{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

TWN Cornet 1954

16.390 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen mc er oprettet og stemt ind. Opret din egen mc

Poul  P
Mand | 78 år | Oprettet: 16. feb 2006


TWN Cornet

Årgang:
1954
Motor:
Tysk TWN 200 ccm
Dobbeltsylinde boring 62mm/ 2*45
Slaglængde: 62 mm
Kompressionsforhold: 6,5 til 1
6 wolt batteri. Batteritænding. Noris jævnstrømsanlæg 6 v/ 65 w
Vægt 121,5 KG.
Tank - ca.12 lt res. 1,5 -- Olie benzin 1:20
Hestekræfter
10,1 hk. ved 5000 omdr.
Benzinforbrug
40 km/t 62,5 km/l
60 km/t 40,0 km/l
80 km/t 29,5 km/l
90 km/t 25,0 km/l
100 km/t 22,2 km/l
eller 2,8 litter til 100 km
Udveksling
1-1:3,32
2-1:1,89
3-1:1,24
4-1.1
Fælge
1,60*19 1,85*19
Dæk
For 2,75 x 19 eller 3,00 x19
Bag 3,00 x 19
Topfart
Nuværende topfart 70-80. Den står til 102
Topfart:
0-40 km/t 4,8 sek.
0-60 km/t 7,9 sek.
0-80 km/t 14,2 sek.
0-90 km/t 26,0 sek.
Tuning
Nej
- Se den orginal udstødningsrør for.-
Styling
Det ser ud som om den er sandblæst og lakeret om. Da malingen er lidt udjævn
Ekstraudstyr
Lædersæder og sidespejl.
Den er forsikret fra 15 marts til 15 november
Bemærkninger
Maskinen har som ny, kørt i Horsens med nr. R 13431
Og har tilhørt en fængselsbetjent, der brugte den til arbejde.
Pris dengang i 1954 - 55 uden afgift 3.060,00 kr.
Nuværende ejere har TWN Motorrad-Handbuk: nr, 0652
og Ersatzel-und preisliste fur TWN fra August 1954
TWN. HISTIORIE -- Triumph/ TWN 1903 -1957
TWN er bygget gennem adskellige år, og lignede de engelske Triumph motorcykler, også baby Triumph (Knirps) med en 2-takta motor og rund benzintank. Disse MC,er fik mange navne på eksportmatkederne, bl.a. Sirius, som der findes et velbevaret og flot eksemplar af i danske eje.
Kun på det Tyske hjemme markedet måtte maskinen hedde Triumph, medens de hed TWN på eksport markedet.
TWN - Triumph Werke Nurnberg:
Det var fabrikkens chefdesigner Otto Reitz, som startede fabrikken i 1931.
Hans første projekt var at bygge en 198 cc 2-takter med kardantræk, sammenbygget motor og gerkasse og et presset pladestel. Modellen kom også med andre motorstørrelser fra 98 cc til 334 cc.
Efter krigen 1940 - 1945 blev der igen bygget motorcykler,
fra 49 cc til 259 cc. Der kom også et par moderne scotermodeller, TWN Tessa og Contessa, som de populære motorcykler. TWN Cornet med en 198 cc. 2 takts moto, og den større TWN Boss på 348 cc i 2- cylindret udgave.
Der blev ikke bygget tyske Triumph med 4- takts motorer efter 2 verdenskrig. Da fabrikken lukkede i 1957 blev den overtaget af Grundig. TWN var ganske populær i Danmark, med først fa. C Reinhardt som importør, og siden da fa. Isidor Meyer i Store Kongensgade 67 - København, som dansk general agent.
(I dag er C Reinhardt. importør af Suzuki, Praggio,Gilera, Vespa og Pgo) ( WWW.suzuki-mc.dk )
Model 1 blev fremstillet fra 1953 - 1955 med stel og motor nr. fra 500001 - 513000. Model 2 blev fremstillet fra 1955 - 1957 med stel og motor nr. fra 513001. ( foto er model 1 )
Forskellen på de to modeller. Er måske, at model 2 er der bremselys. Ikke på model 1. Jeg har haft model 2. fra 1963 til 1967 hvor jeg solgte maskinen for 150 kr. Og købte den for 1500 kr. Min ugeløn dengang var 35 kr pr uge.

nb. Jeg vil meget gerne i kontakt med andre der har en TWN.
Cornet 200 - eller personer der har reservedele.
Poul Poulsen - Skive. telf. 97512111 fax. 97512171
mailadresse: ipp.skive@mail.tele.dk
Kommentér på:
TWN Cornet
Annonce