{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.237 visninger | Oprettet:

Årets sidste tur {{forumTopicSubject}}

Sad og kiggede på lidt forskellige tuningsmuligheder til min TZR125RR, da jeg efter have kørt på den i en sæson var blevet rimelig træt af den er så sløv som den er. Steneren at skulle ligge som en anden MotoGP kører bag kåben for at overhale andre biler på motorvejen med 150km/t. Man føler sig en smule dum når man ligger helt ned bag kåben med maven klister til tanken, håndtaget i bund, skrigende 11000RPM, for så at kunne læne hovedet til venstre for at kigge ind på en eller anden morfar der cruiser afsted.
Men med stor erfaring for tuning af scootere og 2-taks motore generalt gik jeg i gang i min jagt på lidt mere power.
Udvalget var der ikke det store af. Med en i forvejen 32mm fladspjælds karburator var der ikke meget at hente der. Man kunne få Boyesen membranplader, men ud over et beskedent bedre mellemtræk var det heller ikke valget.
Så var der lidt forskellige expantionsudstødninger, men prisen taget i betragning foretrækker jeg at udvikle nogle nye expantionskamre i Mota for derefter at få en kammerat til at lave dem for mig. Dette var heller ikke vejen frem, da der sidder en ganske ok expantionsudstødning på i forvejen.
Var ved at løbe tør for ideer, da jeg faldt over et bigbore kit fra Italienske Athena på 170cc, desværre var prisen 4500kr "Shocked"
Fandt dog et eksemplar på ebay.de til en mere favorabel pris og endte op med at købe det. Modtog kittet og blev lidt skuffet. Portene var ikke mere større end i det originale, så mine forventinger dalede lidt, men det blev alligevel monteret med det samme da jeg fik det hjem. På med et frisk tændrør, noget kølevæske og benzin. Vroom så sprang den i gang, dejligt at hører den igen, da den har stået lidt stille pga. det kolde vejr. Fik varmet den godt op og ud for at se om der var mere spark i den. Der var knækket et plastik hjul til powervalven, så havde bare drejet den til åben. Drejer håndtaget og den er bare max død, øvøv. Hmm tænker det er sikkert pga. powervalven står åben den har mistet bundtrækket. Lader den løbe lidt længere med fuld gas, men ved 8000RPM vil den ikke rigtig mere.
Kører noget trist hjem og tænker, sikke et spild af penge. Tager mig dog lidt tid til at lige at kigge på den og opdager powervalven er smuttet tilbage til lukket.
Drejer den tilbage til åben og får hurtigt lavet et beslag der holder den på plads, ud og prøve igen =)
Hmm totalt død igen =( Men så rammer den 8000RPM og den skyder forbi redline (11000RPM) inden jeg når at skifte gear og andet gear er rendt ud da jeg skifter, i tredje med den og nålen går i op i redline igen i fjerde og den bliver ved med at trække. Super nice, fik præcis det jeg ønskede, meget mere power =)
Nu kan jeg trygt sætte TZR'en ind i vinterhi og glæde mig til en ny sæson på den. Måske der skal overvejes en ny gearing til den, da motoren nok ikke lever længe hvis den tilbringer det meste af tiden i redline.

En ordenlig smøre, men måtte lige dele min glæde og ekstase lidt med nogle andre =)

Håber at der er nogle der også interessere sig for de mindre MC'er og ikke stempler dem som knallerter på forhånd.
Er udemærket klar over TZR'en ikke er nogen 4 stemplet liter risraket, men håber at i vil dele min glæde for min effektforøgelse uden at skyde min "forvoksede knallert" i sink.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Årets sidste tur
  • #1   23. nov 2006 nice nok ..



  • #2   23. nov 2006 Fed cykle, ligner sg min FZR en del. Og faktisk en rigitg interessant beretning om din 2-takter! Mere af den slags! Høj herfra..

  • #3   23. nov 2006 Det er altid rarere at stille tingene ind når man er tilfreds!
    Der er til gengæld så længer etil foråret!

    jeg har selv lige fået min TL´er ind. Den ahr drilelt hele sæsonen i forbindelse med min voldsomme ombygning. Jeg har fået den jsuteret flere steder uden et godt resultat, da den gik ujævnt med mere.
    Var så ovre med mr. dyno for lidt tid siden, og vupti! Han fik den justeret således den gik som en drøm. Og alt det arbjede jeg havde lagt i knaster osv, gav pludselig pote. Jeg troede arbejdet avr spildt i og med der avr flere de rikke havde kunen jsutere det rigtig hen!
    Så kender godt fornemmelsen i at man stiller sit eje ind med den gode fornemmelse!

