{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

De første 100.000 km med en NC 700 dct Integra.

1.562 visninger | Oprettet:

Forår 16, - Opdateret Feb. 18. - igen maj 19, og endelig juli 19. nu 99000 km. :)
------------------------------------------------------------------------------
Flere af jer i forum har bedt om at høre om mine erfaringer efter jeg har kørt i noget tid.
Derfor en samlet Update efter nu at have rundet 20000 km her i foråret 16 ;-)

Anvendt som pendler bike (140km/dag) sætter den hak i alle pendler-bokse, omgængelig og særdeles let kørt.
Min pendler vej har det hele..
1/3 del med snoede småveje hvor man kan lege lidt, 1/3 amtsveje med 80 og 90 hvor gearkassen gør overhalinger og nedgearinger sikre og til en sand fornøjelse og 1/3 del motorveje hvor det slet ikke er noget problem at følge med, - eller endnu bedre bare kan trække væk når bilister ligger og leger kurvevogns-tagfat..
På hele ruten er drysset 8!! Rundkørsler som det nu er en ren fornøjelse at nappe, ikke mindst pga. det ultra lave tyngde punkt.

Men... når det er sagt må jeg alligevel sige der er nogle steder den falder lidt igennem og ting man må leve med..
Selve samlekvaliteten kan der ikke sættes en finger på, - f.eks. Er al el pakket ekstra ind i nylon strømper og tykke plast forstærkninger hvor det behøves.
Og man må selvfølgelig forvente et par "simple" løsninger hvor det er nødvendigt, - dette afspejler sig bla. I kædestrammer løsningen.. to forskellige størrelser møtrikker der skal spændes op, i mit tilfælde stort set hver we..!
Stadigvæk gammeldags hak i en skinne i bagsvingeren der ligge løst når man måler og først viser korrekt når bagakslen spændes op, to møtrikker der skal spændes op mod hinanden - er en tricky øvelse at få korrekt med et lige træk på kæden. (Min umiddelbare sammenligning er min tidligere v-strom hvor det var en fjeder belastet skinne en Torx bolt trækker i, - meget enklere at anvende og langt mere sikkert system der endda kunne anvendes med en fuldt lastet bike på støttebenet) Nå men det går jo - og øvelse gør mester..
Integra'en har iøvrigt et overraskende nemt centerstøtteben at anvende, ryger næsten derop selv..?!

Selvom Honda i deres mange og lange tekniske beskrivelser og salgsmateriale, roser det stive stel der skulle give den sportslige egenskaber.. er det ikke det jeg oplever.! Man kan sagtens køre den sportsligt med nedlægninger ind og ud ud af rundkørsler med god gasgivning.. men det åbne rørstel er altså en levende løsning og man skal vende sig til den slår med bagenden (ikke så den stepper ud.! Det er der dog ikke kræfter til.)
Men igen, det ER ikke en sportsmaskine, den inspirerer blot til det..!
OG
Tanken indeholder kun 14 L ! Når man har kørt 333km blinker den røde "klods" og der er 3 L tilbage. At sidste brik blinker med næsten en fjerdedel tilbage i tanken er irriterende, - er man på langtur betyder 50 ekstra km mellem påfyldninger meget, udover det er afsindigt irriterende kun at fylde 10,5 L på, - når man ved man skal langt..
Det hjælper selvfølgelig - den reelt ikke er til at banke ned under 25 km/L og det er på pendler turene (med fuld gas og bremsen i.!)
På langtur, - fuld oppakning og en god marchfart med ro i stellet på 145km/t ligger den mellem 26-28 km/L..
En sommerdag fra Nordsjælland til Skive udelukkende ad hovedlandeveje kørte den 33,6km/L (men hold kæft - det tog 6timer!)
De lange bakker ved Kassel er intet problem, hvorimod stiv modvind er dens nemesis og en benzin sluger..!

