Yamaha XS 1100, EZS sidevogn 1979
2.959 visninger
|
Oprettet:
Yamaha XS 1100, EZS sidevogn
Årgang:
1979
Motor:
4-cylindret luftkølet 4-takts motor, DOHC.
Boring: 71,5 mm. Slaglængde: 68,8 mm. Slagvolumen: 1101 ccm.
Kompressionsforhold: 9,2:1.
4 stk. 34 mm mikuni karburatorer.
Som det fremgår af fotoalbummet har jeg haft maskinen åbnet for at se hvordan standen var på den, herudover fik jeg arbejdet mig frem til nogle løsninger på børnesygdomme maskinen er kendt for, bla. en O-ringsrille rundt om kædegangen i cylinderblokken således denne ikke flækker, samt en sikkerhedspal der gør at endebolten på den ene gearaksel ikke kan komme i kontakt med bagsiden af koblingshuset hvis den går løst.
Derudover lavede jeg komplet udstødningssystem i rustfast stål med collectorbox nederst foran motoren, denne medvirker til at dele flowet fra alle 4 cylindre i stedet for det oprindelige 4-2-1-2 system der desuden var tæret overalt og forsøgt samlet med konservesdåser, udstødningspasta og spændebånd.
De nye potter er et levn fra en en Honda CBX750.
Boring: 71,5 mm. Slaglængde: 68,8 mm. Slagvolumen: 1101 ccm.
Kompressionsforhold: 9,2:1.
4 stk. 34 mm mikuni karburatorer.
Som det fremgår af fotoalbummet har jeg haft maskinen åbnet for at se hvordan standen var på den, herudover fik jeg arbejdet mig frem til nogle løsninger på børnesygdomme maskinen er kendt for, bla. en O-ringsrille rundt om kædegangen i cylinderblokken således denne ikke flækker, samt en sikkerhedspal der gør at endebolten på den ene gearaksel ikke kan komme i kontakt med bagsiden af koblingshuset hvis den går løst.
Derudover lavede jeg komplet udstødningssystem i rustfast stål med collectorbox nederst foran motoren, denne medvirker til at dele flowet fra alle 4 cylindre i stedet for det oprindelige 4-2-1-2 system der desuden var tæret overalt og forsøgt samlet med konservesdåser, udstødningspasta og spændebånd.
De nye potter er et levn fra en en Honda CBX750.
Hestekræfter
Maks. effekt: 95 hk / 70,8 kW ved 8000 o/min. Maks. drejningsmoment: 90,2 Nm ved 6500 o/min.
Fælge
I forbindelse med sidevognen har man valgt at montere ETZ svingerforgaffel samt tilhørende hjul således der kan monteres bildæk, i og med de er mindre geares ekvipagen cirka 10% lavere end ved almindelig hjulmontering.
Dæk
Motorcyklen; Michelin Alpin vinterdæk 135/80-15
Sidevognen; Ukendt vinterdæk i størrelsen 135/80-12
Ønsker en mere kendt hjulstørrelse til sidevognen så det er nemmere at finde gode dæk samt en lavere profil så vognen ikke er så høj i forhold til motorcyklen.
Sidevognen; Ukendt vinterdæk i størrelsen 135/80-12
Ønsker en mere kendt hjulstørrelse til sidevognen så det er nemmere at finde gode dæk samt en lavere profil så vognen ikke er så høj i forhold til motorcyklen.
Topfart
Uden sidevogn skulle den være god for 220, men det satser jeg ikke på at skulle prøve :D
Tuning
K&N luftfilter monteret af tidligere ejer, men det rykker nok ikke noget vild i effektregnskabet :D
Styling
Cyklen er bygget op som touringcykel med sidevogn, derfor er der ikke den store styling, funktionalitet er vigtigere her.
Ekstraudstyr
EZS 1½mands sidevogn, bagagerum på størrelse med hvad der er i en minibil, enorm benplads og lækkert sæde, bygget med seler, radio, USB samt 12V udtag, stor vindskærm samt kaleche. Hele vognen er polstret med sort nålefilt. Ydermere er der monteret indstigningslys samt forberedt til automatisk lys i bagagerum.
Bagagerack på sidevogn til for eksempel telt eller sovepose - Lavet af tidligere ejer.