    Det er så meget hårdere at stille sit eje ind hvis ellers man er usikker på skæbnen i forbindelse med noget man har lavet


  • #4   23. nov 2006 Nice! Du lyder som om du har styr på tingene! smiley

    Du skulle have haft fingre i den TZR250 jeg solgte for et par måneder siden, fordi jeg aldrig fk taget mig sammen til at få den samlet efter en ombygning... er sikker på du kunne ha' fået noget fedt ud af den!!! smiley


  • #5   23. nov 2006 Har du sat et K&N filter på. det kunne måske hjælpe lidt. måske... Det var da en muighed.

  • #6   23. nov 2006 Tak for de opmuntrende ord. Dejligt at hører at det tilsyneladende kun er nogle få af motorcykel folket det er arrogante over for de små MC'er.
    Fenris: Tak for forslaget. Dog giver filter ikke det helt vilde og er ikke så glad for karburator støj. Men har dog lidt kig på et boyesen membranplade sæt, hvor der medfølger et filter element med mere gennemgang. Bliver nød til at have monteret powervalven igen, så effekten bliver lidt mere jævn i stedet for den stiger 20HK inden for 500RPM. Men efter det ville boyesen pladerne nok hjælpe med at hive mellemtrækket op, da de består af 2 overlappende plader, som sørger for et bedre flow over et større antal omdrejninger i det de 2 plader er af forskellig tykkelse.
    Men ellers bliver næste projekt at udvikle et nyt ekspantionskammer til den gennem Mota, eventuelt optimere portmappet lidt og så kommer jeg nok ikke uden om større fortandshjul eller mindre bagtandshjul, hvis man skal opnå noget effekt uden den knalder op i det rødefelt konstant.

    Esben E: Vil rigtig gerne have fat i en Aprilia RS250, Yamaha TZR250, Suzuki RGV250, Suzuki RG500 eller Yamaha RD500. Gerne noget billigt der er adskilt med henblik på at lave en trackday-bike. Starter som Ingeniør til september, så finanserne er ikke så store, men interessen og lysten til 2-taktere er der til gengæld =)
    Selvom jeg nu nok hellere vil have en 4-takter når jeg må kører stor MC. 2-takteren er en knaldhammerende sjov cykel, hvor man får meget effekt til vægten, men selv om der er lavet flere tiltag, som boyesen membranplader, powerblade og powervalve, så bliver det altid hårdt at kører i byen på en cykel der altid skal have 8000RPM for at lave noget.


  • #7   1. dec 2006 2-taktere er også ret sjove at rode med. Hvad er det helt præcist det kit gør ved motoren?

  • #8   1. dec 2006 @ Jacob:

    Tror ikke der er nogen der vil chikanere eller være arrogant overfor dig med den viden og den attitude du ligger for vejen - du er helt og bliver helt klart et kæmpe aktiv for dette forum..

    Også kører du sikkert oftere med bundgas end de fleste med store cykler..! smiley Respekt


  • #9   2. dec 2006 Theis K: Det er et bigbore kit. Det giver omkring 45 kubik mere, samt det har andre portdurations, samt portareal. Dette betyder groft forklaret at det tillader motoren at give et bedre flow af benzin og udstødningsgasser, hvilket resultere i større ydelse.
    Desuden giver de højere kubik kombineret med stadig at bruge std. topstykket en højere kompression, desværre på baggrund af et knapt så effektivt squishband (udformningen af topstykkets forbrændingskammer).

    Allan T: Tak for opbakningen, desværre har jeg bare alt for ofte været mødt med en i forvejen negativ holdning fra andre motorcyklister og har derfor på forhånd valgt at tage en ydmyg tilgang til diskutioner i MC-verdenen.
    Men glædeligt har jeg ikke mødt denne tendens på MCG, hvilket jeg sætter utroligt pris på og får mig til at kigge forbi denne side oftere og oftere.



Kommentér på:
Årets sidste tur

Annonce