{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Kawasaki - z1000st - z 1000 - Yoshimura 1105 1980

15.650 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen mc er oprettet og stemt ind. Opret din egen mc

Hans Henrik (Hjørring)
Mand | 71 år | Oprettet: 11. nov 2008


Kawasaki - z1000st - z 1000 - Yoshimura 1105

Årgang:
1980
Motor:
4 cyl. luftkølet 4 takt, med 2 overliggende knastaksler som træder direkte på ventilfølger, hvor ventil shims ligger oven på.
Boring og slaglængde 70 x 66 mm. 1015 cc.
Compression 8.7
Karburator VM28SS
Halvelektronisk tænding
Kardantræk
5 trins gearkasse
Motor olie 3.7 L. 10w/40 Delsyntetisk
Yoshimura kit. 73x66 mm. 1105 cc.
Compression 10.5
Hestekræfter
Original 93 hk. 68.4 Kw. ved 8000 omdr.
Nm. 90 ved 6500 omdr.
Yoshimura 134.5 Hk. 99.7 Kw. i 4. gear
131 hk. 96.3 kw. ved 8500 omdr. i 5. gear
Nm.126 ved 6800 omdr.

Har ændret på tuningsgraden og monteret originale knastaksler, som har givet meget bedre bundtræk.

På krumtappen har den nu 120 Hk. ved 8200 omdr.
og allerede ved 1800 omdr. har den 78 Nm. og 118 Nm. ved 3500 omdr.




Fælge
For. 19x1.85
Bag. 17x2.50
Dæk
For. 100/90V19 TL. Michelin Pilot Activ
Bag. 130/90V17 TL Michelin Pilot Activ
Topfart
Original ca. 215 km./t
Yoshimura, - har haft GPS til at vise 230 km./t måske der er lidt mere tilbage, men det er ikke behageligt ;-)
Målt til 246 km./t på rullen ved Rydbjerg, rimeligt til så gammel en dame ;-)
Tuning
Yoshimura 1105 cc højkomprimeret stempler 10,5 (målt med kold motor 13.5 bar). fået fremstillet foringer som er tyggere i godstykkelse, som især er vigtigt hvor skørtet går ned i motorblokken og bedre varmeafledning.
Cylinder er lavet i Aalborg ved Søren Bo, - han er bare rigtig go ;-))
Tilpasset et topstykke fra GPZ 1100 UT da det har større ventiler og mindre forbrændingskammer, derfor den høje kompression.
Indsugningsventil 38 mm. (original z 1000 36 mm.)
Udstødningsventil 32.5 mm. (original z 1000 30 mm.)
Portet ventilsæde indvendigt med min lille SERDI maskine og portet kanalerne.
Knasterne har ca. samme løft som UT knaster, men længere åbningstid.
Ventil shims ligger under ventilfølger, de er lettere og kan dermed tage skrabbere knaster og kan tage flere omdr. uden der kolabser noget ;-))
Har monteret fuldelektronisk tænding fra en GPZ 1100 UT.
Mikuni RS 34 Fladspjælds karburetor med ac. pumpe.
LASER Racing komplet udstødning.
Har selv lavet det hele, undtagen cylinderboring.
Den rykkede 108.56 Hk. på rullen i 4. gear nede ved Rydbjerg, men Roy mente den ikke kunne komme af med udstødningen hurtigt nok, har fundet ud af at der var en forsnævring inde i mellemrøret (Tragt) som gik fra 70 mm. og ned i 40 mm. den har jeg nu fjernet, men har ikke fået den rullet efterfølgende, men mere herom senere ;-)

OPDATERING 15-10-2014

Jeg har ikke fået den rullet efterfølgende, da jeg fik fjernet den indsnævring i mellem røret.

Har fået slebet mere løft på mine tunknaster, - men det duede bare ikke, det var fint ud af lige vej, men den havde mistet alt bundtrækket, så den var ikke god at køre på nede i alperne.

Har nu monteret de originale knaster, - og det har givet rigtigt meget bundtræk.
På krumtappen har den nu 118 Nm. ved 3500 omdr. og det holder den op til 7000 omdr. og det er jo der man har brug for det.
Allerede ved 1800 Omdr. har den 78 Nm.

Har godt nok sat ca. 10 Hk. til, - men den er meget bedre at køre på nu, på hjulet har den 96 Hk. ved 8200 Omdr. i 5. gear og 98 Hk. i 4 gear, - men det svarer jo også til 120 Hk. på krumtappen.

Udskriftkurven har fået et meget pænere forløb, nu trækker den jævnt helt fra bunden, - og det er der man har brug for til daglig kørsel og når man kører rundt nede i Alperne.
Styling
Classic Retro
Ekstraudstyr
Tarozzi forgaffel stabilisator, styrdæmper, oliekøler og KONI støddæmper samt lille vindskærm som er monteret på forlygten.
Bemærkninger
Lavet underslæb på svinggaffel og hævet forgaffelben ca. 15 mm. op gennem brillestykke for at sænke forenden lidt som har givet bedre styring :-)
Min gamle Kawasaki har stel nr. KZTOOE 000030 og motor nr. KZTOOEE 000036 så den findes slet ikke :-)
når jeg går ind og kigger på Z-Power modelfortegnelse.
Der står heller ikke over koblingen hvor meget olie der skal på.
Vægt 255 kg. tom
Tankindhold 18.2 L.
Har lavet en anden motor op med alt dette tun, da jeg ikke nænnede til at gøre det ved den originale,
Den har kørt 260.000 km. og har ALDRIG været adskilt under cylinderen.
Kommentér på:
Kawasaki - z1000st - z 1000 - Yoshimura 1105
Annonce