Maskinens party piece er helt klart gearkassen og den sidder lige i skabet..!!
I øko indstillingen skiftes der roligt både ved op og ned gearinger, den holder stort set samme omdrejningstal og man kan klart mærke den trækker på momentet fra bunden.. den forskudte tænding giver præcis samme rumlen i stellet som mine v2'ere.

Sports indstillingen giver lidt flere omdrejninger og hvis man vil, en hel del hurtigere ud af hullerne, som jeg bla. fik afprøvet på en ung mand på omfartsvejen i Roskilde, med en masse lyskryds med en km's mellem rum, 3.die gang gav han op på sit lille SV'in da jeg igen passerede ham og kunne stå og vente på ham ved næste røde lys.. (Noget jeg ellers ikke gør! men havelågen var jo ny, så det skulle jo prøves af..!)
Det sportsindstillingen også kan, er tomgangskørsel eller kø kørsel, enten bliver den i 1.-2. Både op og ned.. nedgearingerne er geniale så bremsen behøves sjældent..
Hvis omdrejningerne ved nedgearinger er for høje (over ca. 4000) kan man ikke overrule og geare yderligere ned med "ned" knappen, så der beskytter elektronikken motoren.
Samme ved topfart, - prøvet i Tyskland at når første røde blok rammes i omdrejningstælleren - cuttes for gassen.
Meget sjældent anvender jeg det manuelle gearskifte med op og ned knapperne, - det virker fint og skifter i samme sekund man trykker..

Hverdagsindstillingen er øko - suppleret med nedgearingsknappen enten ved dalende hastigheder, eller inden overhalinger med gasgivning så man skydes ud af kanonen.
Nedgearingerne har god bremsekraft, mere end jeg oplevede på den lille V-strom, hvilket gør kø kørsel ekstra nem.

--------------------------------------------
Så kom vi til Feb. 2018
og mens vi venter at isen tør af vejene får Du lige en sidste op date vi er nu oppe på 59000 km på klokken, og meget er sket siden den blev købt, dels har jeg trods mine intentioner om at droppe langture ved købet af denne type bike, alligevel været godt nede i Frankrig, en tur til Berlin, et par gange til Hamborg og et par gange til træf i Stockholm, - altsammen m fuld oppakning og en god marchfart omkring de 150/160 stykker

Bla. Det superlave tyngdepunkt gøt det til en rolig og afslappet fornøjelse, sammen med den relativ høje og effektive vindskærm der gør man er næsten helt i læ og det lange sæde der gør det nemt at skifte position stadig kun med hænderne hvilende på styret. Ved en byge er det rigtigt rart især på langtour, at man over de 100 sidder så meget i læ det kun er oversiden af hansker og ærmer der bliver våde indtil man standser.. :)

De combinerede ABS bremser er jo efterhånden en velprøvet Honda feature, og det virker forrygende, jeg var selv modstander af ABS på en mc, men den kombinerede løsning hvor jeg bare kan blokke alt det jeg kan, på begge bremser og alligevel stopper den bare helt udramatisk uanset våde veje eller hvide striber, grus og hvad har vi.. uden problemer!!
Den kombinerede ABS kompenserer særdeles fint mod blokering i svig og lange kurver, - som da jeg reagerede "helt forkert" men lækker høj fart gennem en lang kurve og kom til et stykke der var dryppet dieselolie ud over, min refleks var at bremse hvilket jo var helt forkert men den kombinerede ABS tog blot toppen af farten så jeg stadig havde bid til at gennemføre svinget og lade gassen gå af selv.
Havde jeg gjort det på min gamle havelåge var jeg røget på røv og albuer ud i græsset..

MEN - noget der irriterer ved DCT koblingen er at den ikke automatisk går i frigear, når ABS'en aktiveres..! Irriterende at mærke gearkassen skifter ned gennem alle gear til fri, når man bremser kraftigt op, selvom bremselægden er superkort, det korteste jeg har oplevet på MC, - føles det som den kunne blive kortere hvis ikke motoren stadig var i gear.. Hmm..

