Humber 400cc - år 1903 1903
7.664 visninger
|
Oprettet:
Humber 400cc - år 1903
Årgang:
1903
Motor:
Phelon & Moore ( langt senere kendt under navnet Panther )
knap 400 cc med boring og slag 76 x 76 mm og knap 3 hk.
Motoren er forsynet med kobling, dette er selvfølgelig en stor fordel, som ikke ret mange andre mc mærker havde i 1903.
Kaburatoren er en overfladefordampnings kaburator. Det vil sige, at indsugningsluften blot ledes hen over et lille kar med benzin og tager nogle af dampene med sig. Spray kaburator med dyser var ikke opfundet endnu i 1903.
Ventil systemet kaldes IOE ( Inlet Over Exhaust) : Indsugningsventilen åbner ved vaccuumet alene i indsugningstakten, udstødningsventilen åbner mekanisk med knast. Bemærk konstruktionen; de åbner ventilhoved mod ventilhoved på skift. IOE er selvfølgelig kun effektivt ved meget langsomt gående motorer, 500 - 2500 RPM. Der var ingen hurtigløbere her i forbrændingsmotorens absolutte barndom.
knap 400 cc med boring og slag 76 x 76 mm og knap 3 hk.
Motoren er forsynet med kobling, dette er selvfølgelig en stor fordel, som ikke ret mange andre mc mærker havde i 1903.
Kaburatoren er en overfladefordampnings kaburator. Det vil sige, at indsugningsluften blot ledes hen over et lille kar med benzin og tager nogle af dampene med sig. Spray kaburator med dyser var ikke opfundet endnu i 1903.
Ventil systemet kaldes IOE ( Inlet Over Exhaust) : Indsugningsventilen åbner ved vaccuumet alene i indsugningstakten, udstødningsventilen åbner mekanisk med knast. Bemærk konstruktionen; de åbner ventilhoved mod ventilhoved på skift. IOE er selvfølgelig kun effektivt ved meget langsomt gående motorer, 500 - 2500 RPM. Der var ingen hurtigløbere her i forbrændingsmotorens absolutte barndom.
Hestekræfter
3 ( ja, tre)
Fælge
Stålfælge med vulstkant 26 x 2,5
Dæk
Dunlop med vulst
Topfart
ca. 60 km/t
Tuning
Nej
Styling
Typisk for årene mellem 1900 og 1906, man ser tydeligt det nære slægtskab med almindelige cykler, og pedalerne er bibeholdt.
Helt klart en rigtig motorCYKEL!
Helt klart en rigtig motorCYKEL!
Ekstraudstyr
Karbid lygte
Bemærkninger
Her er så den ældste af mine motorcykler, den er købt i Holland for nylig og endda i den perfekt restaurerede stand som i ser her på billederne. Den er selvfølgelig også køreklar.
Thomas Humber startede en cykelfabrik i Coventry i England i slutningen af 1800 tallet, og eksperimenterede med montering af lette forbrændingsmotorer i sine cykelstel i slutningen af 1890erne. I år 1902 kom den første motorcykel med en ca. 260 cc P & M motor, og i 1903 en 350 cc og denne model 400 cc med knap 3 heste.
Humber var lidt forud for sin samtid på flere områder:
Motorcyklen er forsynet med kæde, på dette tidspunkt brugte næsten alle andre mc fabrikanter remtræk direkte fra motoren til baghjulet.
Endvidere er motoren forsynet med kobling, hvilket næsten ingen andre var på dette tidspunkt. Normalt løb man bare sin maskine i gang, sprang på og kørte uden at holde stille før man ikke skulle længere. Ja, det var længe før lyskryds og hajtænder! Medtrafikanterne var mest hestevogne og cykler. Biler var der næsten ingen af. Der kunne sagtens gå flere dage mellem man mødte en bil, så man kunne stort set bare køre som man ville.
Fra år 1909 blev alle Humber leveret med motor af eget fabrikat, og man fortsatte fabrikationen af motorcykler til 1930, hvorefter fabrikken kun satsede på biler.
Thomas Humber startede en cykelfabrik i Coventry i England i slutningen af 1800 tallet, og eksperimenterede med montering af lette forbrændingsmotorer i sine cykelstel i slutningen af 1890erne. I år 1902 kom den første motorcykel med en ca. 260 cc P & M motor, og i 1903 en 350 cc og denne model 400 cc med knap 3 heste.
Humber var lidt forud for sin samtid på flere områder:
Motorcyklen er forsynet med kæde, på dette tidspunkt brugte næsten alle andre mc fabrikanter remtræk direkte fra motoren til baghjulet.
