{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Heinkel Tourist 175 deLuxe 1954

10.753 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen mc er oprettet og stemt ind. Opret din egen mc

Heinkel Tourist 175 deLuxe

Årgang:
1954
Motor:
1-cylindret 4-takts motor på 174cc.
2 ventiler.
12V via 2 sammenkoblede 6V batterier.
Dyna start.
3 håndgear.

Nyrenoveret topstykke der kan køre blyfri.
Motoren har været adskildt og er gået igennem for fejl.

En af de eneste ældre scootere med 4-taktsmotor.
Hestekræfter
9,5 hk ved 5500 Rpm
Mon ikke den har på den anden side af 10 nu..?
Fælge
8" splitfælge.
Beige lakkerede.
Dæk
4"x8.
Continental med white wall på alle 3 fælge.
Topfart
95 km/t efter opgivelserne. Ret hurtigt for en scooter i den alder der hverken kan styre eller bremse.
Tuning
Der er monteret en 24mm karburator i stedet for den originale 20mm pga en defekt svømmernål.
Costum udstødning.
Styling
Udover en lidt mere frisk lakkering; nej.
Ekstraudstyr
Bagagebærer for og bag.
Reservehjul.
Krog for taske.
Horn.
Bemærkninger
Denne scooter har gennemgået en meget omfattende renovering i 2010-2011. Den havde stået stille siden 60'erne, og det bar den virkeligt præg af.
Jeg har renoveret og beholdt så mange originale dele på den, da jeg personligt synes det er sjovere end at udskifte. Men selvfølgelig er der også kommet mange nye dele på den.

Se fotoalbumet over renoveringen - det siger vist det hele.

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=15835

Heinkel Flugzeugwerke er en tysk fabrik der i krigen producerede flyvemaskiner. Efter krigen blev fabrikant Ernst Heinkel sigtet for Nazi-virksomhed, og de blev forbudt at lave flyvemaskiner. Derfor begyndte de at producere scootere og kabinescootere, og fortsatte til fabrikken lukkede midt i 60'erne.

Scooteren her er en Heinkel Tourist 102 A1. Tallene betyder at det er den første generation med den store 174cc motor. Den er kun produceret mellem Juli 1954 og August 1955.

Den er væsentligt tungere, mere komfortabel og mere pålidelig end de fleste af datidens scootere.
Som en af de eneste har den 4T motor, hvilket gjorde den attraktiv til sidevogn.
Den blev ved lanceringen kaldt "Scooterens Rolls Royce", og det er vist heller ikke helt ved siden af.

Heinkel har bestemt ikke de italienske scooteres smukke udseene, men er meget typisk tysk. Stor, tung, meget gennemtænkt og uhyggeligt stærk og velkørende.

Den er produceret i 1954, men er først indregistreret i 1955. Den har fra ny kørt som Skolecykel i esbjerg. Først i 60'erne blev den solgt til Styrmand Jørgen valeur som kørte på den til 1963 hvor den blev blev stillet hen.
Jeg har de originale Toldpapirer samt den originale Reg. Attest.


Det originale reg. nummer er i øvrigt Z 23.120 hvilket den har fået igen.

Vidste du at...

...Ernst Heinkel var en af mændene bag katapultsdet.
...Under 2. verdenskrig havde Göring aktiemarioteten i fabrikken.
...De første kabinescootere var designet udfra et fly-cocpit.
...Heinkel udviklede og producerede verdens første jet-drevne kamp-fly.
Kommentér på:
Heinkel Tourist 175 deLuxe
Annonce