79   23. jan 2015 Hej Simon.

    Tag dig ikke af de folk som ikke har andet at lave end at kritisere dit ønske om at få lidt mere ud af sådan en lille MC, også selv om det ikke kan betale sig. De har sikkert glemt alt om at de brugte alle deres surt opsparede flaskedrengspenge på at få en gammel overskruet Yamaha 4-gears til at løbe 80 da de var 16. Hvis de samme latterlige MC-regler glædte da jeg to kort (for små 12 år siden), så havde jeg virkelig også prøvet at være lidt kreativ. Og, ja, hammeren falder hvis man bliver snuppet, men hvor meget 'MC-følelse' er der lige ved at futte rundt med 15hk. Gør det du vil hvis du er parat til at betale hvad det koster på begge fronter.

    Og igen, dit indlæg er helt fint at poste herinde, det er kun dem med alt for små sko som føler sig trådt på.

    Go' vind


  • #80   23. jan 2015 Simon der er en del herinde der har glemt hvordan det var at være i din alder ??

    Men køb en 125 cc 4t eller 2t svingged og lær at køre sving, evt en Sachs Mad Ass eller lign den har har så meget personlighed at den ikke kun ligner en alm motorcykel der er blevet kogevasket

    Og hvis du vil køre stærkt så køb en banecykel og kør svingkursus eller dragrace.
    Der er mange herinde der kan hjælpe dig igang med det.


  • #81   23. jan 2015 MHT at blive stoppet på MC, så sker det meget sjældent hvis du kører ordentligt. og hvis du endelig bliver stoppet og har kørt pænt, så skal der en sur betjent til for at man ikke kan snakke pænt med ham, og han nok lader dig slippe med en advarsel.
    men som sagt så kræver det du har kørt pænt.
    jeg havde helt sikkert ikke overholdt den 15hk regel, jeg havde nok købt en 125 2T og så kørt den udroslet med de ca. 30 hk. for bliver du stoppet kan betjenten ikke umiddelbart se om den er droslet eller ej.

    men kør pænt altid smiley


  • simon V
    simon V Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #83   24. jan 2015 Hej dennis, det ikke kun farten jeg tænker på, det også det at man har en større mc altså flere cc. også mest pga. lyden og optrækket. jeg kan selvfølgelig lave om på tandhjul på en 125cc men tror ikke det vil give det helt store smiley

Kommentér på:
125cc Motorcykel skal have flere heste

Annonce