Men igen.. Jeg bilder mig ikke ind at være klogere end 20 japanske ingeniører og Hondas test kørerer :)

Jeg har nu valgt at købe et standard Honda taskesæt hvilket giver mig lidt over 80L tør plads et rode med, ud over de 15L under sædet der alligevel er fyldt op med den obligatoriske MC 1L reservedunk, MC advarsel trekant og sikkerhedsvest vi skal have i tyskland, lidt værktøj et ekstra batteri og så er der fyldt op.. Låget under sædet er hvælvet så det passer med at min iPad og iPhone kan ligge tørt og varmt i en lille taske og lade op fra cigaret/USB stikket under sædet, under kørsel.
Som tour anordning har jeg lært det er godt at have en "powerbank" løsning på langture. Hernede i kælderen er det en nem løsning da jeg har min C-Tech laders stik fra batteriet hernede, sat til det ekstra batteri som jeg derved kan koble ti/fra efter behov også hvis der f.eks. skal lades telefoner eller GoPro natten over.
Diskret, tørt og sikkert uden det kan ses udefra.

Taskesættet er uundværligt i en pendler hverdag og det er en stor fordel alt anvender samme nøgle, taskerne er af god kvalitet med tykke bløde gummilister mangen til dem vi kender fra bildøre.
De sidder godt fast uden rasle, ringle, rumlelyde..

Taskebeslagene på biken er meget diskrete når taskerne er af, men det skyldes en del af stål beslaget sidder på taskerne, hvilket igen betyder de er for klodsede og grimme på tour, til man blot kan knappe dem af og tage med ind på et hotel, - indertasker gør det nemmere at slæbe af men sit gear.

Sidetaske lågene åbner kun 45 grader, - Jeg har fundet en løsning til begge taskelåg, så de kan åbnes helt ned til vandret.
På langtour er jeg blevet afhængig af at kunne sætte kaffekop, øl eller ostemadder på det lille klapbord man får på denne måde..
Selve formen er fin med lidt "bordkant", mangler blot at få klæbet lidt skridsikkert gummibelægning på.

Taskesættet er vist rimelig aerodynamisk, jeg kan ikke mærke de er monteret i det daglige, hverken under acceleration, svingkørsel, modvind eller på økonomien, - efter de 59000km kan den stadig ikke bankes ned under 25/26km/L og på de jævnlige langture til Skive, ligger den nagelfast på 28km/L på motorvejen.

Da jeg kom fra en mini V-Strom med 70hk var min antagelse at jeg ville slide mindre på dæk og kæde, - men nej.
Måske min lidt friskere kørestil gør at det går lige op, jeg ved det ikke..
Jeg er på tredie kæde, så 20000km pr. kæde er ok
Kæde dimensionen er 525 istedet for 530 så det er måske OK logisk det er samme slid med de nu kun 50hk..?
Dækkene slides i ca. samme takt 2 bagdæk om året og et fordæk.

Den er lige kommet retur fra 60000 tjek og service, og der var ikke særlige ting ud over det manualen beskriver, første tændrørsskift, alle filtre, (luft, olie og gearkasse filter) alle vædsker skiftes, justering af ventiler og det var det.

Iøvrigt lidt irriterende der ikke er en kontrol mulighed af koblingspladernes tilstand, en kontrolbolt der lige kunne skrues ud så man kan kigge ned, evt. måle på pladerne, - som det er nu skal hele molevitten skilles ad og koblings enheden trækkes ud af dyret for kontrol, en udgift på knap 2kilo blot for kontrol..

Jeg ved godt der er dobbelt så mange plader at slide på, og at hydraulikken gør der skiftes jævnt, konstant og uden det mindste filerri.. Og At der bare skiftes klap - klap - klap op og ned gennem gearene .. Mæææn alligevel..

Mekaniker kommentaren til det, - er at Honda har kørt med og udviklet på DCT systemet i så mange år at de ved præcis hvornår koblingsenheden skal skiftes, så også der følger vi bare manualen..

----------------------------------------
Nu forår 2019 og rundet 94000km.
DCT koblingen er stadig så sprød som ny, og sidder lige i skabet, ved 90000 km service var der kun skift af vædsker og filtre på skemaet, der var intet derudover..
Omkring de 80000 km. Blev forreste Skive skiftet.