Endvidere er motoren forsynet med kobling, hvilket næsten ingen andre var på dette tidspunkt. Normalt løb man bare sin maskine i gang, sprang på og kørte uden at holde stille før man ikke skulle længere. Ja, det var længe før lyskryds og hajtænder! Medtrafikanterne var mest hestevogne og cykler. Biler var der næsten ingen af. Der kunne sagtens gå flere dage mellem man mødte en bil, så man kunne stort set bare køre som man ville.
Fra år 1909 blev alle Humber leveret med motor af eget fabrikat, og man fortsatte fabrikationen af motorcykler til 1930, hvorefter fabrikken kun satsede på biler.
Humber 400cc - år 1903
sep 2009
Følger: 3 Følgere: 46 MC-er: 5 Emner: 193 Svar: 634
mar 2012
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 85
godt nytår.. og høj er er givet
apr 2009
Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 164
sep 2009
Følger: 3 Følgere: 46 MC-er: 5 Emner: 193 Svar: 634
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.489
dec 2007
Følger: 68 Følgere: 62 MC-er: 3 Emner: 8 Svar: 10
sikke en smuk samling af cykler de står alle til en ekstra høj hvis jeg kunne give flere
nov 2006
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 16
Det kan man sgu kalde old school!
aug 2006
Følger: 3 Følgere: 26 MC-er: 5 Svar: 28
Bare jeg have pladsen til sådan nogen flotte maskiner.
jun 2007
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 11
det er dejligt at se nogle af de helt gamle mc og du kan lidt historie omkring din unike mc...RESPEKT for det...
mar 2009
Følger: 64 Følgere: 56 MC-er: 2 Emner: 33 Svar: 625
for den fine gamle cykel rart der er nogen der har / tager sig råd til at have denne smukke maskine i garagen
mvh
Jan
maj 2007
Følger: 28 Følgere: 25 MC-er: 2 Emner: 11 Svar: 173
Glemte selvfølgelig lige at sige... En høj stemme til dig..;o)
maj 2007
Følger: 28 Følgere: 25 MC-er: 2 Emner: 11 Svar: 173
med din flotte old-timer..;o) Dejligt at se en så velholdt mc fra den årgang..;o)
aug 2007
Følger: 38 Følgere: 41 MC-er: 2 Emner: 46 Svar: 938
... så skal du vel have powercommander og Riozoma grje på ... HAHA
nov 2008
Følgere: 53 MC-er: 6 Emner: 63 Svar: 1.108
Den er klasse..
Overfladefordampningskaburator, det lyder godt..:)
Må man spørge hvad sådan en mc er værd??
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.541
..de andre, nøøøj hvor er den fed...
okt 2006
Følger: 52 Følgere: 60 MC-er: 10 Emner: 51 Svar: 622
det er satme iorden. motoren er jo et kunststykke i sig selv. er det med håndpumpe til olien ?
maj 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 8 Svar: 22
Modtag min dybeste respekt, for din fantastiske samling af oldtimere.
Det er sjældent jeg bruger x-høj, men den skal sgu have en.
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 40 MC-er: 5 Emner: 157 Svar: 3.594
over fed, kommer den nogensinde ud og køre? eller er det kun som samler objekt?
jan 2005
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 18 Svar: 73
Hold nu op hvor det glæder mig at der stadig holdes liv i vores allesammens livstils stamfædre. Hvis jeg havde pengene og tiden var det klart en niche jeg ville finde mig godt tilrette på.
X-høj sendt.
maj 2007
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 3 Emner: 150 Svar: 2.702
....helt klart !
Og en Akropovic potte !
maj 2006
Følger: 7 Følgere: 17 MC-er: 3 Emner: 406 Svar: 935
på den?
Spøg til side - rigtig fin mekanik. Dejligt disse stadig bevares.
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 61 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 2.277
det da helt vildt, givet min højeste stemme.. mvh hc
apr 2009
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 77
#### den er flot! rigtig sej maskine! høj herfra!
jan 2006
Følger: 4 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 25 Svar: 301
utroligt du kan blive ved med at finde disse meget specielle cykler. Men flotte er de.
jul 2009
Følger: 40 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 19 Svar: 89
nostalgi så det batter x høj her fra
maj 2007
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 3 Emner: 150 Svar: 2.702
Det er yderst lækre maskiner, og rart de stadig er omkring os, så de minder os om, hvorledes det hele startede.
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 19
lidt xenon ville være nice 8)