{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Humber 400cc - år 1903 1903

7.664 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen mc er oprettet og stemt ind. Opret din egen mc

Michael P
Mand | 62 år | Oprettet: 2. aug 2007


Humber 400cc - år 1903

Årgang:
1903
Motor:
Phelon & Moore ( langt senere kendt under navnet Panther )
knap 400 cc med boring og slag 76 x 76 mm og knap 3 hk.
Motoren er forsynet med kobling, dette er selvfølgelig en stor fordel, som ikke ret mange andre mc mærker havde i 1903.
Kaburatoren er en overfladefordampnings kaburator. Det vil sige, at indsugningsluften blot ledes hen over et lille kar med benzin og tager nogle af dampene med sig. Spray kaburator med dyser var ikke opfundet endnu i 1903.
Ventil systemet kaldes IOE ( Inlet Over Exhaust) : Indsugningsventilen åbner ved vaccuumet alene i indsugningstakten, udstødningsventilen åbner mekanisk med knast. Bemærk konstruktionen; de åbner ventilhoved mod ventilhoved på skift. IOE er selvfølgelig kun effektivt ved meget langsomt gående motorer, 500 - 2500 RPM. Der var ingen hurtigløbere her i forbrændingsmotorens absolutte barndom.
Hestekræfter
3 ( ja, tre)
Fælge
Stålfælge med vulstkant 26 x 2,5
Dæk
Dunlop med vulst
Topfart
ca. 60 km/t
Tuning
Nej
Styling
Typisk for årene mellem 1900 og 1906, man ser tydeligt det nære slægtskab med almindelige cykler, og pedalerne er bibeholdt.
Helt klart en rigtig motorCYKEL!
Ekstraudstyr
Karbid lygte
Bemærkninger
Her er så den ældste af mine motorcykler, den er købt i Holland for nylig og endda i den perfekt restaurerede stand som i ser her på billederne. Den er selvfølgelig også køreklar.
Thomas Humber startede en cykelfabrik i Coventry i England i slutningen af 1800 tallet, og eksperimenterede med montering af lette forbrændingsmotorer i sine cykelstel i slutningen af 1890erne. I år 1902 kom den første motorcykel med en ca. 260 cc P & M motor, og i 1903 en 350 cc og denne model 400 cc med knap 3 heste.
Humber var lidt forud for sin samtid på flere områder:
Motorcyklen er forsynet med kæde, på dette tidspunkt brugte næsten alle andre mc fabrikanter remtræk direkte fra motoren til baghjulet.
Endvidere er motoren forsynet med kobling, hvilket næsten ingen andre var på dette tidspunkt. Normalt løb man bare sin maskine i gang, sprang på og kørte uden at holde stille før man ikke skulle længere. Ja, det var længe før lyskryds og hajtænder! Medtrafikanterne var mest hestevogne og cykler. Biler var der næsten ingen af. Der kunne sagtens gå flere dage mellem man mødte en bil, så man kunne stort set bare køre som man ville.
Fra år 1909 blev alle Humber leveret med motor af eget fabrikat, og man fortsatte fabrikationen af motorcykler til 1930, hvorefter fabrikken kun satsede på biler.

Kommentér på:
Humber 400cc - år 1903
Annonce