------------------------------------------
23.juli 19 ved 99937 km. – Den første uge med en Boosterplug

I forhold til at det er en pendler bike, vil jeg ikke sige den mangler optræk i hverdagen. (Den kan jo stadig trække fra en sv650 mellem lyskrydsene, - hvis man skulle have de lyster.. ??)

Men jeg kunne godt tænke mig en mere flydende kørsel ved lavere hastigheder og en mere jævn gas respons ved igangsætning. Ved køkørsel kræver det finesse at ramme en gas kontrol der er uden for meget rykkeri.. ligeledes kolde morgener tager det lidt tid inden sensorene får justeret ind så man kører flydende, - det mærkes tydeligt at ECU’en kæmper for og imod om der skal sendes mere benzin ind i systemet..

Denne lidt tøvende gasrespons er tydeligere når man er på tour med fuld oppakning og skal op og ned ad bjerge i den kølige bjergluft.

Jeg bryder mig ikke om chiptuning og har altid hadet de tykke sorte skyer efter chippede biler der hoster rundt i bybilledet, - og forestillingen om at jeg med en chip kan overrule 20 ingeniører fra Honda der har brugt år på at få dyret til at køre optimalt, - deler jeg heller ikke..!!

Men..
Da vi ikke har nogen mulighed for at justere på ECU’en har jeg investeret i en BoosterPlug der måske netop skulle kunne give det ekstra boost jeg efterspørger.
Jeg har valgt at prøve fordi løsningen virker rimelig enkel og logisk.
- Virker mest ved gasgivning, - når man lægger sig på en fast hastighed, ’forsvinder’ effekten da co2 sensoren i udstødningen kan nå at kompensere indsprøjtningen så det nærmer sig standard.
- Der ændres ikke på standard opsætningen, - jeg kan altid afmontere og smide over venstre skulder.
- Jeg har valgt selv at montere den med en brokoblet afbryder, - hvilket betyder jeg kan slå den til og fra under kørsel, - man kan sige biken får en standard (S) og en booster (B) indstilling.

Jeg har nu kørt med booster funktionen i en uge (ca. to tankfulde) og kan registrere der bruges noget mere benzin, - fra ikke at kunne banke den ned under 26km/L ligger vi nu på 23km/L.. (Jeg syntes 3km/L er en stor forskel, - der ER kun 14L i tanken og Res. Blinker allerede efter 11L.. hmm..!! )

Umiddelbart er det især ved start om morgenen, der er en forskel. Efter start tager det ca. 30 sek. Inden omdr. falder nok (co2 sensoren får justeret ned) til at jeg tør/kan sætte den i gear uden at DCT koblingen går i indgreb.
Til gengæld er der en del mere køreglæde, - der bliver tjekket af i mine bokse om en mere flydende gasgivning ud af sving, køkørsel og accelererende kørsel, - reelt hurtigere på toppen tror jeg ikke det går! (GPS’en viser stadig 165 på toppen) (Speedometret viser optimistiske 173km/t ??)

Måske giver det lidt i accelerationerne men det er svært at afgøre, - lyden er blevet lidt mere rå, især indsugningen giver mere lyd, - Om det derfor kun ’føles’ hurtigere skal jeg ikke kunne sige.. ??
Der er bestilt tid hos min nærmeste Dyno-pusher, - så må vi se om det er noget der kan ses i en måling..? målingen lægger jeg op her når den er klar. ??

Jeg giver den en sæson (on/off) for at prøve den af under alle forhold , - jeg får vinteren med og måske der er lidt ekstra at hente her når det er koldt.??

(OBS.: Til info ligger min MC sæson fra d. 1.jan. til d. 31.dec.. ??)


Må din kæde altid være stram og take care out there.. :)



Henrik A
Mand | 69 år | Oprettet: 28. sep 2005


Kommentér på:
De første 100.000 km med en NC 700 dct Integra.
Annonce