Batteriet der oprindeligt har siddet på motorcyklen var skiftet ud med et 45Ah bilbatteri monteret i bagagerummet, for at udnytte pladsen bedre har jeg monteret det under sædet i sidevognen.
Cyklen er født med oliekøler, denne er udskiftet til en større af tidligere ejer som havde givet den en skodplacering mellem mc og vogn (Se før billede) Jeg har flyttet den tilbage lige under kronrøret som originalt og tilføjet tvungen køling med blæsere, disse er styret af en temperatur controller monteret under sidevognssædet.
Mens renoveringen var igang byggede jeg varmehåndtag på med det samme, forberedte til USB-udtag samt strøm til montering af GPS.
Alle pærer undtaget instrumentbelysning samt forpære er skiftet til LED.
Ekstra kraftige kabler er monteret fra batteri for at undgå stort spændingsfald ved opstart mv.
Bagagerack på sidevogn til for eksempel telt eller sovepose - Lavet af tidligere ejer.
Batteriet der oprindeligt har siddet på motorcyklen var skiftet ud med et 45Ah bilbatteri monteret i bagagerummet, for at udnytte pladsen bedre har jeg monteret det under sædet i sidevognen.
Cyklen er født med oliekøler, denne er udskiftet til en større af tidligere ejer som havde givet den en skodplacering mellem mc og vogn (Se før billede) Jeg har flyttet den tilbage lige under kronrøret som originalt og tilføjet tvungen køling med blæsere, disse er styret af en temperatur controller monteret under sidevognssædet.
Mens renoveringen var igang byggede jeg varmehåndtag på med det samme, forberedte til USB-udtag samt strøm til montering af GPS.
Alle pærer undtaget instrumentbelysning samt forpære er skiftet til LED.
Ekstra kraftige kabler er monteret fra batteri for at undgå stort spændingsfald ved opstart mv.
Bemærkninger
Cyklen har været knapt 10 måneder undervejs, købte den 20 Juni 2014, efterfølgende har den været under gennemgribende renovering både mekanisk og rent kosmetisk.
Alle billeder fra renoveringen findes i mit fotoalbum "Yamaha XS1100 sidevognsprojekt".
Der mangler efterhånden kun detaljer på motorcyklen før jeg kan kalde den færdig, enorm lettelse og stor tilfredsstillelse!
Alle billeder fra renoveringen findes i mit fotoalbum "Yamaha XS1100 sidevognsprojekt".
Der mangler efterhånden kun detaljer på motorcyklen før jeg kan kalde den færdig, enorm lettelse og stor tilfredsstillelse!
Yamaha XS 1100, EZS sidevogn
sep 2012
Følger: 14 Følgere: 136 MC-er: 5 Emner: 5 Svar: 644
sep 2007
Følger: 27 Følgere: 47 Annoncer: 2 Emner: 22 Svar: 96
dec 2009
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 566
sep 2012
Følger: 14 Følgere: 136 MC-er: 5 Emner: 5 Svar: 644
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 2 Svar: 24
sep 2012
Følger: 14 Følgere: 136 MC-er: 5 Emner: 5 Svar: 644
Tak for den fine velkomst! Nej Martinikåben bliver aldrig nogen skønhed, men den skulle virke godt efter hensigten?
Den har fint overskud til at slæbe den store sidevogn
Har du nogle erfaringer med XS jeg bør være opmærksom på?
Mvh Morten
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 2 Svar: 24
sep 2012
Følger: 14 Følgere: 136 MC-er: 5 Emner: 5 Svar: 644
dec 2009
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 566
apr 2006
Følger: 23 Følgere: 22 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 39
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 4 Emner: 3 Svar: 68
maj 2012
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 61 Svar: 1.389
jul 2005
Følger: 1 Følgere: 34 MC-er: 7 Emner: 18 Svar: 191
maj 2007
Følger: 6 Følgere: 6 MC-er: 1 Svar: 76
sep 2012
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 21
mar 2014
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 57
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 61 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 2.277
maj 2010
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 47
feb 2009
Følger: 26 Følgere: 40 MC-er: 8 Emner: 76 Svar: 1.243
nov 2009
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 19
apr 2006
Følger: 17 Følgere: 15 MC-er: 4 Svar: 9
aug 2005
Følger: 9 Følgere: 10 MC-er: 3 Emner: 42 Svar: 257
aug 2012
Følger: 13 Følgere: 7 MC-er: 4 Emner: 7 Svar: 472